Honda e and Energy Management Images

Elektromobil Honda e vstupuje na český trh: Na základ si připravte 899.900 Kč

11. 6. 2020 • Novinky

Automobilový průmysl se mění rychleji než kdykoli dříve. Souběh různých trendů a pokroku mění tvář odvětví k nepoznání. Společnost Honda předpovídá, že do roku 2030 se středobodem vývoje automobilů stane elektrifikace, automatizace a služby. Ekologické problémy, jako je změna klimatu, posilují poptávku po čistší mobilitě a zrychlují elektrifikaci vozidel.

Společnost Honda si uvědomuje, že technologie se rozvíjejí vysokým tempem. Nastupují autonomní technologie a umělá inteligence. Úměrně tomu se mění vztah mezi zákazníky a jejich automobily. Klienti hledají vyšší míru propojení vozidla s jejich elektronickými zařízeními, a v návaznosti na to i s vnějším světem. Tento přístup, kdy je v rámci automobilového odvětví v centru pozornosti člověk, vede k tomu, že zákaznici vnímají mobilitu jako službu, ke které mají přístup, spíše než jako produkt, který vlastní.

Kompaktní, plně elektrická Honda e je inspirována prognózou firmy Honda pro rok 2030 a jejími snahami o zlepšení stavu životního prostředí, zejména v rušných městských oblastech.  Zcela nová Honda e byla od počátku koncipována jako ideální vůz do moderního městského prostředí. Je dokonalým výtvorem vycházejícím z filozofie značky o technickém řešení, které je orientováno na člověka.

Vůz Honda e se poprvé objevil v roce 2017, jako koncept s označením „Urban EV“. Následoval prototyp Honda e ve stavu blízkém produkci, kterému se dostalo mezinárodního uznání na ženevském autosalonu v roce 2019. Sériová verze se pak dočkala světové premiéry taktéž v roce 2019 na frankfurtském autosalonu.

Tento kompaktní elektromobil je vybaven převratnými technologiemi a disponuje vyspělou, inteligentní konektivitou. Cestující jsou tak neustále ve středu dění. Honda e nastavuje v segmentu kompaktních elektromobilů nové technologické standardy. Nabízí intuitivní infotainmentové služby a propojené aplikace, které se jednoduše a nenápadně prolínají s moderním životním stylem majitele. Jsou přístupné prostřednictvím dvou dotykových obrazovek, systému Osobní asistent Honda s umělou inteligencí a aplikace My Honda+ pro smartphony.

Osobní asistent Honda (HPA), prvek umělé inteligence na palubě, se postupem času zdokonaluje v porozumění hlasu jednotlivce. Na základě tohoto učení přichází s přesnějšími reakcemi a stará se o snadné propojení vozu a řidiče s okolním světem. K vyspělým technologiím, jež zjednodušují používání vozu, patří digitální klíč, který umožňuje bezpečný přístup k vozu pomocí smartphonu, a důmyslný systém aktivace, který zajišťuje, že vůz Honda e je odemčen, připojen a připraven vyjet, kdykoli se k němu řidič přibližuje.

Model Honda e je navržen bez kompromisů a s důrazem na funkčnost a použitelnost. Pyšní se elegantním a moderním vzhledem. Model Honda e představuje nové pojetí identity malých vozidel Honda pro nadcházející éru městské mobility. Pyšní se charakteristickou kombinací předních a zadních LED světel, stylovou skleněnou krytkou nabíjecího portu i čistými liniemi a zapuštěnými prvky, které optimalizují aerodynamickou účinnost.

Tato filozofie exaktního designu je podtržena systémem bočních kamerových zrcátek (SCMS), který nahrazuje klasická boční zrcátka miniaturními kamerami. Záběry z těchto kamer jsou v reálném čase přenášeny na dvě šestipalcové obrazovky ve vozidle. Uvedené technické řešení s kamerami, první v segmentu kompaktních vozů, přináší výrazné výhody z hlediska bezpečnosti, aerodynamiky a vzhledu.

Na jednoduchý a čistý styl exteriéru navazují decentní moderní materiály v interiéru. Vzniká tak uklidňující prostředí připomínající salónek, které bezprostředně izoluje cestující od ruchu každodenního života. Díky velkorysému rozvoru mají cestující k dispozici prostor srovnatelný s vozy z vyššího segmentu. Ke vzdušnosti interiéru přispívá i podlaha bez vyvýšeného tunelu.

Honda e nabízí ve své třídě nejucelenější nabídku asistenčních systémů, které zajišťují maximální bezpečnost při cestě rušnými ulicemi. Rozšířená sada bezpečnostních prvků je v případě modelu Honda e obohacena o tři nové technologie: ovládání akcelerátoru pro zmírnění následků nehody, které brání náhlému zrychlení při jízdě vpřed či vzad, pokud je v cestě překážka, funkce brzdění při nízké rychlosti umožňující nouzové brzdění při jízdě pomalou rychlostí a oznamovací systém odjezdu předního vozidla upozorňující řidiče na skutečnost, že vozidlo před ním se dalo do pohybu.

Další novou funkcí je parkovací asistent Honda Parking Pilot, který řidiči pomáhá monitorováním parkovacích míst a zvýrazněním vhodné pozice (na obrazovkách rozhraní ovládání) pro zahájení asistovaného parkování.

Zcela nová platforma, specifická pro elektromobily, byla navržena s důrazem na zábavnou a snadnou jízdu a na výjimečné jízdní vlastnosti v městském provozu. Výkonný elektrický motor, kompaktní rozměry, poloměr otáčení 4,3 m, rozložení hmotnosti v poměru 50:50 a nízké těžiště, to vše přispívá ke sportovnímu a dynamickému charakteru vozu. Výsledkem je tichá, plynulá a příjemná jízda s možností okamžité akcelerace. Díky tomu lze snadno překonávat nástrahy provozu v rušných ulicích. Kromě technologie ovládání jedním pedálem nabízí model Honda e také dva jízdní režimy. Normální je určen pro tichou, kultivovanou jízdu po městě. Sportovní režim slouží ke zvýšení citlivosti a odezvy vozu.

Model Honda e je dostupný ve dvou verzích. Základní varianta Honda e poskytuje dojezd 222 km (dle metodiky WLTP) a bohatou základní výbavu. V případě varianty Honda e Advance si může zákazník vybrat 16palcová nebo 17palcová litá kola. Dále je k dispozici vyšší výkon motoru a funkce středového kamerového zrcátka. Ta při aktivaci přenáší záběry ze zadní středové kamery na displej zpětného zrcátka. K dalším vylepšením u této verze patří výkonnější audiosystém, vyhřívané čelní sklo a volant a důmyslný asistenční systém Honda Parking Pilot.

Vyspělé elektrické hnací ústrojí využívá osvědčené elektrotechnologie značky Honda, včetně funkce rychlého dobíjení. Jsou tak bezezbytku splněny požadavky vyplývající z nutnosti každodenního dojíždění. Velkokapacitní baterie (35,5 kWh) poskytuje dojezd 222 km (WLTP). Na 80 % je dobita po pouhých 30 minutách rychlého dobíjení. Jedinečný systém řízení teploty optimalizuje výdrž baterie při vysokých i nízkých teplotách. Vozidlo si tak zachovává optimální dojezd a zároveň lze využívat rychlé dobíjení stejnosměrným proudem častěji.

Vůz Honda e reprezentuje firemní strategii „Electric Vision“ pro evropský region. Tato strategie představuje závazek vyrábět ekologičtější automobily. Tato odvážná ambice vede mimo jiné k tomu, že všechny běžné modely značky Honda v Evropě budou do roku 2022 elektrifikovány. Tento termín je o tři roky kratší než původně oznámený rok 2025. Tato skutečnost dokládá, jak velkou důvěru společnost Honda vkládá ve své osvědčené technologie elektrických a hybridních hnacích ústrojí.

Vzhledem k tomuto urychlení bude během příštích 36 měsíců představeno šest elektrifikovaných modelů, včetně modelu Honda e, zcela nového, výlučně hybridního modelu Jazz, stylového SUV a dalšího akumulátorového elektromobilu. „e: Technology“, nové označení používané firmou Honda, sjednotí všechny elektrifikované produkty společnosti pod jedním globálním názvem. V předstihu před splněním cíle stanoveného v oblasti elektrifikace do roku 2022 společnost Honda rozšíří použití svého hybridního systému e:HEV se dvěma motory na celé portfolio vozů v Evropě. Poprvé se tak stane u modelu Jazz nové generace, který bude k dispozici v létě 2020.

Součástí vize společnosti Honda v oblasti budoucích udržitelných dodávek energie jsou řešení dobíjení ve městě, domácí nabíjecí stanice a komerční služby v oblasti energetiky. Novinkou na poli domácího nabíjení je produkt Honda Power Charger. Ten kromě rychlého a spolehlivého domácího nabíjení také umožňuje snadné propojení s elektromobily Honda a poskytuje majitelům dálkový přístup pomocí smartphonu.

Honda e disponuje prostým designem, který představuje nové vyjádření charakteru a estetiky malých modelů Honda. Zároveň decentně odkazuje na geny svých předchůdců. Model Honda e je navržen bez kompromisů, s důrazem na funkčnost a snadnou použitelnost. Výsledkem je jednoduchý, elegantní exteriér s jedinečným stylem.

Elegantní křivky karoserie jsou vedeny od kapoty k panoramatickému čelnímu sklu a předním sloupkům, které s čelním sklem dokonale lícují (bez jakýchkoli hran). Vzniká tak dojem bezrámového okna, čímž je zdůrazněn moderní, čistý styl karoserie. Vzhledem k umístění kompaktních bočních kamer nejsou zapotřebí drážky pro odvod proudícího vzduchu a dešťové vody ze stran vozidla. Vzhledem k tomu je potlačen obvyklý výškový předěl mezi sloupky a navazujícím sklem.

Tento plynulý profil je dále doplněn zapuštěnými klikami, které se vysunou z boku vozu, když se řidič přiblíží s dálkovým ovladačem nebo aktivuje digitální klíč pomocí aplikace My Honda+. Zapuštěné zadní kliky jsou začleněny do zadního sloupku, čímž je zachován rovný povrch karoserie. Výsuvné kliky dveří i systém bočních kamerových zrcátek (SCMS – více informací lze nalézt v části 5) představují u vozu této třídy jedinečné prvky. Z myšlenky plynulého, aerodynamického designu vycházejí i antény pro příjem rádia, GPS signálu a mobilních dat, které jsou integrovány do horního okraje zadního okna.

Příznačnými designovými prvky modelu Honda e jsou černé panely s jedinečným vydutým profilem, které se nacházejí vpředu a vzadu mezi světlomety. Maximální pozornost věnovaná detailům je patrná z kulatých kombinovaných světlometů, které umocňují celkový minimalistický, čistý design a propůjčují vozu „lidskou tvář“. Kruhový tvar světlometů, jenž představuje moderní interpretaci klasických reflektorů dřívějších automobilů, v sobě též snoubí estetiku a funkčnost. Přední světlomety s jedinečnou kombinací „tři v jednom“ zahrnují prstenec pro denní svícení, prstenec blinkru a uprostřed zdroj intenzivního paprsku světla.

Každý prstenec je osazen 12 samostatnými LED diodami. Díky tomu jsou k dispozici různé funkce, například světelné uvítání řidiče při jeho příchodu k vozu. Charakteristické, shodně provedené kombinované světlomety vzadu zajišťují souladný design. Koncové světlo, brzdové světlo i ukazatel změny směru jízdy tvoří jeden celek.

Myšlenka funkčního designu je dále podtržena pokročilým nabíjecím portem, který je začleněn do středu kapoty, takže je k němu zajištěn snadný přístup z kterékoli strany vozu. Krytka portu je vyrobena z vysoce odolného skla a vyzařuje kvalitu a krásu. Port je ovládán pomocí dálkového ovladače nebo aplikace My Honda+. Je navržen s důrazem na snadné otevírání a praktičnost při každodenním používání. LED osvětlení, které je viditelné skrze elegantní krytku, vítá řidiče při jeho příchodu k vozu. Při dobíjení má osvětlení modrou barvu, s výjimkou případů, kdy nabíjecí systém zjistí chybu, pak svítí červeně.

Pod povrchem se skrývá zcela nová platforma vyvinutá speciálně pro elektromobily, která zajišťuje kompaktní rozměry vozu. Nízký, mohutný postoj dodává dynamiku jednoduchému a čistému designu karoserie. Navíc je zvýrazněn rozšířenými podběhy kol pro široké pneumatiky.

16palcová litá kola u základní verze modelu Honda e jsou lehká a pyšní se jednoduchým stylem s tenkými, rovnými paprsky. Šrouby kola jsou schovány pod velkou středovou krytkou. V případě volitelných 17palcových kol u verze Honda e Advance je k dispozici dvoubarevné provedení. Speciálně navržené kryty slouží k elegantnímu zakrytí brzdových kotoučů a třmenů, čímž je dále podpořen čistý styl vozu.

Na jednoduchý a čistý styl karoserie vkusně navazuje vzhled kabiny, ve které jsou použity decentní moderní materiály. Vzniká tak příjemný a moderně působící prostor. Díky velkorysému rozvoru mají cestující k dispozici prostor srovnatelný s vozy vyššího segmentu. Ke vzdušnosti interiéru přispívá i podlaha bez vyvýšeného tunelu.

K pocitu prostornosti přispívají také horizontální linie dotykových LCD obrazovek, které lemují celou přední stranu kabiny (více informací lze nalézt v části 5). O skvělý výhled se stará široké panoramatické čelní okno. Stěrače jsou umístěny tak, aby nepřekážely ve výhledu.

Pohodlí navozující pocit salónku je u čtyřmístného interiéru umocněno použitím kvalitní melanžové tkaniny a dalších materiálů, které jsou dispozici v moderních odstínech. Obložení s dekorem v podobě umělého dřeva působí vřelým, prémiovým dojmem a při doteku se vyznačuje příjemnými vlákny.

Díky praktickým funkcím v kabině, které vycházejí z vyspělých technologií, je každodenní cestování v modelu Honda e radostným zážitkem. Kromě plejády obrazovek, které zlepšují přehled řidiče, lze také použít funkci středového kamerového zrcátka. Ta při aktivaci přenáší záběry ze zadní středové kamery na displej zpětného zrcátka. Tímto způsobem je dále zvýšena bezpečnost a pohodlí, zejména pokud je výhled dozadu omezen kvůli spolujezdcům nebo nákladu. Tato funkce je standardní součástí výbavy verze Honda e Advance.

Dvouramenný volant pokračuje v trendu prolínání minimalistické jednoduchosti a funkčnosti. Jako dekor ovladačů audiosystému a funkce rozpoznávání, ovladače informací zobrazovaných na přístrojové desce na levém rameni volantu a ovladače tempomatu na pravém rameni volantu byla použita lesklá černá barva.

Kromě možnosti připojení pomocí technologie Bluetooth je také pod středovou konzolou k dispozici řada konektorů, které umožňují snadné dobíjení a připojení zařízení. K těmto konektorům patří HDMI a elektrické zásuvky 12 V a 230 V (střídavý proud, max. 1500 W) – typ G pro Spojené království u vozů s pravostranným řízením a kontinentální typ F pro vozy s levostranným řízením. K dispozici jsou také dva USB konektory pro cestující vpředu a další dva vzadu.

V nastavitelné středové konzole se nachází univerzální úložný prostor. Přístup k ní usnadňuje její umístění pod konektory a dobíjecími zásuvkami. Flexibilní úložná přihrádka obsahuje výsuvný držák kelímků a odkládací plochu pro telefon, kterou lze nastavit do přední nebo zadní polohy, případně ji lze úhledně složit. Součástí přihrádky jsou vyjímatelné přepážky, takže prostor lze přizpůsobit malým i větším předmětům.

V případě kapsy, která je součástí středové konzoly, je použita stejná tkanina jako u dekoru sedadel a dveří. Tímto způsobem je zajištěn souladný design napříč celým vozem. Přihrádky v předních dveřích mají kruhové lisované otvory, které pojmou větší lahve s vodou. Do přihrádek v zadních dveřích se vejdou menší lahve nebo plechovky.

Prostorná zadní sedadla nabízejí velmi kvalitní posezení navozující pocit jako na pohovce. Tak je dále podpořena atmosféra moderního obytného prostoru. K pocitu pohodlí přispívá také stropní bodové osvětlení nad hlavami cestujících a mimo jejich zorné pole. Díky tomu si mohou připadat jako doma v obývacím pokoji. Osvětlení se aktivuje tlačítkem ve středním sloupku.

Zavazadlový prostor nabízí obvyklou vysokou úroveň všestrannosti, kterou lidé od značky Honda očekávají. Jeho objem činí při nesklopených zadních sedadlech 171 litrů (dle metodiky VDA). Nemá žádnou vyvýšenou hranu, čímž je usnadněno nakládání. Zadní sedadla lze sklopit do jedné roviny s podlahou zavazadlového prostoru. Vznikne tak prostor o objemu 861 litrů (po střechu, dle metodiky VDA).

První vůz Honda postavený na platformě vytvořené speciálně pro elektromobily byl navržen od základů tak, aby poskytoval výjimečnou ovladatelnost, hbitost a pohodlí při jízdě v městském prostředí. Díky sportovní konfiguraci pohonu zadních kol a vysoce výkonnému motoru poskytuje model Honda e dynamické vlastnosti pro zábavnou jízdu a použitelnost, která v segmentu kompaktních elektrických automobilů nemá konkurenci.

Konstruktéři firmy Honda kladli zvláštní důraz na vylepšení podvozku, aby jízda s vozem byla zábavná a atraktivní. Při celkové délce 3 895 mm je vůz relativně široký, 1 750 mm, s krátkými přesahy vpředu a vzadu, které zajišťují sebejistý vzhled. S akumulátorem umístěným nízko pod podlahou vozidla je těžiště automobilu 500 mm od země. To v kombinaci s rozložením hmotnosti 50:50 na obě strany zajišťuje sebevědomou stabilitu a hbitou manipulaci.

Motor pohání zadní nápravu, což zajišťuje sportovní bezproblémovou jízdu. Dynamika jízdy je podporována aktivním systémem řízení s variabilním převodovým poměrem (VGR) společnosti Honda, s 3,1 otáčkami volantu na doraz. VGR funguje na základě změny převodového poměru s ohledem na absolutní hodnotu úhlu natočení volantu. Při klidné jízdě nebo ve vysoké rychlostí poskytuje asistovaný systém řízení sebejisté přejezdy mezi jízdními pruhy a vyšší bezpečnost jízdy. To spolu s úzkým pomocným rámem, malou platformou vytvořenou speciálně pro elektromobily a kompaktními komponenty umožňuje poloměr otáčení pouhých 4,3 m, což zajišťuje, že se vůz Honda e vyznačuje výjimečnou ovladatelností v ulicích měst.

Krátká vzdálenost mezi výškou středu klopení a výškou těžiště vozu Honda e umožňuje malé klopení karoserie i při zachování nízké tuhosti pružin, což poskytuje vynikající ovladatelnost a jízdní vlastnosti. Konstruktéři společnosti Honda posuzovali kritéria jízdních vlastností vozu ve srovnání se segmentem větších vozidel s využitím nezávislého zavěšení čtyř kol typu MacPherson s komponenty z kovaného hliníku s cílem zajistit stabilitu při prudkém zrychlení, ale také pohodlí a působivého zážitku z jízdy pro cestující.

Brzdový systém s elektrickým servoovládáním na všech čtyřech kolech zajišťuje pocit souvislého brzdění a dobrou spolupráci s rekuperačním brzdovým systémem. 15palcové brzdové kotouče na přední nápravě jsou vzduchem chlazené pro zlepšení výkonu. 16palcová kola pro základní verzi modelu Honda e jsou obuta pneumatikami Yokohama BlueEarth A, což zajišťuje dobrou rovnováhu mezi vysokým výkonem a účinností. 17palcová kola pro model Honda e Advance jsou obuta pneumatikami Michelin Pilot Sport 4, pro vyšší stabilitu při vysoké rychlosti a přilnavost v zatáčkách.

Model Honda e také nabízí systém ovládání jedním pedálem pro zlepšení efektivity jízdy v městském prostředí. Při aktivaci systém umožňuje řidiči plynule zrychlit, zpomalit a zastavit vozidlo pouze pomocí plynového pedálu.

Systém ovládání jedním pedálem také zajišťuje lepší stabilitu vozu, zejména při zpomalování, a poskytuje řidiči větší kontrolu a plynulejší průjezd zatáček a při jízdě na sněhu.

Vysoce pohotová akcelerace vozu je kalibrována pro optimální účinnost a ladnost, ale řidič ji také může přizpůsobit osobním preferencím. Pomocí pádlového voliče režimu zpomalení na volantu lze nakonfigurovat charakteristiky ovládání jedním pedálem pro nastavení síly zpomalení a zajistit maximální kontrolu.

V obou verzích si řidič může vybrat ze dvou možností režimu jízdy pomocí kolébkového přepínače umístěného na středové konzole. „Normální režim“ poskytuje snadno ovladatelné a plynulé zrychlení; zatímco „režim Sport“ nabízí rychlejší odezvu a prudší zrychlení. Tyto dva režimy poskytují řidiči volitelnou možnost, která vyhovuje jeho stylu jízdy a jízdním podmínkám pro větší potěšení.

Model Honda e je poháněn osvědčenými technologiemi elektrického hnacího ústrojí. Vysoce výkonný elektromotor poskytuje vynikající točivý moment, přesto je jedním z nejkompaktnějších ve své třídě. Model Honda e ve verzi Advance poskytuje výkon až 154 koní (113 kW) a působivý točivý moment 315 Nm, díky kterému vůz zrychlí z místa na 100 km/h za 8,3 sekundy. Základní verze modelu Honda e s výkonem 136 koní (100 kW) se stejným točivým momentem zrychlí na 100 km/h za 9 sekund.

Lithium-iontový vysokokapacitní akumulátor s kapacitou 35,5 kWh přispívá k výjimečné rovnováze nízké hmotnosti, schopnosti rychlého nabíjení na 80 % za 30 minut a dojezdu až 222 km (WLTP) u základní verze modelu Honda e. Model Honda e Advance s možností volby 17palcových kol má dojezd až 210 km (WLTP).

Ke konstrukční tuhosti přispívají velmi pevné materiály použité na karosérií vozu Honda e, které zároveň snižují jeho hmotnost a zlepšují jízdní komfort a ladnost. Odlehčený podvozek představuje ideální platformu, na jejímž základě lze jemně vyladit nastavení zavěšení a řízení, a dosáhnout tak dynamických jízdních vlastností. Důraz na bezpečnost je patrný z přítomnosti tří ochranných žeber podél každé strany podvozku, která chrání akumulátor před bočním nárazem, a systému vyskakovací kapoty pro zlepšení ochrany chodců.

Parkovací asistent Honda Parking Pilot, který navazuje na téma technologie zaměřené na uživatele, poskytuje další podporu řidičům. Parkovací asistent Honda Parking Pilot pomáhá řidiči při hledání vhodného prostoru a poté do něj vozidlo zaparkuje. K tomu slouží čtyři kamery a 12 sonarových senzorů. Kamera s více pohledy detekuje bílou čáru parkovacího místa, zatímco senzory rozpoznávají skutečné parkovací místo.

Když řidič stiskne tlačítko na přístrojové desce, parkovací asistent Honda Parking Pilot začne hledat dostupné parkovací místo, a jakmile ho najde, na displeji se zobrazí parkovací rámeček. Řidič vybere požadovaný rámeček a znovu stiskne tlačítko parkovacího asistenta Honda Parking Pilot. Řidič může zaparkovat vozidlo ve vybraném parkovacím prostoru, aniž by ovládal volant, plynový pedál, brzdu nebo řadil.

Parkovací asistent Honda Parking Pilot dokáže zaparkovat podélně, na vyhrazených parkovacích místech nebo napříč, pokud je místo označeno bílou čárou. I když není vyznačena bílá čára, je možné zaparkovat podélně nebo na vyhrazené parkovací místo, pokud je tam pro vozidlo dostatečný prostor. V Evropě, kde je často upřednostňováno podélné parkování, má model Honda e také funkci, která pomáhá řidiči s vyjížděním z parkovacího místa.

Parkovací asistent Honda Parking Pilot, který je k dispozici u modelu Honda e Advance, může fungovat v pěti parkovacích schématech – podélné parkování, nacouvání na parkovací místo s čárami nebo bez nich a parkování pod úhlem s čarami. To řidiči zaručuje při parkování kompletní pomoc ve všech případech.

Model Honda e přichází na trh s funkcí „rychlého nabíjení“, která může poskytnout až 80 % dojezdu za pouhých 30 minut, pokud použijete rychlou nabíječku CCS2 DC. Ve spojení s celkovým dojezdem 222 km (WLTP) zajistí schopnost rychlého nabíjení tohoto moderního hnacího ústrojí výjimečnou využitelnost a umožní splnit požadavky vyplývající z nutnosti každodenního dojíždění.

Pro úplnou flexibilitu lze spolehlivý lithium-iontový vysokokapacitní akumulátor o výkonu 35,5 kWh nabíjet buď pomocí rychlé nabíječky CCS 2 DC nebo přípojky AC typu 2. Pokud má posledně jmenované připojení výstupní výkon 7,4 kW, elektromobil se dobije za 4,1 hodiny.

Nabíjecí port modelu Honda e, navržený se zaměřením na jednoduchost a použitelnost, je integrován do kapoty. Centrálně umístěný přístup je snadno k dispozici z přední strany automobilu nebo z obou bočních stran. K otevření portu použijte buď ovladač nebo aplikaci My Honda+. Přes skleněný panel je vidět osvětlení LED, které nasvěcuje port pro řidiče a upozorňuje na stav nabití akumulátoru.

Displeje na dvojité dotykové obrazovce uvnitř vozu zobrazují aktuální stav nabití akumulátoru, zatímco grafické zobrazení hnacího ústrojí signalizuje aktuální tok energie a stav rekuperace a nabíjení. Ke všem stavům akumulátoru a údajům o nabíjení lze přistupovat také prostřednictvím aplikace My Honda+, kde uživatelé mohou také dálkově spouštět a zastavovat nabíjení, nebo nastavit týdenní plány nabíjení a odesílat je do auta. Pro udržení optimálního tepelného stavu je akumulátor chlazen a ohříván vodou.

Pro zvýšení účinnosti akumulátoru vyvinuli konstruktéři společnosti Honda systém regulace teploty, který zahřívá nebo chladí akumulátor podle okolní teploty, aby umožnil vozidlu udržet si optimální dojezd v extrémních podmínkách horkého a chladného počasí. Aktivní chlazení také umožňuje častější rychlé dobíjení stejnosměrným proudem.

Pět úhledně integrovaných barevných obrazovek s vysokým rozlišením, které jsou umístěny v zorném poli řidiče pro optimální pohodlí a bezpečnost, pokrývá celou šířku interiéru vozu, přičemž obrazovky systému bočních kamerových zrcátek jsou ergonomicky umístěny na obou koncích přístrojové desky s cílem zajistit řidiči přirozený pocit a výhled.

Největší plochu digitální přístrojové desky nové generace zabírají dva dotykové LCD displeje o velikosti 12,3 palce. Ty jsou primárně určeny pro infotainmentový systém a zobrazují celou řadu inteligentních aplikací a služeb. Toto sofistikované rozhraní je velmi intuitivní a přizpůsobitelné. Aplikace jsou umístěny vedle sebe a lze je konfigurovat pomocí známých intuitivních ovládacích prvků pro ovládání dotykem a potáhnutím, jako ve smartphonu.

Spolujezdec i řidič mají snadný přístup k jejich oblíbeným nebo nejpoužívanějším aplikacím konfigurovaným pomocí šesti digitálních předvoleb lemujících obrazovky. Uživatelé mohou také procházet nedávno používané aplikace na displeji historie aplikací, což pomáhá vyhnout se nadměrnému vyhledávání v nabídkách a zajišťuje snadné zvládání více úkonů pro rychlé vyhledávání a aktivaci funkcí.

Oblíbené aplikace nebo funkce lze také snadno přemisťovat mezi oběma obrazovkami, a to buď přetažením (rychlým přejetím prstem) napříč přednastaveními na okraji, nebo přepínáním obrazovek, pomocí tlačítka volby, které je stále zobrazeno v rozhraní ovládání. Díky této funkci může spolujezdec přetáhnout obsah jako např. navigační pokyny do zorného pole řidiče. Jelikož duální uspořádání obrazovek umožňuje zobrazit dvě aplikace vedle sebe, řidič i spolujezdec také mohou nezávisle na sobě zvolit a používat dvě různé aplikace. Například když řidič postupuje podle navigačních pokynů, může spolujezdec procházet „vizuální seznamy skladeb“ a najít si svou oblíbenou hudbu.

Komplexní sadu vestavěných aplikací lze doplnit o plynulé zrcadlení smartphonu prostřednictvím aplikací Apple CarPlay nebo Android Auto. Tyto systémy umožňují uživatelům sledovat sociální média, přehrávat hudbu a používat jiné internetové služby prostřednictvím dvojitých displejů.

Pozadí lze přizpůsobit, a to buď prostřednictvím celé řady vestavěných možností, nebo nahráním obsahu generovaného uživatelem. Obrazovky dokonce zobrazují uvítací zprávu pro řidiče, když nastoupí do auta.

Vyspělý systém bočních kamerových zrcátek společnosti Honda se u modelu Honda e používá vůbec poprvé a je součástí standardní výbavy. Tato technologie, první v segmentu kompaktních vozů, přináší výrazné výhody z hlediska stylu, bezpečnosti, aerodynamiky a ladnosti.

Systém bočních kamerových zrcátek nahrazuje klasická boční zrcátka kompaktními kamerami, které přenášejí živý obraz s vysokým rozlišením na dvě šestipalcové obrazovky v interiéru vozidla. Tyto obrazovky se nacházejí na obou koncích přístrojové desky a jejich ergonomické umístění zajišťuje řidiči přirozený pocit i výhled.

Optimální umístění kamer poskytuje řadu bezpečnostních výhod. Řidič si může prostřednictvím nastavení vozidla zvolit mezi „normálním“ a „širokým“ výhledem, čímž rozšíří zorné pole dále než u klasických bočních zrcátek a omezí výskyt mrtvých úhlů – přibližně o 10 % v normálním výhledu a přibližně o 50 % v širokém výhledu. Další výhody jsou patrné při zařazení zpátečky, kdy se kromě většího úhlu kamery, který rozšiřuje viditelnost, na obrazovkách bočních výhledů objeví vodítka.

Úroveň jasu na vnitřních obrazovkách se upravuje automaticky podle okolních světelných podmínek. Provedli jsme rozsáhlé testování a vývoj s cílem zajistit, aby systém bočních kamerových zrcátek zajišťoval vynikající viditelnost za špatného počasí, při nízké úrovni osvětlení a v noci, aniž by oslňoval. Díky tomu má řidič za všech podmínek větší přehled o okolních předmětech, než který by mu poskytovala klasická zpětná zrcátka.

Technologie kamer nové generace pomáhá vozu udržet si moderní, čistý a jednoduchý design a doplňuje plynulé přední sloupky a zapuštěné „vysouvací“ kliky dveří. Na rozdíl od klasických bočních zrcátek jsou kamery zasazeny v šířce vozu a nepřesahují profily podběhů kol, což umožňuje maximalizovat vnitřní prostor na celou šířku vozu.

Nejenže se zvýšila viditelnost, oblast vyčnívání vpředu se u systému bočních kamerových zrcátek snížila přibližně o 90 % ve srovnání s klasickými zpětnými zrcátky, díky čemuž došlo k přibližně 3,8% vylepšení pro celé vozidlo, což se příznivě projeví na jeho účinnosti a dojezdu. Kromě toho dochází k významnému snížení aerodynamickému hluku, který obvykle způsobují boční zrcátka při vyšších rychlostech.

Systém bočních kamerových zrcátek eliminuje potřebu kanálků k odvádění proudu vzduchu a dešťové vody z boku vozidla. To umožňuje čisté, plynulé přední sloupky, které vytvářejí bezrámový vzhled oken a zdůrazňují moderní čistou karoserii.

Kryty kamerové jednotky jsou tvarovány tak, aby zabránily usazování kapek vody na objektivu, s potahem odpuzujícím vodu na povrchu objektivu, aby nedocházelo k hromadění zbytkové vody.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz