Ruce pryč: Tohle je 15 nejporuchovějších ojetin dle statistiky TÜV
Pokud se chcete vyhnout problémům se svým vysněným autem z druhé ruky, určitě se obloukem vyhněte těmto 15 modelům. Ačkoliv mají na trhu s ojetinami lákavé ceny, hrozí u nich vysoké riziko poruch a následných investic do neočekávaných oprav. Seznam vychází z výsledků německých technických kontrol, takzvaného TÜV Reportu, ale zohledňuje také roky výroby či počet najetých kilometrů.
Podrobné výsledky aktuálního žebříčku TÜV Reportu jsme vám přinesli už loni. Teď se ale podíváme na 15 aut, která jsou černými ovcemi statistik německých STK. Spojuje je fakt, že velká část z nich neprojde technickou kontrolou kvůli závažným nedostatkům. Aby byl však seznam objektivní, německý Auto Bild při tomto výběru zohlednil i průměrný počet najetých kilometrů a stáří. Pokud tedy konkrétní model najel více a byl starší než ostatní, mluvilo to spíše v jeho prospěch než neprospěch. I když samozřejmě stále zůstáváme v zóně těch nejméně spolehlivých aut.
Mezi auty jsou totiž v počtu najetých kilometrů obrovské rozdíly, a to už při první STK po třech letech. Takový městský Fiat 500 má najeto průměrně jen 24 000 km, zatímco Ford Mondeo, typický manažerský křižník, i více než 70 000. V seznamu jsou zároveň zachyceny jen ty nejhorší ročníky daného modelu, na které si je třeba dávat obzvlášť velký pozor. Co se týče zastoupení značek, nejvíce „hororových“ ojetin má Dacia a Renault. Čím se ale nemohou chlubit ani Ford, Tesla, BMW, Opel a několik modelů koncernu Volkswagen.
Pokud ale po některém z nich přece jen zatoužíte, věnujte před koupí velkou pozornost kontrole. Riskovat se nevyplácí. Není vyloučeno, že narazíte na exemplář s nízkým počtem najetých kilometrů a dobrou servisní péčí, ale rizika i tak přetrvávají. Chronické poruchy se mohou objevit už po pár tisících kilometrech. A nebavíme se o maličkostech. Auta v tomto seznamu mají zásadní nedostatky. Například únik motorového oleje, problémy při emisní kontrole, problémy s brzdovým systémem, se světly či s korozí. Jejich odstranění je velmi drahé a může pokazit dobrý pocit z naoko výhodné koupě.
Model | Období výroby | Výkon (k) | Cena od (€) | Problémy na STK | Časté problémy |
---|---|---|---|---|---|
1. Dacia Dokker | 2012–2020 | 75–115 | 5 000–10 000 | Úniky oleje, problémy s emisní kontrolou, zavěšení náprav, řízení, pružiny, tlumiče, brzdové vedení | Ztráta oleje, opotřebení podvozku, výfuk |
2. Dacia Logan I | 2004–2012 | 75–110 | 3 500–6 500 | Brzdové vedení, světla, výfuk, rez, podvozek | Opotřebené brzdové kotouče, problémy s řízením, rez |
3. Renault Twingo II | 2007–2014 | 60–133 | 4 000–8 000 | Ztráta oleje, problémy s pružinami, tlumiči, ložisky, brzdové vedení | Rez na podvozku, opotřebení kloubů řízení |
4. Tesla Model 3 | 2017–současnost | 283–450 | 33 000–55 000 | Brzdové problémy, slabé osvětlení, rez, brzdové vedení, problémy se zavěšením náprav | Problémy s brzdami a podvozkem |
5. Dacia Duster I | 2010–2017 | 85–125 | 7 000–12 000 | Úniky oleje, výfuková rez, problémy s řízením, parkovací brzda | Problémy s elektronikou, opotřebení podvozku |
6. Renault Clio III | 2005–2012 | 60–200 | 3 500–7 500 | Rez, problémy s podvozkem, brzdové vedení, osvětlení | Klouby řízení, tlumiče, pružiny, světla |
7. Dacia Sandero I | 2008–2012 | 75–100 | 4 000–8 000 | Úniky oleje, problémy s řízením, zavěšením náprav, brzdy | Brzdové kotouče, nožní brzda, rez |
8. VW Sharan II | 2010–2020 | 140–220 | 10 000–25 000 | Problémy s odpružením, opotřebené brzdové kotouče, problémy se světly | Zavěšení náprav, rez |
9. Ford Mondeo V | 2014–současnost | 120–240 | 9 000–20 000 | Úniky oleje, problémy s výfukem, brzdové kotouče | Emisní testy, opotřebení brzdových kotoučů |
10. Škoda Scala | 2019–současnost | 115–150 | 14 000–22 000 | Brzdové kotouče, problémy s osvětlením | Emisní testy, úniky oleje, problémy s řízením |
11. Seat Alhambra II | 2010–2020 | 140–200 | 8 000–20 000 | Problémy s odpružením, opotřebené brzdové kotouče, problémy se světly | Zavěšení náprav, opotřebení brzdových kotoučů |
12. Opel Crossland X | 2017–2022 | 83–130 | 10 000–18 000 | Ztráta oleje, problémy s podvozkem, brzdové kotouče | Opotřebené tlumiče, pružiny, výfuk |
13. Ford S-Max II | 2015–2020 | 120–200 | 13 000–25 000 | Ztráta oleje, problémy s emisním testem, výfuk | Opotřebené brzdové kotouče, problémy s řízením |
14. Škoda Superb III | 2015–současnost | 150–280 | 18 000–35 000 | Ztráta oleje, problémy s emisním testem, brzdové kotouče | Problémy s řízením, pružiny, tlumiče, rez |
15. Renault Mégane III | 2008–2016 | 90–220 | 5 000–15 000 | Problémy s podvozkem, opotřebené brzdové kotouče, světla | Emisní testy, problémy s řízením |
« Pohonné hmoty jsou o 6 Kč/l levnější než loni. Ve srovnání s okolními zeměmi je Česko suverénně nejlevnější Velikonoce na silnicích: nohu z plynu a pozor na opilce »