Z Číny přichází nový boxer. V Evropě je přitom na vymření
Zatímco spalovací motory v Evropě pomalu odcházejí do historie, Čína vyvíjí zcela nové. Chcete důkaz? Nový supersedan BYD YangWang má pod kapotou raritní „boxer“. Převodovku však potřebovat nebude.
Čínský BYD je jednou z nejrychleji rostoucích automobilek planety. Zatímco v roce 2020 dodal zákazníkům přibližně 430 000 vozidel, loni to bylo už 4,27 milionu a plán na tento rok počítá s 5,5 milionu registrací. Na největší automobilky světa to sice zatím ještě nestačí, ale BYD je už dnes největším výrobcem dobíjitelných aut, včetně plug-in hybridů. Větší než Tesla či Volkswagen. A ještě k tomu si sám vyrábí baterie, což je obrovská nákladová výhoda. A podobně rychle postupuje ve vývoji. Jen před pár dny představil elektrickou platformu s bateriemi, které se dokáží nabíjet výkonem 1 MW, tedy 1 000 kW, takže každá sekunda na nabíječce znamená prodloužení dojezdu o dva kilometry. Do nabídky také zavádí integrované drony a mnoho dalších inovací.
Ta nejnovější souvisí s motorem s vnitřním spalováním. BYD tedy na rozdíl od evropských automobilek, které už jen inovují současné spalovací agregáty, vyvíjí zcela nové. A odvahu mu rozhodně nechybí. Představil totiž čtyřválcový boxer. Ne že by to bylo něco přelomového, ale v dnešní době minimálně kuriózní. Boxery, tedy motory, kde jsou válce umístěné proti sobě, zůstaly už jen pod kapotami modelů Porsche a Subaru. Na rozdíl od nich však BYD tento motor použije jiným způsobem – jako součást plug-in hybridu. BYD-u totiž koncepce boxeru vyhovuje z důvodu nízké stavby a celkově kompaktních rozměrů. Určený je pro nový model U7 jako generátor elektrické energie. Samotný pohon obstará čtveřice elektromotorů s výkonem 960 kW. Samotný dvoulitr má 200, takže předpokládáme, že jde o přeplňovanou jednotku.
To by ale nestačilo, takže v U7 najdeme i li-ion baterii s kapacitou 52,4 kWh, což je na plug-in hybrid opravdu velkorysé. Spolu s palivovou nádrží, která má objem 60 litrů, opět velkorysý objem na dobíjitelný hybrid, by měl U7 zvládnout až 1 000 km. Jen na baterii to bude 200, což na denní povinnosti bohatě stačí. No a zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,7 sekundy a maximální rychlost 270 km/h snad ani nepotřebuje komentář. YangWang U7 však přinese i další „vychytávky“. Například elektromagnetické odpružení DiSus-Z či karbonové brzdy, které dokáží zastavit tento kolos z rychlosti 100 km/h na dráze dlouhé jen 33 metrů. Čistě elektrická verze U7 s baterií o kapacitě 135,5 kWh a dojezdem přes 770 km se dokáže nabíjet výkonem 500 kW, protože může použít dva nabíjecí stojany současně.
.« Test Škoda Kodiaq RS: Sportovnost, pohodlí a praktičnost v líbivém balení BYD nabídne drony pro všechna SUV i s hangárem na střeše »