bmw-m550i-2019-5

Test BMW M550i xDrive. Perfektní kompromis

19. 12. 2019 • BMW, Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 95%

Jednoduchou rovnicí mi M550i vychází jako dokonalý univerzál a rovnou se řadí mezi nejlepší auta, která jsem kdy řídil. Síně slávy!

Verdikt:

Aktuální řada 5 mě už několikrát přesvědčila o tom, že se jedná o nejlepší exekutivní sedan na trhu. I přes drobné nedostatky, zejména v oblasti informačních systémů, umí nabídnout nejlepší celek toho nejzásadnějšího – jízdních vlastností. Je to perfektní mix komfortního svezení a sportovních genů.

Loni jsme všichni zatlačili slzu, když BMW stáhlo několik silných modelů a média nechala veřejnost propadnout panice, že to dobré už bylo. Nesmysl. M550i, jeden ze stažených modelů, se opět vrací na trh splňující podmínky WLTP. Ne, není v tom žádný háček. Nezmenšil se počet válců ani objem. Naopak se model vrátil ještě silnější a nárůst je to opravdu znatelný – původních stádo 462 koní se rozrostl na 530! Točivý moment pak činí 750 Nm.

10

To znamená, že M550i vystřelí na stovku za 3,7 sekundy! To je číslo z říše supersportů a uvnitř to pocítíte. Stačí podržet brzdu, dát plný plyn a nechat se systémem launch control katapultovat. Dostanete brutální ránu do zad, auto zaklekne na zadní kola a bez prokluzu vystřelí vpřed jako dělová koule. Další zajímavá fakta? Vůz je rychlejší něž předchozí generace M5 a od té současné není vůbec daleko.

Osmiválec o objemu 4,4 litrů byl radikálně přepracován a množství jeho komponent optimalizováno. Součástí technologií M Performance TwinPower Turbo jsou dvě dvoukomorová turbodmychadla s mezichladiči, umístěná mezi řadami válců, vysokotlaké přímé vstřikování, plně variabilní časování ventilů VALVETRONIC a variabilní časování vačkových hřídelů Double-VANOS. Vše vylepšuje standardně dodávaný sportovní výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami. Uvnitř kabiny je zvuk poměrně utlumený, ale zvenku je to slušné divadlo plné práskání a bublání.

3 7

V praxi vás motor dostane především svým neutichajícím zátahem v jakýchkoli otáčkách. Rozhodně patří mezi nejlepší osmiválce na trhu, je výbušný a rychle jde do otáček. Skvělá je i odezva na plyn, motor působí spíše, jako by měl kompresor. Takto výbušný a neurvalý osmiválec na trhu není a nestačí mu ve svém projevu ani motorizace 560 v mercedesu, která působí celkově tupějším dojmem.

M550i se po sepnutí sportovního režimu umí transformovat v drtivě rychlý stroj, výfuk se otevře a začne vydávat pořádný baryton. Vůz má pohon všech kol xDrive, ale pozor, pro tento model příkladně upravený. Pohon již tradičně upřednostňující zadní kola je dále vybaven sportovním diferenciálem s elektronicky řízenou svorností na zadní nápravě. To znamená, že pětku můžete vodit v dlouhých powerslidech a užívat si přetáčivosti. Přičtěte ideální rozložení hmotnosti mezi obě nápravy a dostanete i absurdní rychlost v zatáčkách. Pokud půjdete v oblouku pořádně na plyn, auto se opře do zadních kol a utáhne stopu ještě více. Je to velmi efektivní a rychlý vymetač okresek.

5

Agilnost tohoto vozu vám vyrazí dech a samozřejmost, s jakou se vrhá do zatáček, si ihned zamilujete. Je to však samotná kombinace komfortu a sportovního nadání, která odděluje toto BMW od zbytku automobilové produkce. Nenucenost a samozřejmost, s jakou přechází mezi oběma režimy, je totiž bezkonkurenční. V jednu chvíli si užíváte maximálního komfortu a klidu na palubě, v té druhé “řežete” své oblíbené okresky s úsměvem na tváři. Na palubě je přitom absolutní ticho a akustická pohoda. Jízdní komfort je jedním slovem špičkový a na maximální možné úrovni.

K osmistupňové převodovce ZF nemám, co dodat. Ostatně je to nejlepší automat na trhu a BMW ho také umí nejlépe spárovat s pohonnou jednotkou. Řadí bleskurychle a o jeho práci vůbec netušíte. Pokaždé udělá vše správně. V manuálním režimu je jeho reakce ukázková. Spotřeba? Kombinovaně mezi 8 a 11 litry a takto se bude dát jezdit dlouhodobě. Pokud to někde proženete, počítejte s odběrem 20 litrů.

8

Pětka už je sice na trhu třetím rokem, ale i tak uvnitř patří k tomu nejlepšímu. Na první pohled možná působí stroze a klasická architektura BMW neoriginálně, ale zpracování je naprosto dokonalé a je tu spousta perfektně provedených detailů. Ergonomie je samozřejmě již zcela tradičně bezchybná. Moc se mi líbí design tříramenného volantu, který se navíc úžasně drží.

Kaplička budíků je nahrazena TFT displejem s hezkou grafikou ukazatelů, která mění tvář dle zvoleného jízdního režimu. Nechybí adaptivní tempomat, modernizovaný head-up display, aktivní udržování v pruzích, připojení na internet, špičkové ambientní podsvícení a tak dále. Pochvala putuje i k infotainment systému, který dostal příjemné grafické rozhraní, spoustu funkcí navíc a ultra rychlý procesor, díky kterému je odezva systému opravdu okamžitá.

2 1

Mezi nejzajímavější funkce jistě patří ovládáni gesty, kdy rukou z jakékoli vzdálenosti ovládáte systém bez nutnosti dotyku. Možná je to malichernost, ale funguje to brilantně. Ovládání klimatizace probíhá na dotykovém displeji na středovém tunelu a odezva je prvotřídní. Zavazadlový prostor nabízí 530 litrů, což je o 10 litrů větší než dříve.

Asi se ptáte, zda má vůz vůbec nějakou chybu a opravdu se jakákoli hledá velmi těžce. Zpracování je perfektní, materiály prvotřídní, motor a převodovka patří k tomu nejlepšímu na trhu. Snad jen vnitřní prostor vzadu není, vzhledem k velikosti auta, tolik velkorysý. Nepotěší ani cena.

4 6

Po týdnu za volantem M550i mě běžely v hlavě dvě myšlenky. Prvně, jestli bych vůbec potřeboval M5. Ta je o kousek silnější, ale má ještě sofistikovanější pohon všech kol a podvozek. Jenže nebude tak pohodlná a servisní náklady kvůli písmenu M vzrostou astronomicky a s tím i celý provoz vozu. Druhá myšlenka byla, že bych vlastně vůbec nepotřeboval větší sedmičku, i kdybych toužil po limuzíně. Pětka nabídne stejný komfort a je i podobně prostorná. Jednoduchou rovnicí mi tak M550i vychází jako dokonalý univerzál a rovnou se řadí mezi nejlepší auta, která jsem kdy řídil. Síně slávy!

Plusy

Zpracování interiéru
Komfort
Dynamika, pružnost a zvuk motoru
Jízdní vlastnosti
Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
Automatická převodovka

Minusy

Cena příplatkové výbavy

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz