IMG_3522

TEST Škoda Superb Greenline 1.6 TDI – Auto, které si nemůžete koupit

25. 8. 2016 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 85%

Podvozek: 85%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 95%

eho síla je v tom, že všechny části jsou lehce nadprůměrné a tím pádem dokonale sladěné. Díky tomu se modelová řada Superb stále řadí ke špičce na trhu.

Verdikt:

Nedávno jsem měl na test Škodu Superb 1.6 TDI Greenline a docela jsem si ji pochvaloval. Uměla jezdit tak úsporně, že Čechům milujícím nízkou spotřebu musela působit pořádnou radost. Jenže, světe div se, už si ji bohužel nemůžete koupit. Před pár dny automobilka oznámila definitivní konec modelů Greenline, a to prý kvůli tomu, že zákazníci raději sahají po verzích G-Tec s pohonem na CNG. To znamená, že Superb G-Tec už je za rohem a stejně tak i plug-in hybrid.

Superb Greenline se pyšní (vlastně pyšnil) nižší světlou výškou o 15 milimetrů, malým spoilerem na víku pátých dveří kvůli lepší aerodynamice a pneumatikami s nižším valivým odporem. Dále tu máme již v základu dodávaný SunSet, který zahrnuje zatmavená okna a roletky – tím snižuje zahřívání interiéru a tím pádem omezí používání klimatizace, která zvyšuje spotřebu. Nejdůležitější změnou je  filtr pevných částic s oxidačním katalyzátorem SCR, ten redukuje NOx pomocí AdBlue, tedy močoviny.

2

Pod kapotou můžeme najít stejnou šestnácti stovku jako u klasického Superba 1.6 TDI. Ekologická verze má jen o něco málo delší převodové stupně, což naštěstí na dynamice motoru není znát. Výkon je 88 kW v 3500 ot./min. a točivý moment 250 Nm v 1500-3250 ot./min. Papírová spotřeba je 3.7 l a na okreskách s velmi lehkou nohou jí lze dosáhnout. Reálná spotřeba se pak pohybuje od hodnoty lehce pod čtyřmi litry až k pěti litrům. Na Greenline nebylo možné připlatit adaptivní tlumiče DCC, a tak je k dispozici jen s klasickým podvozkem – víceprvková náprava vzadu a vzpěry McPherson vpředu. V konfigurátoru jste nenalezli ani dvouspojkovou převodovku DSG, ale jen šestistupňový manuál.

Můžete si říct: ,,No jo, Superb…” Jenže Škoda Superb třetí generace vypadá tak majestátně, až byste ji řadili o kategorii výš. Dlouhá kapota jako správná limuzína, velký rozvor, nevídaná šířka – Konečně Superb ve vší parádě. Bílý lak mu sluší a vyniknou v něm všechny ostré linie a detaily auta. Blinkr integrovaný v LED-pásku pro denní svícení a žádné obyčejné žárovky v zadních světlech. Až mě po obejití celého auta mrzí, že ani za příplatek nelze mít full-LED přední světlomety.

Vnitřek kabiny je jednoduchý a skládá se z rovných a ostrých hran. Barevné podsvícení interiéru LED-páskem po obvodu celého interiéru, velká dotyková obrazovka informačního systému, parádní ozvučení Canton a pohodlná sedadla. Může to být lepší? Trochu by mohlo. Jedním z mála detailů, které bych vytkl, je ovládání informačního systému. Dotykové ovládání funguje skvěle, ale pokud jedete po nerovné silnici, nikdy netrefíte ikonu, kterou potřebujete. K tomu pak slouží otočný ovladač, jenž je však nesmyslně umístěný až někde u spolujezdce. Vše ostatní, jak uspořádání ovládacích prvků, tak kvalitu materiálů musím pochválit. Materiály však chválím pouze do té doby, než si všímám laciných plastů ve výplni dveří.

4

Nižší podvozek je oproti tomu standardnímu o něco tužší, avšak stále komfortní. Jízda po dálnici ani ve městě mu není cizí a zvládá ji s přehledem. Při svižnější jízdě po okreskách bohužel zaostává, auto se naklání a na limitu je těžko čitelné. Ale kdo by jezdil s verzí Greenline kudlu, že ano. Řízení je příjemné, tak akorát rychlé a tuhé. Filtrace nerovností je na velmi vysoké úrovni a do kabiny moc rázů nepropouští, čemuž napomáhají i menší 17 palcová kola. I tak mi ale více vyhovuje adaptivní odpružení DCC, které je v komfortním nastavení sice příliš houpavé, ale umí se dobře přizpůsobit různým podmínkám. Největším mínusem všech Superbů je horší odhlučnění při vyšších rychlostech na dálnici, hluk od kol i ten aerodynamický je oproti konkurenci vyšší.

1

Jedna-šestka má při normálních rychlostech dostatek výkonu a docela kultivovaný projev. Nedělají jí dobře jízdy za studena, které oplácí hlučnějším projevem a vyšší spotřebou přes 5 litrů. Při normálním ježdění tak nejslabší TDI nemá žádný výrazný problém a nejraději má dlouhé trasy. Zaváhání přichází až s naloženým autem nebo při předjíždění, kdy musíte často podřazovat, předvídat a jít dříve a více po plynu. Pokud ale nevozíte nijak výrazně těžké náklady a nepotřebujete blbnou, nevidím v něm žádný problém.

Škoda Superb vlastně ničím jiným než extrémním prostorem na zadních sedadlech a obřím kufrem o objemu 625/1760 litrů nevyniká. Jeho síla je v tom, že všechny části jsou lehce nadprůměrné a tím pádem dokonale sladěné. Díky tomu se modelová řada Superb stále řadí ke špičce na trhu. S cenou Greenline začínající na 632 900 korunách se nejednalo o špatnou koupi, teď už ji hledejte jen v bazarech.

3

Plus

Komfortní podvozek

Nízká spotřeba

Dobrá ergonomie

Prostornost

Příjemné řízení

Mínus

Horší odhlučnění

Houpavý podvozek při vyšších rychlostech

Laciné plasty ve výplni dveří

Absence inovativních systémů oproti konkurenci

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz