mercedes-benz-g-2020-18

Test Mercedes-Benz G 350d

15. 8. 2020 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 95%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 95%

Technikům Mercedesu se podařilo porvat se s proměnou legendy na výbornou. Všechny charakteristické prvky byly zachovány a dále vylepšeny. Třída G je teď daleko více všestrannější, ještě luxusnější a schopnější. Je to jedno z nejlepších aut planety a proto také patří k těm nejdražším. To už ale tak bývá.

Verdikt:

Po čtvrt století si ikonické “Géčko” drželo nezaměnitelný tvar a spoustu detailů, které byly pro homologační úřady noční můrou. Šlo zejména o ochranu chodců při střetu s vozidlem, nicméně Mercedes-Benz si s tím poradil velmi chytře a výsledná nová generace vypadá spíše jako rozsáhlý facelift.

Až detailnější pohled prozradí robustnější karoserii, širší platformu a celkový nárůst rozměrů. Tvary jsou lehce kulatější, ale ty nejzásadnější detaily zůstaly – blinkry na kapotě, vystouplé blatníky, téměř rovné čelní sklo, typické kliky a panty dveří venku. Mimochodem, technici věnovali značnou část práce vývoji dveří, aby ty dělaly tradiční “plechový” a hlasitý zvuk při zavírání. Blinkry v rozích kapoty zůstaly díky speciálnímu systému, který je zapustí dovnitř, jakmile dojde ke kontaktu s chodcem. Vůz samozřejmě stále stojí na žebřinovém rámu, karoserie však byla důsledně ztužena.

mercedes-benz-g-2020-20 mercedes-benz-g-2020-25

Nová třída G je o 53 milimetrů delší a o 121 milimetrů širší. Na silnici i v terénu vzbuzuje proto ještě větší pozornost. Nová třída G působí ještě více než dosud, jako by byla vytesána z jednoho kusu materiálu. Veškeré plochy jsou ještě napnutější a popřípadě výrazněji klenuté, přičemž kvalita povrchových úprav byla znovu zvýšena. Z toho vyplývají užší, preciznější spáry a harmoničtější přechody. Navíc byly podběhy kol a nárazníky ještě lépe integrovány do karoserie a ztrácejí tak charakter dodatečně namontovaných dílů. Vůz může být nově vybaven Full-LED světlomety a tradiční LED denního svícení nyní kopírují tvar hlavních světlometů, vypadá to fantasticky. Ostatně jako celé auto, nemůžu si pomoct, ale tato transformace se povedla na výbornou. Svědčí o tom fakt, že letošní kvóty pro Českou republiku jsou beznadějně vyprodány a na objednaný kus si pořádně počkáte. Bude to ale stát za to!

Nejviditelnější transformace je v interiéru. Terénní legenda dostala hypermoderní digitální palubní štít ze dvou obřích obrazovek o rozměru 12,3“, armádu jízdních asistentů a také excelentní ambientní podsvícení celého interiéru. Na první pohled i dotek je patrné, že v interiéru jsou použity pouze velmi kvalitní materiály. Každý detail je řemeslně zpracován s maximální pečlivostí. Některé prvky přímo navazují na exteriér, například tvar kruhových světlometů, který se zrcadlí v bočních výdeších ventilační soustavy nebo uspořádání ikonických ukazatelů směru, které přebírají kryty reproduktorů. Pro třídu G je typické madlo před sedadlem spolujezdce nebo chromováním odlišený ovládací prvek tří uzávěrek diferenciálů. Oba detaily byly pečlivě optimalizovány a zůstávají zachovány jako charakteristické prvky. Jedna zajímavost, pokud nejste fanda digitálních systémů existuje řešení. Výrobce ji nabízí i s tradičními “budíky” v tubusech za volantem.

mercedes-benz-g-2020-26 mercedes-benz-g-2020-34

Díky haptickým impulzům a dodatečným zpětným potvrzením z reproduktorů může řidič používat dotykovou plochu s otočným ovládacím tlačítkem na středové konzole, aniž by musel odvracet zrak od vozovky. Tlačítka přímé volby před otočným ovládacím tlačítkem pro často používané funkce a na přání dodávaná ovládací lišta pro asistenční systémy nad otočným spínačem světlometů doplňují nabídku ovládacích prvků. Řidič sedí blízko čelního okna, a za volantem si tak může užívat velmi dobrého výhledu všemi směry. Nejdůležitější je přesně toto, za volantem se cítíte pořád stejně výjimečně, protože podobný pohled na rovnou stupňovitou kapotu, blikače na ní a přes téměř rovné čelní sklo vám nikdo jiný nenabídne. Najednou jste králem silnic a veškerého přilehlého terénu. Ten pocit vědomí, že vás téměř nic nezastaví, je silně opojivý.

Gečko si můžete pořídit nejméně se šestiválcem, ale jen naftovým. Dále jsou jen benzínové osmiválcové jednotky G 500 nebo 63 AMG. V tomto testu jsem měl nejslabší motorizaci 350d. Jde o nový řadový šestiválec OM 656 o objemu tří litrů. Výkon činí 210 kW/286 koní a krouticí moment rovných 600 Nm.

mercedes-benz-g-2020-4

Na dvou a půl tunové Géčko však s přehledem stačí a dynamika je solidní. V kabině o motoru vůbec nevíte a dokonale odhlučněný. Vůz má dvojité skla, takže za jízdy panuje ticho. Motor je tedy velmi příjemný a řadové uspořádání mu propujčilo linearnější charakter. Spotřeba se pohybovala kolem 11 litrů. Loni jsem s osmiválcem G 500 jezdil za 14. Diesel přináší úsporu zejména, pokud budete jezdit rychle a využívat výkonu. Nebo také v terénu a městě.

Podvozek tvořený vepředu příčnými lichoběžníkovými rameny a vzadu tuhou nápravou doplněnou o čtyři podélná ramena a panhardskou tyč ladili specialisté od AMG, aby se inovované G mohlo lépe poprat s vysokorychlostními Autobahny. Za příplatek je možné pořídit adaptivní tlumiče. Podvozek je 27 centimetrů nad vozovkou (nápravy uberou milimetry na 24,1 cm), brodivost je 70 centimetrů, nové G se vyšplhá do stoprocentního stoupání (45 stupňů) a zvládne boční náklon až 35 stupňů (o sedm víc než dosud). Nájezdové úhly jsou 31 stupňů vepředu a 30 vzadu.

mercedes-benz-g-2020-9

Přepracovaný podvozek v kombinaci s aktivními tlumiči proměnil třídu G v absolutně komfortní stroj. Je to jako let soukromým tryskáčem, cesta ubíhá a o nerovnostech vůbec nevíte. Takto pohodlné auto jen tak nenajdete, navíc si můžete pustit masáž sedadel, odvětrávání… výbava je vrcholná.

G vlastně jezdí lépe než většina SUV. Na rozdíl od nich je totiž pohodlnější, v zatáčkách podobné a v terénu nezastavitelné. Potěšilo mě sladění s převodovkou o devíti stupních, která řadí bleskově, logicky a ani jednou auto necuklo. Řízení má delší převod a uměle oddálenou odezvu kolem středu, což zlepšuje manipulaci v terénu, ve městě si musíte chvíli zvykat, což ostatně platí při jakékoli manipulaci s tímto obrem. To, že vůz budí ohromnou pozornost, kdekoli se objeví, zřejmě dodávat nemusím.

mercedes-benz-g-2020-17

Je tu ještě jedna věc, kterou mi tento mastodont vyrazil dech – jízda v terénu. G v tomto ohledu téměř nemá konkurenci. Géčko nabídne možnost uzavření všech tří diferenciálů, což je bez přehánění unikátní záležitost a pokud použijete pořádné pneumatiky, vůz se vyhrabe téměř ze všeho. Všechny terénní režimy navíc ovládáte tlačítky, což je o poznání jednodušší než manuální řazení. Samozřejmostí jsou i bytelné kovové ochrany podvozku.

Upřímně, v naší zemi si nedokáži představit terén, který by toto Géčko nezdolalo. Jízda v terénu je neuvěřitelně zábavná a auto vám stále dává najevo, že to pro něj nic není. Můžete se brodit nesmyslně hlubokým bahnem, křížit při tom nápravy a vůz jede plynule a bez zaváhání dál. Opravdové schopnosti vám odhalí výlet do zemí s velkými horami, nebo alespoň návštěva nějakého terénního polygonu, který vám nasimuluje zajímavé podmínky.

mercedes-benz-g-2020-11

Technikům Mercedesu se podařilo porvat se s proměnou legendy na výbornou. Všechny charakteristické prvky byly zachovány a dále vylepšeny. Třída G je teď daleko více všestrannější, ještě luxusnější a schopnější. Je to jedno z nejlepších aut planety a proto také patří k těm nejdražším. To už ale tak bývá.

Základní varianta, kterou je právě testované naftové G 350 d, začíná na 2 716 450 s DPH. V nabídce je i výkonnější G 400 d s 330 koňmi a 700 Nm, za nějž zaplatíte 2 807 200 Kč. G 500 přijde nejméně na 3 037 100 Kč a G 63 AMG na závratných 4 150 300 Kč.

Plusy

– Terénní schopnosti a technika
– Jízdní vlastnosti na silnici
– Styl a vzhled
– Silný motor a kultivovaný motor
– Skvělá spotřeba
– Prostorná a luxusní kabina
– Obří zavazadelník
– Převodovka
– Pokročilá výbava
– Odhlučnění kabiny
– Je to legenda

Minusy

– Závratná cena
– Omezený výhled vzad
– Nemám jej v garáži

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz