Test Audi Q7 50 TDI quattro: Deset let na trhu a stále jedna z nejlepších voleb mezi velkými SUV
Když zvažujete pořízení velkého prémiového SUV, mezi favority bezpochyby patří Audi Q7. Tento model je s námi už celou dekádu, ale rozhodně to není auto, které by mělo zůstávat ve stínu mladších konkurentů. Naopak – stále má, co nabídnout, ať už jde o design, jízdní projev, technologickou výbavu nebo celkový komfort. Audi totiž nenechává Q7 zestárnout bez boje a v průběhu let mu dopřává pravidelné aktualizace. Ta poslední přišla v loňském roce. Tentokrát jsme se zaměřili na u nás populárnější dieselový šestiválec.
Během deseti let se druhá generace Q7 docela výrazně proměnila. První exempláře dnes už působí trochu archaicky – zejména uvnitř, ale i zvenčí je znát zub času. Přesto zůstává karoserie beze změny, Audi se ale s citem postaralo o svěží vzhled prostřednictvím drobných, ale účinných úprav světlometů, nárazníků, masky chladiče a dalších detailů. Výsledek? Auto, které působí současně a stále velmi reprezentativně.
Začněme pohledem na vnější vzhled. Největší změny přinesl facelift z roku 2019, loňské úpravy už byly spíš jemným dolaďováním. Nejvíce se dotkly světelné techniky – modernizací prošly jak přední, tak zadní světlomety. Nešlo přitom jen o kosmetické úpravy grafiky, ale také o funkčnost. I základní provedení má dnes full-LED světla, nicméně za příplatek dostanete HD Matrix LED nebo dokonce laserová světla Audi Laser Light.
A ta rozhodně stojí za zvážení – svítí výtečně a díky chytré technologii dovedou „vyřezávat“ ostatní účastníky provozu i dopravní značky ze světelného kuželu, čímž zvyšují bezpečnost i komfort jízdy. Navíc promítají na silnici vodicí koberec, který vizuálně vyznačuje šířku pruhu. Laserová světla, ačkoliv jde v podstatě jen o ještě výkonnější LEDky, se aktivují automaticky při rychlostech nad 60 km/h – za předpokladu, že v okolí není žádné jiné vozidlo. Řidič je nijak neovládá, stačí mít přepnuto na režim „Auto“ a aktivovaná automatická dálková světla.
Další změny vpředu se týkají masky chladiče Singleframe. Dnes ji lze mít v lesklé stříbrné nebo elegantní černé variantě, stejně jako nové logo Audi – to už není klasicky chromové, ale plastové a prostorově tvarované, ve stříbrném nebo černém provedení.
Vzadu se většina změn soustředila opět na světla. Pruh mezi zadními světlomety, který známe už z modernizace v roce 2019, zůstává, ale světlomety samotné nyní využívají OLED technologii a umožňují měnit grafiku. V infotainmentu si můžete zvolit z osmi předdefinovaných animací, které se aktivují při zamykání a odemykání vozu. Grafika se mění nejen vzadu, ale i vpředu. Zadní světla navíc reagují na přiblížení jiného auta – v takové situaci se rozsvítí naplno, aby zřetelně varovala ostatní řidiče. Za digitální OLED světlomety si Audi účtuje příplatek 30 000 Kč.
Interiér je dnes úplně jiný než u prvních kusů. Nejzásadnější proměna proběhla v roce 2019, kdy do středového panelu přibyly dva rozměrné displeje namísto původního menšího monitoru. V rámci poslední modernizace Audi jen aktualizovalo verzi infotainmentu – nyní podporuje nejnovější grafiku a vestavěné aplikace třetích stran, třeba pro streamování hudby. Znamená to, že už není nutné připojovat telefon kvůli Apple CarPlay nebo Android Auto – mnohé funkce zvládne infotainment samostatně.
Q7 patří k vrcholným modelům značky, a podle toho vypadá i výbava. Samozřejmostí je bezklíčové odemykání, startování a elektricky ovládané víko kufru s možností bezdotykového otevření. Výklopná roletka se navíc při otevření kufru automaticky vysune nahoru a po zavření se sama vrátí zpět do vodorovné polohy.
Příjemným detailem je i komfortní nastupování – při otevření dveří se sedadlo a volant automaticky posunou, aby byl nástup co nejsnazší. Jakmile řidič nastartuje, vše se vrátí do dříve uložené pozice. A dveře? Stačí je přivřít – jemně je přitáhne elektromotor, takže žádné bouchání.
Na palubě nechybí třízónová klimatizace, vyhřívání a odvětrávání sedadel, masážní funkce, ani vyhřívaný volant. Tyto komfortní prvky si navíc můžete naprogramovat tak, aby se spouštěly automaticky v závislosti na okolní teplotě – například aby se po startu automaticky aktivovalo vyhřívání, pokud je venku zima.
Náš testovaný vůz měl pod kapotou výkonnější naftový šestiválec 3.0 TDI. Všechny varianty Q7 používají výhradně šestiválcové motory – dva naftové (45 TDI s výkonem 170 kW a 50 TDI s výkonem 210 kW), jeden benzinový (55 TFSI s výkonem 250 kW), plug-in hybrid a také sportovní SQ7 s benzinovým osmiválcem. Nás ale zajímá právě Q7 50 TDI quattro – tedy naftový motor s výkonem 210 kW (286 koní) a točivým momentem 600 Nm. Přestože auto váží přes 2,2 tuny, na stovce je za 6,1 sekundy a maximální rychlost činí 241 km/h.
Točivý moment je dostupný mezi 1750 a 3250 otáčkami, takže auto táhne skvěle i bez častého podřazování. Když je potřeba víc výkonu, osmistupňová automatická převodovka reaguje svižně, ať už sama, nebo na pokyny z páček pod volantem. V dynamickém režimu je odezva rychlejší, ale i v komfortním nastavení se Q7 umí nahrbit jako připravené letadlo a zrychlit s grácií.
Zvlášť opatrní buďte na rychlost – tohle auto ji totiž výborně maskuje. Ve městě to není znát, ale mimo něj nebo na dálnici snadno zapomenete, kolik ukazuje tachometr. Může za to prvotřídní odhlučnění kabiny – k tomu přispívají silná skla, tlumicí materiály a celková izolace od okolního světa, motoru i aerodynamického hluku.
Přestože Q7 nabídne dynamiku hodnou sportovního sedanu, dokáže jezdit relativně úsporně. Běžná spotřeba se pohybuje mezi 9–10 litry na 100 km, a při klidnější dálniční jízdě může klesnout i pod 8 litrů. Svůj podíl na tom má i 48V mild-hybridní systém, který umožňuje plachtění s vypnutým motorem v rozmezí 55–160 km/h nebo jeho vypnutí při dojíždění k semaforu. Start/stop systém funguje už pod 22 km/h a lze ho jednoduše deaktivovat skrze zkratku na spodním displeji. Stejně tak si sem můžete uložit i tlačítko pro vypnutí akustického upozornění na překročení rychlosti.
Testovaný vůz měl nasazená 22palcová kola – největší možná pro Q7. Přesto se vůz v komfortním režimu po silnici doslova vznáší. Ani na horším asfaltu není jízda nepříjemná, podvozek si s koly poradí s přehledem. Jen ostré nerovnosti umí do kabiny proniknout o něco víc, ale i tak to není nic dramatického. Auto působí lehkonohým dojmem, byť má robustní obutí.
Audi Q7 i po deseti letech od debutu stále působí jako velmi aktuální SUV – vzhledem, technikou i chováním na silnici. Každá modernizace mu přináší nový dech a posouvá ho dál. Aktuální úpravy se nejvíce dotkly světel a infotainmentu, ale jinak se jedná o nadále velmi povedené a schopné auto. Verze 50 TDI vyniká jak výkonem, tak i komfortem a rozumnou spotřebou. Luxusní výbava a ticho v kabině jsou pak už jen příjemným bonusem.
Stojíme tak před jedním z nejlepších velkých SUV současnosti. Odpovídá tomu ale i cenovka – základní dieselová verze 45 TDI quattro začíná na 1 937 900 Kč, testovaná výkonnější 50 TDI quattro už přesahuje dvoumilionovou hranici (2 002 900 Kč). Benzinová 55 TFSI quattro je ještě o něco dražší – za 2 038 900 Kč.
« Test ojetiny Mercedes-Benz CLK Cabrio A209: Dozrál jako kvalitní víno Užší výběr, nízká ochrana i komplikace s izolací. Prefabrikovaná garáž vyžaduje řadu kompromisů »