volkswagen-up-1-0-tsi-exterior-3

TEST Volkswagen UP! 1.0 TSI – Konečně turbo!

19. 6. 2017 • Novinky, Testy, VW

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 95%

Zpracování: 95%

X-Factor: 100%

Up! TSI je však zejména o jízdě a zábavě za volantem a vězte, že mu to jde parádně. Nemá sportovní historii, pohon zadních kol, ani extra silný motor. Uznává tradiční hodnoty - nízkou váhu, akorátní výkon a skvěle odladěný podvozek. K tomu umí přidat styl, nízkou spotřebu kolem 5 litrů a výsledek je jednoduchý - je to skvělé auto!

Verdikt:

Nebudu to zastírat a přiznám se hned na začátku – miluji tuto malou krabičku z dílny Volkswagen Group a je úplně jedno, jestli se jedná o Škodu Citigo, Seat Mii nebo právě VW Up! Všechny tři jsou extrémně povedené vozítka, které jsou na svou třídu prostorné, kvalitní a zejména velmi hravé. Design je pak na každém z nás, mi se nejvíce zamlouvá české ztvárnění, ale nedávný facelift všech třech variant rozhodl o jedné věci – koupil bych si Up! A to i přesto, že vzhledově mě oslovuje nejméně. Důvod je jednoduchý – jako jediný dostal v rámci modernizace věc, která chyběla nejvíce – turbo!

Facelift se dotkl klasických věcí jako grafika světlometů, tvarování nárazníků a zejména vylepšení interiéru, který jde více individualizovat a dřívější přídavný display byl nahrazen malým infoteinment systémem. Ten sice vypadá jako obyčejné rádio, ale má i couvací kameru. Nedovedu si představit, kdo ji v autě těchto rozměrů může potřebovat, ale je tam! Každopádně výsledkem je velmi vkusný a hodnotně vypadající interiér, kterému nechybí třeba ani ambientní podsvícení. Auto je prostorné, vzdušné a člověk se v něm necítí jako ve skořápce.

up1

Podstatná změna je pod kapotou, která nás všechny určitě zajímá nejvíce a tou je nový motor 1.0 TSI. Takhle to nezní nijak dobře, je to prostě litrový tříválec, ale má turbo a výkon slušných 66 kW spolu s krouťákem 160 Nm. Pořád to nenahání hrůzu, ale ještě je třeba podotknout jednu zásadní fyzikální veličinu a tou je váha 976 kg. Tohle všechno dohromady udělo z Up! úplně jiné auto, které by se dalo nazvat továrnou na zábavu.

Je úplně jedno, že má pohon na přední kola a na mokru “hrabe” ještě na trojku. Každé zamáčknutí plynu do podlahy vám vykouzlí úsměv na tváři a prohloubí nechápající výraz okolních řidičů, kolem kterých se tato splašená krabička mihne. Obzvlášť zábavné je vyklízet levý pruh dálnice… Ve městě je pak auto nejen neskutečně hbité, agilní, ale také fakt rychlé a ještě vás k tomu vyloženě nutí. Přistihl jsem se, že mě jednoduše bavilo lítat jako blázen vždy a všude, ehmmm.

Výkon je tedy opravdu návykový a zlepšení dynamiky oproti 1.0 MPI je zcela zásadní. Vždyť jen kroutící moment vzrostl o dvojnásobek! Výborné jsou ale i reakce na plynový pedál, kdy motor okamžitě zatlačí a uhání vpřed. Není problém upalovat 160 po dálnici a i v této rychlosti autíčko ještě citelně akceleruje. Už teď se nemůžu dočkat ještě silnějšího GTI, které dorazí příští rok.

up3

Jedna z dalších věcí, co vás okamžitě chytí za srdce, je zvuk všech tří válců letících do otáček. Takto jadrný a mizerně utlumený rachot už dneska u moc aut nevidíme (neslyšíme?) a už jenom kvůli němu vás bude UP! bavit. K tomu přidejte dobře fungující řazení a sportovní volant z nového Golfu a bum, jste zamilovaní až po uši. A to jsem ještě nemluvil o sedačkách! Mě osobně se v nich dokonce sedělo lépe než v těch v aktuálním Superbu, ale to má co do činění nejspíš s mou perfektní fyzickou kondicí. Superb je dělaný pro papalášské zadky a špekatá záda, takže střízlík jako já v nich po pár kilometrech na dálnici necítí bedra.

Samotnou kapitolu si zaslouží i podvozek. Na jedné straně je příkladně pohodlný a zpříjemňuje pohyb po rozbité městské džungli. Na té druhé je až nečekaně schopný a zábavný na okresce. Tomu dopomáhá i dobré rozložení váhy a zejména kola v rozích karoserie. Up! tak zcela ukázkově krouží oblouky a s radostí se vrhá do zatáček. Reakce na volant je okamžitá, karoserie se lehce zhoupne a za řevu tříválce upalujete dál. Pokud si auto rozhoupete nebo přesunete váhu na předek, odmění se krásným lift-off smykem. i na brzdách je hravé a má tendenci pohazovat zadkem. Trochu mi to připomíná legendární jedničkový Golf GTI.

up2

Novinka však přichází i s jednou zajímavou edicí, která se týkala i našeho testovacího vozu. Konkrétně šlo o edici Beats, jež je speciální výbavovou linií se zvukovou aparaturou o výkonu 300 W od amerického specializovaného výrobce BeatsAudio™. Systém s osmikanálovým zesilovačem a digitálním signálovým procesorem DSP vytváří v interiéru koncertní atmosféru prostřednictvím sedmi highendových reproduktorů: dvou vysokotónových reproduktorů ve sloupcích A, dvou hlubokotónových reproduktorů v předních dveřích, dvou širokopásmových reproduktorů vzadu a subwooferu v prohlubni pro náhradní kolo.

Sériová výbava speciální edice Up! beats vychází z linie move up! a navíc zahrnuje také audiosystém „composition phone“ a systém pro integraci chytrého telefonu „maps+more dock“. Řidič umístí svůj chytrý telefon do držáku nad středovou konzolou a následně dojde k propojení chytrého telefonu s vozem prostřednictvím Bluetooth. Díky aplikaci Volkswagen App může chytrý telefon plnit funkce informačního, zábavního a navigačního systému, včetně palubního počítače.

up4

Z davu vyčnívá díky 15“ kolům „radial“ z lehké slitiny, opatřeným barevnými kryty středů, ozdobným fóliím v designu beats, tmavě tónovaným sklům bočních oken vzadu a zadního okna s 65% absorpcí světla, barevně odlišeným vnějším zpětným zrcátkům a logu beats na střešním sloupku B. Exkluzivní atmosféru v interiéru vytvářejí sedadla čalouněná tkaninou „beats“, speciálně koncipované ozdobné obložení přístrojové desky „deep dimension“, volant s bílým ozdobným prvkem a kobercové rohože vpředu i vzadu.

Up! TSI je však zejména o jízdě a zábavě za volantem a vězte, že mu to jde parádně. Nemá sportovní historii, pohon zadních kol, ani extra silný motor. Uznává tradiční hodnoty – nízkou váhu, akorátní výkon a skvěle odladěný podvozek. K tomu umí přidat styl, nízkou spotřebu kolem 5 litrů a výsledek je jednoduchý – je to skvělé auto!

.

« »

MENU