img_5039

Test Subaru Outback 2.5i-S X ES Edition. Pro rodinu jen to nejlepší

24. 8. 2019 • Novinky, Subaru, Testy, Videa

Motor: 85%

převodovka: 90%

podvozek: 100%

zpracování: 95%

praktičnost: 100%

Subaru Outback je zástupce kategorie, na kterou se trochu zapomnělo. Přitom je to taková škoda. Japonský opancéřovaný kombík je fantastický na silnici i mimo ni. Posádku rozmazluje komfortem, bezpečností a spoustou prostoru. Jestli přemýšlíte o pořízení SUV, zkuste nejdřív Outback - nebude se vám chtít vystoupit.

Verdikt:

Pokud máte rodinu, jsou vaše priority pro výběr auta jasné. Chce to něco bezpečného, spolehlivého, prostorného a pokud možno schopného odolávat nekonečným a rafinovaným způsobům vaší ratolesti zničit interiér čímkoliv, co je zrovna v dosahu. Hodí se také vyšší posaz- ať má žena dobrý přehled o dění na silnici – a čtyřkolka taky není k zahození. Co kdyby se letos nejelo k moři, ale na hory, žejo. Logicky tak většina lidí sáhne po SUV a vůbec je nenapadne přemýšlet, že odpověď na všechny otázky dokonalého rodinného křižníku tu je již téměř čtvrt století.

Tou odpovědí je Subaru Outback – průkopník kategorie obrněných kombíků. Mně se dostala do ruky speciální edice ES Edition, která je k dostání pro modelový rok 2019. Nečekejte zvýšený výkon, ani sportovní podvozek. Změny jsou hlavně estetické. Auto má černou masku i kola, na několika místech ho zdobí fosforově zelené doplňky a sedačky mají speciální, vodoodpudivý potah. Jinak je to Outback, jak ho známe. Suverénní drsňácký vzhled s ikonickými kulatými mlhovkami, světla pro denní svícení odkazující svým tvarem na Boxer pod kapotou, a už od pohledu solidní světlá výška. Na první dobrou je to auto, které je připravené podržet vás v každé situaci a mně se jeho osobitý design opravdu líbí.

Interiér se nese v duchu jednoduché funkčnosti a příkladné ergonomie. Je sice trochu subarácky strohý, ale během pár sekund se zde budete cítit jako doma. Volba materiálů je opravdu dobrá. Celá palubka je měkčena a doplněna efektním prošíváním, výplně dveří jsou kožené a na laciný materiál zde jen tak nenarazíte. Většina ovládacích prvků je dotykových, ale musím automobilku pochválit, že u těch nejdůležitějších funkcí zůstala věrná tlačítkům. Líbi se mi třeba i takový detail, jako je displej přímo v otočných tlačítkách klimatizace.

Přes hlavní obrazovku k vám promlouvá nejnovější verze systému StarLink, která se dočkala omlazení a má nyní líbivější grafický kabát – a hlavně je celý systém opravdu svižný a přehledný. Co ale zaujme na celém interiéru nejvíc, je jeho vzdušnost. Díky bohatému prosklení a tenkým sloupkům je celý interiér příjemně prosvětlen a jako řidič máte skvělý přehled o tom, co se kolem auta děje. Zároveň se ale necítíte jako v papamobilu. Pozice za volantem je přirozená a nejste nijak zbytečně vysoko. Dobrý výhled samozřejmě také přidává k bezpečnosti.

1

Rozhodně si nelze stěžovat ani na nedostatek místa. Na zadních sedadla se vejdou i ty největší dlouháni. Já sám jsem měl se svými 190 centimetry před nohami ještě velkou rezervu a stejně tak tomu bylo nad hlavou. Kufr nabízí v základu 526 litrů, po složení sedaček dokonce 1726 litrů. Jeho velká výhoda je dobrá přístupnost a rovná nakládací hrana. Takto řešené auto mi pro rodinu opravdu dává smysl.

Rodina samozřejmě musí být v bezpečí, a to je disciplína na které si Subaru dává extra záležet. Jeho cílem je stát se nejbezpečnější značkou na světě, a pomoci v tom má například systém EyeSight, který na rozdíl od konkurenčních radarů využívá dvě stereokamery, které neustále monitorují dění kolem vozidla. Umí hlídat auto v pruzích, pomáhají inteligentnímu adaptivnímu tempomatu, nebo vám pomůžou s bržděním. Velká výhoda je i v samotném umístění kamer. Ty našly místo vedle vnitřního zpětného zrcátka a můžete se na ně tak spolehnout za každého počasí.

Nehrozí, že je „zalepí“ padající sníh a auto tak bude slepé. Skvělé je také samotné nastavení systému. EyeSight je totiž takový tichý společník, o kterém nebudete 90% času vůbec vědět. Stále ví, že nejdůležitější element bezpečnosti je řidič, a tak až do poslední chvíle nechá vše na vás. Nedočkáte se hysterického pískání při každém přiblížení se auta, nebo objíždění překážky – skvělé!

3

Pokud už ale k nehodě musí dojít, určitě oceníte neuvěřitelnou tuhost karoserie, na kterou se Subaru během vývoje soustředilo. Nemohu z paměti vylovit žádné jiné auto, které během jízdy působí tak robustně, jako Outback. Tohle se hrozně těžko popisuje, chce si to zažít, ale auto působí jak kdyby to byl jeden nezničitelný odlitek. Můžete jet po seberozbitější silnici a klidně pusťte volant, auto neuhne ani o milimetr. Ani svižnější přejezd po polní cestě nedonutí auto vydat jediné vrznutí a volant se vám v rukou ani nehne. Tohle je vlastnost, která mě celý testovací týden fascinovala. Tohle je prostě tank.

Naštěstí ne váhou. Auto váží nějakých 1650 kilo, což je na kombi, kterému do pěti metrů nechybí ani dvacet centimetrů a má pohon všech kol, opravdu dobrá hodnota. Dvou-a-půl litrový boxer se tak s autem moc nenadře. Jeho výkon je 129 kW a 239 Nm. Především hodnota točivého momentu ve vás může vyvolávat otázky, ale motor je atmosfericky plněný, takže hodnota vůbec není špatná. V nabídce zbyl už jen tento motor a za mě to není vyloženě škoda. K autu se výborně hodí, má příjemný plynulý zátah a výkon graduje až k vršku otáčkoměru. Jeho dynamika není nijak závratná, ale během týdne jsem si ani jednou nepřipadal, že mi výkon chybí. Dynamikou je na tom podobně, jako třeba Kodiaq se 110 kW dieselem.

5

Benzínový boxer samozřejmě vyžaduje trošku jiný přístup, protože to nejlepší ze sebe vydá nahoře, ale svým sametovým chodem strčí diesel do kapsy. Jednotka mi zkrátka přijde tak akorát. Na stovku se dostane za nějakých 10 sekund a držet se ustáleně daleko za dálničním limitem umí taky. Motor je spojen s převodovkou Lineatronic, která je jedinou volbou. Jedná se o CVT, které má virtuálně nahrané převody, takže během jízdy klasicky „řadí“. V případě potřeby je možné jí pomoct pádly pod volantem. Převodovka je asi nejčastější důvod, proč lidé říkají, že Subaru nechtějí. Já zase říkám – běžte se nejdřív projet. Software převodovky tak věrně simuluje automat, že 80% lidí vůbec nepozná rozdíl.

Výhoda ústrojí je v tom, že s celým autem hýbe ukázkově plynule a celá jízda je velice klidná. Zamrzí jen, že si občas cukne, když jí překvapíte neočekávaným tancem na pedálech. Hodně lidí se také bojí spotřeby u (na dnešní dobu) tak velkého benzínového motoru. I zde vás mohu uklidnit. Po městě se dá držet na deseti litrech, při dlouhých cestách není problém jen pod sedm litrů. Testovací týden jsem zakončil jen těsně nad sedmi litry a to jsem auto trápil při dlouhých dálničních přesunech i v terénu. Tento údaj tedy beru jako velice dobrý.

To nejlepší nakonec – a tím je samotná jízda. Už jsem si tak nějak zvykl, že Subaru mají osobitý jízdní projev, ale Outback mě opět překvapil. Překvapil mě svým úžasným komfortem. To auto jede jako na obláčku. Svůj podíl na tom určitě mají i gumy s velkým profilem – jak kdyby někdo přes noc opravil všechny silnice a odstranil retardéry. Řidiče naprosto oprostí od potřeby vyhýbat se výmolům. Prostě jen jeďte a užívejte si pohody. Odhlučnění je taky velice dobré, takže jízda s Outbackem je skutečný balzám na duši.

4

Nezradí vás ale na klikatých okreskách. Jeho podvozek je měkčí, takže se trochu nakloní, ale nemusíte se bát. Jakmile si sedne do silentbloků, zakousne se do silnice a nepustí. Díky skvěle nastavenému posilovači působí auto lehkonoze a jízda je opravdu příjemná. Velký benefit je také to, že nemusíte řešit povrch po kterém zrovna jedete. Outback funguje výborně na všem a za každého počasí. Dokonce i když vám dojde cesta. Díky světlé výšce 200 milimetrů a solidním nájezdovým úhlům (20 stupňů vpředu, 23 stupňů vzadu) vás jen tak něco nezastaví.

Samozřejmostí je přítomnost permanentního pohonu všech kol s vektorováním točivého momentu. Outback má rozvor skoro 2,8 metru, takže jsem nic moc nečekal, ale to, jak sebevědomě se dral terénem, mi bralo dech. Auto i mimo silnici funguje s takovou samozřejmostí, že mu po chvíli začnete absolutně důvěřovat. Mně se po týdnu jevil Outback jako dokonalé univerzální auto na každý den. Je bezpečně, prostorné a skvěle funguje na silnici i mimo ni.

2

Týdenní soužití s novým Outbackem bylo nečekaně příjemné. Člověk čeká nudnou krabici bez duše a místo toho se po uši zamiluje. Tohle auto ukazuje, že celá kategorie SUV je vcelku irelevatní. Outback lépe vypadá, daleko lépe jezdí a v terénu by zavařil i těm nejschopnějším. Na rozdíl od SUV si ale zachovává vlastní identitu a svým chlapáckým zevřením je mi daleko bližší – navíc ho nepotkáte na každém rohu. Za takto vybavený kousek si Subaru navíc účtuje pouze milion korun a pár drobných. Až se mě někdo zeptá, jaké auto pořídit pro rodinu, zaženu ho na showroom Subaru. Já sám bych ho měl doma rád, protože jako společník na každý den je dokonalý.

Subaru Outback je zástupce kategorie, na kterou se trochu zapomnělo. Přitom je to taková škoda. Japonský opancéřovaný kombík je fantastický na silnici i mimo ni. Posádku rozmazluje komfortem,  bezpečností a spoustou prostoru. Jestli přemýšlíte o pořízení SUV, zkuste nejdřív Outback – nebude se vám chtít vystoupit.

Plusy

– Bezpečnostní výbava
– Jízdní vlastnosti za všech okolností
– Robustnost
– Komfort jízdy

Minusy

– Omezená nabídka motorů

.

« »

MENU