mini-clubman-jcw-1

Test MINI Clubman JCW ALL4. Malý velký zabiják

21. 12. 2019 • MINI, Novinky, Sportovní vozy, Testy, Videa

Motor: 90%

Podvozek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 90%

Radost z jízdy: 100%

MINI Clubman JCW je absolutní slast. Nabídne skvělou denní použitelnost korunovanou slušným vnitřním prostorem a jistotou v podobě pohonu všech kol. Nezapomíná ale na svoje kořeny, a úžasně baví řidiče. S novým motorem má navíc dechberoucí dynamiku. Nový král mezi HotHatchi na každý den.

Verdikt:

MINI je značka, která je zaryta do srdcí autařů jako málokterá – i přesto, že za celou svoji historii nevyrobila jediný čistokrevný sporťák. Její historie je protkána menšími či většími krabičkami, které ale nikdy nezklamaly, pokud šlo o vyčarování úsměvu na rtech. Jejich jízdní projev byl tak bezprostřední, že si jej bylo těžké nezamilovat, a díky svým mikroskopickým rozměrům uměly být i přes nedostatek výkonu zatraceně rychlé na klikatých okreskách. Jenže doba se mění a dnešní MINI už rozhodně nejsou mikroskopická. To, na které se dnes podíváme, je stejně velké jako Volkswagen Golf. A na nedostatek výkonu si už také nemůže stěžovat. Nový Clubman JCW je totiž nejsilnější MINI v historii a nabízí 306 koní. V kombinaci s pohonem všech kol se jedná o řízenou střelu, ale hlavní otázka zní – je to ještě vůbec MINI?

Pokud vám jde o rozměry, tak NE. Clubman opravdu mini není. Jenže MINI není vlastnost auta, ale značka, a pokud to tak berete, je Clubman MINI se vším všudy. Stylový kabátek podpořený nádhernou zelenou barvou, roztomilý ksichtík, uzoučká okna a zadní dveře otevírající se jako u dodávky. Tahle značka prostě patří v designu mezi absolutní špičky a snad žádná jiná auta nepůsobí tak zábavně a rošťácky, dokonce i když stojí na místě. Pořád jako by se chystal něco vyvést hned, jakmile se otočíte. Jak malý teriér, pro kterého je největší trest, když musí být chvíli v klidu. Na rozdíl od běžného Cooperu je Clubman ve verzi JCW daleko civilnější, a ukrývajícího se čerta na pohled odhalí jen zkušené oko. Jedinou nápovědou vám může být nádech na kapotě (který je bohužel falešný), výdechy za předními koly (které jsou naštěstí skutečné) a dvojice masivních koncovek výfuků. Jinak je to klasická roztomilá krabička, ve které čekáte spíš někoho dámského pohlaví. Ale bůh s každým, kdo si tohle splete s běžným MINI a rozhodne se, že mu ukáže, kde je jeho místo. Protože tohle auto objekty ve zpětném zrcátku doslova maže – ale k tomu později.

3

Exteriér je úžasně zaplněný detaily a odkazy na historii značky. Tohle auto vás hned tak bavit nepřestane, protože stále budete nacházet nové věci, nové úhly, ze kterých vás dostane. Ale není to nic v porovnání s interiérem. To je absolutní království stylu a zaměření na detail. Jeden můj známý prohlásil, že interiéry MINI jsou svojí posedlostí detaily alternativou interiérů Pagani „pro chudé“ a já nemohu než souhlasit. Na každém centimetru je vidět, že se lidé při vývoji auta bavili, a chtěli, abyste se bavili také. Celé palubce vládne tvar kruhu. Kruhové jsou ovladače klimatizace s integrovanými displeji, panel navigace, budíky (které se pohybují nahoru a dolů i s volantem), dokonce i pedály. Většina ovládání je řešena přes páčkové přepínače jako v letadle. Ty navíc kladou až nečekaný odpor, a přidávají na pocitu mechaničnosti celku. Materiály i zpracování navíc (konečně) odpovídají cenové hladině vozu. Co se týče designu, stylovosti a převedení tradic do moderní podoby, MINI hledá konkurenta jen opravdu těžko.

Pozici za volantem budete milovat. Sedí se příjemně nízko, malý volant se silným věncem jde hodně přitáhnout k tělu a díky kraťoučké kapotě máte výborný přehled o silnici před vozem. Vystouplé kryty světel navíc ulehčují rozpoznání rohů karoserie. Sedadla jsou výrazně sportovní a výtečně drží tělo na místě, jen na dlouhé cesty jsou příliš tvrdá. Na místo si nemohu stěžovat v žádném směru ani přes to, že měřím 190 centimetrů. Jediná výtka směřuje k budíkům. Volant je tak malý, že se za něj nevejdou, a na číslice od 70 do 210 přes věnec nevidím. Také mi přijde škoda, že není digitální. V dnešní době jsou podle mě tradiční ukazatele plýtvání místa. Jinak je vše v pořádku. Ergonomie vynikající a ocenit musím i fakt, že se v celém autě nenachází ani jedno tlačítko, které by bylo shodné s BMW, které MINI vlastní.

7

Teď obloukem navážu na první odstavec. MINI Clubman měří 4253 milimetrů, což je prakticky identické s Volkswagenem Golf. Často se tedy setkávám s názorem, že tohle už není MINI. Já v tomhle problém nevidím. Pokud chcete menší auto, stále je tu Cooper, který bude navíc v nové generaci výrazně menší, než v té současné. Hlavní ale je to, že tohle je konečně MINI, které funguje jako skutečné auto. Na světě jsou i lidé, kteří MINI milují, ale nemohou (nebo nechtějí) vlastnit dvě auta. A Cooper je jako jediné auto hodně kompromisní řešení. Ale Clubman je až překvapivě štědrý, co se vnitřního prostoru týče. Za sebe si sednu bez nejmenších problémů, a ještě mi zbyde rezerva. Na zadní sedadla se pohodlně vejdou dva dospělí a kufr pobere v základním stavu 360 litrů (se složenými sedadly 1250, jen o 20 méně než Golf) a díky křídlovým dveřím je zavazadelník skvěle přístupný. Jako daily mi přijde téměř ideální.

Nad přední nápravou najdeme dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec – stejně, jako v předchozí generaci. Z původní jednotky ale nezbylo téměř nic. Nové je větší turbo, ojnice, písty, kliková hřídel byla zesílena, stejně tak chlazení, nové jsou vstřikovače a spousta další úprav. Výsledkem je prakticky kompletně nový motor, který produkuje 306 koní a 450 newtonmetrů dostupných v rozmezí 1750-5000 otáček za minutu. Pokud se vám zdají čísla povědomá, tak ano – stejný motor se nachází v aktuálním BMW M135i, a taky v chystaném bestiálním MINI GP. Taková porce výkonu dělá v kombinaci s pohonem všech kol ALL4 z Clubmanu JCW nejsilnější a nejrychlejší MINI, které kdy opustilo brány továrny.

5

Sprint na stovku mu při váze lehce přes 1500 kilo zabere 4,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 kilometrů v hodině. Při vypnutí omezovače prý zvládne až 280! V MINI! Taková čísla jsou tak absurdní, že už sama o sobě posouvají koutky úst směrem k uším. V nefalšovaný škleb se ústa promění ihned po nastartování. Výfuk vztekle vyštěkne a motor se ustálí na hlučném volnoběhu. Při lechtání plynového pedálu se z výfuku dere hutný, syrový zvuk, který díky přítomnosti filtru pevných částic sice nepůsobí tak zběsile, jako předchozí generace, ale stále se jedná o hodně důstojné ozvučení. Motor má síly na rozdávání a díky nízko položenému maximu točivého momentu je připraven vypálit s neuvěřitelnou vervou v jakýchkoliv otáčkách. Dynamika vozu v přímce bere dech, a několikrát jsem se během týden zastihl při myšlence, jak může být MINI takhle rychlé. Motor má drtivě silný střed, na vrcholu ale lehce vadne – nemá tedy cenu ho zbytečně vytáčet k omezovači.

Čtyřválec je spřažen s osmistupňovým automatem od Aisinu. S jeho prací nemám žádný problém. V běžném režimu řadí sametově jemně, jak se na hydroměnič sluší a patří. V tom sportovním zase vašim ledvinám uštědří při každém přeřazení kopanec jako pivovarský kůň. Při řazení směrem nahoru si v rychlosti navíc nic nezadá s dvojspojkami. Automat je jediná volba. Přiznám se, že bych možná radši mezi sedadly našel klacek, ale Clubman je především superrychlé daily a jeho hlavní soupeř bude Volkswagen Golf R, takže nemožnost volby převodovky vcelku chápu.

1

Často tu zmiňuji Golf, a má to svůj důvod. MINI Clubman JCW se totiž prodává za přibližně stejnou cenu a nabízí stejné rozměry, výkon i pohon, jako super hot hatch Golf R. Na papíře jsou ty auta takřka identická, ale v reálu snad nemohou být odlišnější. Golf R je drtivě rychlý hot hatch, který dokáže zatopit sportovním autům o třídu dražším, zároveň má ale všechny přednosti běžného Golfu – je prostorný, nenápadný a uživatelsky přívětivý. Taky, bohužel, příšerně nudný. Svoji rychlost dává zadarmo a pár hodin po odevzdání klíčů na nej zapomenete. Clubman JCW je z jiného těsta. Ten je jak heroin. Stačí jedna jízda a zažere se vám tak hluboko do mozku, že už na něj nebudete moci přestat myslet. Stačí pár zatáček, a i ten nejnudnější pracovaní den ožije sytými barvami. Příval adrenalinu do žil ucítíte až v konečcích prstů – tohle auto jezdí prostě skvěle. Díky pohonu všech kol má absurdní zásobu gripu, a to i na testovaných zimních gumách. Bál jsem se, že s pohonem všech kol přijde o hravost, ale naštěstí jsem se mýlil.

2

Samozřejmě není tak agilní, jako menší Cooper, ale pořád rozdává zážitky plnou náručí. Podvozek je překvapivě poddajný a ani ve sportovním režimu z vás nebude chtít vytřást duši. Výhodou civilnějšího ladění je i to, že JCW funguje výtečně i na horším povrchu. Ale rozhodně nečekejte jízdu jako na obláčku. Tlumiče povolí jen do té míry, aby pro vás bylo snadné číst náklony karoserie a přenosy hmotnosti. Auto díky tomu působí neuvěřitelně hravě a podělí se s vámi o spoustu informací. Jízda je tak jistá, a nemusíte se spoléhat na zástup elektronických pomocníků, protože váš zadek se skrze sedačku dozví dost. Jako třešničku na dortu lze vnímat přítomnost mechanického samosvoru mezi předními koly, který ovladatelnost posouvá na ještě na další úroveň. Díky němu není žádný problém přenést všechen výkon na silnici. V zatáčkách pod plynem je cítit, jak stahuje předek dovnitř a nedotáčivost je zcela cizí pojem. Je pro mě až záhada, jak moc je auto s pohonem všech kol hravé. I BMW M140i s xDrive na mě působilo sterilněji.

6

MINI vás nenechá chvíli v klidu, neustále vyžaduje vaši pozornost, korekce volantem, nechce se dát zadarmo a vy ho pořád musíte krotit. A jemu se to líbí. Pořád vás bude provokovat, v tomhle autě prostě nejde jet v klidu, neustále vás nutí k chuligánství. Ale pozor, Clubman JCW umí také kousat. Rychlá jízda v něm není samozřejmost, musíte si jí zasloužit. Při chvilce nepozornosti je MINI připraveno kdykoliv hodit zadkem, nebo vám „sebrat“ volant z rukou. Je to prostě takový hajzlík, ve kterém se zapotíte, jestli z něj budete chtít dostat to nejlepší. Ale odmění se vám nakažlivou zábavností. Když k tomu přičtete výtečně vyvážené řízení, které sice není nejrychlejší, ale rádo se s vámi podělí o informace a drtivě silné brzdy, tak tady máte doslove neskutečný nástroj zábavy, který zároveň umí fungovat jako auto na každý den.

O tom, co je a není MINI by se dalo diskutovat dlouho – nejspíš bez jasného výsledku. Jenže já mám jasno. Nový Clubman JCW je MINI se vším všudy. Design je vypiplaný do nejmenších detailů, a jízdně se stále jedná o vrcholné řidičské potěšení. Konečně se taky jedná o MINI, které lze používat jako jediné auto. Nabízí dost vnitřního prostoru i solidní kufr. Nový motor mu dává dynamiku řízené střely a pohon všech kol se postará o to, že se ten výkon přenese na silnici za všech podmínek. Při základní ceně 1.069.900 je dokonce výrazně levnější než Golf R. Tím se u mě MINI Clubman JCW řadí na absolutní špičku raket na každý den. Mezi ostrými hatchbacky aktuálně nenajdete lepší kombinaci denní využitelnosti, výkonu a zábavy.

4

MINI Clubman JCW je absolutní slast. Nabídne skvělou denní použitelnost korunovanou slušným vnitřním prostorem a jistotou v podobě pohonu všech kol. Nezapomíná ale na svoje kořeny, a úžasně baví řidiče. S novým motorem má navíc dechberoucí dynamiku. Nový král mezi HotHatchi na každý den.

Plusy

– Design
– Zvuk
– Výkon
– Skvělý podvozek
– Stále umí skvěle bavit

Mínusy

– Jediná volba převodovky
– Tvrdá sedadla

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz