Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Likvidační konec spalovacích motorů je odložen. EU má plán na záchranu automobilek. Změní se i pokuty za emise

6. 3. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Evropská komise (EK) plánuje představit nový akční plán pro automobilový průmysl. Jeho hlavním cílem je zvýšit poptávku po elektromobilech a zároveň posílit konkurenceschopnost domácích výrobců. Brusel zvažuje nové evropské dotace a bude tlačit i na zvýšení soběstačnosti EU při výrobě baterií s cílem snížit v tomto směru závislost na Číně.

Součástí plánu bude s největší pravděpodobností i jedno mimořádně důležité oznámení. Evropská komise by měla oficiálně potvrdit, že dá automobilkám více času na splnění emisních cílů. Navrhne úpravu systému emisních pokut a vykazování plnění cílů za tříleté období namísto každoročního odpočtu. Změna tím pádem umožní výrobcům aut vyhnout se placení pokut v tomto roce a budou mít dostatek času i na provedení změn ve svých modelových řadách.

To je pro automobilky mimořádně důležité, protože pokuty, které jim tento rok hrozily, byly doslova likvidační. Můžeme být konkrétní – pokud by stanovené emisní cíle neplnily, musely by platit 95 eur za každý nadlimitní gram a za každé jedno prodané vozidlo. Například v případě Volkswagenu byla pokuta, kterou by musel tento rok zaplatit za emise, odhadnuta na 1,5 miliardy eur.

„Evropský automobilový průmysl byl zachráněn, komise souhlasí s Itálií,“ prohlásil italský ministr podnikání Adolfo Urso. Český premiér Petr Fiala zašel ještě dál a na sociální síti prohlásil, že je nutné dosáhnout úplného zrušení zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Souhlasí s nimi i dopravní analytik Jozef Drahovský, který řekl: „S odstupem času je zřejmé, že původní nařízení, včetně termínů, bylo nedomyšlené, nerealizovatelné a pro průmysl EU likvidační. Teď se jen napravuje část špatných rozhodnutí z minulosti a velkoryse se to nazývá odložení emisních pokut.“

Poslanec Marián Viskupič si myslí, že toto rozhodnutí je jedním z dalších nic neřešících kompromisů, které Evropská komise dělá, přičemž problém jen odsouvá na později: „Tříleté vykazovací období namísto každoročního odpočtu sice dá výrobcům aut trochu větší flexibilitu, ale je to jen slabá náplast na problém, který si Evropa sama vytvořila špatnými rozhodnutími. Český návrh – úplný odklad pokut na pět let – byl z mého pohledu mnohem rozumnější. Automobilky by tak získaly více času přizpůsobit se realitě a ukázalo by se, v jakém stavu bude trh, namísto toho, aby byly neustále tlačeny do kouta nereálnými emisními cíli,“ říká poslanec Marián Viskupič (SaS) a doplňuje: „Současný návrh Evropské komise je slabý kompromis, který neřeší podstatu problému. EU absurdně pokutuje vlastní automobilky, zatímco zbytek světa si podporuje svůj průmysl. Pokud to takto půjde dál, evropský automobilový průmysl se dostane do ještě větších problémů – a hlavním viníkem budou špatná bruselská rozhodnutí. Namísto pokut a regulací by měla EU konečně začít řešit reálnou podporu inovací, snižovat byrokracii a regulace.“

Ne všichni jsou však s tímto odkladem emisních pokut ztotožněni a rovnou ho odmítají. „Pokud bude tato flexibilita zavedena, umožní výrobcům automobilů prodávat v roce 2025 méně čistá auta výměnou za prodej více čistých modelů v letech 2026–27. To by oddálilo nárůst výroby elektromobilů v Evropě a odstranilo by se tím tlak na průmysl, aby v roce 2025 zavedl levnější modely elektromobilů,“ tvrdí vlivná lobbistická bruselská skupina Transport & Environment (T&E). „EU riskuje vytvoření velmi škodlivé nejistoty ohledně přechodu na elektrická vozidla v Evropě. Očekáváme tedy automobilový akční plán, který obnoví důvěru a vrátí Evropu a její průmysl zpět na cestu ke 100% bezemisním automobilům v roce 2035,“ doplnil ředitel T&E William Todts.

Reportéři agentury Reuters, kteří měli možnost do návrhu nahlédnout, říkají, že EU bude „tlačit“ na členské státy, aby urychlily zavádění elektromobilů do firemních vozových parků, ideálně uzákoněním jejich určitého podílu ve firemní flotile. Firemní auta totiž v EU tvoří přibližně 60 % nového trhu s auty.

Brusel zároveň plánuje společně s vládami zemí Unie zvážit, jak nejlépe stimulovat nákupy elektrických vozidel pomocí dotací, daňových úlev či jiných forem podpory. Ve hře je i návrh na úplné osvobození těžkých užitkových vozidel s nulovými emisemi od silničních poplatků.

Tato opatření mají pomoci zvrátit nepříznivý trend z roku 2024, kdy podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) klesl prodej nových elektrických vozidel v EU o 5,9 %. Důvodem byly kromě nedostatečně rozvinuté nabíjecí infrastruktury zejména vyšší ceny dostupných modelů a náhlé ukončení dotací v některých zemích, například v Německu.

Jednou z nejzásadnějších částí připravovaného balíčku je požadavek, aby v elektromobilech prodávaných na evropském trhu byly použity bateriové články a komponenty z domácí produkce. Baterie totiž představují 30 až 40 % hodnoty průměrného elektromobilu a Evropa momentálně čelí vysokým nákladům na dovoz těchto komponentů. To, že momentálně žádný velký čistě evropský výrobce není schopen v EU rozběhnout jejich výrobu opravdu ve velkém, je pro EU vedlejší.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz