1648318365-car-production-in-russia-avtovaz-800x500-c

Ruský byznys: Továrnu jim prodali za rubl, zpět ji dostanou za 1,2 miliardy eur

6. 3. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Renault byl jednou z posledních velkých evropských automobilek, které po útoku Ruska na Ukrajinu opustily ruský trh. Renault převedl svůj většinový podíl (67,69 procenta) v ruské automobilce AvtoVAZ na ruský výzkumný automobilový institut NAMI za symbolickou částku jednoho rublu. Renault tak podle ruských vyjádření učinil proto, že už není dále schopen udržet své operace v Rusku v chodu.

Součástí transakce byla i opce umožňující Renaultu zpětný odkup podílu během pěti až šesti let. V současnosti se Renault, zřejmě v souvislosti s možným ukončením války v relativně dohledné době, o opětovné odkoupení AvtoVAZu začíná zajímat. Zatím však jen opatrně a ne zcela oficiálně.

„Jsme obchodníci. Když uvidíme obchodní příležitosti, pokusíme se je využít,“ uvedl koncem února generální ředitel společnosti Luca de Meo v odpovědi na otázku deníku Financial Times o možnosti obnovení aktivit v Rusku. „Popravdě řečeno, o takovém scénáři jsem neuvažoval, protože všechno se neustále mění,“ dodal s tím, že Renault ještě počká, „jak se věci vyvinou“.

Na jeho slova už zareagovali i Rusové a to, co prohlásili, šéfa Renaultu asi nepotěší. Pokud by totiž chtěl svůj většinový podíl v AvtoVAZu zpět, musel by za něj zaplatit v přepočtu více než 1,22 miliardy eur. A to i přesto, že Rusům ho před třemi lety prodali v přepočtu za jediný cent. A jak to Rusové zdůvodňují?

Během posledních tří let prý do AvtoVAZu masivně investovali a hodnota továrny tím výrazně vzrostla. A to je podle nich třeba při případné transakci zohlednit. Podle prohlášení Maxima Sokolova, který vede AvtoVAZ od roku 2022, je klíčové, aby jakýkoli zahraniční investor, který uvažuje o návratu, hradil reálné náklady spojené s udržením a rozvojem továrny. Jak uvedl pro ruská média, „celková požadovaná investice – zahrnující údržbu, inovace a rozvoj infrastruktury závodů, činí minimálně 112,5 miliardy rublů (v přepočtu cca 1,22 miliardy eur, pozn. redakce),“ což podle něj odráží nejen hodnotu samotné společnosti, ale i ztráty, které by AvtoVAZ jinak musel při potenciálním zpětném odkupu nést. NAMI do společnosti AvtoVAZ v roce 2023 investoval 27,5 miliardy rublů (téměř 310 milionů eur) a v roce 2024 téměř 40 miliard rublů (téměř 450 milionů eur). A tuto sumu bude nutné při jeho opětovném odprodeji Rusům refundovat a započítat ji do celkové prodejní ceny.

To je však pohled Rusů. Existuje i jiný: jen v roce 2016 totiž Renault investoval v přepočtu přibližně 1,3 miliardy eur do sanace AvtoVAZu a následně v průběhu let 2017 až 2022 další stovky milionů do rozvoje a modernizace výroby. O tom však Rusové jednat nechtějí. Sokolov jednoznačně zdůraznil, že ruská automobilka neplánuje ustupovat z výše uvedené částky, protože „cena návratu musí odpovídat skutečnému rozsahu investic i potenciálu ruského trhu“. Uvidíme, jak to nakonec celé dopadne, zda se Renault do Ruska opravdu vrátí a především kdy. Že se o to bude mimořádně snažit, je jasné, protože šlo o jeho druhý nejdůležitější trh.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz