bmw-2-active-tourer-exterior-9

Test ojetiny BMW 218i Active Tourer. Boří tradice, ale jezdí dobře

5. 1. 2019 • Novinky, Ojeté vozy

K obvyklému týdennímu testu se nám dostalo poměrně nové avšak už ojeté auto od společnosti Mototechna. Měli jsme možnost vyzkoušet stroj, který jako BMW vůbec nevypadá, přesto jím je a neprozrazuje to jen logo společnosti na přídi vozidla. Zatímco ostatní automobilky nezaujal segment vozů MPV, inženýři v BMW se rozhodli zariskovat. Vytvořili auto, které nezaujme na první pohled svým vzhledem, ale snadno bude konkurovat jedinému přímému protivníkovi, a to Mercedesu třídy B. Jiného konkurenta v segmentu vlastně ani nemá. Automobilka na to šla chytře a tato investice do auta, které dokonale zaplní díru v poptávkovém trhu, se jen a jen vyplatila. Lidé si tak mohou pořídit auto, jehož pověst automobilky má spolehlivou sáhodlouhou historii vynikajících aut. A třeba se později nebudou bát koupit i jiný model mnichovské společnosti. Vozidlo tedy spíše cílí na nové zákazníky, než ty stávající, proto BMW spojilo atraktivní sportovní vzhled s praktičností. Pojďme se ale podívat, jaké žití s tímto vozidlem bylo.

Většinou se od vozů mnichovské značky očekává něco jiného, než je vozidlo, které vidíte na fotkách. Upozorňuji, že ve skutečnosti vypadá auto mnohem lépe, než na fotografiích. S tvary, které auto má se u BMW příliš nesetkáte, tak moc se odlišuje od ostatních bratříčků. Řidiči, kteří si toto auto koupí, s ním určitě nepůjdou driftovat na první sníh, který spatří. Auto má náhon na přední kola, což je u vozů BMW také nezvyklé. To pramení z použité platformy od sesterské automobilky MINI. 2 Active Tourer je vlastně překapotovaný Countryman.

2

Když se k autu postavíte, musí vás hned napadnout „Sakra vždyť to auto je hrozně malý, co s ním budu dělat?“ Když však nasednete, mile vás překvapí vnitřní prostor, který vozidlo nabízí. Popadne vás pocit luxusu a toho, že si vás auto chce prostě hýčkat. Co naopak nepotěší je dělený A sloupek, kvůli kterému máte horší výhled z auta. Ostatně výhled z auta je sám o sobě špatný, kvůli krátké kapotě. Při parkování ale i při samotné jízdě budete potřebovat velmi dobrý odhad vzdálenosti před vámi. Proto jsme byli velmi vděční za parkovací asistenty, vřele je doporučujeme.  Tohoto neduhu si určitě všimnete hned, jakmile s autem vyjede na prvních pár set metrů. Člověk si musí zvykat a hlídat si překážky kolem sebe. Pomoci k výhledu má malý trojúhelník, který dělením A sloupku vznikne, avšak ten nijak nevynahradí prostor, který zaujímá dělící „mrtvá zóna“.

Na druhou stranu co je velké plus, je materiál a design, který nabízí i vyšší třídy vozů mnichovské automobilky. Dopřejete si tak luxus, který si mnohdy u konkurence můžete dopřát až u vyšších modelů. Přesto lze i zde nalézt malé nedokonalosti, které nakonec kazí dojem celého auta, avšak jedná se o drobnůstky, kterých si normální uživatel zřejmě ani nevšimne. Tradičně je prostor přístrojové desky natočen k řidiči. Palubní počítač se ovládá snadno jedním velkým pohyblivým joystickem v střední panelu. Nemusíte téměř odtrhnout oči od vozovky, neboť s tímto systémem se velmi brzo zžijete a už po paměti budete vědět, kam sáhnout. Infotainment reaguje přesně a rychle. Vše je v něm kategoricky rozděleno, takže se neztratíte a po pár použití už budete vědět, kolikrát přesně kliknout, abyste se dostali tam, kam chcete.

5

Přestože vás může nadchnout velký prostor, který kolem sebe máte, odkládacích ploch byste moc nenašli, což mi přijde jako velká škoda. V prostoru středového panelu to je jen odkládání na pití a na mobil, žádná větší či menší přihrádka, kam byste mohli schovat mince na košík, nebo kapesníky, až budete z něčeho dojatí.

Mluvili jsme o prostoru auta. Ten uvítají hlavně cestující vzadu. V pohodě se vejdou dva vedle sebe a nikdo si nebude stěžovat na nedostatek místa. Jak kolem sebe, tak hlavně nad hlavou, zbývali cenné centimetry prostoru, které ocení každý vysoký člověk. Nebáli bychom se v tomto voze cestovat i na delší vzdálenosti. Sedačky jsou velice pohodlné a nebolí z nich záda. Přesuneme-li se ke kufru tak jeho kapacita je 480 litrů, po tom co sklopíte sedačky dosáhnete až 1500 litrů a to už je pořádná dávka prostoru. Výhodou je, že po sklopení sedaček se vám dostane rovné ložné plochy.

1

Pod kapotou testované verze 218i tluče tříválcový benzínový motor o objemu 1,5 litru. Zcela objektivně není vůbec zlý a jeho 100 kW a 220 Nm. Nabízí slušnou dynamiku. Navíc ho doprovází typický jadrný třívalcový zvuk. Odezva je skvělá, chce se mu do otáček a auto s ním jede fakt slušně. Takže ano, byl to zcela zbytečný předsudek a motor se ukázal ve velmi dobrém světle. To samé  platí i o spotřebě – v kombinovaném režimu si řekne o 5,5 litru, ve městě o 7 a mino umí jezdit pod 5. Dynamicky kolem 11 a to jej můžete ždímat do plna a víc to nebude. Nepotěšily vlastně jen brzdy, které jsou poddimenzovány a jejich účinek dá pápá a šáteček po pár ostřejších zatáčkách.

Motoru perfektně sekunduje automatická převodovka, která zcela eliminuje turbodíru a nechá motor pracovat v ideálních otáčkách. Díky tomu je jízda velmi příjemná a vůz je vždy připraven k akci. Automat navíc řadí zcela sametově a logicky, o změnách převodů tak prakticky vůbec nevíte. Pozor, nejedná se o skříň ZF jako u většiny BMW, ale o japonskou Aisin. Ano, používá ji i MINI a důvod je jednoduchý – umístění motoru napříč.

3

Co se týče jízdních vlastností, ty neohromí, ale ani nezklamou. Řidiči zvyklí jezdit MPV vozy rozdíl nepoznají, pokud ale přesedáte z jiného vozidla, pár chybek si najdete. Jedná se například o necitlivé řízení a žádnou příchozí vazbu, což bychom zvláště u této značky čekali propracovanější. Na druhou stranu v zatáčkách auto sedí dobře a jen mírně se naklání, přesto se stabilita dá ohodnotit velmi dobrou známkou. Kdo by ale čekal, že auto bude mít komfortní podvozek, když se jedná spíše o rodinné auto, bude nejspíše zklamán. Auto stojí na sportovním podvozku a to je i při jízdě znát, hlavně tam, kde je vozovka v horším stavu. Na druhou stranu vás může potěšit jeho odhlučnění. Samozřejmostí jsou pak jízdní režimy, které si můžete volit od ECO až po Sport.

Auto rozhodně není na blbnutí, tak jako jiné modely této značky. Je ale skvělou alternativou pro velkou rodinu s dětmi. Bezpečné a univerzální, včetně vynikajícího systému na ukotvení dětských sedaček. Ve výbavě se vám nabídne tempomat, klimatizace, autoradio včetně perfektně fungujícího iDrive s 6,5 palcovým displejem. MPV jsou praktické vozy, avšak nutno podotknout, že u tohoto auta nenajdete nic nového ani speciálního. Avšak na vzhled vozidla si velmi rychle zvyknete a možná si začnete všímati jedinečných malých detailů, za které budete rádi. Není to sice ryze čisté BMW, ale ryze dobré auto určitě. Záruka jistoty.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz