5siudktssv2-ignohhhs_q_najlep-ie-suv-s-cenou-od-50-000-eur-v-azom-rebr-ka-importovan-ch-automobilov-sa-stalo-volvo-xc90-1

Volvo vyrobilo poslední diesel: Žádný další už nebude

29. 3. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Volvo již delší dobu upravovalo ve své nabídce pohonné ústrojí. Před lety například přešlo na čtyřválcové motory s maximálním objemem dvou litrů, v každé modelové řadě nabídlo mild-hybridní nebo plug-in hybridní variantu a jako první omezilo maximální rychlost svých vozů na 180 km/h. Všechno kvůli emisím. A nyní ruší všechny naftové modely. Tento záměr sice oznámilo loni, ale až v úterý 27. března došlo na lámání chleba, když sjelo z linky domácího závodu v Torslandě úplně poslední naftové Volvo.

Byl jím SUV XC90. Volvo má přitom 45letou historii výroby naftových modelů. Jen od roku 1991 jich dodalo zákazníkům více než devět milionů. Ve skutečnosti jich bylo ale podstatně více, protože první švédský diesel přišel na svět už v roce 1979. Automobilce však z prvních 12 let chybí data. Ještě nedávno jste si mohli dopřát diesely v modelech XC90, XC60, S90, V90 a V60 včetně verzí Cross Country.

Poslední naftové Volvo s dvoulitrovým čtyřválcem řady VEA (Volvo Engine Architecture) putuje do firemního muzea v Göteborgu. Tento motor představilo Volvo v roce 2013. Jde jen o druhý diesel, který vyvinulo Volvo ve vlastní režii, protože předtím je nakupovalo od Volkswagenu a PSA. Ten první debutoval v roce 1991. Legendární pětiválec vyrábělo Volvo ve švédském Skövde. Tato továrna však již přešla na výrobu elektromotorů. Volvo chce do roku 2030 být čistou elektromobilkou.

Je to obrovská změna, veď ještě v roce 2016 prodávala švédská značka v Evropě více dieselů než aut s benzínovými motory. Situace se začala měnit následující rok, kdy tehdejší ředitel Hakan Samuelsson odstartoval na ty doby vskutku agresivní přechod na elektrifikované pohony a oznámil, že Volvo zastaví další vývoj naftových motorů. Hlavně kvůli aféře Dieselgate, která vedla i k zákazu užívání naftových aut ve středech některých evropských měst.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz