IMG_9738

TEST ojetiny BMW řady 3 (2005-2012) – Stará škola

7. 2. 2016 • BMW, Novinky, Ojeté vozy, Testy

BMW řady tři modelový rok 2005-2012 je u nás čím dál tím oblíbenějším ojetým autem. Lákadlem je nízká cena, kvalitní motory a skvělé jízdní vlastnosti. Auto se vyrábělo ve čtyřech karosářských variantách, Sedan (E90), Touring (E91), Coupe (E92) a Cabrio (E93).

Všechny verze prošly přibližně v polovině výroby modernizací, kdy se objevilo pár nových motorů, zážehové dostaly přímé vstřikování a vznětové vyměnily litinu za hliník. Změnil se i jednoduchý vzhled, nové přední i zadní světlomety a kapota s více prolisy autu dodaly tu správnou šťávu a novější trojky vypadají i dnes velmi reprezentativně.

4

BMW 330d xDrive E91

Už dlouho jsem nejezdil s žádným BMW a nějak jsem úplně zapomněl, jak skvělá vlastně jsou. Sedím v tříválcové trojkové Fabii a jedu si pro auto s dvojnásobným počtem válců a skoro o trojnásobném výkonu. Je to 330d xDrive s manuální převodovkou v karosářském provedení Touring ve výbavě Edition. Auto bylo vyrobeno v roce 2011 a najeto má pouze 80 000 kilometrů.

Po důkladném zkoumání vozu zjišťuji, že je to snad nejzachovalejší trojka na světě. Není na ní žádný škrábanec, opotřebovaný interiér a dokonce ani stopy po kartáčových myčkách. Toto auto někdo hodně miloval a já se po prvních kilometrech přestávám divit proč.

2

Posed za volantem je naprosto úžasný, sportovní kožená sedadla obepnou tělo, nohy máte natažené a pedály jsou skoro ve stejné úrovni jako váš zadek. Volant hezky blíž k tělu a můžeme vyrazit. Škoda, že tak široké nastavení sedadla, pedálů a volantu už dnes téměř nikdo nenabízí. Interiér může působit stísněněji, ale pro ty, kteří mají rádi, když jsou autem obklopeni, to nebude na škodu. Na zadních sedadlech je dostatek místa i pro osoby nad 180 centimetrů a do kufru se taky něco vleze. S konkurenty však v prostornosti trojka jasně zaostává.

Po městě jen ševelí třílitrový šestiválec a podvozek bez problému žehlí 99% všech nerovností bez jakýchkoliv rázů do karoserie. I navzdory nízkému posedu je z auta slušný výhled a parkování je díky přehledným senzorům naprosto bezproblémové i na těch nejmenších místech. Spotřeba ve městě nepřekročila 8.5 l/100 km, a to jsem často jezdil se zcela studeným motorem.

Na dálnici je podvozek uspokojivý a i v rychlostech nad 200 km/h z něj jde cítit naprostá důvěra. V odhlučnění však na konkurenci v podobě Audi A4 a Mercedes-Benz C ztrácí a jinak tomu není ani v případě interiéru a praktičnosti.

1

Kde ale trojka tyto dva rivaly spráská jako psy jsou okresky. Je jedno, jestli narazíte na rychlé zatáčky s hladkým povrchem nebo na serpentiny posypané štěrkem, prostě jim ujedete. Řadový šestiválec táhne už od 1700 ot./min. a nepolevuje až do svého maxima. Výkon 180 kW a točivý moment 510 Nm hovoří sami za sebe a spolu se skvělým pohonem všech čtyř kol upřednostňujícím zadní nápravu je o zábavu vystaráno. xDrive normálně přenáší 40% točivého momentu na přední kola a 60% na zadní, ale v krajních situacích mu nedělá problém poslat až 100% na zadní nápravu nebo 75% na přední.

Největším triumfem je však celkové sladění vozu, tvrdé pedály, přímo luxusně dávkovatelné brzdy a velmi příjemná manuální převodovka. Přidejte si k tomu jednoznačně nejlepší posed široko daleko, šestiválec jenž překypuje točivým momentem a zábava může začít. Díky tuhému řízení se skvělou zpětnou vazbou přesně víte po čem jedete a po soužití s celým autem na tachometru uvidíte až strašidelně vysoká čísla.

3

Se zapnutou elektronikou s ním dokáže jet rychle každý, ale vypněte ji, chyťte auto pořádně pod krk a na výjezdech seznamte plynový pedál s podlahou. Budete se divit, jak může být naftový kombík řidičský. Dávejte si však pozor, protože navzdory pohonu všech čtyř kol je nutnost umět dobře řídit a mít nějaké ty zkušenosti, protože na limitu umí kousat a na výjezdech hezky vrtět tím sexy zadečkem. No a s trochou odvahy s ním po dešti vykouzlíte nespočet krásných driftů, které Vám mohou řidiči Audi jen závidět.

Pokud chcete naftové kombi a jde Vám o prostornost, komfort a zpracování, tak nejspíš vyhrává Audi a Mercedes. Jenže s BMW zažijete tolik krásných řidičských zážitků. Nejezdil jsem v naftovém kombi, které bych si užil tak jako tuto trojku a po týdnu se do něj naprosto zamiloval.

Naše auto stojí 475 000 Kč a svou vyšší cenu si dokázalo obhájit. Já osobně bych však volil zážehovou jednotku 330i s atmosférickým šestiválcem nebo 335i, s jejímž 2x přeplňovaným šestiválcem se jedná o naprostou raketu, která s trochou úprav dokáže vystrašit i legendární M3.

Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.

BMW 320i E90

Pod kapotou už nehledejme atmosferický šestiválec, nýbrž přirozeně plněný čtyřválec 2.0 s výkonem 110 kW. Později přišla silnější verze s přímým vstřikováním a vyšším výkonem o 15 kW, ale tu bych nedoporučil z hlediska spolehlivosti. Byl to první motor, kde BMW přímé vstřikování použilo a bohužel vstřiky odcházely. Nicméně verze bez této vychytávky je naprosto v pořádku a s klidným svědomím ji můžu doporučit. Motor běží naprosto sametově klidně a jeho kultivovanost je na čtyřválec naprosto perfektní.

Výkon 110 kW je navíc plně dostačující a auto s ním zrychluje solidně. Je nutné motor točit, což díky chuti po otáčkách není žádná obtíž. Naopak, je to velmi řidičsky založená verze, ze které vycházel i homologační speciál 320 is pro závody WTCC. Pokud tedy motoru dopřejete otáčky, odvděčí se vám chutí upalovat vpřed, ale také perfektními reakcemi na plynový pedál. Prostě stará dobrá “atmosféra”. Velmi příznivá je i spotřeba, která se pohybuje kolem 7.5 litrů kombinovaně. Při plném tempu si 320i málokdy řekne o více jak 11 litrů na 100 kilometrů.

Výhoda lehkého benzínového motoru se pozná především na okresce, kde vynikne jeho nízká váha nad přední nápravou. Díky tomu se auto ochotně vrhá za volantem a krásně krouží oblouky. Pocitově je to jako řídit auto o třídu menší. Vše dokresluje tuhý hydraulický posilovač řízení, který nabídne nádhernou zpětnou vazbu a přesnost. Díky tomu se cítíte jako propojení s autem.

320i můžu vřele doporučit i přes absenci šestiválce pod kapotou. Je to volba pro ty, kteří ocení verzi zaměřenou na řidiče a kultivovanost chodu benzínového motoru.

Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.

Ostatní motory

  • 316i 1.6 R4
  • 318i 2.0 R4
  • 320i 2.0 R4
  • 320si 2.0 R4
  • 323i 2.5 R6
  • 325i 3.0 R6
  • 328i 3.0 R6
  • 330i 3.0 R6
  • 335i 3.0 R6
  • M3 4.0 V8
  • 316d 2.0 R4
  • 318d 2.0 R4
  • 320d 2.0 R4
  • 325d 3.0 R6
  • 330d 3.0 R6
  • 335d 3.0 R6

6

Na co si dát pozor

Rezavější podvozek, kdy na korozi trpí hlavně šrouby, které pak nejdou povolit. Pozor si dejte i na přední ramena a různá uložení, protože auto bylo dodáváno s pneumatikami runflet, které hůře tlumily menší nerovnosti a dokázaly tak vymlátit i tak kvalitní podvozek a rozvrzat pevnou karoserii. S runflety tedy rychle pryč, protože opravy nejsou zrovna levnou záležitostí. Životnost dvouhmotového setrvačníku činí průměrně 200 000 kilometrů. U novějších zážehových agregátů s přímým vstřikováním častěji odcházely vstřikovače a vysokotlaká čerpadla. Předepsané oleje Long life doporučujeme měnit maximálně po 15 000 kilometrech a olej v automatické převodovce nejlépe po 100 000 kilometrech. U předfaceliftových aut odcházela elektroinstalace, to už by však měla mít většina aut vyřešeno.

Doporučujeme

Nejlepší volbou tak je první litinový motor 330d, ale ani s novějšími hliníkovým téměř žádné problémy nebyly. Geniální volbou je 330i, kde se budete muset smířit s vyšší spotřebou. Za to však dostanete skvělé řidičské potěšení. Pro někoho, kdo se nehoní za vysokými rychlostmi je pak dokonalou volbou dvoulitr 320d nebo 320i. Vybírejte z méně ojetých kousků s jasnou historií a nejlépe koupené v České republice, dovozové vozy jsou často z velkých firemních flotil a ne zrovna v pěkném stavu.

5

Nedoporučujeme

Určitě se vyhněte základnímu benzínovému motoru 316i, který byl vhodný maximálně tak do města, chyběl mu výkon a byla s ním spousta problémů. Dovezená auta bez výbavy jsou často firemními a stav nebývá zrovna stoprocentní. Nejvýkonnější 335i kupovat jen po pečlivěm majiteli a s nižším nájezdem. Strašlivá jsou i základní sedadla, a tak pokukujte raději po těch sportovnějších, která poznáte podle prodlužovatelné části na přední straně.

Plus

Skvělý podvozek

Posed za volantem

Zpracování

Většinou kvalitní motory

Převodovka

Vzhled

Spotřeba vznětových motorů

Mínus

Dražší servis

Trochu delší řízení

Menší prostornost na svou třídu

Spousta ojetých kusů ve špatném stavu

330xd

320i

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz