V Porsche začala čistka ve vedení. Investovat se bude opět do spalovacích motorů
Automobilka ze Zuffenhausenu byla od poloviny devadesátých let minulého století zvyklá jen na úspěchy. Auta prodávala věrné klientele s obrovskými maržemi. Boxster a Panamera ji dostaly z nejhoršího, no a vstup do třídy SUV s Cayennem a později Macanem ji katapultoval přímo do nebeských výšin. Skvělý start měl i Taycan, první elektromobil Porsche. Při svém vstupu na burzu v roce 2022 měla automobilka vyšší hodnotu než celá její mateřská skupina VW Group. Zdálo se, že hvězda Porsche bude stoupat do nekonečna. Dnes je situace jiná – počítá ztráty.
Prodeje na klíčovém čínském trhu klesly z důvodu domácí konkurence loni o celou třetinu. Porsche Taycan zaznamenalo propad až o 50 %. A velký zájem nejeví čínští zákazníci ani o elektrický Macan. Celkový celosvětový odbyt klesl Porsche loni o tři procenta. Není to mnoho, ale budoucnost není právě růžová. Prodeje jeho elektrických aut se propadají i v Evropě poté, co více zemí zrušilo stimuly na jejich nákup. Porsche je také zranitelné vůči celním hrozbám, které chce zavést staronový americký prezident Donald Trump na auta z dovozu. Na rozdíl od Mercedesu-Benz či BMW totiž Porsche nemá za Atlantikem vlastní továrnu.
Začátkem tohoto měsíce klesly akcie Porsche na nejnižší hodnotu od vstupu na burzu poté, co společnost oznámila, že náklady na nové modely a výdaje související s bateriemi sníží její marže v roce 2025 na 10 až 12 procent. V Porsche tak odstartovalo velké personální zemětřesení. O své místo prakticky ze dne na den přišli marketingový šéf firmy Detlev von Platen i finanční ředitel Porsche Lutz Meschke. Oba se dostali pod spršku ostré kritiky za slabý výkon společnosti a slabou cenu akcií. Dozorčí rada již jmenovala jejich nástupce.
Jochen Breckner nahradí Lutze Meschkeho na pozici finančního ředitele, zatímco Matthias Becker převezme vedení prodeje od Detleva von Platena, uvedlo Porsche. Breckner (47) začínal v Porsche v roce 2000. Předtím vedl generální sekretariát a vývoj společnosti Porsche. Becker (54) nastoupil do Porsche před 10 lety a naposledy vedl značku v zámoří a na rozvíjejících se trzích. Nebudou to mít snadné. Trh v Číně se zdá být ztracený. Porsche bude muset šetřit. Do roku 2029 plánuje zrušit přibližně 1 900 pracovních míst v Německu. Zároveň investuje 800 milionů do vývoje modelů se spalovacími motory, čímž vlastně přiznává chyby v dosavadním směřování společnosti.
.« Likvidační konec spalovacích motorů je odložen. EU má plán na záchranu automobilek. Změní se i pokuty za emise Volkswagen ukázal, jak bude vypadat jeho nejmenší elektromobil »