MENU
f

Test Mercedes-Benz G 350d Professional. Stroj absolutních schopností, ale jen pro vyvolené

1. 1. 2018 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 100%

převodovka: 95%

podvozek: 100%

Terénní schopnosti: 100%

Radost z jízdy: 100%

Se základní cenou 2.075.150 korun včetně DPH rozhodně není pro každého. Tuto sumu si ale obhájí bezkonkurenčními schopnostmi v terénu, stylovým vzhledem a statusem legendy. Třída G je jedním z nejlepších automobilů světa.

Verdikt:


Legenda, ikona a modla všech nadšenců terénních vozidel je již od roku 1979 Mercedes-Benz třídy G. Svůj život začal jako vyloženě užitkový offroad pro armádu a horaly, aby se během svého dlouhého života rozpoltil do dvou osobností. Ta pravá offroďácká přežívala ve verzích Professional a ta druhá zacílila na zcela jinou klientelu a stala se symbolem oligarchů, šejků a boháčů z celého světa, kteří chtěli zcela nestydatě ukázat svému okolí, že si takové auto mohou dovolit. Proto vzniklo nespočet edicí, třeba šestikolová verze nebo extrémní zvednutá varianta 4×4 na druhou. Několik jich můžete potkat i v naší metropoli, kde převážně brázdí Pařížskou ulici. Povím vám jednu zajímavost, v roce 2017 byl o třídu G nejvyšší zájem. Mercedes-Benz však nezapomíná na své tradiční zákazníky a v portfoliu stále nabízí pravověrnou verzi určenou do terénu a pro pracovní nasazení. Již dlouho ji značka prodává pod přídomkem Professional a na sklonku života aktuální generace (již brzy Mercedes ukáže nástupce) se mi do ruky dostává právě tato fantastická verze. Nebudu vám lhát, po dlouhé době jsem se na testovací vůz opravdu těšil a nemohl dospat.

g7

I “profík” nedávno prodělal modernizaci, kterou Mercedes reagoval na stále přísnější emisní normy a podle následujícího popisu by to mohlo vyznít, že vyměkl. Není se třeba bát, nevyměkl! Podle vzhledu změny patrně nepoznáte, to nejdůležitější se měnilo v útrobách. Zatímco dosud byla základem Professionalu armádní a pracovní verze W461, novinka je postavena na bázi osobního provedení W463, což je poznat hlavně uvnitř. Trvalý pohon všech kol se třemi elektronicky uzamykatelnými diferenciály zůstává, někdejší řešení s přiřaditelným pohonem přední nápravy už dávno odvál čas. Vzhled vozu se přiblížil civilní verzi, vepředu máte dokonce typické LED denní svícení v podobě vulgárních proužků pod světlomety, nebo standardní nasupený přední nárazník a maska chladiče. Změny začnete vnímat až z bližšího pohledu – blinkry mají omřížování a to samé si můžete pořídit i přes hlavní světlomety. Vzadu je to evidentnější – značka se přesunula na střechu, abyste ji v terénu neztratili a standardně tu naleznete tažné zařízení. Dalším prozrazujícím detailem jsou obří manuální zrcátka. Tím nejdůležitějším je o šest centimetrů zvýšený podvozek a pořádné “ntéčkové” pneumatiky. Výsledkem už není vzhledově pracovní stroj, ale “profík” dnes vypadá jako offroadová varianta civilní verze. Draze, drsně, trochu vulgárně a pořád neobyčejně stylově s takovou tou zvláštní aurou východních příslibů.

g2

A to jsem ještě nezmínil změny uvnitř vozidla. Základ W463 je nejlépe poznat právě tady. Palubní deska není už tak rustikální jako kdysi, ale modernější kabina, jejíž takřka vertikálně postavený středový panel má mnohem blíže osobním modelům značky. Mercedes dokázal, že lze prvky dnešních aut klidně dodat i do tak historického modelu, jako je třída G. Uvnitř tak naleznete třeba jemnou kůží potažený multifunkční volant, navíc elektricky polohovatelný. Řadící páku podobnou modelům AMG, sportovní kovové pedály nebo napůl elektrické sedadla. Připlatit si přitom nemůžete za elektrické stahování oken, aby nehrozilo poškození motorů při brodění vodou a nemožnost pracovat s okny. Podlaha nemá koberečky a jsou v ní klasické špunty pro vypuštění vody. Vnitřek tak můžete klidně vzít wapkou. Ptáte se, co tam tedy dělá ten elektricky stavitelný volant? Je to jednoduché – Mercedesu by se nevyplatilo draze vyvíjet jiný sloupek řízení, a tak používá ten se základní civilní verze. Výsledkem je možná trochu podivný mix luxusu a užitkovosti, ale daleko důležitější je pocit, který za volantem zažíváte. Výhled na hranatou a dlouhou kapotu, vytažené blatníky a robustní stavbu karoserie ve vás vyvolává pocit absolutní nadřazenosti a neohroženosti. Najednou jste králem silnic a veškerého přilehlého terénu. Ten pocit vědomí, že vás téměř nic nezastaví je silně opojivý.

g3

Na silnici

Změn doznal i motor, kde je nyní třílitrový naftový šestiválec 350d o výkonu 180 kW (245 koní) a s obřím kroutícím momentem 600 Nm. Výhradně se pojí se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7g-Tronic a G je v této specifikaci opravdu pekelně rychlé, jakkoli to zní v kontextu s touto krabicí divně. Na stokilometrovou rychlost dosprintuje za 8.6 sekundy a to je na auto o hmotnosti 2.6 tuny a s aerodynamickým odporem skříně po babičce slušný výsledek! Zastaví vás omezovač ve 160 km/h a rozhodně má svůj význam – nervozita auta a hluk v této rychlosti je na hranici snesitelnosti. Jízda na silnici je však až překvapivě příjemná a komfortní a zcela nesrovnatelná s předchozím profíkem. Tady posádka z proměny na civilnější základ benefituje nejvíce. Géčko se přenese přes jakýkoli retardér a nerovnost zcela bez jakékoli reakce a jízda po rozbitém městě je naprosto perfektní. V zatáčkách je třeba počítat s vysokým profilem terénních gum, které kladou odpor a kloužou. Vyšší podvozek na měkčích tlumičích pak znamená silnější náklony karoserie. Platí ale, že jízda je abnormálně příjemná. Motor je příjemně odhlučněný, má dobré reakce a spotřeba se pohybuje kolem 12 litrů kombinovaně. Mimo města se dá jezdit zhruba kolem 9 litrů.

g6

V terénu

Tady Professional nemá konkurenci. Možná vás napadá Defender, ten už se ale nevyrábí a třeba takový Jeep Wrangler na G opravdu nestačí. Profík nabídne možnost uzavření všech tří diferenciálů a to je bez přehánění unikátní záležitost. Pokud použijete pořádné pneumatiky, Professional se vyhrabe téměř ze všeho. Všechny terénní režimy navíc ovládáte tlačítky, což je o poznání jednodušší než manuální řazení. Samozřejmostí jsou i bytelné kovové ochrany podvozku. Světlá výška se díky přepracovanému podvozku zvýšila na 245 milimetrů, auto se zvládne brodit až v 600 milimetrů hluboké vodě. Vysoký podvozek pomáhá i při přejíždění terénních nerovností, nájezdové úhly činí 36°, respektive 39°, zatímco ten přejezdový má hodnotu 24°.

g1

Jestli chcete ještě víc, Mercedes nabízí řadu offroadových příplatků. Třeba kovový přední nárazník s přípravou na naviják, střešní nosič, žebřík na zadní dveře, případně ochranné mřížky přes hlavní světla. Upřímně, v naší zemi si nedokáži představit terén, který by toto Géčko nezdolalo. Jízda v terénu je neuvěřitelně zábavná a auto vám stále dává najevo, že to pro něj nic není. Můžete se brodit nesmyslně hlubokým bahnem, křížit při tom nápravy a profík jede plynule a bez zaváhání dál. Opravdové schopnosti vám odhalí výlet do zemí s velkými horami, nebo alespoň návštěva nějakého terénního polygonu, který vám nasimuluje zajímavé podmínky.

g5

V nadpisu píši, že G Professional je jen pro vyvolené a hned vám řeknu proč. Stojí totiž v základu, kde nenajdete ani rádio, 2.075.150 korun včetně DPH. Cena testovaného vozu stála o dalších 100.000 více díky příplatkům za tragické rádio (31.000), metalický lak (32.000), vyhřívaná sedadla (11.000), kryt zavazadelníku (20.000) a ta ochranná mřížka blinkrů vyšla na 4.455 Kč… Pokud byste chtěli pokračovat, můžete připlatit offroad paket (ochrana světel, dřevěná podlaha v zavazadelníku, exepdiční střešní nosič) za dalších 221.000 korun. Inu, G 350d Professional je sice nejlevnějším Géčkem na trhu (civilní G 350d startuje na 2.413.950 Kč), ale rozhodně není pro každého. Svou cenu si nicméně obhájí bezkonkurenčními schopnostmi.

Plusy

Terénní schopnosti a technika
Jízdní vlastnosti na silnici
Styl a vzhled
Snadno omyvatelná kabina
Silný motor
Skvělá spotřeba
Prostorná kabina
Obří zavazadelník

Minusy

Závratná cena
Omezený výhled vzad
Hluk ve vyšší rychlosti

.

« »