kia-proceed-2

Test Kia ProCeed 1.6 CRDi

13. 3. 2020 • KIA, Novinky, Testy, Videa

Motor: 80%

Podvozek: 95%

Zpracování: 85%

Převodovka: 85%

Praktičnost: 90%

Kia ProCeed rozhodně překvapí svými jízdními vlastnostmi. Jeho jistota na silnici jde ruku v ruce se skvělým designem a praktičností. Jediný dieselový motor se ukázal jako příjemný společník, který rozhodně nezruinuje vaši peněženku.

Verdikt:

Při pohledu do nabídky vozů Kia by člověk nabyl dojmu, že jak se konkurenční automobilky snaží chrlit stále nová SUV, tak se Kia snaží chrlit nové deriváty Ceedu. Extrémně důležitý model, který se od přehlíženého otloukánka vypracoval až po respektovaného zástupce svojí třídy, totiž dal vzniknout již třem vozům (SW a GT počítejme prostě jako Ceed). Já měl tento týden v testu jeho nejsportovnější variantu s nejméně sportovní pohonnou jednotkou. Přivítejte Kia ProCeed 1.6 CRDi. Umí tohle auto nadchnout i řidiče?

Upřímně, vadí někomu, že Kia stále recykluje svoje nejznámější jméno? Vždyť každé auto, které na jeho základu vzniklo, je zcela svébytný model. Klasický Ceed představuje takovou volbu rozumu, která je za slušný peníz a dělá tak nějak všechno, jak má – byť trochu bez chuti. Extravagantní XCeed je zase úžasně komfortní, osobitý a celkově míří trochu jinam. No, a nakonec je tu ProCeed, který má být ten zábavný, ten pro moderní dynamickou dobu. A když tak postavám na parkovišti, v kapse mě tíží klíč od právě převzaté novinky, lomcuje se mnou šílený vítr a hlavu mi skrápí déšť, tak si říkám „Jo, tohle vážně funguje“. Při živém setkání působí auto tak dobře, že jsem se rozhodl ještě chvíli odolávat bláznícímu počasí a tenhle sportovně střižený kombíček si pořádně prohlédnout.

3

Foto: Ondřej Hrubeš, AutoJournal.cz

Předek nedoznal moc změn – a mně to nevadí. Obrovská světla zakusující se až do poloviny kapoty, typická maska znázorňující nozdry tygra (asi máme v ZOO jiné tygry než v Koreji) a nárazník s velkými nasávacími otvory a lízátkem. Oproti Ceedu jsou jiné snad jen mlhovky, ale auto vypadá skvěle. Výraznější rozdíl je při pohledu z boku. Auto je totiž oproti běžné variantě o téměř 4 centimetry blíž k zemi, to mu společně s výraznějšími prahy dává daleko dynamičtější postoj.

To největší kouzlo – alespoň dle mého soudu – ale obstarává jeden nepatrný detail. Všimněte si linky oken. Je to jeden ničím nenarušený oblouk, prvek tak typický pro vozy karoserie kupé. Ostře svažující se linku oken kopíruje i zkosená záď se střechou zakončenou křídlem. Zadek mi až nápadně připomíná Porsche Panamera Sport Turismo, ale kdo by se zlobil, když je výsledek takhle sexy. Dvě masivní koncovky výfuku, které vedou tak maximálně do oken vaší fantazie, a podobně falešné výdechy jsou pro někoho už možná přestřel, důležité ale je, že auto naživo působí opravdu dramaticky a vyváženě. Z celé rodiny Ceed určitě nejlépe a skvěle snoubí praktičnost s emocemi.

4

Foto: Ondřej Hrubeš, AutoJournal.cz

Uvnitř je to už trochu jiná. Jednotlivé modely Ceedu se zvenku liší jako den a noc, uvnitř jsou ale všechny identické. Interiér je ergonomicky dobře provedený a jeho zpracování i materiály jsou na velice dobré úrovni. Taky se mi líbí dostatek tlačítek – v tomhle jsem prostě konzerva. Sem můžete rovnou sednout a cítit se jako doma. Z interiéru mám pocit, že se rozvržením ovládacích prvků inspirovali v Německu – což beru spíš jako plus.

Nově je v ProCeedu k dostání větší displej infotainmentu, který je velice šikovně zapracován do palubní desky. Díky zvětšené úhlopříčce si klidně můžete rozdělit obrazovku na dvě souběžně běžící aplikace a neutrpí tím přehlednost. Systém jako takový je rychlý, logický, zkrátka si není na co stěžovat. Další novinkou je digitální přístrojový štít, který bohužel nelze prakticky nijak konfigurovat. Má sice krásné barvy i rozlišení, ale vždy natvrdo zobrazuje otáčkoměr a rychloměr – editovatelné je pouze malé okénku uprostřed. Přijde mi to trochu nevyužitý potenciál. Snad se časem dočkáme nějakého softwarového upgradu, který naučí velkou obrazovku nějakým kouzlům moderních digitálních budíků.

7

Foto: Ondřej Hrubeš, AutoJournal.cz

8

Foto: Ondřej Hrubeš, AutoJournal.cz

Pochválit musím také posaz. Sedí se příjemně nízko, volant padne skvěle do ruky a sedačky dobře drží tělo. Líbí se mi, že jsou rozšířené v oblasti ramen a skvěle tak podpírají tělo po celé délce. Výhled ven je slušný do všech stran, jen dozadu to není zrovna ideální. Okno je dostatečně velké, ale je poměrně nízko, takže není vidět moc daleko za auto.

U zadních sedal jsem měl trochu strach z prostoru nad hlavou, karoserie s klesající střechou v tomto směru moc štědrá nebývá, ale i se svými 190 centimetry jsem neměl větší problém. Pravda, nad hlavou mi zbývalo asi 5 mm, ale zvládl bych zde i delší cestu. Na kolena jsem měl ještě velkou rezervu. Trochu zamrzí jen absence jakékoliv USB zdířky. U auta této cenové kategorie by určitě čekal alespoň jednu. Kufr poté nabídne bez šesti litrů rovných 600 v základním stavu, po složení sedaček dokonce 1545 litrů. Sportovně střižený praktický parťák jako malovaný.

2

Foto: Ondřej Hrubeš, AutoJournal.cz

Pod kapotou tohoto sportovně střiženého rodinného společníka se nachází asi nejméně sportovní srdce z nabídky, a zároveň jediný diesel. Jde o dobře známý čtyřválec 1.6 CRDi o výkonu 100 kW a 320 Nm. Ale netřeba se bát. To, že auto sportovně vypadá, neznamená, že musí mít taky srdce rváče. Vznětový motor ve finále vůbec nebyl špatný. Má sice trochu jadrnější chod, ale naštěstí je dobře odhlučněn, takže uvnitř vás to trápit nebude. Jinak se projevuje příjemnou pružností a naprosto dostatečnou dynamikou. Jeho největší síla je ve spotřebě. Na šest litrů se podíváte maximálně ve městě. Při běžném ježdění podle předpisů se mi dařilo jezdit i pod 5 litrů. Vlastně jsem trochu bál, že si během týdne budu stýskat po nějaké výkonnější benzínové jednotce, ale pravdou je, že se tak nestalo. Při každé cestě se mi s tímto motorem žilo příjemně. Stejně tak s manuální šestistupňovou převodovkou. Má přesně vymezené a vcelku krátké dráhy. Jen v neutrálu umí trochu drhnout, takže změna rychlostí musí být trochu rozhodnější. Jedinou chybkou na kráse byla nevhodná délka rychlostí. Při městské padesátce se musíte rozhodnout, jestli nechat trojku a točit 1.800 otáček, nebo podtáčet čtyřku na 1.200 otáček. Osobně bych asi dal přednost dvojspojce, ale ani s manuálem vyloženě chybu neuděláte.

Tak jo, auto sportovně vypadá, ale motor moc na dovádění není. O výsledku tedy rozhodne jízda. Může tohle auto opravdu zajímat i řidiče, nebo je to jen další krabička pro majitele řidičských oprávnění? Napovědět by mohlo, že výsledné ladění auta měl údajně na starosti Albert Biermann. Také má ProCeed běžné variantě o 22% tužší tlumiče, což společně s nižším těžištěm dává naději na dobré jízdní vlastnosti. Ale všechno popořadě. Při proplétání městem ihned registruji tužší naladění, ale v žádném případě bych auto neoznačil za tvrdé. Poctivěji kopíruje vozovku, ale určitě vás nenaklape. Vlastně mi takové ladění sedí daleko víc, než žvýkačkový projev obyčejného Ceedu – vůz působí daleko jistěji. A co teprve když se vydáte na okresky. Najednou ukazuje rodinný kombíček svoji živelnější tvář.

1

Foto: Ondřej Hrubeš, AutoJournal.cz

Podvozek funguje naprosto výtečně. ProCeed má velice jistý a krásně čitelný předek. Do zatáček se vrhá až s překvapivou vervou a v oblouku je krásně stabilní, dokonce ani nerovnosti v zatáčce jej nerozhodí. Občas mě až překvapilo, jak skvěle drží všechna kola kontakt s vozovkou, a po pár zatáčkách jsem se přistihl při tom, že se vlastně skvěle bavím. Tak by to v korejském dieselovém kombi nemělo být, ne? Jenže to tak zkrátka je. Svojí vinu na tom nese také skvěle natavené řízení. Je příjemně tuhé, milimetrově přesné a auto s ním můžete skládat do zatáček s absolutní přesností. Kia ProCeed ukazuje, že když má auto skvělý základ, nemusí mít stovky koní, aby se v něm řidič dobře bavil. Auto je dostatečně komunikativní, jisté, a jízda s ním má opravdu co nabídnout. Samozřejmě nečekejte nějaké dovádění na úrovni hot hatchů, ale díváte-li se na něj z pohledu toho, že jde vlastně o obyčejné praktické auto, tak jsou jeho jízdní vlastnosti skvělé.

Korejci začínají být opravdu velice dobří v tom, co dělají, a především ladění podvozků se stává jejich doménou. Není to první Korejské auto, kde mě pozitivně překvapilo ladění. Mám takový pocit, že se blíží doba, kdy nebudeme Korejská auta kupovat kvůli ceně, ale časem bude stále běžnější sáhnout po jejich výrobku spíš na základě emocí a vlastností. Také se mi líbí, že tři různé verze Ceedu nabízí tři zcela odlišné řidičské zážitky. Jsem zvědavý, co se stane, až se Kia pustí do vod sportovních vozů… zatím můžu s klidem prohlásit, že ProCeed je opravdu povedené auto, které pobere celou rodinu a ze všeho mezi bodem A a B na vaší cestě udělá zážitek.

5

Foto: Ondřej Hrubeš, AutoJournal.cz

Kia si ProCeed cení minimálně na půl milionu, když se rozjedete s výbavou, jste vcelku rychle přes 700 tisíc korun. Získáte za to dobře vyrobené, dobře postavené a výtečně jezdící auto. U mne si svoji cenu obhájit dokázal.

Kia ProCeed rozhodně překvapí svými jízdními vlastnostmi. Jeho jistota na silnici jde ruku v ruce se skvělým designem a praktičností. Jediný dieselový motor se ukázal jako příjemný společník, který rozhodně nezruinuje vaši peněženku.

Plusy

– Design
– Skvělé jízdní vlastnosti
– Praktičnost
– Spotřeba

Mínusy

– Špatný výhled vzad

Foto: Ondřej Hrubeš, AutoJournal.cz

.

« »