DSC_0547

TEST Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde – Hvězdný začátek

9. 12. 2012 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Mercedes-Benz měl v roce 2009 nelehký úkol navázat na skvělou generaci třídy E W211, která obsazovala  špičku segmentu luxusních vozů vyšší střední třídy. Nová generace W212 však dokázala plnohodnotně převzít žezlo a dokonce přihodit něco navíc. Design není nijak radikální, je to vlastně jen tvarová evoluce a E Klasse je nyní výrazně hranatá a plná ostrých přechodů. Celkový design je však tradičně velmi konzervativní. Třída E je vlastně něco podobného jako větší S Klasse. Jejich klientela většinou mění generaci za generaci a výrazná tvarová změna by jim nemusela sednout. Mění se tak zejména technika a ta patří u Mercedesu mezi to nejlepší na trhu. Moderní ostré tvary po vzoru menšího Céčka však Éčku prospěly a vypadá opravdu k světu. Ve verzi Cabrio nebo Coupé je přímo nádherné.

Předmětem testu je však bílá limuzína s motorizací E220 CDI o výkonu 125 Kw a 400 Nm. Ten je na zadní kola přenášen pomocí manuální šestistupňové převodovky. Ano, opravdu manuální. Už ani nepamatuji, kdy jsem řídil sedan od Mercedesu s ručním řazením. Co si však pamatuji ze sportovních modelů této značky, jejich manuály byly perfektní.

A již několik kilometrů za volantem mi to potvrzuje – manuál je přesný, tuhý, dráhy jsou krátké a funguje prostě výborně. Je mi jasné, že tato převodovka je v prodejích Éčka na okraji, ale pokud už Vás k ní něco povede, tak ji můžu jen a jen doporučit. Jedinou stinnou stránkou tak zůstává citelná turbo díra, kterou by “vyžehlil” automat. 2.2 litrový čtyřválec s jedním turbem však pracuje dobře a patří k těm lepším jednotkám. Ve srovnání se stejnou konkurenční jednotkou od BMW nebo Jaguaru však prohrává a to zejména v oblasti odhlučnění, kultivovanosti a  v charakteristice nástupu výkonu. Občas potrápí také pomalejší reakce na plyn, ale pro změnu potěší ochota jít do otáček a solidní zátah i ve vyšším spektru. Spotřeba se během týdenního testu pohybovala ve městě kolem 8 litrů, kombinovaně za 6,5 a mimo město nemá Éčko problém jezdit za 5 litrů. Dálniční přesun si řekne o 6 litrů. S automatickou převodovkou se spotřeba liší o jeden litr směrem nahoru. Dynamika je velmi slušná a motor má citelný zátah. Na 100 km/h se dostane za slušných 8,7 vteřiny a zastaví se na rychlosti 228 km/h. Na denní ježdění, zejména v kombinovaném cyklu, je tento motor naprosto ideální.

A to jsem ještě nezmínil podvozek. Asi už stárnu nebo jsem za poslední roky až moc zničený auty ze segmentu supersportů a jiných nesmyslů, ale komfort třídy E mě vždy dostane na kolena. Neznám auto této třídy, které by lépe žehlilo a tlumilo nerovnosti. Jízdu bych spíše přirovnal ke vznášení se nad cestou. Vše je dokonale nenucené, utlumené a pohodlné. Široká křesla, velký volant a dlouhá kapota jen umocňují jedinečný pocit z řízení tradičního Mercedesu… A ten pohled na svět přes hvězdu na kapotě! Miluji tradici!

Samozřejmě to není žádný “vymetač” okresek. Karoserie se dost naklání a celé auto se pohupuje v rytmu klasické medvědí plavnosti. V zatáčkách ale drží výborně. Nakloní se, zakousne a nepustí. Řízení je přesné, dokonce i příjemně tuhé, ale zpětnou vazbu v něm nehledejte. Rychlejší jízdu tedy zvládá s přehledem, ale není to nic, co by vyhledávalo. Priorita vždy bude komfort. Pokud chcete sport, kupte si AMG nebo Coupé, které stojí na platformě Céčka. S jistotou však můžu říct, že Éčko je jedno z nejlepších aut vyšší střední třídy na dlouhé cestování.

Samozřejmě má i nějaké chybičky a tou nejintenzivnější je samotný interiér. Sedadla jsou výborná, ale problém spočívá v palubní desce a jejímu vzhledu. Je až příliš ostře řezaná, hranatá a tak nějak nenavazuje ten správný luxusní dojem. Ergonomie i zpracování je však  v pořádku. Pokud se tedy smíříte s tím, že Éčko uvnitř výrazně zaostává za konkurencí, tak vlastně není co řešit. Výbava je totiž dobrá už i v základním vstupním provedení, kterou tento tento testovací model disponuje. Najdeme tu třeba vyhřívání sedáků, polokožené sedadla, tempomat, xenonové světlomety, multimediální středový display a tak dále. Jednoduše řečeno: vše, co řidič ke spokojené jízdě potřebuje.

Mercedes-Benz třídy E se tak jeví jako ideální automobil pro denní používání – pohodlně vás dopraví městem, dálnicí i rozbitou okreskou a na delší cesty je jeho komfort k nezaplacení. Drobné nedostatky vyvažuje skvělou užitnou hodnotou, praktičností a vytříbenými jízdními vlastnostmi.

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Agilní jízdní vlastnosti
  • Prostorný interiér
  • Velký a dobře využitelný zavazadlový prostor
  • Výrazné boční vedení sedadel
  • Užitečné prvky aktivní i pasivní bezpečnosti
  • Údržba na 3 roky/120.000 km zdarma

Minusy

  • Zvuk čtyřválcového motoru
  • Jednodušší materiály na přístrojové desce
Motor a výkon
Počet a uspořádání válců
R4
Zdvihový objem (cm3)
2143
Největší výkon (kW/k při 1/ot.)
125/3000–4200 (125/3000–4200)
Největší točivý moment (Nm při 1/ot.)
400/1400–2800 (400/1400–2800)
Kompresní poměr
16.2:1
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)
8.7 (8.4)
Největší rychlost (km/h)
228 (227)
Emisní norma
Euro 5 (Euro 5)
Palivo a spotřeba
Diesel
Objem nádrže (l)
59/8
Městský provoz (l/100 km)
6.6–6.2 (6.6–6.2)
Mimo město (l/100 km)
4.6–4.2 (4.5–4.2)
Kombinovaná (l/100 km)
5.3–5.0 (5.3–4.9)
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz