kia-xceed-2023-4

Test Kia XCeed GT-Line 1.5 TGDi DCT: Výstřední introvert

9. 8. 2023 • KIA, Novinky, Testy

motor: 80%

podvozek: 90%

převodovka: 90%

zpracování: 75%

praktičnost: 80%

Kia XCeed nabízí vychytaný stylový kabátek kombinovaný s naprosto tradičním interiérem bez zbytečných módních výstřelků a nadprůměrně dobrými jízdními vlastnostmi.

Verdikt:

Omlazená Kia XCeed působí trochu jako někdo, kdo se extravagantním oblečením urputně snaží zamaskovat, že je v nitru vlastně introvert. A překvapivě to funguje.

Kia XCeed byla byla vždy výrazné auto. Ale po faceliftu je prakticky nepřehlédnutelná. Jen se na ní podívejte přímo zepředu. Vypadá jak kdyby pocházela z hmyzí říše, což ještě podtrhují zadní svítilny s grafikou plástve (nebo muších očí, doplňte podle sebe). Ale kupodivu jí organické tvary hrají do karet. Asi bych zrovna nezvolil zelenou barvu (Celadon), ale jinak musím říct, že se mi opravdu líbí. I ve svém okolí jsem zaznamenal pochvalné názory. Někdy se holt ukazuje, že odvahu umí veřejnost ocenit. Ještě když to namícháte s dnes populárním puncem dobrodružství v podobě zvýšeného podvozku a ochranného oplastování karoserie. Co na tom, že XCeed nemá sebemenší ambice vydat se mimo silnice. Vedle usedlejšího Ceedu plní roli stylovky na jedničku. Ale nebojte, nejde jen o pozlátko, k tomu se dostaneme později…

kia-xceed-2023-3 kia-xceed-2023-11

To, že nejde o SU a vlastně pořádně ani o crossover, si uvědomíte hned, co se uvelebíte ve výborných ergonomických sedadlech. Posaz totiž odpovídá spíš běžným zástupcům hatchbacků.

Materiály jsou voleny rozumně a byť se tu a tam objeví tvrdý plast nebo nevhodně použitý klavírový dekor (středová konzole), tak interiér působí – hlavně s ohledem na cenu – velmi slušně. Nejvíc ale oceňuji, že se nesnažil dohnat extravagantní exteriér a servíruje naprostou klasiku v podobě obyčejných čudlíků. Což v dnešní záplavě dotykových nesmyslů působí neobyčejně svěže. Samozřejmě tu máte velký dotykový displej (který neumí bezdrátové CarPlay) a digitální přístrojový štít. Ale i ten jakoby na sebe nechtěl moc přitahovat pozornost a poslušně imituje klasické analogové budíky. Asi nic pro technofily, ale pokud máte rádi klasiku, málokdo vám ji obstará s takovou grácií.

kia-xceed-2023-20 kia-xceed-2023-23

Přes skromné rozměry (pod 4,4 metru) je interiér taky překvapivě prostorný, takže vzadu nebudou trpět ani dospělí a kufr se základním objemem 426 litrů taky spolkne dost. Navíc nebude problém ho díky naprosto pravidelnému tvaru využít do poslední kapky.

kia-xceed-2023-21 kia-xceed-2023-16

Pod kapotou je trochu překvapivě motor, který ani nezavadil o elektrifikaci – v roce 2023 vzácnost. Jde o přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.5 litru, který ze sebe dostane sympatických 118 kW a 253 Nm. Na přibližně jeden a půl tuny zcela dostatečná hodnota, která s Xceedem hýbe důstojně a potěší dobrou pružností. Sice nedosahuje kultivovanosti volkswageního soka, ale zase má živější projev a ve vyšších otáčkách nepůsobí tak odevzdaně. Možná bych ocenil trochu umírněnější vokální projev, ale jinak je to motor, který autu dobře sedí a na každý den funguje velmi dobře. Pokud by vám ale nestačil, dá se pořídit v silnějším provedení, které vám přihodí k dobru dalších 40 koní.

kia-xceed-2023-7

Jak je motor povedený, tak jeho spojení s dvojspojkovým sedmikvaltem již tolik ne. Převodovka není bleskově rychlá, ale pro podobné ježdění stačí, jen tu a tam neví, co dělat a občas ji tak přistihnete při hledání správné rychlosti. Taky si umí při pomalé jízdě trochu zacukat. Není to žádná tragédie a asi jde spíš o zvyk, ale celkový dojem z pohonného ústrojí mírně kazí. V každém případě můžete vzít hezky po staru manuál. Náladu vám snad spraví aspoň spotřeba, která se dá bez většího snažení držet kolem 6.5 litru.

kia-xceed-2023-9

Facelift se ale nedotkl pouze vzhledu. Měnila se i technika. Nově naladěný je podvozek a řízení. Jízdní vlastnosti – kde už tak XCeed bodoval – by měly být ještě lepší. Už je to pěkná řádka let, co jsem v Xceedu seděl naposled, tak neposoudím jak moc se schopnosti posunuly, rozhodně ale můžu říct, že jde o skvěle jezdící auto. Podvozek je hezky poddajný a v klidu zvládá pracovat s bordelem, který se mu drolí pod kola z našich silnic, pořád ale nepůsobí zbytečně gumově, a nepřipadáte se tak, jak když jedete na vodním skútru. Při plnění denních povinností tak působí sebevědomě a nebude vás nijak rušit. Hezky ale ožívá při svižném tempu na okreskách. Dobře kopíruje vozovku, nenechá se rozhodit ani horším povrchem a v zatáčkách působí stabilně a neutrálně.

kia-xceed-2023-10

Přední náprava hezky diktuje směr, zadní víceprvek jí zbytečně nehází klacky pod nohy a auto působí překvapivě lehkonoze a ovladatelně. To i díky přesnému a rychlému řízení, kterému by prospělo možná trochu víc hmotnosti, ale vzhledem k ražení auta se mu to dá odpustit. Ve výsledku tak máte vůz, který je jistý, čitelný a poslechne vás na slovo. Sečteno a podtrženo, omlazený XCeed dostál pověsti auta s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Některé věci se ale bohužel nezměnily. Jde především o akustickou náchylnost na kvalitu povrchu. Jakmile najedete na hrubý asfalt, auto vám o tom zkrátka dá vědět. Taky by se mi líbila možnost připlatit za čtyřkolku, ale v daném segmentu stejně volí drtivá většina zákazníků předokolku i v případě modelů, které pohon všech kol nabízí, takže se člověk automobilce vlastně ani nemůže divit.

kia-xceed-2023-8

Ať to máme komplet, tak se ještě pojďme mrknout na ceny. Základní litr 88 kW startuje na ceníkových 504,980 s DPH. Testovaná patnáctistovka začíná o 85 tisíc výš, za automat se připlácí dalších 55. Testované auto ve výbavě GT-Line a vodopádem příplatků pak těsně přelezlo hranici 800 tisíc.

kia-xceed-2023-1

Kia XCeed nabízí vychytaný stylový kabátek kombinovaný s naprosto tradičním interiérem bez zbytečných módních výstřelků a nadprůměrně dobrými jízdními vlastnostmi. Slabší verze foukané patnáctistovky se zdá jako ideální poměr pořizovací ceny a výkonu, jen se občas pohádá s automatem. Kia ale nikoho nediskriminuje a stále vám nabízí jak manuál, tak i osvědčenou dieselovou šestnáctistovku.

Plusy

– Povedený podvozek
– Spotřeba
– Prostornost
– Design

Mínusy

– Průměrné spárování s převodovkou
– Hlučnější podvozek

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz