bmw-2-gran-coupe-16

Test BMW 218d Gran Coupé

7. 2. 2021 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 90%

Podvozek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 100%

BMW řady 2 Gran Coupé otevírá novou éru kompaktních vozů z Mnichova a musím uznat, že jezdí opravdu dobře. Navíc nabízí kvalitní interiér, výborný posaz za volantem a i s předním pohonem se jedná o řidičsky nadšené auto díky platformě od MINI.

Verdikt:

BMW se rozhodlo ukrojit něco z prodejního koláče Mercedesu CLA a představilo své kompaktní čtyřdveřové coupé, které stojí na základech jedničkové řady. Pokud bychom šli úplně do hloubky, nalezneme zde platformu od značky MINI.

Kromě základní architektury s předním pohonem, která umožnila navrhnout prostorný interiér, modely částečně sdílejí také nabídku pohonných jednotek, stejně jako další pokrokové technické prvky. BMW 2 Gran Coupé má ve všech variantách specificky naladěný podvozek, jež odpovídá zaměření vozu. Ve srovnání s BMW řady 1 je podvozek mírně měkčí. Daný typ karoserie s delším zadním převisem a níže umístěným těžištěm má jasně vnímaný vliv na jízdní vlastnosti. Ty se vyznačují vyvážeností, poddajností a přirozenou ochotou k zatáčení, s níž pomáhá nejen funkce Performance Control podvozku, ale právě také prodloužená karoserie.

bmw-2-gran-coupe-9 bmw-2-gran-coupe-11

Vůz svým pojetím navazuje na tradice sportovně laděných čtyřdveřových kupé, které BMW v různých modelových řadách nabízí od roku 2012. Automobil zaujme emotivním sportovním vzhledem, který podtrhují i bezrámová boční okna. Díky nim při pohledu z boku vyniká tenká linie střechy, jež se směrem dozadu plynule svažuje. Dvojka má na silnici sportovní, přikrčený a široký postoj. Mírně zkosené světlomety, které standardně disponují LED technologií a volitelně mohou být vybaveny adaptivní funkcí, tvoří výraznou přední část se čtyřmi světlomety. Maska má podobu velkého propojeného prvku a zároveň ještě více zasahuje do stran. Pokud je maska chladiče vyvedena v hliníkovém provedení Aluminium Satinated, jsou její lamely unikátním způsobem tvarovány a vytvářejí trojrozměrný efekt.

bmw-2-gran-coupe-6

Linie střechy směrem dozadu elegantním způsobem klesá, prosklení vozu vizuálně snižuje hmotnost v zadní části vozu a opticky prodlužuje karoserii. Kromě toho zúžené C-sloupky vnášejí sportovní dojem do části nad mohutně tvarovanými podběhy zadních kol. Tímto efektem se také posiluje šířka karoserie při pohledu zezadu a vytváří se jeho rozkročený postoj na silnici. Stejně jako přední světlomety, také úzká zadní světla jsou standardně vybavena LED technologií. Jediným úzkým světelným prvkem a přechodem až do boků jsou zcela novou interpretací typického pojetí zadních světel BMW ve tvaru písmene L. Sportovní vzhled vozu dotvářejí koncovky výfuku s průměrem 90 mm a to u všech motorizací krom vrcholné verze M235i.

Věřím, že auto bude vzbuzovat silné rozbroje mezi ortodoxními fanoušky značky, přeci je nové pojetí designu docela revoluční. Ve výsledku ale vůz nevypadá vůbec špatně a dokázal se vyhnout onu “doutnikovému” efektu, na který trpí všechna auta s malým rozvorem a prodlouženou karoserií. Nicméně, Mercedes-Benz se s CLA popasoval o fous lépe. Testovaný model nebyl vybaven sportovním M paketem, a tak na atraktivitě mírně ztrácel.

bmw-2-gran-coupe-4

Interiér kombinuje sportovní atmosféru s prvotřídními materiály a využitím prostoru. Jeho moderní pojetí podtrhují inovativní detaily, jako jsou světelné proužky, které jsou součástí seznamu volitelné výbavy, případně standardem u vyšších stupňů výbavy. Volit lze mezi šesti různými barvami. Navzdory elegantním tvarům kupé se dvojka vyznačuje velkorysým vnitřním prostorem. Zavazadlový prostor má objem 430 litrů a prostor lze dále zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel dělených v poměru 40:20:40. Opěradla zadních sedadel je možné sklopit ze zavazadlového prostoru.

Přístup k funkcím infotainmentu zajišťuje nový ovládací systém BMW Operating System 7.0 (s volitelným ovládáním gesty) prostřednictvím seskupení displejů, jejichž velké obrazovky mají úhlopříčku až 10,25 palce (v případě BMW Live Cockpit Professional). Dotykový kontrolní displej s vysokým rozlišením je umístěn uprostřed a v obvyklém BMW stylu natočen směrem k řidiči, který si může tyto velké displeje konfigurovat podle svých osobních požadavků. Volitelný plnobarevný BMW Head-Up Displej s úhlopříčkou 9,2 palce řidiči poskytuje informace, aniž by musel odpoutat svůj zrak ze silnice před sebou.

bmw-2-gran-coupe-21 bmw-2-gran-coupe-25

Interiér musím pochválit. Je sice téměř totožný s řadou 1, ale to je jedině dobře. Ergonomie, zpracování a použité materiály jsou totiž naprosto perfektní. Líbí se mi i architektura, která kombinuje tradiční pojetí s moderním nádechem. Tady musím BMW vyzdvihnout, protože vnitřek je lepší než například u Audi A3. Dvojka má také skvělý posed a příplatková sportovní sedadla jsou povinností. Sedí se v nich skvěle a nabídnou i výraznou oporu v zatáčkách.

Čtyřdveřové kupátko využívá propracovanou architekturu předního pohonu. Technologie blízko u sebe umístěných regulačních a řídicích prvků protiprokluzového systému ARB, která je známá z BMW i3 a je součástí standardní výbavy, má za výsledek výrazné zlepšení trakce při rozjezdu, zatáčení nebo jízdě na mokrém povrchu či zmrzlé nebo zasněžené vozovce. Zajišťuje mnohem přesnější, citlivější a rychlejší přibrzďování protáčejícího se kola. Technologie ARB pracuje v těsné součinnosti s funkcí BMW Performance Control ovlivňující stáčivost vozu kolem svislé osy. Tato funkce je rovněž součástí standardní výbavy a přináší agilnější ovladatelnost vozu tím, že inteligentně přibrzďuje kola uvnitř zatáčky. Tím potlačuje počáteční nedotáčivost a vozu propůjčuje neutrální chování.

bmw-2-gran-coupe-15

S přechodem na pohon přední nápravy se váže i další podstatná změna, kterou skalní příznivci zřejmě opláčou. Nová dvojka se bude nabízet maximálně se čtyřválci. Zadokolkový řadový šestiválec je navždy minulostí. Nutno podotknout, že platforma pochází původem od MINI a to rozhodně není na škodu. V rámci své koncepce to jsou jedny z nejlepších vozů pro řidiče.

K týdennímu testu jsem si vybral motorizaci 218d. O to zajímavější je pocit, že řídíte sportovně vypadající BMW, ale s předním pohonem a naftovým motorem pod kapotou. Tady pozor, 18d není základní dieselovou motorizací a ani to není tříválec. Na samotném začátku totiž stojí verze 216d. Osmnáctka je tedy plnohodnotný dvoulitrový čtyřválec, který má dokonce dvojité přeplňování turby a zdokonalené přímé vstřikování Common Rail se selenoidovými vstřikovači. Motor nabízí výkon 110 kW a nejvyšší točivý moment 350 N.m. To nejsou vůbec zlé parametry, vždyť u mnoha automobilek hlavního proudu jsou tohle téměř konečné výkonové nabídky. Vůz zrychli na stokilometrovou rychlost za 8,5 vteřiny a zastaví se na hodnotě 222 km/h. Na výběr máte manuální převodovku nebo příplatkový osmistupňový automat Steptronic.

bmw-2-gran-coupe-7

Samotný motor je vynikající, BMW naftové motory vždy umělo a i ten čtyřválec patří na špičku ve svém segmentu. Potěší poměrně kultivovaným chodem a plynulým zátahem. Navíc si neřekne o mnoho paliva. Klidně můžete jezdit pod 5 litrů, pokud za to budete brát, počítejte s nějakými 7 litry. Automatická převodovka funguje také bez výhrad a řadí velmi rychle.

Jak už jsem říkal, platforma od MINI je skvělá, což potvrzuje i jízda s tímto autem. Podvozek je sice tužší, ale auto se s chutí vrhá do zatáček a je překvapivě agilní. Stopu drží dlouho, pak se dostaví nedotáčivost. Na mokru je to smutnější příběh, vyšší kroutící moment dieselu protáčí přední kola ihned a konstantně. Pokud necháte zapnutou stabilizaci, usekne vám výkon a bude na vás zběsile blikat kontrolka. Tady se nevýhoda snížené trakce předního náhonu bohužel projevuje. Za suchých podmínek se ale jedná o skvěle jezdící a zatáčející auto. Řízení je mnohem přesnější a zejména strmější. Auto ihned následuje volant. Tady je DNA britských “miňáků” cítit ještě více. Zcela minimální jsou pak náklony karoserie.

bmw-2-gran-coupe-14

BMW řady 2 Gran Coupé otevírá novou éru kompaktních vozů z Mnichova a musím uznat, že jezdí opravdu dobře. Navíc nabízí kvalitní interiér, výborný posaz za volantem a i s předním pohonem se jedná o řidičsky nadšené auto díky platformě od MINI. Cena startuje na 691.000 Kč za základní verzi 218i. Naftové 218d vás vyjde nejméně na 803.400 Kč a vrcholná verze M235i na 1.241.500 Kč. Testovaný vůz včetně všech příplatků stál 1.181.752 Kč.

Plusy

– Interiér a zpracování
– Sedadla
– Agilní jízdní vlastnosti
– Pružný a kultivovaný motor
– Automatická převodovka
– Nízká spotřeba

Mínusy

– Slabší trakce za zhoršených adhezních podmínek
– Tuhý podvozek
– Méně místa vzadu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz