mercedes-benz-x

Test Mercedes-Benz X 250d. Německý samuraj

25. 9. 2018 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

motor: 85%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 95%

Není pravda, že se jedná jen o přeznačkovaný Nissan. Třída X nemá shodný žádný karosářský díl a podvozek byl zcela přepracován. Výsledkem je luxusní, komfortní a stále velmi schopný pick-up. Osobně bych však sáhl po šestiválci 350d, který bude ještě lepší a zejména kultivovanější. I přes své nesporné kvality totiž verze 250d nestačí na Amarok V6.

Verdikt:

Mercedes-Benz se rozhodl vstoupit na dosud neprobádaný segment a nabídnout zákazníkům plnohodnotný luxusní pick-up. Ponechme teď stranou, jestli někdo někdy vůbec takové auto potřeboval, je to rozhodně moudrý tah, protože takový VW Amarok se vydal téměř prémiovým směrem. Nejenže nabízí šestiválec, ale i několik vyloženě luxusních výbavových linií. Krok Mercedesu je tak zcela logický, tento segment zažívá celosvětově velký boom a i tato značka chce mít svou odpověď na úspěch jiných.

Jelikož se jedná o první takové vozidlo značky, vybral si spolupráci s koncernem Renault-Nissan a za stavební základ použil model Navara. Jenže pozor, s dárcem platformy má ve výsledku pramálo společného. V nabídce jsou vznětové čtyřválce X 220d a bi-turbo X250 d, které se dají kombinovat s pohonem zadních a nebo s přiřaditelným pohonem všech kol. Na výběr je také 7° automatická nebo 6° manuální převodovka. Čtyřválcové motory pochází od koncernu Renault-Nissan, ale nejvyšší motorizace – vidlicový vznětový šestiválec – pochází z vlastní produkce. X 350d se 180 kW/258 koňmi a 550 Nm, je spojen výhradně s automatickou převodovkou 7G-Tronic Plus a se stálým pohonem všech kol 4Matic vyvinut Mercedesem. Ten rozděluje točivý moment v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy.

x250d_4

Třída X má oproti výchozímu modelu Navara také větší rozchod i rozvor a ani jeden karosářský díl není shodný. Za čistým a elegantním designem stojí stejný člověk, který navrhoval coupé třídy E. Mercedes-Benz si dokonce sám vyrábí i veškeré příslušenství, jako jsou nástavby korby nebo její okrasné rámy. Xko si navíc můžete pořídit i v drsné offroad verzi se zvýšeným podvozkem o dalších 20 mm (na konečných 222 mm). Odlišnosti oproti Nissanu jsou i na podvozku, který je komplet přepracovaný, aby splňoval nároky klientů značky na komfort jízdy.

Podvozek tak tvoří přední lichoběžníková ramena na přední nápravě, zatímco vzadu je víceprvková tuhá náprava. Na všech čtyřech kol jsou vinuté pružiny a nepoužívají se listová pera. Mercedes-Benz speciálně ladil také stabilizátory. Nájezdové úhly jsou až 30,1° vpředu, respektive 25,9° vzadu a přechodový úhel má hodnotu 22°. Stoupavost je 100 %, tedy 45° a pick-up zvládne maximální boční náklon 22°. Tolik tedy k tomu, když toto auto někdo nazývá Navarou s jiným znakem, není to totiž pravda.

x250d_3

V interiéru se kladl důraz na luxus a originalitu. Zaujme zcela nová přístrojová dvoubarevná deska s velmi nápaditým designem výdechů klimatizace v její vrchní části. Nechybí luxusní sedadla s prvotřídní kvalitou kůže. Naopak ovládání přiřaditelného pohonu všech kol a nebo řadící páka, která se nachází na středovém tunelu, jsou z Nissanu. Šestiválec X 350d ovšem disponuje řazením pod volantem tak, jako to mají prakticky všechny ostatní mercedesy.

Vnitřek automobilu je rozhodně povedený, ačkoli se najdou detaily, které by mohly být lepší. Týká se to především převzatých ovladačů, nevzhledného plastu kolem řadící páky a nemožnosti nastavit volant podélně. Nepotěší ani krátké sedadla, nebo přítomnost staršího informačního systému. Nicméně jsme ve třídě pick-upů a na tyto poměry je interiér absolutní špička. Zaujme velký dekor po celé šíří, parádní volant nebo tablet na palubní desce. Na první pohled to tady vypadá jako v klasickém SUV této značky.

x250d_1

V nabídce je trojice výbav Pure, Progressive a Power, které se liší nejen výbavou, ale také designem. Zatímco základní Pure má plastové nárazníky a plechové 17″ disky, nejvyšší Power nabídne naopak chromové doplňky karoserie, LED přední světlomety a podobné stylové doplňky. Třída X se nabízí výhradně s dvojitou kabinou. Užitečná hmotnost je až 1,1 tuny, na korbě je v základní výbavě LED osvětlení a kotvící prvky na třech stranách (není na výklopném čele) a mezi podběhy se na šířku vejde paleta, například sesterský Nissan Navara ji na šířku neodveze. Nákladová plocha lze zakrýt několika prvky z originálního příslušenství Mercedes-Benz. Kromě „měkkých“ krytů jako je například rolovací plato, to může být i výklopný laminátový kryt a nebo hard-top, který nákladový prostor zakryje do výšky střechy. Pro modely s pohonem zadních kol platí nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu 3,2 tuny, pro čtyřkolky je to až 3,5 tuny, díky čemuž lze podle tiskové zprávy za vozidlo připojit přívěs se třemi koňmi nebo až osmimetrovou jachtou.

Pod kapotou testované verze se ukrýval naftový čtyřválec 2,3l o výkonu 140 kW a kroutícím momentu 450 Nm. Obavy o slabou dynamiku nejsou úplně na místě. X 250d umí zrychlovat solidně a vozu nechybí síla ani v dálničních rychlostech. To platí i při prodírání se opravdu strmým terénem. Velké plus této jednotky je její nízký apetit po pohonných hmotách. Ve městě se vejdete do deseti litrů a při kombinované jízdě klidně pod osm litrů. Trochu jen zamrzí horší kultivovanost projevu motoru, ale Mercedes výrazně investoval do utlumení kabiny. Oproti Nissanu je to velký rozdíl a hluk nafťáku téměř nepoznáte, maximálně dokud je studený.

x250d_6

Testovaný model byl spjat se sedmistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Ta spolupracuje s motorem na jedničku a řadí naprosto hladce a logicky. V této specifikaci se Xko opravdu blíží klasickému SUV. Pohon všech kol je řešen pomocí dvou diferenciálů, přičemž ten zadní jde uzavřít. Standardně Xko pohání pouze zadní náprava a pohon té přední se připojuje manuálně pomocí tlačítka u voliče převodovky.

Jízdní komfort se proměnil ukázkově a odpovídá jménu značky. Vůz neposkakuje, krásně tlumí nerovnosti a působí naprosto jistě. To platí i pro jízdu v terénů, která je prostá většímu natřásání a poskakování přes nerovnosti. Drobné chvění zadní nápravy jde cítit až na opravdu velkých a zejména ostrých nerovnostech. Přes svou velikost a komfortní nastavení je až podivuhodné, jak vůz dokáže proplouvat zatáčkami. Překvapila mě jeho obratnost a okamžité reakce na volant. Vůbec si nepřipadáte, že řídíte takový kolos. Za nastavení podvozku si Mercedes rozhodně zaslouží pochvalu, už teď jsem zvědavý na ještě pokročilejší verzi s šestiválcem.

x250d_5

Po připojení pohonu všech kol se pick-up promění v regulérní off-road a zdolá opravdu slušné překážky. Limitem je pouze světlá výška a dlouhý rozvor auta, který komplikuje průchodnost a manévrovatelnost v terénu a zejména na ostrých hranách. Upřímně, u nás jsem nebyl schopný najít terén, kde by Xko mělo problém. Pokud tedy toužíte po velmi schopném pick-upu, který umí zároveň nabídnout komfortní jízdu kombinovanou se slušnou ložnou plochou, je X 250d  skvělou volbou.

Osobně bych ale sáhl po šestiválci 350d, který bude ještě lepší a zejména kultivovanější. I přes své nesporné kvality totiž verze 250d nestačí na Amarok V6. Nejlevnější verze s pohonem zadních kol, manuální převodovkou a v nejnižší výbavě Pure startuje na zhruba 800 tisících Kč bez DPH. X 250 d s pohonem všech kol, automatickou převodovkou ve výbavě Power vyjde minimálně na 1 080 500 Kč bez DPH.

Plusy

Silný a úsporný motor
Schopnosti v terénu
Komfort
Bohatá výbava
Délka a ložná plocha korby
Nízká spotřeba

Minusy

Řízení s dlouhým převodem
Omezený vnitřní prostor
Slabší kultivovanost motoru
Krátká sedadla vepředu
Velký sklon opěradel vzadu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz