bmw-gs1250-9

Test BMW R1250 GS. Boxer na steroidech

9. 6. 2019 • Motocykly, Novinky, Testy

S příchodem roku 2019 se inženýři z BMW, opět přicházejí pochlubit s notně vylepšeným velkým GSem, a mě v testu zajímalo, jak moc se jim povede přesvědčit velmi početnou skupinu majitelů předchozího modelu, aby začali přemýšlet o obnově vozového parku a trochu provětrali šrajtofle.

Na první pohled by současného majitele GSa asi moc věcí nepřimělo, aby se zamýšlel nad tím, že ochudí rodinný rozpočet a koupí si letošní novinku, protože drobných změn až na jednu, není zas tak moc. Tou hlavní, a naprosto revoluční změnou je ale motor, a pokud se chcete vyhnout hádce se svojí polovičkou, kdy jí s krvavýma očima budete důrazně vysvětlovat, že tuhle mašinu prostě musíte mít, radil bych, aby jste si jízdu radši ani nezkoušeli.

Tahle technická dokonalost, kterou v BMW vsadili do GSa, je úplně jiný boxer než který jsme doposud znali. Ač na první pohled technické údaje nevypadají nijak převratně, tak v kombinaci všech, toto dílo vytváří dokonalý kapalinou chlazený dvouválec. Objem narostl z původních 1170 cm3 na 1254 cm3, maximální výkon z 92 kW (125k) na 100 kW (136k) obojí při 7750 ot/min, a krouťák z původních 125 N.m při 6500 ot/min na 143 N.m při 6250 ot/min.

3 2

Největší změnou u tohoto motoru, je ale variabilní časování sacích ventilů BMW ShiftCam. Motor si tedy přepíná přes šnekový mechanizmus mezi dvěma vačkami, podle aktuálního zatížení a požadavku z plynové rukojeti. Asymetrické vačky způsobují, že se každý z ventilů otevírá jinak, a tím zvýší víření zápalné směsi ve spalovacím prostoru. Další devizou je zlepšené mazání, nový výfukový systém, a nové vstřikovače s dvojicí trysek. A jak tohle všechno dohromady funguje?

Po nastartování se ozve téměř klasické boxeří zabrumlání, ale vůbec jsem nezaznamenal dříve typické škubnutí do strany, které mě u dřívějšího motoru celkem bavilo. Tak si říkám. Aaaa pan boxer se z dřívějšího pankáče nechal ulíznout na patičku. No nic, asi zašel ke špatnému kadeřníkovi

Hned po rozjezdu jsem si ale všiml, že je něco jinak….. hodně jinak. Plyn se dávkuje neuvěřitelně jemně, a já se proplétám z útrob parkoviště obchodního centra, ulicemi Prahy. Co nejkratší cestou ven, ochutnat okresky. Z počátku se mi nelíbí, že červené pole otáčkoměru začíná zhruba od poloviny rozsahu otáčkoměru, ale s každým dalším kilometrem se můj úsměv roztahuje do stran, protože tak jak se motor zahřívá, červená pole ubývají, až zůstane až na konci jen jedno jediné, aby se neřeklo. Docela vtipné řešení, jak jezdce upozornit, co už motor snese a co ještě ne.

7

Převodovka řadí naprosto přesně, spojka se příjemně ovládá dvěma prsty, a ani po celém dni neunaví,  a to jak se mašina proplétá městským provozem je radost. Nenechte se zmást prvním dojmem, kdy na vás  působí obrovsky a nemotorně. Snad více zmýlit se už nejde. Vyžonglovat plechovky na dvouproudé silnici je jak hra kočky s myší, a ovladatelnost, ve spojitosti s elektronickým plynem je taková lahůdka, které se nemůžete nabažit. Úplně v pohodě si dovedu představit tuhle mašinu používat i na každodenní dojíždění do práce kdekoliv a kamkoliv ve městě.

Dostávám se konečně ven z Prahy a otáčkoměr už ukazuje grafiku podle mých představ. Poslední červené políčko se skromně choulí v pravém rohu, a tak je načase panu boxerovi odmávnout první kolo v ringu. Reakce na plyn je bombastická! Připadám si jako by byl v plynové rukojeti zabudovaný systém na šestý smysl, a motorka dělá přesně to co chcete. Jednotlivé zápaly pístů snad můžete řídit jen mikronapnutím vašich šlach v předloktí, a je to návykové tak, jako by jste řídili legendární závoďák z Feratu. Motor táhne už snad od volnoběhu naprosto kontinuálně, a kdybych byl hluchý, a necítil ani minimální vibrace, myslel bych si, že jedu na jednostopé Tesle. Vibrace jsou opravdu minimální, a zvuk je příjemný i po celodenním ježdění. Navíc občasné pochrochtání při deceleraci je pastvou pro uši.

4

Otáčím ostře plynem a boxer začíná roztáčet svoje kladiva. Zátah je opravdu impozantní, a připadám si jako právě vystřelený z katapultu, s energií hodnou prorazit Velkou věž Karlštejna. Skládám jeden kvalt za druhým, ale motorka táhne skoro pořád stejně. Sakra co tohle je za boxera, to mě po… Neví kdy má dost, a kdyby bylo rychlostí v převodovce klidně i o dalších 5 víc, pojede snad 400. Pružnost je famózní, a například při zrychlení ze 170ti na 200, jsem stačil napočítat sotva do pěti.

Po několika kilometrech, kdy jsem asi nepotkal policejní hlídku, (záměrně píšu asi, protože moje periferní vidění bylo hodně omezené) se zastavuji, abych vylil adrenalin z bot, ale hlavně proto, abych našel někde u motoru nádobku, kterou jsem před tím nepostřehl, a do které bych boxerovi dolil steroidy, protože bez ní takhle jet přece nemůže. Nic jsem ale nenašel, a tak jsem se mu aspoň omluvil za sestřih, protože ač už není pankáč, tak rozhodně není ulízlý na patičku, ale jako správný boxer pěkně dohola. Naprosto jemný a sametový při klidné jízdě, ale dravý a nekompromisní jakmile mu povolíte vodítko. Úplně klidně si dokážu představit, že si tuhle motorku koupí mírně pokročilý začátečník, a pokud si na vyjížďku nenechá mozek doma na poličce, může s GSem jezdit jako na nějakém začátečnickém nahatém pětikilíčku. S tím jak v budoucnu doroste do zkušeného motorkáře, GSo ho nikdy bavit nepřestane. Kdykoliv si bude chtít šlehnout, stačí zatáhnout za plyn, a po pár kilometrech bude stavět na cigáro někde u zastávky, s výrazem lemura.

6

Další devizou tohoto Pana boxera je, že mu těžko ublížíte, a i když ho srazíte na kolena zařazeným vysokým kvaltem v nízké rychlosti, KO mu nikdy nikdo odpočítávat nezačne . Prostě vstane, a začne rozdávat rány na všechny strany. Ale nebojuje na 13 kol, ale do nekonečna. Přidáním plynu i u takto brutálně podtočeného motoru se nedočkáte zaškubání jako u staršího motoru, kde se mu nedalo vyhnout ani sebejemnějším přidáváním plynu, ale naprosto kontinuálního nárůstu výkonu až do maximálky. Vše je ale o naprosté plynulosti, a pokud by jste na nádrži připevnili držák na kafe, nerozlejete ani kapku. Pokud by na to přišlo, a začali by jste být líní řadit, boxer se porve i s režimem od 50 km/h a zařazenou šestkou, nebo například rozjezdem na volnoběh i na dvojku. To jak je motor vyladěný je naprosto neuvěřitelné, a ve spolupráci s elektronickým plynem tvořící závislost po prvních sto metrech. BMW navíc slibuje snížení spotřeby paliva o 4 % oproti předchozímu modelu, a já jsem při všech možných režimech jízdy a několika stech kilometrech zaznamenal spotřebu kolem 5,6 litru. Přes 6 litrů se dá dostat opravdu jen jízdou, pokud zrovna jedete navštívit z Konopiště MUDr. Chocholouška.

Ovladatelnost motorky je perfektní. Ať už jedete v rychle se střídajících zatáčkách s horším povrchem, nebo v rychlých a táhlých úsecích, nenechává vás na pochybách, že vás má rád, a chce s vámi strávit ještě hodně pěkných vyjížděk. Hmotnost motorky se ztratí naprosto okamžitě po rozjezdu, a překvapilo mě, jak žehlí silnici s elegantností baletky. Neunaví vás, a opravdu si s ní jen hrajete. Nevím jaké v BMW používají praktiky černé magie, ale není normální mít po pár kilometrech pocit, že na téhle mašině jezdíte od jakživa. I decelerace motoru je plynulá, klidná ale silná, a rozhodně ne nepříjemná, a s trochou předvídavosti, když jedete kochačku, brzdy skoro nepotřebujete. Pokud je ale budete potřebovat, fungují vždy naprosto perfektně, a ABS funguje na  jedničku. I se dvěma prsty na brzdové páčce si přední kolo lehce zahvízdá, nenakope vás přes prsty, a bez nějakého potápění předku stojí motorka skoro na fleku.

1

Když vyjedete ráno, a v sedle strávíte celý den, do cíle dojedete naprosto odpočatí, bez bolavých zad, rukou a zadnice. Sedlo má příjemně drsný povrch, a pokud jedete se spolujezdcem, tak ani razantnější brzdění nebo akcelerace není důvod k tomu, aby jezdil po sedačce. Pokud by jste to přetáhli až do tmy, přední světlo s LED technologií vás vrátí zpět do času oběda. Ne že by vám z něj vypadl steak, ale na cestu vám posvítí tak, že začnete hledat sluneční brýle. S řidičem GSa v protisměru, který zapomněl přepnout z dálkových na potkávací světla, bych se opravdu potkat nechtěl, pokud bych zrovna nejel z kurzu svařování a na hlavě neměl ještě kuklu. Svítí vážně hodně.

Podvozek Dynamic ESA je vylepšený o funkci automatického předpětí pružin podle zátěže, což už nemusíte nastavovat manuálně jako dříve, ale i toto automatické nastavení si můžete doladit podle svého ručně, na hodnoty MAX nebo MIN. Standardem je u tohoto modelu mimo jiné možnost volby z jízdních režimů Rain, Road, Dynamic a Offroad, podle povrchu a stylu jízdy, který zrovna chcete jet, a dále ASC a Hill Start Control pro rozjezd v kopci. Hill Start Control je obzvláště příjemnou věcí, ať už někde zastavíte do kopce nebo z kopce, mašina to sama pozná, a pokud se zrovna potřebujete podívat třeba do mapy, můžete při tom stát oběma nohama pevně na zemi, a používat obě ruce, a nemusíte mít strach, že couvnete, nebo popojedete dopředu. V příplatkové výbavě pak dostanete jízdní režimy Riding Modes Pro s dynamickou kontrolou trakce DTC, ABS Pro a dynamický brzdový asistent DBC.

9 8

V základu je také barevný 6,5palcový TFT displej, u kterého si v menu můžete nastavit jas, a i za slunečného dne, kdy mi slunce svítilo přímo do displeje, a jas jsem měl nastavený na 50%, byly všechny údaje čitelné naprosto dokonale. Připadal jsem si jak doma před televizí. Styďte se výrobci všech smartphonů. Menu se velice příjemně ovládá pomocí multifunkčního otočného ovladače na levém heftu, a hračičkám doporučuji si s ním vyhrát někde v klidu domova, protože se na něj opravdu kouká tak hezky, a můžete na něm sledovat tolik údajů o svojí mašině, že se příkopy někdy nebezpečně přibližují. Asi jediné co jsem tam překvapivě nenašel bylo, jestli mám už hlad nebo ne. Na pravém řídítku potom najdete zajímavou krabičku BMW Intelligent Emergency Call, který umožňuje přivolat pomoc v případě nouze. Buď se aktivuje nárazem, nebo jej můžete aktivovat sami. To samozřejmě neplatí, pokud vám zrovna v kempu došlo pivo.

5

V BMW se opět vytáhli a myslím si, že si víc než dobře uvědomují, co stvořili. Teď si budou jen z pohodlného křesla, se založenýma rukama, skleničkou whiskey a doutníkem v koutku, užívat pohled na bobtnající řady GS závisláků. Jediná vada na kráse pro zaryté vyznavače fair play by ale mohlo být, že pro letošek boxer nehraje fér. Až na něm pojedete kolem světa, vyhněte se antidopingové kontrole. Je totiž na steroidech!

 

.

« »

MENU