mercedes-benz-sl73_amg-1999-1600-06

Mercedes-AMG – Automobilová definice pekla.

14. 10. 2017 • Historie

Víte, nikdy jsem nebyl fanouškem Mercedesu a mylně se nechával ovlivňovat tvrzením, že to jsou jen nudná a páprdovská auta. Jenže pak jsem s Mercedesy začal jezdit, v tu chvíli vypukla má láska k nim. Ale dnes to nebude o automobilce jako takové, nýbrž o jejím sportovním oddělení AMG, které podle mě staví nejlepší auta planety… Ehm promiňte, největší hovadiny. Možná si řeknete, je tady Ferrari, Lamborghini, Porsche, McLaren, a že je egoistické z úst vypouštět takové tvrzení, ale zamyslete se nad tím…

Kdo vyrábí nejrychlejší sériovou zadokolku na Nürburgring? Kdo vyrábí nejšílenější off-road? Kdo vyrábí nejbrutálnější SUV? Kdo vyrábí jedny z nejagresivnějších sedanů a kombíků? Kdo vyrábí nejnevychovanější kupé, roadstery a kabria? Správně, AMG! Nesouhlasíte? Tady zmiňuji vyvolené – AMG GT R, AMG G 65, AMG GLS 63 S, AMG E 63 S a SL 65 AMG.

AMG už je s námi od roku 1965, kdy tuto společnost založili Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher. Prvním výtvorem byl závodní motor pro Mercedes-Benz 300 SE  Manfreda Schieka. Společnost se však proslavila až v roce 1971, kdy Mercedes-Benz 300 SEL AMG vyhrál 24h Spa a ve své třídě získal celkové druhé místo.  O 12 let později se ukázal upravený osmiválec pro Mercedes-Benz 500 SEC, který se pyšnil výkonem 340 koní. Za další tři roky se společnost účastnila šampionátu DTM s vozem Mercedes-Benz 190 E, který vyhrál dva závody. Ukázaly se i úpravy silničních aut, podobně jako to dělal Koenig nebo dnes Mansory. Zlomový byl rok 1988, kdy AMG a Mercedes-Benz uzavřeli partnerství, které bylo platné od roku 1990.

Nejzajímavější auta od Mercedes-Benz AMG

Mercedes-Benz C 36 AMG (1993-1997)

Možná není zas tak zvláštní jízdně, ale určitě patří mezi nejvýznamnější modely od AMG – je to totiž první sériový vůz, který vznikl při oficiální spolupráci společností. Pod kapotou je 3.6-litrový řadový šestiválec s výkonem 280 koní a točivým momentem 385 Nm. Stovku zvládá za 6.7 sekundy a udělá 250 km/h. Později přišla ještě silnější osmiválcová verze C 43 AMG.

Mercedes-Benz CLK GTR (1998)

Speciál, který dokázal vyhrát všechny závody v sezóně a nakonec se ukázal i v 25-kusové edici s homologací pro silniční provoz. Uprostřed je 6.9-litrový V12 s výkonem 612 koní a krouťákem 770 Nm. Stovka za 3.6 sekundy a maximálka 320 km/h jsou dechberoucí hodnoty i dnes.

Mercedes-Benz SL 73 AMG (1999-2001)

Největší motor, který se kdy usídlil pod kapotou Mercedesu – 7.3-litrový dvanáctiválec, který později využilo i Pagani má 525 koní a 750 Nm. K tomu legendární vzhled žehličky, stovka za 4.8 sekundy a rychlost až 250 km/h.

Mercedes-Benz CL 65 AMG (2003-2006)

Luxusní kupé, které oplývalo komfortem a pod kapotou ukrývalo šílený dvanáctiválec 6.0-litru bi-turbo, který zadní pneumatiky smažil silou 1000 Nm a výkonem 612 koní. Na stovku vystřelí za 4.4 sekundy a při 250 km/h zasáhne omezovač.

Mercedes-Benz SLR McLaren (2003-2007)

První opravdový supersport, teda vlastně hypersport, na kterým dělal Mercedes-Benz, AMG a slavný McLaren. Vznikl skvost s kompresorem přeplňovaným osmiválcem 5.4-litru, který dává 626 koní a 780 Nm. Stovka za 3.8 sekundy a maximálka 335 km/h? Parádní, a ten vzhled!

Mercedes-Benz CLK DTM AMG (2004)

Závodní speciál DTM na silnici má 5.4-litrový V8 s kompresorem, který dává 582 koní a 800 Nm. Stovku umí za 3.9 sekundy a rozjede to na 320 km/h. Vyrobilo se pouze 100 kusů.

Mercedes-Benz SLK 55 AMG Black Series (2006-2008)

První Black Series vůbec, upravené SLK 55 AMG, které je už tak parádním autem. Vpředu je atmosférický osmiválec 5.4-litru, který produkuje 400 koní a 520 Nm. 0-100 je otázkou 4.5 sekund a omezovač je posunutý na 280 km/h.

Mercedes-Benz R 63 AMG (2006-2008)

Nejrychlejší sériové MPV planety, které má 6.2-litrový osmiválec, jenž produkuje výkon 510 koní a točivý moment 630 Nm. Díky pohonu všech kol zvládá stokilometrovou hranici za 5.1 sekundy a rozjede se na 250 km/h.

Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series (2008-2012)

Aneb když 612 koní od 65 AMG nestačí, Black Series má upravený podvozek, nižší hmotnost a zvýšený výkon a točivý moment – 670 koní a 1000 Nm. Stovku umí stejně rychle jako SLR (3.8 sekundy) a rozjede se na 320 km/h.

Mercedes-Benz SLS AMG (2010-2015)

Legendární motor V8 6.2-litru, který nabízí 571 koní a 651 Nm. Zaujme i vzhled – především dveře představující racčí křídla. Auto je známé především pro agresivní a zábavné chování, stovku udělá za 3.8 sekundy a umí 317 km/h.

 

Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6 (2013-2014)

Extrémnější off-road? Neexistuje… Šest kol, skvostný motor 5.5 l V8 bi-turbo, 544 koní a 760 Nm. Váží 3850 kilogramů a je to pekelný kolos. I tak dá stovku za 8.1 sekundy a umí 161 km/h.

Mercedes-AMG A 45 (2013 – doposud)

Jeden z nejrychlejších hatchbacků planety a prcek, který při rozjezdu zesměšní kdejaký supersport. Na všechny čtyři kola totiž putuje výkon 380 koní a krouťák 475 Nm z 2.0-litrového přeplňovaného čtyřválce. Na stovku vystřelí za 4.2 sekund a pak vystaví stopku omezovač ve 250 km/h.

Mercedes-AMG GT R (2016 – doposud)

Auto, které jsem si při testu absolutně zamiloval a řekl o něm, že se jedná o jedno z nejlepších aut planety. Má skvostný motor 4.0 l V8 bi-turbo, 585 koní, 700 Nm, natáčecí zadní nápravu a nízkou hmotnost 1555 kilogramů. Zároveň se jedná o nejrychlejší sériovou zadokolku na Nürburgringu. Na stovku zrychlí za 3.6 sekundy a dokáže jet rychlostí 319 km/h.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz