IMG_2119

TEST Jaguar XKR-S Convertible – Šelma útočí

1. 5. 2012 • Exkluzivní testy, Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Jsem v horách nad kouzelným městem Salzburg, před sebou mám začátek skvělé silnice vedoucí na vrchol Gaisberg, obloha je vymetená a teplota kolem 20 stupňů slibuje krásný den. Ne, vlastně perfektní den! V ruce mám totiž klíč od nejrychlejšího současného Jaguara – XKR-S Convertible. Toto supersportovní cabrio nabízí výkon rovných 550 koní, točivý moment 680 Nm a to vše pouze na zadní nápravě.

Ještě než seberu odvahu přivést pětilitrový osmiválec plněný kompresorem k životu, si XKR-S obcházím a kochám se neskutečnou krásou karoserie. Kabriolety jsou totiž zvláštní segment a pokud vůz není navrhován od začátku jako auto bez střechy, tak to většinou nedopadá úplně slavně. Jenže to není případ této “kočičky”! Design vozu je čistý, stavba karoserie nízká, stejně jako ideální úhel čelního skla. Zadní partie pak nenese nejmenší odkaz na to, že je v ní uložena střecha. Hezčí kabria snad nabízí už jen Aston Martin. Vrcholná verze navíc jasně dává najevo svůj výkon – agresivní bodykit skýtá svalnatý přední nárazník s karbonovým lipem, kapotu s nádechy vzduchu, karbonové křídlo na zádi, difuzor a obrovské výfuky. XKR-S vypadá úchvatně “naštvaně” a v každé situaci připravené k útoku. Důležité je, že není přestylizované a původní elegance XK je stále přítomná.

Otevřená auta navíc nikdy nefungují stejně dobře jako jejich uzavřené varianty a tak jsem zvědavý, co předvede toto přemotorované kabrio na nekompromisní alpské silnici. Bude nadbytečná váha a slabší torzní tuhost znát? Nebo mě proud větru ve vysokých rychlostech připraví o všechny vlasy? Nezbývá než zmáčknout tlačítko Start/Stop a přivést osmiválcovou bestii k životu. A když říkám bestii, tak to přirovnání berte naprosto vážně. Motor naskočí s neuvěřitelným zaštěknutím, prásknutím do výfuku a ustálí se na velmi hlasitém volnoběhu. Cítím “husí” kůži po celém těle a můj zrak směřuje na horu Gaisberg a nádhernou desetikilometrovou cestu plnou vlásenek, vracáků a krásných rovinek. Celá silnice je lemována skálou a hlubokou propastí na druhé straně. Nervozita stoupá – tato šelma si opravdu umí vzbudit respekt. I tak si nebudu brát servítky. Silnici mám najetou s atmosferickým XK Convertible (které se také ukáže v dalším testu) a tak XKR-S posílám rovnou do nejtvrdšího sportovního režimu a vypínám stabilizaci. Řadím na otočném ovladači automatické převodovky Drive a posílám plyn směrem k podlaze.

Šelma vyráží vpřed s neuvěřitelnou razancí a nástup výkonu je díky kompresoru okamžitý už od volnoběžných otáček. Dostávám kopanec do zad, který končí až v omezovači a začíná znovu celým spektrem na druhý převodový stupeň. A to samé na další a další. První rovinka je za mnou, koukám na rychloměr a Jaguar na pár stovkách metrech uhání rychlostí 180 Km/h. Je opravdu neuvěřitelně rychlý. Motor má charakteristiku téměř jako atmosféra, jen s neporovnatelně větší razancí. Automatická převodovka ZF je tady jedinou možnou volbou, řadím si pomocí pádel pod volantem a vůbec nelituji, že vůz nemůže být vybaven manuálem. Změna převodů je rychlá a hlavně doprovázena o krásné střílení do výfuku. Přichází série technických pasáží, kde se střídají vlásenky a prudší zatáčky. Ideální místo na prověření řízení, tuhosti karoserie a gripu podvozku. XKR-S má o 30 procent tvrdší naladění než XKR a je to okamžitě znát. Esíčka projíždím rychlostí, ze které by rakouská policie upadla do kómatu a rovnou mě postavila ke zdi, ale XKR-S drží stopu fantasticky. Nezaznamenal jsem nejmenší náznak kroucení a odskakování. S řevem zběsilé bestie se řítím do první ostřejší vracečky, podřazuji na dvojku a na apexu plně beru za plyn. Šelma se okamžitě dostává do ladného driftu, kouří, prská a nechává za sebou tlusté čáry ještě daleko za zatáčkou na třetí převodový stupeň. Jsem překvapený jak lehce se auto řídí a jak je v driftu ovladatelné. Můžete ho držet pod krkem, projet driftem celou dvojku a XKR-S bude poslouchat na slovo.

Krásná okreska se začíná utahovat a úsměv na mé tváři ještě více “přiblbovat”. Zvuková kulisa, kterou XKR-S nabízí je totiž něco nepopsatelného. Absolutně netuším, jakým omylem toto auto dostalo homologaci, protože speciální sportovní výfuk od svodů se závodním katem je opravdu, ale opravdu hlasitý. Představte si k tomu ozvěnu od okolních stěn a dostavuje se naprostá motoristická nirvána. I toto je výhoda otevřeného silného vozu. Se střechou nikdy není zážitek ze zvuku tak intenzivní. Pár týdnů zpět jsem proháněl Aston Martin V8 Vantage Convertible a byl jsem si jistý, že jeho zvuk asi jen tak lehce nic nepřekoná, jenže XKR-S by si zasloužil filmové zpracování toho, jak neuvěřitelně skvěle a hlasitě zní.

Mám za sebou zhruba půlku výjezdu na Gaisberg a jediné, co by na autě mohlo být lepší je samotné řízení. Nemá příliš zpětné vazby a je tak nějak podivně gumové. I tak ale naštěstí cítím, kde mám kola a poslouchá na slovo, nicméně vyladění by si zasloužilo, protože to dává dojem, že se na něj tak nějak zapomenulo a zůstalo v původní podobě z XK. Není to ovšem nic zásadního, zejména když podvozek a brzdy fungují naprosto dokonale. Zatím jsem neřídil nesmyslně silné cabrio, které by fungovalo stejně dobře jako uzavřená verze. Dokonce ještě lépe! Bez střechy je totiž vše daleko intenzivnější.

Pomalu se blížím k vrcholu stoupání a alpská silnice se začíná kroutit do pořádných serpentín. XKKR-S krouží z driftu do driftu a nechává za sebou ohromný oblak kouře a nadšený řev. Jak jsem se této šelmy ze začátku bál, tak teď zjišťuji, že je to hodná a poslušná kočička, která se nesnaží svého řidiče vystrašit k smrti. Levá střídá pravou a Jaguar letí silnicí s naprostou jistotou. Pochválit musím také fakt, že do auta příliš nefouká i v hodně vysokých rychlostech, takže nebudete vypadat jako po návštěvě vzduchového tunelu. A také sedáky s tvarem závodních skořepin fungují a hlavně drží tělo perfektně. Vyjíždím na vrchol silnice, spousta turistů na chvíli přestává dýchat a směřují svůj zrak na naštvanou kočku. Vytahuji foťák a se zapadajícím sluníčkem se snažím zachytit linie šelmy. Město Salzburg pode mnou pomalu upadá  do podvečerního šera, zatímco nahoře je pořád azzuro. Je čas vyrazit zpět do údolí a nechat XKR-S odpočinout, protože zítra ji čeká náročný den na kouzelném okruhu Salzburgring. Cesta zpět probíhá v tempu předepsaných rychlostí na automatický režim převodovky a Jaguar se ukazuje i jako skvělé GT. Je komfortní, zbytečně neposkakuje, převodovka řadí s naprostou přesností a logicky. Opravdu tady mám čest s přemotorovaným otevřeným vozem, který funguje jak má. Jsem opravdu zvědavý, co předvede v maximálním nasazení na okruhu.

Salzburgring

Po celonočním přemítání zážitků v XKR-S se probouzím do nádherného alpského slunečného dne. Rychle zvládám hotelovou snídani a vyrážím na slavný okruh Salzburgring. Ten patří k okruhům stavěným dle staré školy, kdy bezpečnostní předpisy nebyly hlavní prioritou v myšlenkách architektů, což vlastně znamená je jedno – je nebezpečný a velmi rychlý! Střídají se tu technické pasáže a hlavně jeden šíleně rychlý úsek, který není rovný, ale nacházejí se v něm dvě esíčka s obrovským poloměrem, které se projíždí v rychlostech kolem 260 Km/h. A hned po nich následují dvě prudká účka. Vypadá to, že mě čeká slušná zábava!

Absolvuji tedy nutný briefing o okruhu, chování na něm a seznámení s plánem jízd. Pojedou se tři disciplíny. První tzv. “hon na lišku”, kdy budu sledovat a držet se auta před sebou. Druhá one on one – což je vlastně závod proti sobě, respektive svému času s profesionálním závodníkem na místě spolujezdce, který poskytne  neocenitelné rady a zkušenosti. Třetí už je pak volná jízda.

Začínám tedy “sledovačkou” a snažím se udržet XKR-S přede mnou, pilotované britským závodním jezdcem. Ze začátku je nutné netlačit na pilu a poznat okruh. Jsem tu přecijen poprvé. Tuto disciplínu tedy beru jako přípravu na závod se stopkami, kde můžu XKR-S prohnat na úplném limitu. Okruh má opravdu své nezaměnitelné kouzlo, je nadprůměrně rychlý a přitom dostatečně technický. Zastavuji v boxu, sedá si za mnou Goncalo Gomez, pilot s praxí 25 let a zmínit můžu třeba jeho účast v 24 hodin Le Mans, FIA GT ve všech kategoriích… Sympatický Portugalec jako první říká “try not to scare me” a vyrážíme na trať.

Hned první kolo se jede velmi ostře, střecha je stažena a XKR-S překvapuje svou agilitou i zde. Je tuhé, zatáčí a při výjezdech se zbytečně nepřetáčí. Sladění a vyvážení klíčových funkcí automobilu je dech beroucí. Přichází ona rychlá pasáž s táhlýma esíčkama a šelma zde dosahuje rychlosti 260 Km/h, následuje prudké, ale velmi citlivé brzdění a nájezd na apex prudké pravostranné zatáčky. XKR-S se nenechá rozhodit a i na silničních gumách předvádí fantastický grip. I po několika kolech se navíc neunavují brzdy a svou práci zvládají stále na jedničku. Poslední disciplínu si užívám spíše v táhlých driftech a vůbec se mi nechce s touto šelmou loučit. Bohužel musím a tak mi nezbývá než vyřknout značce obrovský kompliment, protože XKR-S je opravdu dílo génia. Bravo!

 

Základní cena vozu (XK Cabrio 5,0 V8): 2 656 440 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (XKR-S Cabrio 5,0 V8 Kompressor): 3 699 960 Kč

 

Technické údaje

 

Motor

Zážehový, kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 5 000 ccm
Největší výkon: 404 kW (550 k) při 6 000 – 6 500 ot./min
Největší točivý moment: 680 Nm při 2 500 – 5 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol, aktivní samosvorný diferenciál

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 300 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,4 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 18,9 l
Mimo město: 8,6 l
Kombinovaná: 12,3 l
Objem palivové nádrže: 71 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 794 mm
Šířka: 1 892 mm
Výška: 1 312 mm
Rozvor náprav: 2 752 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 800 kg
Užitečná hmotnost: 385 kg

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/