electric car and gasoline car concept. hand holding gas pump and

Čeští vědci spočítali skutečné emise elektromobilů. Výsledek? Ekologie není tak zelená, jak se tvrdí

4. 7. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Už dlouho se ví, že ekologická stopa elektromobilů závisí především na tom, jakou cestou se vyrábí elektřina, kterou jezdí. Výzkumníci z Vysokého učení technického v Brně však tuto myšlenku podložili důkladnými výpočty a výsledky rozhodně nejsou tak optimistické, jak by si mnozí přáli.

Osobně jsem nikdy nevěřil tomu, že by elektromobily na baterie představovaly zázračné řešení pro životní prostředí. Přehlížení ekologické zátěže spojené s těžbou lithia a zároveň ignorování faktu, že v mnoha zemích stále dominuje uhlí nebo plyn v energetickém mixu, mi vždy připadalo jako pokrytectví. Nyní však máme v ruce čísla, která tuto skepsi potvrzují. A jejich zdrojem je uznávaná česká vědecká instituce.

Brněnská studie je navíc jedinečná tím, že srovnává celkovou produkci CO₂ v rámci České republiky u různých druhů pohonu – nejen během samotného provozu vozidla, ale i při jeho výrobě, výrobě pohonných hmot nebo elektřiny. Zohledňuje se tedy celý životní cyklus auta. Je potěšující, že za touto důkladnou a komplexní analýzou stojí právě čeští vědci.

Často se říká, že provoz elektromobilu je bezemisní – jenže tento obraz značně zkresluje realitu. Pokud totiž elektřinu vyrábíme v elektrárnách spalujících uhlí, pak je samotný provoz sice „čistý“, ale zdroj energie nikoliv. A když k tomu připočteme i energetickou náročnost výroby baterií, rázem se celá ekologická bilance elektromobilu začíná hroutit.

Autoři výzkumu proto zohlednili všechny relevantní faktory: výrobu samotného auta, baterie, produkci paliva i elektřiny, jejich přepravu, ztráty v rozvodné síti, ztráty při nabíjení i možnosti recyklace. A aby to celé mělo vypovídací hodnotu, použili model, který je dostupný ve všech hlavních variantách pohonu – spalovací benzinový a naftový motor, hybrid i elektromobil. Tím vozem se stala Hyundai Kona z roku 2019, vyráběná v České republice.

Z výzkumu vyplynulo, že s novými elektromobily roste kapacita baterií – a tedy i dojezd, který často přesahuje 400 km. Krátký dojezd byl totiž jedním z hlavních argumentů proti elektromobilitě. Jenže s větší baterií přichází i větší ekologická zátěž při její výrobě. A to není maličkost.

V českých podmínkách výroba elektromobilu s baterií o kapacitě 64 kWh generuje o 40 až 70 % více emisí než výroba srovnatelného benzinového vozu. Tento „uhlíkový dluh“ se elektromobilu podaří smazat až po určitém nájezdu – konkrétně po 32 184 km u verze se 64kWh baterií a po 17 801 km u modelu s menší, 39kWh baterií. Pokud ale vezmeme v úvahu země s výrazně fosilním energetickým mixem, jako je Polsko, může se tento bod zvratu posunout až za hranici 50 000 km.

U nás, stejně jako třeba v Německu nebo právě v Polsku, je uhlíková náročnost výroby elektřiny pro elektromobily stále vyšší než u rafinace a výroby klasických paliv. Naproti tomu v zemích, jako je Maďarsko nebo Slovensko, kde má silné zastoupení jaderná energetika, vycházejí emise příznivěji. Z toho vyplývá, že ekologická efektivita elektromobilů v budoucnosti bude přímo svázaná s tím, jak „čistou“ elektřinu jednotlivé státy vyrábějí.

Pokud tedy chceme dosáhnout klimatické neutrality v horizontu roku 2050, nestačí pouze prosazovat elektromobily. Klíčovým krokem bude výrazná proměna energetiky. Přesun ke „zelené“ mobilitě totiž nemůže stát jen na změně pohonu, ale musí jít ruku v ruce s hlubokou reformou způsobu, jakým energii vyrábíme.

Nabízí se tak otázka: není nakonec klíčem ke klimaticky odpovědné Evropě spíš důraz na čistou výrobu elektřiny než na bezhlavé vnucování elektromobilů? Logika by tomu nasvědčovala. Jen škoda, že v Bruselu se tento pohled zatím příliš nenosí. Co si o tom myslíte vy?

Odkaz na studii: FEKT VUT – Aktualita-Elektromobily pod drobnohledem vědců z FEKT

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz