První jízda se Škodou Elroq RS: nejsilnější verze nového SUV láká dynamikou i technikou
Půl roku po premiéře nového modelu Elroq se nabídka elektrického SUV rozšiřuje o vrcholnou sportovní variantu. Škoda Elroq RS přichází jako nejvýkonnější verze tohoto kompaktního crossoveru s pohonem všech kol, výkonem 250 kW a akcelerací z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. Díky propracované aerodynamice a moderním technologiím zvládne ujet přes 540 kilometrů na jedno nabití podle metodiky WLTP.
Světová premiéra této ostré verze proběhla v testovacím centru Aurel poblíž Mladé Boleslavi, jen půl hodiny od továrny, kde Elroq vzniká. Tento rozsáhlý polygon o rozloze přes 52 000 m² slouží k testování nejrůznějších vlastností vozidel – od funkce asistentů až po odolnost konstrukce. K dispozici jsou různé povrchy včetně štěrku, kostek nebo zvlněného asfaltu, které prověří auto až na hraně jeho schopností.
Díky dvojici elektromotorů – jeden je umístěn na přední a druhý na zadní nápravě – nabízí Elroq RS výkon 250 kW a maximální rychlost 180 km/h. Energetii zajišťuje baterie o celkové kapacitě 84 kWh (z toho 79 kWh využitelných), která poskytuje dojezd až 540 kilometrů. Nabíjení u stejnosměrné rychlonabíječky o výkonu 185 kW trvá z 10 na 80 % jen 26 minut. Plné nabití střídavým proudem (11 kW) zabere zhruba osm hodin. Díky hodnotě součinitele odporu vzduchu 0,267 je Elroq RS jedním z aerodynamicky nejefektivnějších SUV své třídy.
Designově se RS verze odlišuje lesklou černou maskou Tech-Deck Face s integrovanými senzory a radarovými prvky. Součástí standardní výbavy jsou osvětlené vertikální segmenty masky a čtyřdílné Matrix-LED světlomety, které při zamykání a odemykání vozu vytvářejí atraktivní světelné efekty.
Sportovnější vzhled podporují i černé doplňky karoserie – například lišty kolem oken, kryty zrcátek, střešní nosiče nebo označení značky a modelu. Přední nárazník má dynamičtější tvarování, zadní část zdobí široký reflexní pás. Na předních blatnících nechybí typické logo RS. K dispozici je jedenáct barevných variant – čtyři nemetalické, šest metalických a jedna výhradně pro RS: matná šedá. Ta kontrastuje s černými detaily jako kliky, zrcátka nebo střešní spoiler. Základem jsou 20palcová kola Draconis s matně černým lakem, za příplatek lze pořídit větší 21″ disky Vision v antracitovém odstínu. Zadní skla jsou tónovaná, okna vybavena akustickými vrstvami pro lepší odhlučnění.
Uvnitř zaujme sportovně laděný interiér s názvem RS Lounge. Použité materiály zahrnují mikrovlákno Suedia a veganskou kůži s kontrastním limetkově zeleným prošitím. Výrazným prvkem je sportovní volant s perforovaným koženým potahem a logem RS. Přední sedadla mají integrované hlavové opěrky a nechybí ani kovové dekory pedálů. Řidičovo sedadlo je elektricky nastavitelné s pamětí, masážní funkcí a nastavitelnou bederní opěrkou. Interiér zpříjemňuje ambientní osvětlení – nasvětlené jsou kliky, podlaha, přístrojová deska i středová konzola. Samozřejmostí jsou i boční airbagy vzadu a manuální sluneční clony na zadních oknech.
Technologická výbava zahrnuje digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 5″, hlavní infotainment o velikosti 13″ a head-up displej s rozšířenou realitou. Všechny displeje mají grafiku laděnou do sportovního stylu RS. Speciální tlačítko výhřevu aktivuje čtyři topná místa současně. Nechybí čtyři porty USB-C s výkonem 45 W ani bezdrátová nabíječka s aktivním chlazením. Prémiový zvukový systém CANTON disponuje dvanácti reproduktory a výkonem 675 W. Zavazadlový prostor nabízí objem od 470 do 1580 litrů a je přístupný pomocí elektrického víka s funkcí virtuálního pedálu. V kufru je umístěn QR kód, který po naskenování otevře digitální návod k funkcím vozu. Elektronický zvukový generátor nabízí dva módy – Sport a Futuristic – pro větší bezpečnost chodců. Elroq RS zvládne tahat přívěsy do hmotnosti 1 400 kg při sklonu 8 %, a to s přípravou na tažné zařízení nebo rovnou s elektricky výsuvným hákem.
Speciálně pro verzi RS byl upraven podvozek včetně progresivního řízení. Nechybí režim Traction, který optimalizuje pohon všech kol na površích s nižší přilnavostí. Adaptivní podvozek DCC Pro umožňuje až 15 úrovní nastavení tlumení – jednotlivé tlumiče průběžně upravují svou charakteristiku na základě údajů ze senzorů měřících rychlost, náklon karoserie, pohyby kol i volantu. Významnou roli hraje i trojice akcelerometrů a další prvky řídicí sítě podvozku.
Přední kola jsou zavěšena pomocí klasické MacPhersonovy konstrukce s trojúhelníkovými rameny, vzadu je víceprvkové zavěšení s pěti příčnými rameny. Spolu se sportovními pneumatikami a přesným řízením je výsledkem výborná ovladatelnost a přímá zpětná vazba od podvozku.
Za volantem
Jakmile usednete za volant Elroqu RS, rychle zjistíte, že značka nelhala – tohle je opravdu nejdynamičtější sériová Škodovka. Start z místa připomíná odpálení z katapultu a síla neuvadá ani při zrychlování ve vyšší rychlosti. Elroq RS neztrácí dech ani na dálnici, což u elektromobilů rozhodně nebývá samozřejmost.
Během testování na dálnicích i venkovských silnicích spotřeboval vůz v průměru méně než 19 kWh/100 km, což je s ohledem na náročný terén výborný výsledek. Ve srovnání s větším Enyaqem působí Elroq živěji, a to nejen díky kratší karoserii (o 17 cm), ale i nižší hmotnosti. V zatáčkách drží perfektně stopu a při svižné jízdě po kroucených okreskách ukazuje svůj sportovní talent. Pocit jistoty podporuje i zachovaná šířka vozu, díky níž je auto stabilní i při ostrých manévrech.
Adaptivní podvozek zaslouží samostatnou pochvalu. Přestože testovaný vůz obouval velká 21″ kola, komfort zůstal na velmi vysoké úrovni. Rozdíly mezi jízdními režimy jsou výrazně patrné – komfortní mód tlumí nerovnosti s noblesou, sportovní naopak zpevní celé auto a minimalizuje náklony. V zatáčkách je znát práce zadní nápravy, která se aktivně podílí na průjezdu. Stabilizaci nelze zcela vypnout, ale pouze omezit. Její zásahy jsou poté mírnější, což dovoluje i drobný přetáčivý efekt. Jen pozor na rychlost – elektrický pohon a výborné odhlučnění způsobí, že vnímání rychlosti je silně zkreslené.
Velký pokrok zaznamenal také infotainment – jeho odezva je plynulá, prostředí přehledné a během celého testu fungoval bez problémů. Nový systém je jednodušší na ovládání a celkově působí dospělejším dojmem.
Závěr a cena
Elroq RS působí vizuálně atraktivně, nabízí dostatek prostoru, kvalitně zpracovaný interiér a podvozek, který je radost řídit. Mezi elektrickými SUV ve své třídě představuje jeden z nejlepších kompromisů mezi sportovním pojetím a každodenní použitelností. Kvalita zpracování, výbava a technologie už konkurují i prémiovým značkám.
Cena nejvýkonnější verze modelu Elroq startuje na 1 285 000 Kč včetně DPH. Za tuto částku získáte jeden z nejrychlejších a nejlépe naladěných elektromobilů, jaký kdy značka Škoda vyrobila.
« Češi překračují rychlostní limity častěji než řidiči v jiných evropských zemích, podpora snižování limitů je minimální Pokuta za zapomenuté dokumenty může být vysoká: Nosíte s sebou ten nejdůležitější? »