audi-a5-sportback-exterior-1

Test Audi A5 Sportback G-Tron. Jeden kilometr za korunu

24. 4. 2018 • AUDI, Luxusní vozy, Novinky, Testy

motor: 92%

převodovka: 95%

podvozek: 90%

zpracování: 100%

praktičnost: 65%

A5 G-Tron tak dává smysl i přes své drobné nedostatky. Nabízí lepší motor než sesterský Passat a také výrazně lepší zpracování. Provoz na CNG je v dnešní době stále nejlepší a nejlevnější alternativou k běžným palivům a rozhodně nepřináší tolik omezení, jako plug-in hybridní vozy. Pokud se smíříte s chybějícím pohonem všech kol, omezeným vjezdem do garáží nebo nutností častějšího tankování, je A5 G-Tron dobrou volbou v tomto segmentu.

Verdikt:

Zástavba plynového pohonu už není vyhrazená jen pro velká rodinná auta. Nyní totiž můžete mít tovární úpravu i pro stylové čtyřdveřové coupé Audi A5 Sportback. Pohon na CNG, tedy stlačený zemní plyn, mě stále přesvědčuje o faktu, že se jedná o jednu z nejlepších alternativ ke klasickým palivům. Zejména pak tehdy, pokud opravdu nemáte rádi hybridy a elektrický pohon v automobilech všeobecně. Stát sice letos zdvojnásobil spotřební daň u CNG, i tak ale náklady zůstávají o polovinu menší. Automobilky začínají stále více nabízet modely s tovární přestavbou na tento pohon a Audi je mezi nimi už stálící. Aktuální novinkou je model A5 G-Tron, který je poměrně zásadní změnou.

Nejedná se totiž jen o implementaci stejné technologie do většího auta, ale A5 přidává konečně větší motor. Koncernové CNG tak konečně můžete mít s 2.0 TFSI a poměrně solidním výkonem 125 kW (170 koní) a kroutícím momentem 270 Nm. To už zni docela dobře, ne? Má to však jen jednu pihu na kráse – k dispozici není a nebude, u nás tolik oblíbené, quattro. Pohon všech kol nemůže být instalován kvůli chybějícímu prostoru, který si vzaly dvě nádrže. Ze stejného důvodu došlo i na lehké omezení velikosti zavazadelníku.

a5_3

Nádrže používají moderní tříplášťovou konstrukci, zcela oproštěnou od klasické ocele. Vnitřek nádrže tvoří plynotěsný polyamid, prostřední strukturální část je z kevlaru a karbonových vláken a vnější vrstva je ze sklolaminátu. Díky použitým materiálům je nádrž více než o polovinu lehčí oproti ocelové, což snižuje zatížení zadní části auta. To je poměrně důležitý fakt a pokud jste někdy jeli třeba s CNG verzí Octavie G-Tech, víte o čem mluvím. Těžký zadek totiž způsoboval, že se auto při akceleraci stavilo “na zadní” a přední kola dramaticky prokluzovala. To se u Audi naštěstí nekoná a vyvážení i trakce je v naprostém pořádku.

Do plynových nádrží se vleze 19 kg CNG a vůz navíc disponuje ještě jednou benzínovou, která pojme 25 litrů. To v praxi znamená kombinovaný dojezd na obě paliva něco přes 600 kilometrů a tady se dostáváme k dalšímu menšímu problému. Pokud budete chtít jezdit výhradně na CNG, budete muset tankovat každých 300 kilometrů. Městský provoz pak dojezd ještě sníží. Další věcí je, že se CNG nemůžete do většiny podzemních garáží.

a5_1

Uklidnit vás může spotřeba. Výměnou za pár chyb jsou totiž přítomny výrazně nižší náklady na pohonné hmoty, a to při zachování standardních nákladů na servis. Při jízdě na zemní plyn lze totiž docela snadno udržet spotřebu okolo 5 kilogramů na sto kilometrů, což znamená náklady přibližně 1 koruna na kilometr. Na benzin je jízda znatelně dražší, počítejte přibližně s 8 litry na 100 kilometrů. Při současné cene 30 -31 Kč za litr Naturalu 95, je to minimálně 2x více.

Pohled na údaj o spotřebě na palubním počítači ale není tím jediným příjemným, hezky se kouká na celý interiér. Audi pěkné vnitřky prostě umí a nová A5 není výjimkou. Koncepce připomíná velké SUV Q7, takže hlavním designovým prvkem je lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky.

a4_1

S hliníkovým dekorem možná vnitřek působí trochu chladně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní. Ve srovnání s Q7 je středový panel více natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem. Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně jak je u aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda ta pochopitelně není.

Zvenčí se jedná o klasické Audi, které kombinuje nadčasový design a působí víceméně spíše jako facelift minulé generace. Musím ale uznat, že nová A5 se opravdu povedla a lidé na ní můžou oči nechat. Sportback krásně kombinuje sportovní eleganci a dává najevo svou majestátnost. Aby ne, vůz stojí nemalých 1.8 milionu korun. Ano, G-Tron není úplně levný. Základní cena je nastavena na 1 213 900 korun. Ač jsou tyto ceny nastaveny o něco výš než u běžných motorizací, firemní zákazníci (na které je g-tron přednostně zaměřen) mohou využít slevy dorovnávající cenu na úroveň klasické benzínové varianty.

a5_5

Samotná jízda je na CNG téměř beze změny. Motor je dobře odhlučněný a má poměrně dobré reakce. Oproti starší jednotce s menším objemem je spojení silnějšího dvoulitru výrazně lepší volbou. Pokud však necháte nastavení motoru pro komfortní jízdu, počítejte spíše s mdlejším projevem, motor ožívá až se sportovním režimem. Rozdíl mezi reakcemi motoru v provozu na CNG oproti benzínu existuje, ale je poměrně decentní. Každopádně při jízdě na plyn je auto mírně ospalejší a reaguje později na plynový pedál. Není to však nic dramatického.

a5_4

Podvozek je příjemně komfortní i na větších kolech a pochválit musím i automatickou převodovku S-Tronic, která řadí příkladně. A5 G-Tron tak dává smysl i přes své drobné nedostatky. Nabízí lepší motor než sesterský Passat a také výrazně lepší zpracování. Provoz na CNG je v dnešní době stále nejlepší a nejlevnější alternativou k běžným palivům a rozhodně nepřináší tolik omezení, jako plug-in hybridní vozy. Pokud se smíříte s chybějícím pohonem všech kol, omezeným vjezdem do garáží nebo nutností častějšího tankování, je A5 G-Tron dobrou volbou v tomto segmentu.

Plusy

Kultivovaný a dynamický motor
Komfort podvozku
Perfektně zpracovaný a přehledný interiér
Spotřeba CNG a provozní náklady
Design a image

Minusy

Vysoká cena
Reálný dojezd
Chybějící quattro

.

« »