xe-p300-caldera-red_-116

První jízda: Modernizovaný Jaguar XE útočí na špičku třídy

24. 4. 2019 • Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Jaguar XE to na trhu neměl jednoduché a byl takovou šedou myškou rodiny. Přitom vždy nabízel kombinace exkluzivního vzhledu, komfortní jízdy a možnosti si pořádně zajezdit rychle na okreskách. Bylo to auto s naprosto fantastickým podvozkem a řízením, které vás vrátilo do staré dobré minulosti, kdy auta poslouchala na každý povel a komunikovala s řidičem. Jenže lidé jej nechtěli a zájem nebyl ani o nejsilnější šestiválcový benzínový třílitr s kompresorem a projevem chuligána. Vrcholná motorizace byla jediným autem na segmentu, které bylo schopno skalpovat BMW 340i. Jenže XE neuspělo.

Na vině byl možná příliš fádní interiér s neadekvátním zpracováním vůči cenovce auta. Nepomohl ani technický facelift a přechod na motory ingenium. Celý segment kompaktních sedanů navíc zažívá globální úpadek zájmu a je vytlačován vozidly typu crossover. Jaguar se nevzdává a do boje vyráží s velmi rozsáhlým faceliftem, který bych se nebál označit za téměř novou generaci celého auta. Původního toho toiž moc nezůstalo. Jak to autu prospělo jsem zjišťoval na jihu Francie a značka si pro nás připravila opravdu brilantní podmínky pro jízdní test. Absolvuji totiž tři stovky kilometrů po jedné z nejlepších silnic planety – Route Napoleón.

7

Nejprve ale fakta. Přední část Jaguaru XE získala nový vzhled díky upravenému nárazníku a širší masce chladiče. Ta nabízí přepracované mřížkování se zakulaceným profilem. Také zadní část automobilu byla přepracována. Zahrnuje nový zadní nárazník a zadní difuzor, čímž došlo ke zdůraznění šířky i dynamického charakteru vozu a současně ke zlepšení aerodynamiky. Jaguar také rozšířil rozchod a upravil odklon kol.

Diodové světlomety podporují účelný charakter nového Jaguaru XE. Užší přední světla vizuálně snižují přední část a tím opět zdůrazňují dynamický postoj vozu. Nepřehlédnutelný vzhled dávají automobilu také diody denního svícení uspořádané do tvaru písmene J. Dynamický charakter pak podtrhují tmavé plochy uvnitř světel. Také kompaktnější diodová koncová světla vylepšují vzhled. Navíc jsou doplněna dynamickými blinkry a upravenou světelnou grafikou. Nová koncová světla představují evoluci světel, která se nachází na sportovním modelu F-TYPE a současně jsou téměř shodná s řešením použitým u elektrického modelu I-PACE.

Kromě zmíněných změn přidali designéři automobilky Jaguar řadu prvků podtrhujících zaměření na detail. Například monogram Jaguar Heritage inspirovaný modelem D-Type, který byl laserově vyleptán do horní vrstvy světel denního svícení. Za sebe musím konstatovat, že modernizace autu neskutečně pomohlo a na pohled se jedná o úplně jiné auto. Vypadá fantasticky, hodnotně a sportovně. Takto má vypadat sportovní kompaktní sedan!

2

Velká změna proběhla i uvnitř auta, kde to také byla největší potřeba. Přepracované výplně dveří, boky středové konzole, kaplička přístrojového šítu a vrchní část palubní desky dostaly prémiové materiály. Použití luxusní dýhy bylo rozšířeno až do zadní části kabiny. Dojem luxusu podtrhuje příchod multimediálního systému Touch Pro Duo s desetipalcovou obrazovkou. Tento intuitivní systém používá kombinaci dvou dotykových obrazovek s vysokým rozlišením, kapacitních senzorů a fyzických ovladačů určených k ovládání klíčových funkcí automobilu.

Dvojice otočných ovladačů poskytuje základní fyzický kontakt mezi automobilem a řidičem. Každý z těchto ovladačů nabízí možnost nastavovat vyhřívání a chlazení sedadla, teploty interiéru nebo intenzity ventilace. Toto ergonomické řešení odstraňuje nutnost sklánět zrak na ovladače a omezuje procházení různými menu nebo mačkání spousty fyzických tlačítek pro ovládání základních funkcí. Moderní technologie, jako například bezrámové vnitřní zpětné zrcátko ClearSight nebo systém bezdrátového dobíjení mobilních telefonů, také přináší prvotřídní komfort.

1

Jaguar XE nově nabízí volič automatické převodovky v provedení SportShift a posuvný přepínač jízdních režimů systému Jaguar Drive Control. Nový multifunkční volant přímo převzatý z I-PACE nabízí dotykové plochy s podsvícenou grafikou. Matně chromová pádla manuálního řazení jsou součástí standardní výbavy. Model nabízí kožené čalounění jako součást standardní výbavy. Úroveň HSE pak zahrnuje luxusní čalounění kůží Windsor s embosovanými hlavovými opěrkami. Sedadla jsou pohodlnější a přidávají zpracované detaily, jako například dvojité prošívání nebo nové provedení loga Jaguar.

Výplně dveří jsou vybaveny novými madly, která jsou uživatelsky přívětivější. Tyto změny zároveň výrazně zlepšily nabídku odkládacích prostor ve dveřích, kam můžete odložit kromě drobných předmětů také velké láhve. Loketní opěrky ve dveřích jsou širší a měkčí než dříve, což opět zvyšuje komfort. Monogram automobilky Jaguar můžeme najít v celém interiéru ať už na otočných ovladačích nebo na kovových krytech reproduktorů. Atraktivní motiv je inspirován designem loga Jaguar Heritage a objevuje se také na některých dílech vnější karoserie, kupříkladu na diodových světlometech.

Pod kapotou

Základem Jaguaru XE je hliníková konstrukce, která je robustní, ale zároveň lehká, stejně jako dvojité lichoběžníkové zavěšení přední a víceprvkové zavěšení zadní nápravy. Hliníkové slitiny jsou použity až na 75 % karoserie. Prověřený pohon zadních a všech kol doplňují nejmodernější motory. Výsledkem jsou perfektní jízdní vlastnosti, ale o tom až za chvíli.

8

Zájemci o sportovní svezení mají k dispozici zážehovou jednotku Ingenium disponující výkonem 300 koní. Ta poskytuje v kombinaci s pohonem všech kol zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy. Díky upravenému systému přeplňování a vrcholu točivého momentu 400 Nm nabízí tento motor bezprostřední odezvu na přidání plynu a tudíž i podmanivou jízdu a působivou akceleraci. K dispozici je také slabší varianta o výkonu 250 koní, zatímco úsporný dieselový agregát o objemu 2.0 l disponuje parametry 180 koní a 430 Nm a jeho spotřeba paliva začíná na hodnotě 4,9 l/100 km. Ano, XE přišlo o šestiválec…

Pohon zadní nápravy je základem charakteristických jízdních vlastností modelů automobilky Jaguar, zatímco pohon všech kol automaticky dělí točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle aktuálních podmínek. Inteligentní nastavení poskytuje řidiči maximální jistotu na každém povrchu a za všech podmínek, ale zároveň zachovává typický jízdní charakter Jaguaru XE. Řidiči si navíc mohou uzpůsobit nastavení automobilu také podle sebe díky systému Configurable Dynamics. Ten umožňuje konfiguraci přesně podle preferencí konkrétního řidiče, který si může prostřednictvím středové dotykové obrazovky samostatně nastavit motor, převodovku a řízení. Systém Adaptive Dynamics zároveň konstantně upravuje nastavení tlumičů tak, aby za všech okolností zajistil optimální vyvážení mezi pohodlím a ovladatelností.

3

Paket Dynamic Handling nabízený pro model XE vůbec poprvé spojuje dohromady řadu sportovně orientovaných prvků do jedné položky dodávané na přání. Tento paket obsahuje systém Configurable Dynamics, adaptivní tlumiče Adaptive Dynamics, větší brzdy Performance, černě lakované brzdiče a spoiler umístěný na víku zavazadlového prostoru.

Jízdní nirvána

Jaguaru rozhodně sebejistota nechybí, vždyť pro jízdní premiéru si vybral velmi náročnou silnici Route Napoleón, která prověří auto opravdu do hloubky. Z města Nice vyrážím nejprve dieselovou variantou, zhruba v polovině trati ji vyměním za nejsilnější benzínovou variantu. Diesel překvapuje solidním odhlučněním a kultivovaným chodem. Motoru nechybí ani příjemná pružnost. Je to však podvozek, který si ihned získává mou pozornost. Po městě se pohybuje s jistotou, tlumí nerovnosti a přitom zůstává příjemně agilní a tuhý. Tohle Jaguar prostě umí a můžeme mu děkovat, že použil tak sofistikované řešení náprav.

Cesta se začíná utahovat a stoupám první částí fantastické trasy. Auto okamžitě reaguje na volant, vrhá se s chutí do zatáček a zůstává přísně neutrální. Pokud nepolevíte, zadek začne mít tendenci utíkat  do boku. Na opravdu sportovní svezení chybí naftové jednotce výkon a použitelnější spektrum otáček, ale i tak se jedná o velmi nadprůměrné svezení. Už teď se nemůžu dočkat vrcholného modelu. Pochválit ještě musím souhru automatické převodovky ZF a perfektní vyvážení hmotnosti mezi obě nápravy. Díky tomu je přenos váhy v zatáčkách radostí a auto krásně mění směr. Jaguaru se povedlo najít zcela ideální kompromis mezi sportovností a komfortní jízdou, jakkoli to může znít jako klišé.

6
5

Uprostřed trasy přesedám do XE P300, což je nyní vrcholný model. Pod kapotou tluče čtyřválec o objemu dvou litrů s konečným výkonem 300 koní a krouťákem 400 Nm. Jelikož jsem vždy miloval původní šestiválec s neopakovatelným charakterem, přepadá mě strach. Oturbený čtyřválec, navíc s nižším výkonem, asi víte, co se mi honí hlavou. Dalším faktem je, že je to čtyřkolka. Inteligentní, preferující zadek, ale čtyřkolka. Konec předsudkům, vyrážím na lepší polovinu trasy.

Po nastartování se ozývá příjemné “bručení” od výfuků a motor má jadrný zvukový projev v celém spektru otáček. Příjemné překvapení. Odezva na plyn je také dobrá a jednotka s chutí stoupá do otáček. Výkonovou špičku nečekejte, je to turbo, ale projev je sympatický. Díky nižší váze motoru není výkonový deficit oproti původní verzi nijak zásadně citelný a v zatáčkách je vůz naopak výrazně agilnější a přesnější. Ve sportovním režimu čtyřkolka drží výkon primárně na zadku a na přední kola jej pustí až po výjezdu ze zatáčky, jakmile senzor pozná, že jsou kola rovně. Díky tomu je charakter auta přetáčivý a hravý.

4

Podvozek s adaptivní funkcí, velkými koly a silnějšími brzdy funguje naprosto bravurně a mé nadšení roste spolu s cestou, po které jedu. Route Napoleón je něco neuvěřitelného. Nejde jen o nádherná přírodní panoramata, ale o celý profil trasy, který střídá úzké technické úseky plné vracáků a esíček, až po rychlé pasáže mezi údolími. XE P300 zde funguje fantasticky a ani v jedné situaci jsem si neřekl, že bych zde chtěl sedět v něčem jiném, sportovnějším. To myslím mluví za vše.

Sportovní kompaktní sedan je zpět a útočí na první příčku svého segmentu. Konečně má kvalitní interiér, moderní výbavu a ještě dotaženější vzhled. Chybí mu sice šestiválec, který konkurence nabízí, ale naopak stylu a charakteru má na rozdávání.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz