lexus ct200h IMG_1939

TEST Lexus CT200h F SPORT 2014

12. 8. 2014 • Lexus, Novinky, Testy

Motor: 70%

Převodovka: 80%

Podvozek: 90%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 50%

Pěkný úsporný hybrid za kupu peněz

Verdikt:

Lexus CT200h prošel nedávno faceliftem a my ho tak máme již potřetí v redakci. Změn především v předních partiích vozu si všimnete na první pohled, paket F SPORT totiž nyní vypadá mnohem agresivněji a celému autu to teď výrazně víc sluší. Kromě vzhledu si ale na moc novinek nepřijdeme, kompletní pohonná soustava zůstala beze změny včetně všech dynamických parametrů. Zaměřím se tak zde především na to, co je nové a co by případné nové zákazníky mohlo zajímat.

V testu máme vůz vybavený paketem F SPORT, což znamená řadu stylistických prvků. Jmenovitě to jsou sedmnáctipalcová kola ve speciálním designu a s tmavým lakováním, značně přepracovaná příď s chromovanými prvky a jinou mřížkou chladiče, zadní spoiler zlepšující aerodynamiku, sportovní kožený volant, ozdobné kontrastní prošívání v interiéru, vrtané sportovní pedály a spousta lištiček a log F SPORT. Nečekejte žádné výkonové vylepšení, jinak naladěný je jenom podvozek (vzadu jsou stále dvojité lichoběžníky) a elektronický posilovač řízení.

2

Minulá verze F SPORT se od klasického modelu příliš nelišila, teď už to však neplatí. Design je značně agresivnější a člověka neznalého situace by mohlo napadnout, že před ním stojí konkurent například golfu GTI nebo jiného hot-hatche. Nemohl by ale být dále od pravdy, celkový maximální výkon 136 koní (100 kW) a akcelerace na 100 km/h za 10,3 vteřiny nikomu dech nevyrazí. Přidejte si k tomu bezstupňovou převodovku e-CVT a pohotovostní hmotnost 1410 kilogramů a máte představu o tom, jak sportovní tento hatchback opravdu je. Moc ne. K podvozku ale žádné výtky nemám, je rozhodně rychlejší než motor a v zatáčkách v podstatě nezná náklony, tak to má být.

V interiéru je vše jak bylo dříve a stále působí futuristicky a neobvykle, alespoň pro lidi zvyklé na usedlý evropský, potažmo německy strohý design. Tedy až na ty hodiny, jsou součástí displeje na středové konzoli a vypadají jako ze sci-fi osmdesátých let, k dokonalému retru jim chybí už jen červené podsvícení. Kůží potažené sedačky v barevné kombinaci černá-červená jsou jedinečné pro zvolený paket a sedí se v nich velmi dobře. Součástí opěrek hlavy je systém pro ochranu krční páteře v případě nehody a na palubě napočítáme celkem osm standardních airbagů. Ten pro spolujezdce je dvoukomorový a myslelo se i na lepší ochranu chodců speciálně tvarovanou kapotou.

1

Testovaný kus měl na palubě i příplatkový navigační systém se sedmipalcovým displejem a pevným diskem pro multimedia. Součástí paketu s navigací je i DVD přehrávač a prémiový audiosystém s deseti reproduktory. Přehrávaná hudba tak v tichém voze opravdu vynikne, škoda jenom nemožnosti připlatit si za špičkový systém Mark Levinson, ten je vyhrazen pouze pro nejvyšší výbavu Premium. Vyzdvihnout musím ještě dvojici USB portů ve středové konzoli spolu s AUX vstupem a zásuvkou na 12V schovaných pod výklopným víkem.

Jelikož je Lexus CT200h F SPORT hybrid, nesmíme zapomenout ani na hospodárnost provozu a prostředky které k ní vedou. Tak tedy popořadě. Základem je zážehový atmosféricky plněný čtyřválec o objemu 1,8 litru pracujícím v Atkinsonově cyklu s maximálním výkonem 73 kW v 5200 otáčkách a kroutícím momentem 142 Nm v rozmezí 2800 až 4400 otáček. Jemu pomáhá synchronní elektromotor s permanentním magnetem o maximálním výkonu 60 kW a s kroutícím momentem 207 Nm. Baterie jsou typu Ni-MH, mají 168 článků, jmenovité napětí 202 V (napětí systému 605 V), kapacitu baterií se mi bohužel nepodařilo zjistit. Díky zástavbě baterií pod podlahu kufru toho do zavazadelníku moc nedáte, základní objem činí pouhých 275 litrů.

4

Kombinovaná spotřeba podle výrobce činí pro model F SPORT 4,1 litru na 100 km, naše zkušenosti se lišili zhruba o litr. Ve městě se s trochou snahy vejdete pod pět litrů a na dálnici se s lehkou nohou udržíte pod šesti. V autě vás nic nebude nutit jezdit příliš rychle a zbytečně plýtvat energiemi. Klid na palubě narušují jenom hůře odhlučněné podběhy, jinak je uvnitř ticho a pohoda. Brzy si zvyknete na rekuperaci při brzdění i na nabíjení při jízdě ustálenou rychlostí. Do 45 km/h můžete jet čistě na baterie, v případě, že jsou ony plně dobity. Elektromotor umí také vozidlu pomoct při potřebě prudké akcelerace. Hodí se také mód silnější rekuperace, pokud například víte, že je před vámi prudší kopec dolů, přepnete se pomocí páky voliče převodovky do režimu „B“ a elektromotor začne rekuperovat mnohem intenzivněji. Celkem zajímavá je také jízda po okresních silnicích. Česká krajina je typická svým hustým osídlením a na vesnici průměrně narazíte co několik málo kilometrů. Jízdou mezi nimi se většinou stihnout dobít baterie na dostatečnou úroveň a samotné projetí obce tak ve spoustě případů zvládnete čistě na baterie. Sem tam se z toho stane až posedlost a řidič se tím nechá unést, až tedy potkáte CT200h, co jede po prázdné vesnici až podezřele defenzivně, víte jaká je příčina.

3

I když Lexus je luxusní divizí Toyoty a ceny vozů se šikmým „L“ ve znaku jsou většinou vyšší, zaváděcí cena pro model CT200h je paradoxně nižší než kolik v současnosti stojí základní Prius. Můžete jej tak mít už za 599 000 korun, což je o 30 000 méně než u levnějšího bratra. Akce ale nebude trvat dlouho a cena se poté zvýší o rovných 100 000 Kč. Na verzi F SPORT si momentálně připravte minimálně 800 000 Kč, posléze o rovných sto více. Testovaný kus se zvolenou výbavou bez problémů překročil milion, a to už za hatchback nižší střední třídy není málo peněz. Každý si tak musí spočítat, jestli se mu koupě vyplatí finančně (asi ne), nebo zda chce jezdit něčím moderním, pěkným a k ovzduší šetrným.

Plusy

  • Design karoserie
  • Pohodlné sedačky
  • Jistě působící podvozek

Mínusy

  • Cena
  • Špatně odhlučněné podběhy
  • Malý kufr
První cena vozu 699 000 Kč (CT 200h Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací 699 000 Kč (CT 200h Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1 101 000 Kč (CT 200h F SPORT)

 

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: atmosférický zážehový (elektromotor)
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 73(60)
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 142 / 2800 – 4400 (207)
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10,3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 4,1 / 4 / 4,1
Emise CO2: 82
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 275 / 985
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1410 / 475
Rozměr pneu: 215/45 R 17
.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/