Test Land Rover Discovery D250: Král třídy SUV
Možná si říkáte, že je nadpis troufalý, jenže není a platí bezezbytku. Vozy značky Land Rover totiž opravdu dělají vše o řádný kus lépe než běžná SUV. Je to dáno jednak tím, že tento výrobce produkuje pouze vozy této kategorie od svého vzniku a také tím, že se v rámci módy nevzdává podstatných věcí. S aktuálními trendy tak jde vždy design a technologická vyspělost. Terénní vlohy a maximální použitelnost se vždy zachovává. Ne jinak tomu je i v případě aktuální generace Discovery.
Auto, které bylo vždy ztělesněním schopného rodinného univerzálu. A také vždy neslo typický krabicový design se stupňovitou linií střechy a asymetrickým zadním oknem. To je s novou generací pryč a vzhled se posunul výrazně jinam.
Páté generace tak mění zaměření a chce oslovit především aktivní rodiny. Zásadní konstrukční změnou je přechod z rámové k samonosné hliníkové konstrukci. Mimochodem Jaguar Land Rover v dnešní době patří mezi největší výrobce vozidel s hliníkovou karoserií na světě. Nemusíte se však bát – sice vypadá více jako SUV než offroad, jízdně však rozhodně nevyměklo ani trochu.
Pořád si také zanechává tradiční prvky, které charakterizují všechny čtyři předchozí generace Discovery. Například opačně orientovaný C sloupek a stupňovitý profil střechy optimalizující prostor pro hlavu pro cestující sedící ve třetí řadě sedadel. Dovoluje také tradiční konfiguraci divadelního uspořádání, kdy je každá řada sedadel umístěna výš než řada před ní.
Discovery je navržen tak, aby 95 % dospělých osob mohlo pohodlně sedět i v poslední řadě sedadel. Vůz navíc disponuje technologií Intelligent Seat Fold. Ta umožňuje zákazníkům konfigurovat druhou a třetí řadu sedadel. Za pomoci ovládacích prvků v zadní části vozu, středového dotykového displeje nebo dokonce na dálku prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. Všechna sedadla jsou navíc vyhřívaná. Trochu mě mrzí, že zmizelo asymetrické zadní okno, místo toho tuto odlišnost designeři naznačili ve tvaru prostoru pro poznávací značku. Není to však úplně ono. Ve výsledku je ale páté Discovery velmi atraktivní a luxusně působící SUV.
Pátá generace je tady s námi již dlouhých 8 let. Ani za tu dobu se však nestačila okoukat. Land Rover navíc modelu dopřál decentní facelift a provedl drobné úpravy designu předních světlometů, včetně jejich grafického zpracování a technologie. Změnou prošla také maska chladiče, zatímco zadní část vozu dostala nová světla. Interiér prošel jen minimálními úpravami.
Nové povinné asistenční systémy se nyní objevují i v Discovery, což znamená, že ani zde nechybí často rušivá upozornění na překročení povolené rychlosti. Land Rover však tento problém vyřešil velmi elegantně, za což si zaslouží uznání. Discovery umožňuje uživatelský profil přizpůsobit nastavení asistenčních systémů dle preferencí řidiče – některé lze ponechat aktivní, jiné deaktivovat. I když se všechny povinné asistenty po každém nastartování znovu aktivují, stačí dvakrát stisknout tlačítko se symbolem auta v kruhu na levé straně volantu a vůz se přepne do individuálního režimu s názvem „Uživatelský.“ Díky tomu odpadá nutnost složitého hledání v infotainmentu či digitálním displeji před řidičem.
Palubní deska je vyvedena z kvalitních materiálů a může být potažena kůží. Nechybí ani nejnovější verze infotainment systému. Přehledné menu nabízí přístup k nejnovějším technologiím navigace a zábavy, včetně klasických terénních údajů a kamer kolem auta. Grafika je hezká, ostrá a systém běží rychle. Interiér sám o sobě působí velmi hezky a opravdu se plnohodnotně zařadil mezi prémiovou třídu. Osobně se mi líbila vychytávka v podobě odklápěcího panelu klimatizace, za kterým se skrývá poměrně rozsáhlý odkládací prostor. A taky je tady můj oblíbený vyvýšený posed – člověk krásně vidí přes kapotu a dostává pocit, že řídí ještě mnohem větší auto. Celková variabilita a prostornost interiéru je fantastická a mnohem lepší, než u výrazně většího Audi Q7.
V terénu bezkonkurenční, na silnici schopné
Pětkové Discovery i přes šmrncovní vzhled totiž stále disponuje bezkonkurenční výbavou. Vůz se pyšní úctyhodnými terénními parametry: světlou výškou až 283 mm, nájezdovými úhly 34 stupňů vpředu a 30 vzadu a přechodovým úhlem 27,5°. Křížení náprav je 500 mm a brodivost dosahuje neuvěřitelné hodnoty 900 mm.
K dispozici je i redukční převodovka, přestože zákazníci si mohou zvolit i běžnější pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Nechybí ani stavitelný vzduchový podvozek (u šestiválců v základu) a tradiční systém Terrain Response, který umí výrazně napomoci při jízdě v terénu. Na offroadové trati mi disco ukázalo, že je to pořád velmi schopné auto. Výrazně se navíc vylepšila tuhost karoserie. V jednom zlomu, kdy auto prakticky stálo jen na dvou kolech v maximálním překřížení, jsem byl schopný bez problémů otevřít a zavřít zadní dveře. Veškeré nástrahy vůz zvládá bravurně a mezi SUV budete podobně schopné auto hledat jen těžko. Opět u něj platí, že zvládne mnohem více, než po něm kdy jeho majitelé budou chtít.
Na silnici je Discovery velmi agilní a komfortní. Do zatáčky si sice zaklekne, ale velmi ochotně a dravě vykrouží oblouk. Může za to samozřejmě hliníková dieta a také fantasticky odladěný podvozek. Jsem moc rád, že vůz funguje velmi přesvědčivě i na klasických silnicích. Tady se modernizace projevila opravdu citelně. Líbí se mi především dokonalé odhlučnění kabiny od okolního světa a špičkový komfort vzduchového podvozku. Jízda na dlouhé trasy je absolutní radostí, kdy z auta vystoupíte odpočati a svěží. Komfort si zanechává i na rozbitých silnicích českých měst. Opravdu ideální auto pro pohodlné a všestranné denní jezdění.
Šestiválec D250 nabízí výkon 250 koní a točivý moment 570 Nm. Dokud v naší zemi neplatíme ekologické poplatky za velké motory, nemá smysl kupovat do podobného auta malý motor. Výkon je dostačující a Disco nemá problém akcelerovat i ve vyšších dálničních rychlostech. Vysoký kroutící moment pak oceníte v terénu, kde stačí plynový pedál jen šimrat. Na silnici se pak odvděčí okamžitou akcelerací od volnoběžných otáček. Síla zátahu navíc nepolevuje ani s navyšujícími se otáčkami, kde se šestiválec navíc nechá rád točit. K tomu všemu přidává sametový chod, kultivovaný projev a vcelku příjemný zvukový doprovod.
Dobrá je i spotřeba – týdenní testování jsem zakončil s údajem 9 litrů kombinovaně a nedá se říct, že bych jezdil defenzivně. V terénu nebo při zátěži počítejte s odběrem kolem 13 litrů, ve městě pak do 11. Nádrž má navíc objem 89 litrů, což je dnes už spíše výjimečná hodnota, a tak se nemusíte bát, že budete tankovat příliš často. Vytknout se standardně nedá nic automatické měničové převodovce ZF. Ta řadí naprosto hladce, logicky a o její práci vůbec nevíte. Na trhu není lepšího automatu.
Svět Land Roveru Discovery je tak stále v pořádku a je to jedno z nejlepších vozidel kategorie SUV, jaké si dnes můžete pořídit. V každém aspektu funguje o kus lépe než konkurenční auta a bude vás těšit silným motorem, absolutním komfortem a všestrannou použitelností, která má limity opravdu vysoko. Nejnižší cena začíná na 2 011 615 Kč s DPH (1 662 492 Kč bez DPH). Za to dostanete auto v základní výbavě Discovery S s testovaným motorem D250 AWD. Za výkonnější 350koňový naftový šestiválec se v nejnižší výbavě připlácí 124 tisíc, ve vyšších pak 150 tisíc korun s daní.
Plusy
- Silný a kultivovaný motor
– Automatická převodovka
– Jízdní vlastnosti na silnici a terénní schopnosti mimo ni
– Komfortní podvozek
– Zpracování interiéru
– Nízká spotřeba
– Praktický a prostorný interiér
Mínusy
- Vyšší cena
– Horší manévrovatelnost ve městě
« Toyota Corolla obhájila dva tituly v anketě What Car? Test ojetiny Kia Rio: Praktická, levná a kvalitní alternativa Fabie »