Test ojetiny Mercedes-Benz CLK Cabrio A209: Dozrál jako kvalitní víno
Brad Pitt, George Clooney nebo Antonio Banderas – tři jména, která i dnes rozbuší srdce mnoha žen po celém světě. Ačkoliv mají svá filmová zlatá léta za sebou a kalendář jim už pár dekád připomíná důchod, pořád mají v sobě to těžko popsatelné kouzlo, které jim zajišťuje status idolů. Stejný jev lze pozorovat i u některých aut. Modely, které zářily na přelomu milénia, dnes zrají jako víno a mění se ve vyhledávané klasiky. Vezměme si třeba BMW E46, Porsche 911 generace 996, Ferrari 575M Maranello, Nissan 350Z nebo Mercedes-Benz CLK – elegantní kupé nebo kabriolet s praktickými verzemi pro každý den i šílenými kreacemi AMG, co nahání hrůzu už jen zvukem. A právě jeden perfektně dochovaný exemplář jsme si půjčili z nabídky AAA Auto.
Tentokrát padla volba na variantu CLK 320 CDI z roku 2007. Jedná se tedy už o facelift a navíc verzi cabrio. Auto má za sebou 170 tisíc kilometrů a je v perfektním stavu. Karoserie nejeví žádné vady a kabina vypadá, jako by auto teprve opustilo výrobní závod. S cenovkou 200 tisíc korun jde o solidní nabídku pro každého milovníka klasických Mercedesů, kdo si chce připomenout, jak se kdysi jezdilo.
Původ a vývoj modelu
CLK generace C209 přišlo na svět v roce 2002 jako elegantní dvoudveřové kupé, o rok později následované verzí kabriolet s interním označením A209. V roce 2005 proběhl lehký facelift – s úpravami vzhledu, modernizovaným interiérem a novými pohonnými jednotkami. Produkce skončila až v roce 2009.
Elegantní, ale ne nudné
Design sází na nadčasovou eleganci okořeněnou nádechem sportovnosti. Přední část se pyšní oválnými světlomety a decentní maskou, z profilu zaujme plynule klesající střecha bez B sloupku – po stažení všech oken se promění v otevřený prostor, ideální na letní projížďky. Zadní partie jsou měkce tvarované, světla harmonicky zapadají do zaoblené zádě. Možná jediná výtka směřuje k proporcím – auto může působit trochu vysokým a úzkým dojmem.
Uvnitř příjemně překvapí
Interiéry mercedesů z této éry se občas stávaly terčem kritiky, ale tady je těžké najít důvod proč. Materiály jsou kvalitní, zpracování pečlivé a jedinou výjimkou jsou nepřesné ovladače klimatizace a rádia, které se později při faceliftu zlepšily. Jinak potěší pohodlné kožené čalounění, měkké plasty všude, kde přijdete do kontaktu a solidní ergonomie. Vysoké jedince může zklamat vyšší posed, daný konstrukcí sedadel, ale místa je dost vpředu i vzadu – ideální i pro dvě osoby na kratší výlet.
CLK druhé generace se nabízelo s bohatou škálou motorů:
2002–2006
– 200 Kompressor – 1.8 L4, 120 kW, 240 Nm
– 200 CGI – 1.8 L4, 125 kW, 250 Nm
– 240 – 2.6 V6, 125 kW, 240 Nm
– 320 – 3.2 V6, 160 kW, 310 Nm
– 500 – 5.0 V8, 225 kW, 460 Nm
– 55 AMG – 5.4 V8, 270 kW, 510 Nm
– CLK DTM AMG – 5.4 V8 kompresor, 434 kW, 800 Nm
– 270 CDI – 2.7 L5 diesel, 125 kW, 400 Nm
2006–2009 (po modernizaci)
– 200 K – 1.8 L4, 122 kW, 240 Nm
– 280 – 3.0 V6, 172 kW, 300 Nm
– 350 – 3.5 V6, 203 kW, 350 Nm
– 500 – 5.0 V8, 225 kW, 460 Nm
– 63 AMG – 6.2 V8, 354 kW, 630 Nm
– 63 AMG Black Series – 6.2 V8, 378 kW, 630 Nm
– 220 CDI – 2.2 L4 diesel, 112 kW, 340 Nm
– 320 CDI – 3.0 V6 diesel, 167 kW, 415 Nm
Styl, komfort a překvapivá jízdní radost
Vzhledem k naftové motorizaci pod kapotou jsem očekával usedlý kabriolet pro německé důchodce, ale mýlil jsem se. Podvozek je sice o něco tužší, ale komfort zůstává velmi dobrý. Nerovnosti zvládá s nadhledem a díky výbornému odhlučnění je jízda příjemná i na delších trasách s nataženou střechou. Výhled z vozu je solidní a manévrovatelnost v městském provozu obstojná. Celkově působí CLK jako stylový, ale zároveň velmi použitelný vůz pro každý den.
Pokud stáhnete střechu, do vozu příliš nefouká. Dozadu lze navíc umístit lamač větru, pak je to ještě lepší. Vzduch začne interiérem více foukat až od nějakých 120 km/h. Překvapila mě poměrně solidní tuhost karoserie, auto se, navzdory svému věku, příliš nekroutí. V horkých dne potěší i ventilace předních sedadel.
Na okreskách se podvozek chová skvěle. Auto drží stopu, má jistý náklon k mírné nedotáčivosti, ale s trochou snahy umí být i zábavné. Brzdy mají dobrý cit a účinnost, i když řízení by si zasloužilo lepší zpětnou vazbu. Převodovka je hladká a příjemná, ale při sportovnější jízdě trochu pomalá. Manuální režim působí zastarale. Nečekejte sporťák – tohle je spíš stylové GT, které umí potěšit i svižnější jízdou.
Silný šestiválec jako zlatý střed
Diesel pod kapotou nevadí ani při stažené střeše. Véčková konstrukce je poměrně kultivovaná a velmi dobře odhlučněna. Motor 320 CDI je tedy třílitrová V6 a výkon činí 167 kW a kroutící moment 415 Nm. Potence má dostatek a CLK je sním svižné. Potěší i spotřeba, která se kombinovaně pohybovala kolem 7 litrů a to jsem auto dynamicky zrovna nešetřil. Automatická převodovka je sice jemně letargická, ale řadí hladce. Pokud po ní chcete sportovnější výkony, musíte hodně dupat na plyn i v jejím sportovním režimu, i tak se rychlost řazení příliš nezlepší. Dokonale tak ladí k uvolněnému charakteru celého vozidla.
Mechanicky poctivé auto
Co se týče spolehlivosti, CLK C209/A209 si vede velmi dobře. Benzínové i naftové jednotky jsou většinou bezproblémové. Jedinou častější vadou je porucha zapalovacích cívek u motoru 200 Kompressor, oprava je ale levná a rychlá. Automatická převodovka je robustní a poruchy jsou výjimečné – přesto doporučujeme kontrolu úniku oleje. U silnějších verzí se může časem ozvat přední náprava kvůli vyšší hmotnosti.
Závěr – který motor zvolit?
Téměř všechny verze mají co nabídnout. Základní čtyřválce jsou ekonomické a ideální pro klidné ježdění. Šestiválce nabízejí kultivovanost a slušnou dynamiku, osmiválce pak přidávají pořádný zátah a nezaměnitelný zvuk. AMG varianty jsou extrémně zábavné, ale zároveň náročnější na servis i rozpočet. Nafta se do kupé nemusí každému líbit, ale pro klidné cestování se hodí taky.
Mercedes-Benz CLK C209 je dnes skvělou alternativou pro každého, kdo hledá elegantní kupé s charakterem, slušnou výbavou, poctivou technikou a širokou paletou motorů. A když najdete zachovalý kus, je to sázka na jistotu.
« Aditiva a prémiová paliva: Vyplatí se je tankovat, nebo jde jen o placebo? Test Audi Q7 50 TDI quattro: Deset let na trhu a stále jedna z nejlepších voleb mezi velkými SUV »