Test BMW M135 xDrive: Ostrá břitva
Na český trh přichází čtvrtá generace BMW řady 1, která pokračuje v tradici tohoto kompaktního modelu, jenž je součástí automobilového světa už dvě desetiletí. Za tuto dobu si našel cestu k více než třem milionům zákazníků, což potvrzuje jeho obchodní úspěch. Není to žádné překvapení – dlouhou dobu šlo o jeden z mála hatchbacků, který kombinoval pohon zadních kol s řadovým šestiválcem. Jenže to už nějaký čas neplatí.
Změna nastala už s příchodem třetí generace. První modelová řada se nabízela nejen jako hatchback, ale také ve verzích coupé a kabriolet. Druhá generace přinesla zásadní změnu – dvoudveřové varianty byly odděleny a začleněny do řady 2, zatímco hatchback zůstal k dispozici ve tří a pětidveřové verzi. Přesto stále využíval platformu s pohonem zadních kol a možností šestiválce pod kapotou, přičemž některé varianty nabízely také pohon všech kol. S příchodem třetí generace se BMW rozhodlo přejít na platformu MINI, čímž se z modelu stala primárně předokolka s možností pohonu xDrive. Nové uspořádání motoru napříč vyloučilo použití šestiválcových agregátů, avšak podvozek zůstal sportovně laděný a jízdní vlastnosti si zachovaly dynamický charakter, byť s odlišnou koncepcí.
Čtvrtá generace na tomto konceptu staví. BMW ji sice prezentuje jako zcela nový model, ale ve skutečnosti se jedná o rozsáhlou modernizaci předchůdce. Platforma i pohonné jednotky zůstávají stejné, ale design karoserie a interiér prošly zásadní proměnou. Posouzení vzhledu je subjektivní záležitostí, a proto se můžete podívat na fotografie v galerii. Automobilka se snažila o vizuální zvětšení vozu při zachování dynamických proporcí. Nová řada 1 díky tomu působí rozkročenějším a sportovnějším dojmem, přestože rozměrově narostla.
Nové BMW řady 1 je nyní dlouhé 4361 mm, což představuje nárůst o 42 mm. Rozvor náprav činí 2670 mm, šířka dosahuje 1800 mm a výška se zvýšila o 25 mm na celkových 1459 mm. I přes kompaktní rozměry nabízí kabina dostatek prostoru pro pět cestujících a jejich zavazadla. Standardně jsou veškeré světelné prvky vybaveny LED technologií. Přední světlomety mají dvě vertikálně uspořádané LED jednotky pro denní svícení, obrysová světla a směrovky. Na přání lze vůz vybavit Adaptivními LED světlomety s matrixovou funkcí dálkových světel a speciálními režimy pro jízdu ve městě, na dálnici a za zhoršených povětrnostních podmínek.
Kabina nového modelu se nese v minimalistickém duchu s důrazem na moderní technologie a zaměření na řidiče. BMW kompletně přepracovalo interiér, který nyní přináší kombinaci prémiových materiálů a bohatší základní výbavy. Výrazné změny v designu interiéru mu dodávají svěží a současný vzhled. Součástí nabídky jsou i sportovní balíčky M Sport a M Sport Pro, umožňující zákazníkům přizpůsobit si atmosféru uvnitř vozu podle vlastních preferencí.
Dominantním prvkem palubní desky je prohnutý digitální displej s novým systémem BMW iDrive, běžícím na operačním systému 9. Počet fyzických tlačítek se výrazně snížil, což přispívá k čistším liniím přístrojové desky a středové konzoly. Kabina je prostornější, zadní sedadla poskytují dostatek místa pro nohy cestujících, a nová sedadla nabízí lepší oporu i pohodlí na dlouhých trasách. M sportovní sedadla mají navíc nastavitelnou délku sedáku. Mezi bezpečnostní prvky patří například středový airbag mezi řidičem a spolujezdcem.
BMW řady 1 již nenabízí kožené čalounění jako standard. Základní varianty sedadel jsou potaženy látkou Arktur, zatímco sportovní sedadla využívají materiál Econeer. Alternativně lze zvolit čalounění Veganza, které imituje kůži a je dostupné v několika barevných provedeních. M sportovní verze interiéru kombinuje Veganza s Alcantarou. V rámci komfortní výbavy jsou k dispozici také nové typy volantů s možností vyhřívání. Automatická klimatizace je nyní plně digitální a integrována do systému iDrive, takže ji lze ovládat dotykově nebo hlasovými příkazy. Kdo chce více možností, může sáhnout po dvouzónové automatické klimatizaci, která umožňuje oddělené nastavení teploty pro přední a zadní část kabiny.
Podvozek BMW řady 1 doznal vylepšení s cílem zvýšit agilitu a stabilitu vozu. Karoserie je nyní tužší a lépe propojená s podvozkem, což se pozitivně projevuje v řízení a ovladatelnosti. Model BMW 120 s M sportovním paketem navíc obsahuje výztuhy v motorovém prostoru, což dále přispívá k lepšímu chování v zatáčkách. Zvětšení odklonu předních kol o 20 % má za následek přesnější řízení a stabilnější průjezd zatáčkami. Nové tlumiče snižují naklánění vozu a zvyšují jízdní komfort, zatímco centrální uložení motoru omezuje vibrace a hluk v kabině. Pro sportovněji založené řidiče je připraven Adaptivní M podvozek, který snižuje světlou výšku o 8 mm a přidává variabilní sportovní řízení.
Přední i zadní náprava využívají stabilizátory pro lepší kontrolu náklonů a plynulejší jízdu. Nová ložiska kol snižují tření a celkovou hmotnost vozu, čímž se zlepšuje efektivita pohonného ústrojí. Konstrukční úpravy včetně přepracovaného pomocného rámu přední nápravy pomáhají lépe absorbovat nárazy a přispívají k vyšší úrovni bezpečnosti. Standardem je elektromechanické řízení s variabilním posilovačem, který se přizpůsobuje rychlosti jízdy a volbě jízdního režimu, čímž optimalizuje jízdní zážitek.
Tak, technickou stránku novinky máme za sebou, pojďme za volant a jezdit. K první jízdě jsem si vybral rovnou vrcholný model M135 xDrive a vyrazil s ním z Prahy na Ještěd. Mohl jsem tak otestovat městský, dálniční i okresní provoz a že ty klikatice na severu jsou skvělé.
BMW M135 slibuje spoustu dynamiky díky dvoulitrovému přeplňovanému motoru o výkonu 300 koní. A skutečně, motor reaguje na plyn okamžitě a nabízí velmi slušnou akceleraci, která uspokojí i náročné řidiče. Ovšem, i přes výkon a rychlou odezvu, je zvuk motoru lehkým zklamáním – zvenku téměř neslyšitelný a uvnitř vozu uměle vylepšený reproduktory, což zní ve výsledku nepřirozeně.
Podvozek M135 je naladěný na tvrdší strunu. Nerovnosti a hrboly se přenášejí do interiéru a mohou ubírat z komfortu při každodenním ježdění. Na druhou stranu, tuhost podvozku se ukáže jako výhoda při dynamickém projíždění zatáček. Auto je agilní a skvěle drží stopu. Při puštění plynu se vůz utáhne do oblouku, což ocení každý, kdo má rád jízdu na limitu. Nicméně v těch nejostřejších situacích je cítit nedotáčivost a zadní náprava se příliš nezapojuje ani v nejostřejším nastavení pohonu, což by mnozí od vozu s označením „M“ zřejmě čekali.
Pohon xDrive umí rozdělit hnací sílu až do krajní hranice 50:50 mezi obě nápravy. Z toho je vám zřejmě jasné, že nemůžete čekat přetáčivý charakter jako u minulé generace, i tak však tento pohon funguje výborně. Jednička je dlouho neutrální a nabízí opravdu velkou porci efektní přilnavosti. Po překročení limitu pak vůz plynule přejde do mírné nedotáčivosti, která může být velmi lehce potlačena správnou korekcí. Řízení je mnohem přesnější a zejména strmější než u minulé generace. Auto ihned následuje volant. Tady je DNA britských miňáků jasně cítit. Do zatáček se auto vrhá s obrovskou chutí a je velmi agilní. Zcela minimální jsou náklony karoserie a auto má vskutku velkorysou přilnavost.
M135 to v očích fanoušků rozhodně nemá jednoduché. Sám občas rád vzpomínám na zážitky z jízdy v první generaci 135i Coupé a nespočet jízd v druhé generaci M135i a později M140i. Novinka však vsadila na skvělý motor, který je mezi dvoulitrovými čtyřválci už dlouho na špičce. Má skvělou odezvu na plyn a razantní nástup výkonu. Auto je s ním také velmi rychlé, vždyť akcelerace na stovku zabere jen 4,9 vteřiny. Problémem je jen absence charakteru, sametovosti a zvukového doprovodu šestiválce. Naopak slušná je spotřeba, kdy se klidně dá jezdit lehce nad 6 litrů. Pokud za to vezmete, počítejte s odběrem kolem 13 litrů.
Řízení je rychlé a poměrně přesné. I když reaguje okamžitě na změny směru, chybí mu cit a propojení s vozovkou, což ubírá na celkovém zážitku z řízení. Naštěstí převodovka tuto skutečnost kompenzuje – její rychlost a logičnost při řazení jsou na velmi vysoké úrovni a přispívají k plynulému, sportovnímu dojmu. Celkově je BMW M135 skvělým společníkem pro ty, kteří hledají rychlý a dynamický hatchback s dostatkem výkonu. Přesto se najde pár kompromisů, zejména v komfortu a detailech jízdních vlastností, které mohou některým náročnějším řidičům chybět. Pro ty má však BMW jiné modely, třeba výborné M240i. M135 však nelze vnímat jako výchozího referenta pro celou modelovou řadu, je to vyhraněný vrcholný model, který má zcela jiné jízdní vlastnosti než standardní verze.
.
« Pozor na vozy Porsche z exotických zemí. Sami je nepoznáte Luxusní ojetiny z exotických zemí mohou lákat cenou i výbavou, ale skýtají řadu vážných rizik »