Test Škoda Octavia Combi 130 let Premium: Výhodná cena, pořádná výbava
Škoda Auto letos slaví 130 let od svého vzniku, a jak už bývá u takto významných jubileí zvykem, připravila speciální edici napříč celou modelovou řadou. Nese název jednoduše „130 let“ a zákazníkům nabízí kombinaci bezplatné výbavy navíc a zvýhodněné ceny. Největší úspory tradičně přinášejí větší modely značky.
Nejvyšší možná úspora v rámci této edice činí 128 300 korun. První model, který v této speciální verzi dorazil, byla Fabia, ale výroční nabídka se poté rozšířila i na další vozy ze sortimentu značky založené Václavem Laurinem a Václavem Klementem v Mladé Boleslavi. Výjimku tvoří pouze nový Superb, Kodiaq a také elektrický Enyaq a Elroq – všechny ostatní modely lze objednat s výbavou 130 let. Největší zvýhodnění se vztahuje na modernizovanou Octavii ve verzi 130 let Premium, která vychází z linie Top Selection, ale přidává například 13″ infotainment, čalounění kombinující látku a kůži, systém sledování mrtvého úhlu, Matrix-LED světlomety, metalický lak nebo 18″ litá kola. Podle údajů automobilky má tato výbava hodnotu 118 300 Kč, přičemž celá verze je navíc o 10 tisíc levnější než standardní Top Selection.
Octavia 130 let Premium je k dispozici s benzinovým čtyřválcem 1.5 TSI (110 kW) s manuální i automatickou převodovkou a rovněž s oběma variantami vznětového dvoulitru. Základní cena liftbacku začíná na 739 900 Kč, kombi pak stojí od 779 900 Kč.
O stupínek níže stojí Octavia 130 let, která staví na úrovni výbavy Selection. I zde je ale nabídnuta přidaná výbava včetně předních parkovacích senzorů, vyhřívaného volantu, sedadel i čelního skla, adaptivního tempomatu a metalízy. Extra výbava má hodnotu 65 000 Kč, přičemž cena je snížena o dalších 30 000 Kč – celkové zvýhodnění tedy činí až 95 000 Kč. Tato varianta je dostupná se slabší verzí motoru 1.5 TSI (85 kW) a manuální převodovkou, a to od 599 900 Kč za liftback nebo 639 900 Kč za kombi.
V testované výbavě nás překvapil velký displej infotainmentu, který má novou grafiku a umožňuje uložení oblíbených funkcí do lišty nahoře i dole. To je užitečné například pro rychlé zapnutí/vypnutí systému Start/stop, spuštění jízdních asistentů (například pro rychlé vypnutí varování při překročení maximální povolené rychlosti), oblíbené rádiové stanice nebo mnoho dalších funkcí.
I když jsou tvary interiéru jinak stejné, nové dekory palubní desky a čalounění přitahují pozornost. Čalounění může být převážně vyrobeno z recyklovaných materiálů s důrazem na udržitelnost. Dokonce i „kožený“ interiér nemusí být skutečná kůže, ale může být vyroben z umělé kůže.
Jednapětka je samozřejmě mnohem tišší než naftový motor a během jízdy působí lehčím dojmem a lépe se skládá do zatáček. Jednoduše řečeno, oproti dieselu je auto agilnější. Zvuk čtyřválcového motoru je docela tlumený, až bez výrazu. Naopak původní tříválec měl svůj radostnější projev. Dynamika je dostatečná, předjíždění na okreskách není vůbec problematické, stejně jako udržování vyšší rychlosti na dálnici nad českými povolenými limity. Převodovka DSG spolupracuje s motorem dobře a při potřebě bez problémů podřadí. Jednoduše řečeno, výkon 110 kW je tak akorát a motoru navíc zdatně sekunduje mildhybridní technologie, která mu pomáhá především v nízkém spektru otáček.
Auto je vhodné pro každodenní jízdu, díky pohodlnému podvozku, nízké spotřebě a dobrému odhlučnění. Při plném zrychlení motor nabízí lineární odezvu, s postupně se zvyšujícími otáčkami nepřetržitě zrychluje. Jakmile se blíží k červenému poli otáčkoměru, převodovka přeřadí do vyššího stupně a tento proces se opakuje. Při klidné jízdě naopak převodovka DSG udržuje motor v nízkých otáčkách, což zabraňuje nadměrnému hluku a vibracím v kabině. Spolupráce motoru a převodovky je skvěle naladěna.
Benzínový motor potěší svou spotřebou, která se při běžné jízdě pohybuje kolem šesti litrů, tedy jen o půl litru více než u naftového motoru. S 50litrovou palivovou nádrží tak nebudete muset často tankovat.
Tato verze měla také standardní podvozek bez adaptivní funkce DCC, který byl naladěn velmi dobře. Takový ideální kompromis na české silnice. Auto bylo pohodlné, tlumilo nerovnosti a zároveň s radostí zatáčelo a následovalo volant.
Ve výsledku je nová Octavia skvělé auto pro každodenní soužití. Interiér je krásný, pohodlný a kvalitně zpracovaný. Nechybí armáda moderní technologie a asistentů, což zpříjemňuje pobyt na palubě. Tradiční silnou stránkou je prostornost a praktičnost celého vozidla, zejména pak verze kombi. Jízdní vlastnosti obou podvozkových verzí jsou do našich končin nastaveny výborně a auto potěší filtrací nerovností a komfortním jízdním projevem, což ještě umocňuje i lepší odhlučnění oproti starší verzi.
« Únava za volantem je podceňovaným strašákem Čeští vědci spočítali skutečné emise elektromobilů. Výsledek? Ekologie není tak zelená, jak se tvrdí »