mini-cooper-s-3d-exterior-2

Test MINI Cooper S. Velmi schopná stylovka

5. 2. 2019 • MINI, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 100%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 95%

Nové Mini Cooper S se prostě povedlo. Dospělost mu prospěla, přesto však nezapomněl, kým opravdu je a jak moc vám dokáže zamotat hlavu, abyste hned jeho kouzlu podlehli. Je hravé. Je sexy. Je to Mini.

Verdikt:

Úchvatný kousek auta v ještě krásnější modré barvě se mnou lišácky koketoval z dálky už na parkovišti. V Mini už jsem kdysi seděla, ale byl to spíše dědeček, v porovnání s tímto mnohem mladším chuligánem. Vždy je zajímavé pozorovat, jaký kus cesty auto muselo urazit, aby se dostalo tam, kde je teď. Mini má ten jedinečný dar, že od začátku má pevně daný design své existence a toho se drží i moderní pojetí. Jediné, co se zásadně mění je interiér, avšak hlavní prvky, které jsou poznávacím znamením každého Miníka, zůstávají. A to je moc dobře. Ale dost kecání okolo, jistě vás zajímá, jak vypadá a ještě víc, jak se s ním řídí.

Tento Miník je už třetí generací. Mini prošlo faceliftem a měnilo se toho mnoho, většinou to byly ale nevýrazné prvky, kterých si běžný uživatel možná ani nevšimne. Na autě naleznete jeden prvek, který se výrazně odlišuje od předchozích generací a je takovým středobodem poznávacích znamení, díky kterému snadno odlišíte staré mini od nového. Na mém testovaném voze se ono znamení ukrylo do zadních světel. O co se jedná? O Uninon Jack. Na ostrovech s imnozí myslí, že je to kýčovité a divné, ale my tady na pevnině jsme za to moc rádi. Dodává to miníkovi celkový šmrnc. Vy si ale ve svém sestavování ideálního miníka můžete tuto vlajku dát ještě na zpětná zrcátka, střechu a nebo i do interiéru na vnitřní dekor. Škála možností je opravdu veliká, svého Miníka si můžete nechat nalakovat množství barev od červené, přes modrou až po stylově černou. Závodní pruhy dodají pak více grácie. Napadá mě, že je to snad jediné auto, které má takovou variabilitu personifikace. Toho by se mělo náležitě využít!

cooper2

Auto nám také trošku vyrostlo a zvětšilo se, avšak nijak extrémně, stále si zachovává své kouzlo malého, za to však drsného parťáka. Na první pohled se vám může zdát, že je auto takové baňatější, nebo snad „plnoštíhlejší“? V porovnání s první verzí modelu z roku 2001, je co srovnávat. Celková délka dnes činí 3850 mm, na výšku pak 1414 mm.

Vraťme se ještě ke světlům. Přední kukadla, stejně jako ty zadní, obsahují LED diody s velmi adaptivními LED světlomety. Přiznám se, když jsem řídila auto v noci, nikdy dřív jsem tak daleko nedohlédla, jako právě s těmi to světly. Pro vás dobře, pro protijedoucí auta asi nic moc, často mě někdo problikl, zřejmě světla na ostatní působí jako dálková, přestože nejsou.

Auto jsem vzala na menší projížďku po okrskách, ve městě je mu sice dobře, ale teprve venku vám ukáže, jaké doopravdy je. Nejdříve se ale pojďme podívat, co za poklady se skrývá uvnitř auta. Na rozdíl od předchozí generace sedíte poměrně vysoko. Nemusíte se tedy bát o svůj zadek při přejetí díry nebo retardéru. Velký plus. Z auta je perfektní výhled. I když sedíte vysoko, mohlo by se zdát, že nejste v mini, ale v normálním voze, skvělá optická iluze, nemyslíte?

cooper6

Zatímco se rozhlížím po prostoru, koutky rtů mi cukají do úsměvu. Mini je prostě Mini. Je to jedinečné auto, které si s ničím jiným na světě nespletete. Počínaje kulatým 6,5 palcovým displejem uprostřed, který je mimochodem dotykový, to u předchozí generace neexistovalo, tak až po mohutný obšívaný kožený volant. Drží se skvěle. To, že je multifunkční je už tak nějak automatické.

Vraťme se ještě k displeji, který je plně dotykový. Má několik funkcí. Naleznete v něm položku Můj mini, kde zjistíte aktuální spotřebu i celkový dojezd auta a nebo také navigaci, ta se mi ovládala trochu hůř a párkrát jsem se nad ní rozčílila, ale je to asi jen o zvyknutí si. Pokud nechcete displej ovládat bříškem prstu, což bych vám také při provozu na silnici doporučovala, k ovládání můžete použít joystick, který se nachází ve středu za řadící pákou. Ovládání s ním je opravdu jednoduché. Stačí pět vteřin a už to máte v ruce. Tím, jak volíte v hlavním menu, tím se také mění LED zbarvení kruhu displeje. Stejně tak když měníte teplotu ve vozu, kruh se zbarví do modročervena, dle toho, co jste si navolili. Trochu mne zklamalo, že si nelze navolit barvy podle svých preferencí.

cooper3 cooper4

Při ohlédnutí dozadu, tam už to taková hitparáda není. Nesmíte zapomínat, že tento Miník je třídveřový. Na zadní sedačky se dostanete při sklopení té přední. Zde nastává problém, při sklopení a popojetí sedačky, nevznikne velký prostor k průlezu, pokud máte víc jak 180cm jako já, tak tam ani nelezte. Mně se při focení stala taková vtipná věc. Vlezla jsem si dozadu, avšak celkem silný vítr mi zavřel boční dveře, a tak bylo velice úsměvné a obtížné se dostat následně ven. Pár desítek minut mi to určitě trvalo. Nejenže při nastupování dozadu se musíte tak nějak krkolomě krčit, abyste se tam vůbec dostali, vystupování je stejného možná až horšího charakteru, jenže co dělat, když otevírání dveří je vepředu za sklopenou přední sedačkou a vy nemáte při sobě nikoho, kdo by vám pomohl? No věru, kolemjdoucí se asi dost pobavili.

Mimochodem dokážete si představit, že byste jako mladá mamina soukala v tom mini prostoru na průlez dozadu autosedačku a následně ještě svého brečícího potomka? Inu, to je určitě záměrná pomsta za všechny vaše hříchy z mládí!

Mnoho místa vás nečeká ani v zavazadlové části Miníka. Běžný nákup se tam vejde, větší kufr na delší cestování už ne. V tomhle ohledu auto není moc praktické. Hodí se spíše jako druhé auto do rodiny anebo na vyblbnutí.

cooper5

Celou dobu, kdy se kochám prostorem, na mě uprostřed panelu bliká červeně srdíčko. Jakoby mě lákalo svou melodií k nastartování. Dlouho neotálím a tlačítko stisknu. Ozve se zvuk, který určitě bude lahodit každému uchu. Po každém nastartování, začínáte na režimu MIND, ten si ale můžete změnit na GREEN nebo SPORT. Režimy se snadno mění páčkou uprostřed panelu, tam kde se nachází tepající srdíčko. Když jsem jezdila po městě, měla jsem vždy zapnutý GREEN, ostatně uvnitř města se moc nevyblbnete, je to tam samá kolona, samý semafor, ale taková noční vyjížďka? No možná byste se  s režimem sport mohli blízknout před svojí partnerkou, nebo snad ona před vámi? Nezapomeňte na to, že auto je lehce bestiálního charakteru a ten, kdo to nemá v rukou, toho jeho řidičské zkušenosti mohou velmi brzy zradit a problém je hned na světě.

My se naštěstí teď ocitáme na okrsce kdesi za Prahou. S napětím a očekáváním v krvi přepínám z režimu green na sport. Jsem trochu nervózní z toho co mě čeká, avšak cítím, že se Miník probudil ze svého kabátku elegána. Nahodil si kšiltovku a napjatě čeká, co po něm budu chtít. Každou vteřinu o to víc připraven se vrhnout spolu se mnou do pekla a náležitě si to užít. Tak jedem!

Pevné uchopení volantu a dokonalá souhra brzdy s plynem, zaručí orgasmické divadlo se smyslným a hlavně hlasitým zaburácením ve sportovně laděných výfucích. Srdce se mi zběsile roztluče uspokojením a křičí do mozku, že chce ještě. Rovinka sem, zatáčka tam. Auto se sice v nich lehce natáčí, ale není to nic z čeho byste měli mít strach. Přestože je Mini malého vzrůstu, určitě nehrozí, že byste si při prudší zatáčce převrhli. Sportovní sedačky vás udrží na místě, tělo vám jistí vystouplé postraní opěrky a nenechají vás vyklouznout ze svého sevření. Tohle auto postě chcete mít. Je to tak boží, že to slovy ani nejde popsat. Epicky dospělo, přesto neztrácí svůj elegantní šarm do města a chuligánskou hravost na okrsky. Kdyby se v autě nacházel manuální samosvorný diferenciál, bylo by auto nepřekonatelné. Ale bohužel. I přesto má dost do sebe. Řízení je zábavné, rychlé a přímé. Do zatáček jde s grácií a přesností. Ani podvozek auta vás příliš nezklame.

 

Po krátké době krotím Miníka na mírnější režim. Oba si potřebujeme odpočinout, já teda víc než on. Tělem mi stále proudí adrenalin a pocit spokojenosti, který ve mně auto zanechalo. Jako poslední nás čeká se podívat, co Miník skrývá uvnitř motoru. V testované verzi jsem měla čtyř válec s dvoulitrem a 141kW. V překladu pekelník, který se dá krotit jen opravdu obtížně a přímo volá po tom, abyste si vyzkoušeli, co umí.

Z rychlení z nuly na sto nastane za neuvěřitelných 7 vteřin. Jakmile se dostane nad 130 kilometrů v hodině, zrychlení na vyšší rychlost už není tak znatelné a překvapující, jako při nižší rychlosti. Součástí testovaného vozu byla i sedmistupňová dvojspojková automatická převodovka Steptronic, která je oproti ostatním převodovkám výjimečná svou přesností a rychlostí v řazení. Co se týče spotřeby, ta je taky super. Jezdíte-li na green režim, spotřeba se vám ustálí na necelých 6 litrech. Samozřejmě sportovnější jízda je znát a tak není divu, že se vám spotřeba vyšplhá klidně i na 12 litrů. Ale s tím už tak nějak musíte počítat, když si jdete koupit Miníka ve sportovní verzi.

cooper7

Jak je známo, Mini samo o sobě musí čelit velkým předsudkům, které si na něj vytvořili povětšinou Češi. Když potkáte auto na silnici, většinou v něm sedí blonďatá žena. Někdy i mladý kluk. Avšak pozor tohle Mini rozhodně není žádná nákupní taška pro milenky. Je to pořádné auto, pro pořádné řidiče, kteří už mají nějaké řidičské zkušenosti za sebou a ví, jak se k autu chovat a co od něj očekávat, neboť Míni rádo zkouší váš řidičský um a to převážně při rychlejší jízdě a v zatáčkách, kdy se nekontrolovatelně trhá z rukou. V těchto zkouškách jen tak někdo neuspěje.

Nové Mini Cooper S se prostě povedlo. Dospělost mu prospěla, přesto však nezapomněl, kým opravdu je a jak moc vám dokáže zamotat hlavu, abyste hned jeho kouzlu podlehli. Je hravé. Je sexy. Je to Mini.

Plusy

Vynikající řízení
Vynikající motor
Vynikající podvozek
Vynikající vzhled
Konečně kvalitní interiér
Nízká spotřeba
Hezké detaily

Minusy

Vyšší cena
Slabší vnitřní prostor
Převodovka občas cuká

.

« »

MENU