IMG_6235

TEST Porsche 911 Carrera S Cabrio (991) – Závod s větrem

12. 10. 2012 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Novinky, Porsche, Sportovní vozy, Testy

Už raději ani nebudeme počítat, kolikrát se naší redakci dostala do rukou dokonalá 911 od stuttgartské automobilky. Tento geniální vůz jsme vyzkoušeli už ve všech karosářských variantách a když přišla na svět zbrusu nová generace (s typovým označením 991), samozřejmě nás opět nesměla minout…

Jak jistě víte, prvotním modelem nové generace 991, který jsme vyzkoušeli, byla základní Carrera ve verzi “Coupé”, která nás (ne)obvyklým způsobem nadchla. Ale když znovu přišlo na věc a jeli jsme si do Porsche Praha pro Carreru S Cabrio, v hlavě se mi honilo něco v tom smyslu, že by do tohoto testu stačilo pouze zkopírovat vše, co bylo řečeno u základní Carrery a jen do toho přidat nějaké ty řeči o stahovací střeše a větru ve vlasech. Jenže…

Carrera 991 má za zadními koly umístěný plochý šestiválcový boxer, který má objem 3,4 litru. U naší verze S byl pak objem zvýšen na 3,8 litru, což dopomohlo “eSku” ke zvýšení výkonu o 50 koní oproti základu, takže zde tedy máme na zadních kolech rovných 400 koní a také nezanedbatelný točivý moment 440 Nm. Docela dobré na druhý nejslabší motor v nabídce, že? :)

Než ale usedneme za volant, je třeba říct, že Carrera S Cabrio 991 má v podstatě pevnou skládací střechu, tzv. hardtop. Aby se ale udrželo vnější charisma kabrioletu (který se u Porsche vyrábí již 30 let), pevná skládací střecha byla potažena plátnem. Díky hardtopu je tím pádem lépe odhlučněna kabina a plusové body to tomuto kabrioletu přičítá i v otázce bezpečnosti při převrácení vozu.

Když se posadíme do interiéru, je zde klasicky patrná dokonalá kvalita zpracování, která začíná nejen palubní deskou a slícováním, ale nekončí také ani kvalitou všech ovládacích prvků. Na ergonomické uspořádání všech tlačítek v interiéru vozů Porsche si ovšem musí každý člověk chvíli zvykat, ale pokud od volantu vlevo otočíte klíčkem a nastartujete tu atmosférickou symfonii, přestanete se najednou soustředit na vše v interiéru a budete chtít už jen jediné – šlápnout na plyn.

Pokud se tak stane, jednou z mnoha jistých věcí na tom všem je, že už nikdy nedostanete tento motor z hlavy. Jeho charakteristický zvuk se nedá zaměnit s ničím jiným, co po silnici jezdí, a tak si jej oblíbíte velmi rychle. Vynecháme teď ale všemožné režimy Sport a Sport Plus a jen ve stručnosti shrnu, že i se zaplým režimem Sport je Carrera S jeden z nejkomfortnějších sportovních vozů na světě. Ani po Praze z nikoho nevytřepe duši a překvapivě dobře tlumí nerovnosti či tramvajové koleje. Sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK navíc necuká ani v kolonách, takže ji můžeme s čistým svědomím doporučit na post “daily-car roku”. Ale to už známe ze základní Carrery, takže stahujeme střechu a tlačítkem u voliče převodovky PDK otevíráme klapku ve výfuku. Zvuk tohoto boxeru se nyní zostří a naplno zahraje svou šestihrnkovou symfonii, která svým zvukovým projevem skoro vzdává hold nejznámějším operním zpěvákům na světě. Z obou dvojitých výfukových koncovek se ozývá skutečně tak lahodný zvuk, jakoby chtěl motor z výfuků vyskočit a pozdravit osobně všechny kolemjdoucí. Carrera S Cabrio opravdu není nenápadné auto a pokud jedete například po našem hlavním městě se staženou střechou, dočkáte se obdivu od všech věkových kategorií, bez ohledu na pohlaví. Kabriolety prostě přitahují pozornost a pokud jde o 911, platí tento fakt až dvojnásobně.

Když ale sjedete s tímto vozem na okresky, dočkáte se dalšího řidičského úsměvu na tváři. I když by někdo mohl namítnout, že nemá rád kabriolety kvůli jeho zvýšené pohotovostní hmotnosti, tento názor Vám pokusím vymluvit. Je sice pravda, že “eSkový” kabriolet je proti Carreře S těžší (v případě verze s převodovkou PDK) o 70 kg, ovšem v praxi toto navýšení rozhodně nepoznáte. Stejně tak, jako tuhost karoserie, která se má beze střechy ve zvyku snižovat. Zde tento vjem ale vůbec nepocítíte a nemá tedy žádný vliv na řízení vozu. Díky tomu si tak můžete užívat cestu po zakroucených silnicích bez jakýchkoliv kabrioleťáckých neduhů.

Pokud si také dobře pamatujete, v případě základní Carrery jsem byl nucen strhnout jí body za sedmistupňovou převodovku PDK. Na ní samotné není ostatně nic špatného, nicméně řešení manuálního řazení pomocí pádel za volantem nás opravdu nepotěšilo. V Carreře S jsou ale naštěstí pádla už střízlivě navrhnuta tak, aby pravé pádlo fungovalo pro zařazení a levé pádlo naopak k podřazení. Na režim Sport Plus (samozřejmě s aktivovaným manuálním režimem) řadí převodovka na Vaše pokyny poslušně, s vynikající hbitostí a o přeřazení Vám pak dá vědět slušným a návykovým kopancem do zad. Akcelerace je oproti 3,4 litrovému motoru o nějaký ten kus svižnější a působí mnohem agresivnějším dojmem. Nové elektronické řízení jde ale moc jednoduše a i když reaguje na sebemenší pohyb volantem okamžitě, přesto už se nestane, že by Vás z něj bolely ruce – což je na jednu stranu také škoda. :)

Díky motoru umístěnému až za zadními koly je grip zadní nápravy skutečně neuvěřitelný. Zatáčky Carrera S krájí jako zkušený šéfkuchař okurky – tedy rychle, přesně a efektivně, takže pokud neuděláte nějakou pitomost a neříznete vedle, Carrera vždy ukrojí kus zatáčky s chirurgickou přesností. Pokud ale začnete dávat Carreře S pořádně za uši a přiblížíte se jejím imitům, připravte se na mírně neurotické a rozhozené chování celého vozu. Přenosy hmotnosti jsou u 911 v závislosti na stylu jízdy poněkud rozdílné. Někdy se totiž při velmi ostré jízdě začne přední část vozu až nezdravě odlehčovat a způsobí tak trochu té nedotáčivosti, což se však dá spravit rychlou reakcí a okamžitým přenosem hmotnosti, který Carreru zase srovná (nebo ji naopak donutí k mírné přetáčivosti). Toto nervózní chování záleží ale samozřejmě jen a pouze na řidiči, který by se měl naučit tento styl jízdy zvládat a odpovídat Carreře na jakékoliv šlápnutí vedle.

Carrera S Cabrio je skutečně velmi rychlé auto, ve kterém se staženou střechou budete soupeřit s větrem, stejně jako dva výrůstci na houpačkách, kdo se zvládne zhoupnout do větší výšky. I když jedete dálničních 130 km/h, můžete si se svým spolujezdcem povídat bez nutného zvýšení hlasu a i kdyby oba pasažéři na předních sedadlech právě vylezli z krytého bazénu, přesto nebudou mít vyfoukané uši skrz na skrz. No a pokud na to máte odvahu, můžete s tímto vozem uhánět až 299 km/h. To už Vám ale bude do kabiny jistě “trochu” foukat a také můžete snadno přijít o svůj řidičský průkaz – což se nevylučuje po každém usednutí do tohoto auta.

Dnes si Carreru můžete pořídit ve velkém množství verzí, takže si můžete vybírat kombinace klasického Coupé, kabrioletu, Targy, motoru 3,4 litru, 3,8 litru, pohonu 4×4, sedmistupňového manuálu či PDK o stejném počtu převodových stupňů. Dále je také na výběr spousta barevných kombinací s možností výběrů kol nebo barvy čalounění interiéru a já Vám ručím za to, že ať už si vyberete jakoukoliv Carreru, vždy do ní budete nasedat s dobrým pocitem a následně ji opouštět s nemizejicím úsměvem na tváři. Pro nás stále ideální daily-car… Výborně!

 

Silné stránky:
– komunikativní podvozek
– jízdní vlastnosti
– jednoduchá ovladatelnost
– přesné řízení
– zvukový projev a síla motoru
– design
– kvalita interiéru
– trakce zadní nápravy

Slabé stránky:
– malá zpětná vazba volantu
– na limitu ztráta adheze přední nápravy

Porsche 911 (typ 991) – technická data a české ceny
Motor Carrera S Cabriolet Carrera Cabriolet Carrera S Coupe Carrera Coupe
Převodovka 7M (7DS) 7M (7DS) 7M (7DS) 7M (7DS)
Zdvihový objem [cm3] 3800 3436 3800 3436
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 294/7400 257/7400 294/7400 257/7400
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 440/5600 390/5600 440/5600 390/5600
Max. rychlost [km/h] 301 (299) 286 (284) 304 (302) 289 (287)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,7 (4,5) 5,0 (4,8) 4,5 (4,3) 4,8 (4,6)
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,7 (8,9) 9,2 (8,4) 9,5 (8,7) 9,0 (8,2)
Poh. hmotnost [kg] 1540 (1560) 1525 (1545) 1470 (1490) 1455 (1475)
Cena man .[Kč] 3.140.000,- 2.754.000,- 2.800.000,- 2.418.000,-
Cena PDK [Kč] 3.240.000,- 2.845.000,- 2.900.000,- 2.518.000,-
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz