Test ojetiny Alfa Romeo Giulia: Italské pokušení, které vám zlomí srdce a zanechá úsměv
Jó, ta italská auta… A obzvlášť ta, co na sobě nesou logo Alfa Romeo. Jak o nich psát, aniž by člověk sklouzl ke klišé? Jenže jakmile tu krásku uvidíte, všechna předsevzetí jdou stranou. Je prostě úchvatná. Giulia je tady – a je úplně fuk, že nemá největší kufr ve třídě nebo že v interiéru nenajdete spoustu odkládacích schránek. Její výbava je totiž úplně jiného rázu.
Tělo jako z katalogu snů, povaha plná šarmu a jízdní projev, který umí být pořádně divoký. Pokud v tom slyšíte náznak flirtu, tak ano – přesně o to jde. Giulia vás svádí, motá vám hlavu a než se nadějete, jste její. S kulatou zádí, která se smyslně zvedá, s maskou plnou vášně a proporcemi, jaké umí jen Italové. Bez debat patří k nejpřitažlivějším sedanům současnosti – možná je úplně nejhezčí. Budí emoce, přitahuje pohledy a za volantem se cítíte jako někdo výjimečný. Italský švih a osobitost jsou přesně to, co dělá tahle auta neodolatelnými – i když mají chyby, které byste u jiných značek těžko skousli. Ale design? Ten Italům prostě šel vždycky.
Stejné je to i uvnitř. Alfa se jasně rozhodla vstoupit do prémiového klubu – a tomu odpovídá i její interiér. Ano, je zřejmé, že si vzala inspiraci u Němců, zejména u Audi a BMW. Vše je čisté, přehledné, ergonomicky bez chybičky. Lidé dostávají to, co funguje a co se líbí.
K tomu přidává Alfa několik elegantních detailů – třeba tlačítko startování na volantu, inspirované Ferrari. Přístroje jsou zasazené v hlubokých tubusech a mezi nimi je velký displej palubního počítače. Skvělým nápadem je integrace infotainmentu do skleněné lišty palubní desky. Když auto vypnete, obrazovka prostě zmizí. V době rozměrných “přilepených” tabletů to působí nečekaně stylově. Potěší i tvar a kvalita volantu, stejně jako celkové zpracování interiéru. Jenže přiznejme si – vnitřní prostor není zrovna silnou stránkou Giulie. Je spíš pod průměrem třídy. A infotainment? Ten vypadá hezky, ale trpí pomalejší odezvou a někdy složitějším ovládáním. Jenže pak otočíte klíčkem, projedete se – a jste ztraceni. Zamilujete se.
Alfa vzala vývoj Giulie opravdu vážně. Celou novou platformu Giorgio svěřila technickému guru z Ferrari – Philippu Kriefovi, jenž má na kontě třeba legendární 458 Italia. Výsledkem je klasické uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Rozložení hmotnosti? Ideálních 50:50. Přední náprava má dvojitá lichoběžníková ramena, vzadu najdeme víceprvkovou konstrukci.
Podvozek má dvě tváře. Tou první je sportovní charakter, který vás dostane. Giulia totiž zatáčí s naprostou lehkostí a ochotou. Do oblouku se vrhá s elánem, drží stopu, nenaklání se a na výjezdu krásně utahuje oblouk, pokud víte, jak pracovat s plynem. V tomto ohledu je ještě o chlup agilnější než skvělý Jaguar XE nebo BMW řady 3. Druhou tváří je komfort – a ten rozhodně neutrpěl. Díky adaptivním tlumičům umí Giulia žehlit nerovnosti a plynule se houpat krajinou. Tohle spojení sportovnosti a pohodlí je jednoduše návykové.
Velkým překvapením pro mě bylo řízení. Zpočátku jsem si na něj musel zvykat – je totiž extrémně strmé a auto reaguje okamžitě. Prvních pár dní jsem měl skoro obavu, že mě někdo zastaví kvůli podezření na alkohol – tak moc jsem kličkoval, než jsem se s tímhle naladěním sžil.
Pod kapotou testovaného vozu pracoval turbodiesel – konkrétně čtyřválec o objemu 2,2 litru s jedním, poměrně velkým turbodmychadlem. Výkon 132 kW a točivý moment 450 Nm rozhodně nejsou zanedbatelné hodnoty. A na silnici je to znát – Giulia umí vystřelit vpřed nejen ve městě, ale i na okreskách a dálnici. Táhne odspodu až do vysokých otáček, a ani při svižné jízdě za dálničním limitem nepolevuje. Zrychlení na stovku zvládne za 6,8 sekundy – a to je na diesel výborné. Auto působí hravě, chce se vrhat do zatáček a vyloženě si říká o práci se zadní nápravou. Jenže pozor – u běžných verzí si stabilizaci nevypnete. To si Alfa nechala jen pro vrcholné Quadrifoglio. Proč jen, Alfo?
Giulia nabízí jízdní režimy DNA, které výrazně mění chování auta. V ekologickém režimu “A” působí auto vlažně, skoro líně – musíte výrazně víc šlapat na plyn. Zato v režimech “N” a hlavně “D” se všechno změní. Motor je živější, reaguje ostře a stoupá do otáček s chutí. A spotřeba? Při normální, nijak zvlášť úsporné jízdě jsme se drželi lehce nad šesti litry.
Zajímavostí zkoušeného automobilu byla přítomnost manuální převodovky. Páka má tradiční tvar s kulatou hliníkovou hlavicí (nic lepšího neexistuje) a velmi krátkou kulisu. Také klade velký odpor, ale řazení je přesné. Je radost s ní pracovat, ale na denní jezdění, zejména v kombinaci s dieselem pod kapotou, bych raději volil skvělý automat ZF. Manuál bych uvítal spíše u benzínové verze, kde dává větší smysl.
Testovaný kus byl zapůjčený od AAA Auto, vyroben v roce 2017 a měl najeto necelých 116 tisíc kilometrů. Auto bylo koupeno jako nové u českého dealera a poctivě servisováno – každých 20 tisíc prošlo předepsanou údržbou. U dieselů to znamená náklady mezi pěti a deseti tisíci korun v závislosti na nutných úkonech. Po pěti letech nebo 100 000 kilometrech přichází výměna rozvodového řemenu, řemene příslušenství a odlučovače oleje. Mnoho ojetin má přitom stále platnou záruku na hlavní mechanické části – a to je příjemná jistota.
Cenovka? Nejstarší kusy pořídíte pod 400 000 korun. Spolehlivosti se ale bát nemusíte – Alfa šla v tomto směru hodně dopředu. Podvozek i nápravy mají výbornou životnost, což potvrdil i stav testovaného auta. Překvapivě dobře vypadá i interiér – i po letech působí pevně a kvalitně. Právě to je velké plus při koupi ojeté Giulie – za třetinu původní ceny dostanete auto, které nejen skvěle vypadá, ale i výborně jezdí. A to je nabídka, která se těžko odmítá.
Alfa Romeo Giulia není jen návratem k tradičnímu pojetí pohonu, ale i autem, které se vám dostane pod kůži. Spojení emocí, vzhledu a jízdních vlastností je návykové. Je to důkaz, že řidičsky výjimečná auta ještě nevymřela. Je jiná než němečtí konkurenti – méně sterilní, mnohem vášnivější. Je to jako láska na první pohled – a jako každá správná vášeň, zůstává v hlavě a v srdci ještě dlouho poté, co vystoupíte.
« Škoda Auto předala organizaci Zdravotní klaun nový Kodiaq iV Evropský autoprůmysl na hraně: Čína blokuje vývoz, linky se zastavují »