Test BMW iX2 xDrive30: Skvělý elektromobil ve stylovém balení
Za současnou popularitu módních aut s karoserií SUV-kupé je jednoznačně zodpovědné BMW. Modelem X6 dodalo oblíbeným SUV sportovnější siluetu a dodnes patří k nejčastěji vídaným autům tohoto typu. Jeho úspěch rychle následovala další auta od konkurence, ale i z vlastních řad. A tak se stalo, že jsme nejprve dostali jeho menší kopii X4 a teď i stylové BMW X2.
V první generaci se drželo konvenčnějšího tvaru malého SUV, kterému BMW dodalo o něco více stylu pomocí nižší střechy a dynamičtější linie oken. Nyní však přichází nový model, který se od klasického kompaktního SUV, třeba sesterské X1, odlišuje mnohem výrazněji.
Dnes je už tradicí, že nové modely mnichovské automobilky musí přijít s kontroverzním vzhledem. Více by nás asi překvapilo, kdyby novinka měla jednoduchý design, zejména pokud jde o image model, jakým je nejmenší SUV-kupé v nabídce.
Díky dlouhé linii klesající střechy, která je v případě modelů s balíčkem M Sport zakončena výrazným spojlerem, mnohem více připomíná kupé. Ve srovnání s předchůdcem narostla X2 do všech směrů, ale zejména do délky (téměř o 20 centimetrů). Kvůli vysokým bokům či zadní části, ale i výraznému přednímu nárazníku, působí také na pohled masivněji. Přidáme-li ještě svítící lem přední masky či příplatkové lakování červenou metalízou Fire Red, nelze se ubránit pocitu, že se toho zde děje jednoduše až příliš mnoho. O něco příjemněji působí základní model s decentnějšími nárazníky a barevně odlišenými prahy a lemy blatníků, které pomáhají narušit obrovskou boční plochu.
Od začátku zmiňuji model X2, přestože jsem ve skutečnosti testoval jeho elektrickou verzi iX2. I když se liší názvem, jde o totéž auto, jehož pohon prozrazuje pouze odlišná mřížka vpředu a několik specifických nápisů.
Po smíšených dojmech zvenčí mě naštěstí uklidnil pohled dovnitř. Interiéry jsou ve vozidlech BMW na vysoké úrovni a výjimkou není ani tento model. Obzvlášť dobře vypadá v tmavém provedení testovaného kousku. Interiéru dominují kvalitní materiály, je však třeba podotknout, že u testovacího auta se zjevně nehledělo na cenovku. Luxus na palubě dotváří ambientní osvětlení, palubní deska čalouněná měkkým vzorovaným materiálem i kovové kryty reproduktorů prémiového audiosystému.
Před řidičem najdeme široký zdvojený displej, který využívá nejnovější devátou generaci palubního infotainmentu. Opět musím pochválit přístrojový štít s pěknou přehlednou grafikou a bohatými možnostmi přizpůsobení. Méně se mi už líbilo nešikovné ovládání jízdních režimů či klimatizace přes dotykový displej.
Chválit je třeba vynikající posed za volantem, a to i přes vysokou podlahu s baterií. Příplatková sportovní sedadla jsou pohodlná a perfektně obepnou tělo, líbí se mi také hrubý věnec sportovního volantu, který je součástí balíčku M Sport.
Příjemně překvapila praktičnost a prostornost auta vpředu. Nechybí množství odkládacích prostor, vzdušnost ještě zdůrazňuje středová konzola, která působí, jako by se mezi sedadly vznášela. O něco horší je to se sezením v zadní řadě, kde mezi vysokou podlahou a klesající střechou nezůstalo příliš mnoho místa nad hlavou. Skromnější je i prostor na nohy a kolena, a tak sezení ve druhé řadě zůstává vyhrazeno spíše na krátké trasy či pro děti.
Do kufru se vejde 525 litrů zavazadel, což je dokonce o deset více než u základní X2 se spalovacím motorem. Bohužel, sedadla se nedají sklopit do roviny, ale dokážou uvolnit až 1400 litrů prostoru. Na využitelnosti prostoru přidávají také boční odkládací prostory či háčky. Dodatečný prostor pod přední kapotou však nenajdeme.
Auta od BMW byla vždy známá především jízdními vlastnostmi a platí to i pro elektromobily. Mnohá elektrická auta umí být trochu nudná a těžkopádná, tato automobilka si však dává záležet, aby byla minimálně stejně dobrá, ne-li lepší, než modely spalující fosilní paliva.
Platí to i v případě testované iX2, které navzdory vysoké karoserii svižná jízda nesmírně svědčí. Základní elektrickou verzi jsem zatím neměl možnost vyzkoušet, ale testovaná xDrive30 s pohonem všech kol a balíčkem M Sport téměř nemá chyby.
S výkonem 230 kW (313 koní) a krouticím momentem 494 Nm, nikoho zrychlení z nuly na stovku za 5,6 sekundy nepřekvapí, u elektromobilů je to už zvyk. Získala si mě však lehkost, s jakou BMW iX2 zvládá jízdu po klikatých cestách.
Adaptivní podvozek je příjemně tuhý a s vyšší hmotností auta si hravě poradí i při rychlých průjezdech zatáčkami. Při výjezdu zase zapracuje pohon všech kol a okamžitý nástup krouticího momentu, který vás dokáže vystřelit ze zatáčky až překvapivě rychle.
I běžná jízda je s ním příjemně pohodlná a auto působí na vozovce stabilně a sebevědomě. Příjemně vyladěné řízení jen doplňuje vynikající podvozek a výkonný elektrický pohon.
Cestování výrazně ulehčuje příplatkový balíček asistentů Driving Assistant Professional, který nabízí prakticky všechno, co i větší modely – od samostatné jízdy v zácpě až po adaptivní tempomat fungující po maximální rychlost 180 km/h.
Doporučuji také balíček parkovacích asistenčních systémů, který zjednodušuje manévrování v úzkých prostorech. Kromě automatického parkování umí sám couvat, nabízí také množství různých pohledů na okolí auta snímané kamerami. Oceňuji také ostřikovač zadní kamery, který v mnohých autech chybí.
Při plném nabití auto hlásilo dojezd téměř 400 kilometrů, což je o něco méně, než uvádí výrobce. S lehkou nohou však nebude nejmenší problém překročit spodní hranici uváděné hodnoty 417 – 449 kilometrů podle cyklu WLTP.
S autem jsem také jezdili převážně ve městě, přičemž jsme dosáhli spotřeby 20,7 kWh na sto kilometrů. Při plynulé jízdě v ideálních podmínkách se však dá dostat i na slušných 17 kWh.
BMW iX2 jsem dobíjel na nově otevřené rychlonabíječce PRE Point s výkonem 75 kW u supermarketu Penny v Králově Dvoře. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon.
S efektivitou pomáhá regenerace energie při brzdění, která však mohla být v případě tohoto auta o něco lépe vyladěná. Hlavně při režimu jízdy s jedním pedálem je nástup brzdění po zvednutí nohy až příliš agresivní.
BMW slibuje nabíjení rychlostí 130 kW a k dispozici je také palubní nabíječka o výkonu 11 kW. Na rychlé nabíječce se nabíjecí výkon držek v průměru kolem 100 kW.
iX2 je stále BMW se vším, co k tomu patří a na skvělé dynamice a jízdních vlastnostech opět neubírá ani elektrický pohon. Spíše naopak přidává, protože auto je díky němu mnohem tišší a kultivovanější.
« Test Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI: V nejlepší životní formě Prodeje elektromobilů v ČR strmě stoupají: V červnu jich bylo registrováno přes 1 500 a podíl dosáhl téměř 7 % »