IMG_3970

TEST Jaguar XKR-S Coupé – Ochočená šelma divoká

12. 10. 2013 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Testy

motor: 95%

převodovka: 90%

podvozek: 85%

zpracování: 80%

praktičnost: 50%

Nádherné sportovní auto s neodolatelným charakterem

Verdikt:

TEST Jaguaru XKR-S jsme tu samozřejmě už měli, ale byla to verze Convertible a kolega Ondřej ji proháněl po úžasných alpských silnicích i okruhu Salzburgring. Když jsme však dostali nabídku vyzkoušet si (tentokrát na klasických českých silnicích) variantu Coupé, nemohl jsem odolat a vydal jsem se zjistit, jak tato dravá kočička bude fungovat tady v ČR.

Už při nastartování si ze skvěle naladěných výfuků odprskne pětilitrový osmiválec, který je zde navíc přeplňován masivním kompresorem. Tento celohliníkový motor má čtyři vačky a především dvojici mezichladičů, které disponují svým vlastním vodním chlazením. Nejen díky tomu je schopen tento agregát poskytnout velmi solidních 550 koní (404 kw) a točivý moment 680 Nm. To je mimochodem větší síla, než například v námi testovaném Lamborghini Gallardo LP560-4, jenže toto je Coupé s motorem vpředu a pouze se zadním náhonem!

xkrs3

Díky automatické převodovce ZF, která disponuje navíc technikou QuickShift, je zrychlení na 100 km/h otázkou už 4,4 sekund a pokud budete mít dostatečný prostor, Jaguar Vám dovolí jet až elektronicky omezených 300 km/h. Nebudu Vás ale zbytečně nudit tím, co je řečeno už v testu kabrioletu a rovnou se vrhneme na silnice.

Nastupování do XKR-S umocní posádce ten skvělý sportovní dojem, který tento Jag budí již na pohled. Usednete zde skutečně nízko a Vaše tělo zapadne do skvělých anatomických sedaček, které už Vás jen tak nebudou chtít pustit. Ideální pozice za volantem je tu pak díky širokému rozsahu elektrického nastavení (až v 16ti směrech) otázkou pouhých pár vteřin. Po přidržení startovacího tlačítka Vám mimochodem dají výfuky dostatečně vědět o té síle pod kapotou. Po prošlápnutí plynového pedálu na neutrál Vám omezovač dovolísice  jen 4000 otáček (kvůli životnosti kompresoru), ale i tak začne motor skrze výfuky prskat, štěkat, řvát a praskat. Pokud plyn v této fázi pustíte, než se ustálí otáčky zase na volnoběh, výfuky pro Vaše blaho naprosto skvostně zastřílí.

xkrs4

Geniálně řešeným otočným ovladačem převodovky ZF dávám převodovce možnost jet na režim D – tedy na plně automatický režim. Převodovka pak řadí hladce a jemně a motor si jen tak mírně pobrukuje. Dlouho to však vydržet nejde a dávám volič převodovky na S – manuální řazení. Prošlapávám díru do podlahy a převodovka mě odměňuje ukázkovým ”kick-downem”. Vzápětí dostávám okamžitý kopanec do zad a motor začne s naprosto zuřivým řevem táhnout jako splašených 550 koní. Díky přeplňování za pomocí kompresoru tato šelma zrychlí jako jaguar, honící se za potravou. Maximální točivý moment 680 Nm zde figuruje už v rozmezí 2500 – 5500 otáček a poté nastoupí v 6000 maximální výkon 550 koní. Ten setrvá v účinnosti ještě dalších 500 otáček, ale motor se nechá rád vytáčet až do omezovače, před kterým ani trochu není znát úbytek na síle. Skrze sekvenční řazení automatické převodovky ZF pomocí pádel pod volantem řadím další převodový stupeň a vše se následně opakuje. Při každém přeřazení Vás XKR-S opět mírně kopne do zad a připravte se na to, že bude tímto stylem táhnout až do elektronicky omezených 300 km/h. Na více jak 280 km/h jsem si však netroufl, ale i v této rychlosti je tento Jag velmi stabilní, za což můžu děkovat aerodynamickému bodykitu, který tu byl obléknut speciálně díky této aerodynamické funkci.

xkrs1

Když však přišly na řadu skvělé okresní silnice s kvalitně vyasfaltovaným povrchem, nestačil jsem se divit, co tento 1753 kilogramů vůz zvládne. Tato hmotnost tu nejde poznat ani v nejmenším a Jag se proplétá zatáčkami jako o 300 kg lehčí sporťák. Podvozek si je naprosto jistý při jakémkoliv pohybu volantem a můžete si s ním dovolit opravdu hodně. Při pořádné “skoro-závodní” jízdě si však má zadek občas tendenci zavlnět, ale není to nic nebezpečného, ba naopak. Při mírném zakolísání zadní části i v rychlostech, které se už považují za totální šílenství, je stále tento Jaguar velmi předvídatelný a čitelný. Díky aktivnímu elektronickému diferenciálu (ADC) mu však nedělají problémy ani pořádné drifty, které doprovází perfektní řev motoru a oblaky kouře jako z parního vlaku. To však už musí být svítit kontrolka DSC off (Dynamic Stability Control), která sice úplně stabilizaci nevypne, ale dovolí Vám už hodně velké psí (ehmm… tedy kočičí) kusy. V takovém případě se pak podepíšete na dlouhou dobu na asfalt dvojicí čar širokých pneumatik Pirelli P Zero s rozměry 295/35 R20.

V zatáčkách je ale potřeba také adekvátní spojení předních kol s řízením a následné spojení s rukama řidiče. Zde byl volant čalouněný Alcantarou a jeho úchop byl zde skutečně ukázkový. Mohl být však o maličký kousek tlustější, ale i tak se držel perfektně a díky hliníkové vzpěře na přední nápravě (která zmenšuje změny odklonů kol v zatáčkách), je ve volantu cítit také zpětná vazba. Řízení zde mimochodem není ani přehnaně přeposilované, navíc je velmi přesné a tato divoká kočička tedy poslouchá na každý pohyb volantem, který se rozhodnete udělat.

xkrs5

Pokud se ale rozjedete na tyto šílené rychlosti, je třeba mít také v záloze jistotu v podobě brzdového systému. Abyste nemuseli brzdit 500 metrů před zatáčkou, je XKR-S vybaveno vysokovýkonnou brzdovou soustavou Jaguar High-Performance Braking System, která se dá za pomocí brzdového pedálu příkladně dávkovat a pokud jej pořádně zadupnete, kromě zapnutí výstražných blinkrů se připravte také na pořádný účinek, který udělá Vašemu spolujezdci hezkou otlačeninu na hrudníku od bezpečnostního pásu. Na okreskách navíc nemáte šanci tyto brzdy unavit a jejich účinek tedy nezvadne ani po dlouhém terorizování našich silnic.

Na mírně rozbité silnici mě ale chování také velmi překvapilo. I s nejtvrdším naladěním podvozku nebudou nerovnosti a menší díry nic nepříjemného a nemusíte se bát děsivých rázů a ran od podvozku. Při větších rychlostech jsem navíc zaznamenal pouze občasné odskočení si, ale není to nic rapidního a už vůbec to nezmenšuje bezpečnost a čitelnost vozu.

Tohoto supersportovního Jaguara můžete tedy užívat bez problému na každodenní ježdění, a i když například XFR-S bude pohodlnější na dálnici, Coupé XKR-S rozhodně nebude v otázce pohodlí stát opodál a zdržovat se odpovědi. Jeho podvozek umí být velmi komfortní, sedačky jakbysmet a převodovka dokáže na režim D řadit velmi lehce. Vcelku však nechápu, proč Jaguar u tohoto R-S modelu neoddělal zadní sedačky a nepodpořil tak jeho sportovnost mírným odlehčením. Děti byste totiž dozadu posadili jen opravdu za trest a i tak byste mohli být následně zavřeni za mříže za jejich týrání. Když už se na to chceme dívat z toho praktičtějšího hlediska, od toho tu přece je sedan XFR-S.

xkrs2

Takže i když je tato kočička velmi ostrá a divoká, nechá se lehce ochočit a můžete si s ní pohrát i bez zbytečných škrábanců a kousanců. U mě má Jaguar za tento model velmi výraznou jedničku s hvězdičkou. Mám rád nekompromisní auta a jediný kompromis v Jaguaru XKR-S Coupé je možnost si tento kompromis buď zvolit a nebo si vybrat naopak naprosto nekompromisní chování. Zní to sice divně, ale stojím si za svým a na závěr musím říct snad už jen jediné… Bravo!!!

Plusy

  • jízdní vlastnosti
  • design
  • zvuk a výkon motoru
  • čitelnost podvozku
  • ovládání
  • přesné a komunikativní řízení
  • posaz za volantem
  • komfort
  • šestistupňová převodovka ZF
  • brzdy

Mínusy

  • prostor na zadních sedadlech
  • snadno můžete přijít o řidičský průkaz

Za zapůjčení vozu srdečně děkujeme zlínské společnosti ROKO-MOTOR – prodejní a servisní síti značek Jaguar a Land Rover

Motor
Konstrukce vidlicový osmiválec
Palivo bezolovnatý benzín
Plnění přeplňování kompresorem
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování
Uložení vpředu podélně
Zdvihový objem (cm3) 5000
Kompresní poměr 9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm) 92,5 x 93,0
Převodovka šestistupňová samočinná ZF
Poháněná kola zadní – el. samosvorný diferenciál
Podvozek
Vpředu trojúhelníková ramena, vinuté pružiny, aktivní tlumiče pérování
Vzadu trojúhelníková ramena, vinuté pružiny, aktivní tlumiče pérování
Brzdy vpředu chlazené kotoučové, 380 mm
Brzdy vzadu chlazené kotoučové, 376 mm
Pneumatiky vpředu 255/35 R20, Pirelli P Zero
Pneumatiky vzadu 295/35 R20, Pirelli P Zero
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) 405 kW / 550 koní
Točivý moment (Nm) 680 Nm
Výkon/hmotnost (k/t) 314
0-100 km/h (s) 4,4
Nejvyšší rychlost (km/h) 300 (el. omezena)
Spotřeba paliva (l/100 km) 18,9 / 8,6 / 12,3
Objem nádrže (l) 71
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4794
Šířka (mm) 2028
Výška (mm) 1312
Rozvor náprav (mm) 2752
Provozní hmotnost (kg) 1753
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz