toyota-rav4-5

Test Toyota RAV4 Hybrid FWD. V nejlepší formě

12. 7. 2019 • Novinky, Testy, Toyota, Videa

Hybridní ústrojí: 95%

Podvozek: 85%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 90%

Nová RAV4 jezdí lépe, než kdy jindy. Vypadá lépe, než kdy jindy a její hybridní systém je zase o kousek vychytanější. Pokud hledáte rodinné auto na pohodové cestování s nízkou spotřebou, může to být trefa do černého.

Verdikt:

Stálice mezi hybridními SUV prošla důkladným omlazením. Přijíždí na zcela nové platformě a oproti předchůdci je výrazně lepší prakticky ve všech ohledech – bude to ale stačit na hybridní trůn?

Při statickém zkoumání byste asi těžko hledali nějakou podobnost s předchůdcem. Nová generace populární RAV4 je tak jiná, jak jen může být. Agresivně vyhlížející vůz se svými tvary hlásí spíš k americké divizi velkých pick-upů, než ke kulaťoučkým evropským SUV. Osobně tuto změnu vítám. Předchozí generace mi prostě do oka nepadla a její oblá a úzká karoserie pro mě byla téměř zhmotněním všeho, co na moderních SUV nesnáším.

Novinka se tváří sebevědomě a hlavně přední část se mi vyloženě líbí. Trochu jsem bojoval s hranatými výřezy blatníků – tento prvek jsem za celý týden pořádně nevstřebal – ale jinak je celé auto opravdu zajímavá a efektní hra hran a prolisů. Nepřišlo to hned, ale po pár dnech společného soužití jsem mohl označit novou RAV4 za hezké auto. Vlastně jsem byl docela rád, že se nejednalo o lásku na první pohled. Současná auta jsou dost předvídatelná, a buď jsou univerzálně hezká, nebo … no, prostě vás minou. K nové RAV4 jsem si musel najít cestu, naučit se na ní dívat a zvyknout si na její design. Tento proces tak nějak prohloubil vztah k autu a přes počáteční ostych se celý týden vyvinul v příjemnou zkušenost.

5

Kompletní proměnou prošel také interiér. Na první pohled strohé pracoviště prakticky ihned navodí útulnou atmosféru. Nic vás zde neruší, vše je na svém místě a tak nějak se tu okamžitě cítíte jako doma. Výtečná je volba materiálů. Palubní deska, volant, loketní opěrky, výplně dveří – to vše je potaženo kůží, takže na plast prakticky nenarazíte. Samotné zpracování je na skvělé úrovni a troufnu si říct, že rozevření nůžek mezi kvalitou Toyoty a Lexusu se v tomto modelu poměrně výrazně zmenšilo.

K ergonomii nemám výtky. Všechny důležité funkce lze ovládat přes klasická tlačítka a kabina je plná odkládacích prostor. Líbí se mi „polička“ před spolujezdcem nad kastlíkem. Můžete sem dát spoustu věcí od brýlí přes klíče až po telefon a vše máte na očích, necestuje to po kabině a máte je přístupné. Také se mi líbí možnost vypnout bezdrátové dobíjení v odkládací přihrádce na mobil. Přeci jen není potřeba, aby se vám telefon hned začal nabíjet, když máte 95% baterie. Obrazovka infotainmentu se posunula o něco výš, což vítám – neodvádí pozornost od řízení. Systém samotný je svižný a vcelku přehledný, jen navigace mi místy přišla nečitelná a působí dost zastarale.

1 2

Navigovat se úzkými uličkami městských center je bez hlasových příkazů téměř nemožné. Velkou novinkou v interiéru je také digitální přístrojový štít, tedy aspoň z větší části digitální. Po levé straně najdeme tradičně ukazatel výkonu, po pravé stav nádrže. Uprostřed je nyní obrazovka, na které si můžete zobrazit údaje o autě. Má pěkné rozlišení i grafiku, přijde mi vyloženě škoda, že neumí po vzoru konkurence trochu víc – například promítnou navigaci. Jinak z celého interiéru cítím snahu o vytvoření příjemného, uklidňujícího místa, a na mě to funguje. V nové „RAVce“ mohu strávit celý den a necítím se zpruzený.

Samotná pozice za volantem je velice příjemná. Nemám pocit, že bych z auta trčel, ale mám výborný výhled do všech směrů. Sedačky jsou opravdu povedené. Krásně podpírají celé tělo, jsou příjemně komfortní a líbí se mi především rozšířená ramenní část. Na zadních sedadlech je spoustu místa a celý prostor působí díky velkému prosklení příjemně vzdušně. Zadní dveře se také dají otevřít téměř do pravého úhlu, takže se sem dobře nastupuje. Kufr pojme 580 litrů v základu, není tedy problém sbalit celou rodinu.

4

Pod kapotou najdeme notoricky známou kombinaci atmosférického čtyřválce, elektromotoru a paletové převodovky. V tomto případě benzínový motor s nezvykle vysokým kompresním poměrem 14:1, o obejmu 2,5 litru, který pracuje v Atkinsonově cyklu a kombinuje přímé a nepřímé vstřikování dávající celkový výkon 218 koní, což je oproti předchozí generaci výrazný nárůst. Díky novým a lehčím bateriím se podařilo hmotnost vozu udržet jen lehce nad 1600 kilogramů, takže výkon je víc než dostatečný. Oproti předchůdci vnímám největší posun v pružnosti soustavy. Auto nyní daleko ochotněji reaguje na povely plynu a ani kolem dálničního limitu není vyloženě mrtvé.

Samotný hybridní systém je opět o něco lépe vyladěný a RAV4 umí jezdit větší část cesty na elektřinu. CVT převodovka stále bere autu trochu elánu, ale u Hybridu už se s tímto řešením prostě počítá. Velice zvědavý jsem byl také na spotřebu. Hybridy byly vždy Japonskými automobilkami prezentovány jako nástupci dieselů, ale pořád to trochu dřelo. Ve městě byla auta s hybridním pohonem extrémně úsporná, ale na dálnici jejich spotřeba stoupala až nepříjemně vysoko. Jenže u nové RAV4 můžu s klidným svědomím říct, že spotřebou strčí jakýkoliv diesel do kapsy. Testovací týden jsem zakončil se spotřebou 5,3 litru, kde ve městě není problém jezdit za 4 a ani na dálnici jsem nepřekračoval 7 litrů. U takto velkého SUV se na podobná čísla s dieselem nedostanete. Má to však svá ALE. Jelikož je to hybrid, tak musíte svůj jízdní styl přizpůsobit autu. Hlídat si rekuperaci, sledovat tok výkonu a snažit se maximálně využívat potenciálu elektromotoru. Pokud budete jezdit jako s běžným autem, přičtěte si ke spotřebě dva litry. Na druhou stranu musím říct, že oproti předchozím generacím nemusel jízdní styl upravovat tak výrazně.

6

Auto je postaveno na zcela nové platformě TNGA, což přináší vyšší tuhost karoserie o víc, než 50% a nižší těžiště. Byl jsem tedy zvědavý, o kolik se zlepší jízdní projev. Asi první vás dostane ticho v kabině. Odhlučnění se výrazně zlepšilo a většinu času si budete uvnitř užívat absolutního ticha. Hned poté si všimnete výborného komfortu. Z každého přejezdu nerovnosti a pohybu karoserie je cítit, že hlavním cílem při vývoji bylo pohodlí posádky. Auto krásně a v tichosti filtruje nerovnosti a posádku drží odříznutou od vnějšího světa. Svoje limity nachází podvozek pouze na krátkých ostrých nerovnostech, kdy umí do karoserie přenést nepříjemnou ránu.

V zatáčkách je auto neutrální a velice klidné. Konkurenční Honda CR-V sice nabídne jistější chování při změnách směru, ale stále se jedná o příjemného společníka na cesty. Řízení je trochu přeposilované a nepředá řidiči žádnou informaci, ale vhledem k ražení auta to těžko brát jako nevýhodu. Zkrátka celé auto jezdí opravdu uvolněně a žádné drama mu nevoní. Nejlépe se cítí v klidném tempu a je zrovna jedno, jestli se prokousáváte městskou džunglí, nebo polykáte stovky kilometrů na dálnici. Pokud by se vám zachtělo i mimo silnici, pomůže světlá výška 19 centimetrů, nebo můžete zvolit variantu s pohonem všech kol.

Ve výsledku se mi nová RAV4 jeví jako výborné rodinné auto, které nabídne spoustu místa, komfortní podvozek a nízkou spotřebu. Nečekejte od něj žádné velké emoce. Při jízdě s ním jsem cítil opravdu uvolněně a v bezpečí, což mi u takového auta přijde velice důležité. Jednoznačně je ale RAVka v nejlepší formě za svojí kariéru, pokud jste tedy u předchozího modelu váhali, ta současná by vás mohla přesvědčit. Novou Toyotu RAV4 koupíte od 720 tisíc, ale budete se muset obejít bez hybridu. Nejlevnější provedení s baterkami vás přijde minimálně o 140 tisíc dráž.

Nová RAV4 jezdí lépe, než kdy jindy. Vypadá lépe, než kdy jindy a její hybridní systém je zase o kousek vychytanější. Pokud hledáte rodinné auto na pohodové cestování s nízkou spotřebou, může to být trefa do černého.

Plusy

– Komfortní podvozek
– Zpracování
– Vyladěný hybridní systém
– Spotřeba
– Design

Mínusy

– Nepřehledná navigace

.

« »

MENU