IMG_0061

TEST ojetiny Volvo XC60 D5 – Hlavně pohodlně

17. 2. 2016 • Novinky, Ojeté vozy, Testy, Volvo

Svými prodejními čísly XC60 překonalo všechny své sourozence ze stejné továrny, předčilo však i BMW X3, Audi Q5 a Mercedes-Benz GLK. Nyní jich je na trhu ojetin velká spousta a za ceny od 400 000 Kč do částky něco přes milion se zdá být dobrou volbou. Otázka tak zní, má proti tvrdé konkurenci smysl?

Elegantní, dravé a sympatické, to jsou přídavná jména, která charakterizují Volvo XC60. Moderní oblé tvary, přikrčená příď, vysoký podvozek a klasická záď s podlouhlými světly, která už několik let charakterizují tuto zpola prémiovou švédskou automobilku. Je poměrně náročné jej zařadit do kategorie, kde by XC60 našlo přímého soupeře, Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK a Range Rover Evoque jsou podobně velcí, avšak dražší a většinou o chlup lepší. Je na půl cesty mezi touto prémiovou třídou a velkými SUV typu Hyundai SantaFe a Honda CR-V. XC60 tak útočí hned na několik kategorií a za stejnou cenu mezi ojetinami najdete spoustu z přímých i nepřímých konkurentů.

Výstřižek

Zvenčí se Němcům vyrovná a v určitých ohledech je i předčí. V interiéru to však neplatí, ne že by nebyl pěkný nebo kvalitní, ale kvalita materiálu není zdaleka tak vysoká jako u Audi, BMW či Mercedesu. Zpracování je dobré a po čase stráveném uvnitř Volva s tímto švédským stylem nějak sžijete a zalíbíte si jej. Středový panel se na první pohled zdá nepřehledný, ale po několika minutách jízdy zjistíte, že ovládání je příjemné a každé tlačítko má svůj účel. Volant hezky padne do rukou a jedinou nevýhodou je jeho obyčejnější vzhled a levně působící tlačítka. Rovněž páčky blinkrů a stěračů jsou jako z autobusu. Kde ale XC60 dostává třikrát podtrženou jedničku s hvězdičkou jsou sedadla, která oplývají komfortem a příjemnými materiály. Jen boční vedení zůstalo někde v továrně, ale to rodinnému SUV určitě odpustíte. Posed za volantem a celková ergonomie dostává taky pochvalu. Zavazadelník se svým objemem 495 litrů neoslní, ale ani neurazí, jen je mělký a nakládací hrana příliš vysoko.

Výstřižek2

Jízda

Já si pro aktuální test ojetiny vybral XC60 D5 AWD s 2.4-litrovým pětiválcem, který je propojen s manuální převodovkou a disponuje výkonem 136 KW. Z výrobní linky auto sjelo v roce 2009 a nyní má najeto pouze 90 000 kilometrů.

Při prvních kilometrech mě překvapuje dobře naladěná manuální převodovka a spojka, sžívám se s nimi během malé chvilky a po pár hodinách řadím bez sebemenšího cuknutí. Výhled je slušný do všech stran a překáží jen zpětné zrcátko díky jehož velikosti nikdy nevidím na semafor.

Řízení je příjemně tuhé, ale o nějaké nadprůměrné zpětné vazbě se tu mluvit nedá a při vyšších rychlostech se hůř předpokládá, co bude šedesátka dělat. Podvozek je houpavý a s vyššími rychlostmi se zrovna v lásce nemá.

Proto je lepší zklidnit a užívat si bezkonkurenčního odhlučnění i při rychlostech kolem 150 km/h a geniálně naladěného podvozku, který vás bude hýčkat na jakémkoliv povrchu. Dlouho jsem nejezdil s autem, které by tak dobře žehlilo propadlé kanály apod., i když ono z velké části za to mohou i naše pneumatiky, které jsou s rozměrem 235/65 R17 takovým druhým odpružením. V zatáčkách však moc nepodrží.

Výstřižek3

2.4-litrový pětiválec funguje skvěle a jakékoliv naftové čtyřválce strčí do kapse, na klidné šestiválce ale stále ztrácí. Motor od Volva překvapí solidním zátahem už v nižším spektru otáček, pružností, kultivovaností a příjemnou spotřebou. Ve městě se dá jezdit za 9 litrů, mimo za 6.5 a na dálnici nepřekročí 8 l/100 km.

Pohon všech čtyř kol s připojovatelnou zadní nápravou přes spojku Haldex čtvrté generace funguje bezproblémově a ani jednou jsem připojení zadních kol nezaregistroval. Díky vyšší světlé výšce se nezalekne ani lehčího terénu a zastaví jej až silniční pneumatiky.

Pokud nejezdíte svižně a rádi plujete krajinou s rodinou nebo se svojí partnerkou, tak Volvo XC60 je ideální volbou. Komfortně a tiše vás odveze klidně tisíce kilometrů daleko a budete se cítit stále svěží. Jako bonus dostanete nadměrnou dávku bezpečnosti v podobě důkladně promyšlené karoserie a různých aktivních prvků.

Výstřižek1

Technika

Vznětové jednotky zastupují pětiválce D3, D4 a D5, které své názvy v průběhu doby různě střídaly a měnily. První agregáty 2.4D a D5 nabízely 120 a 136 kW, později byly nahrazeny novějšími 2.4D Drive 129 kW a D5 151 kW. S rokem 2010 přišla novinka D3 se sníženým zdvihem, která z objemu 2.0-litru dolovala výkon 120 kW. Ta o 12 měsíců později posílila na 158 kW. V roce 2012 se stal základním motorem dvoulitr D3 se 100 kW (FWD) a k D4 se vrátil objem 2.4-litru a 120 kW. Posledním vznětovým zástupcem byl čtyřválec o objemu 2.0-litru s označením D4 Drive-e s výkonem 133 kW a pouze předním náhonem. Všechny motory byly osazeny dvojicí různě velkých turbodmychadel, tzv. bi-turbem.

Zážehové motory jsou u nás neobvyklé, ale občas na ně narazíte. Přeplňované dvoulitry 2.0T/T5 nabídnou výkon 149/177 kW a pohon jen předních kol. Čtyřkolku dostanete u 3.2-litrového šestiválce s atmosférickým plněním (179 kW) a k 3.0-litrovému šestiválci s přeplňováním, který na kola posílá 224 kW.

Pohon všech čtyř kol AWD zajišťoval systém připojovatelné zadní nápravy Haldex čtvrté generace a s motorem spolupracovala šestistupňová automatická převodovka s měničem (Geartronic) nebo šestistupňový manuál. Vpředu je zavěšení McPherson a vzadu víceprvek.

Výstřižek4

Na co si dát pozor

Volvo XC60 je známé svou spolehlivostí a velmi dobrou kvalitou naftových pětiválců. Jediným zmíněným problémem na různých fórech jsou brzy odcházející zadní ložiska, která poznáte podle hučení. Na škodu není zkontrolovat kladku řemene, ta se má podle odborníků měnit po 60 000 kilometrech. Životnost motoru prodloužíte pravidelnými a včasnými výměnami oleje, osobně bych nepřekračoval 15000 kilometrů.

Doporučujeme/nedoporučujeme

Mým favoritem je pětiválec 5D AWD s výkonem 136 kW. Spokojeni však budete s téměř všemi pohonnými jednotkami a pouze nejslabší D3 se 100 kW silou zrovna neoplývá.

Zážehové jednotky skvěle zastupuje spolehlivá atmosféra 3.2-litru a parádní třílitr s velmi slušným výkonem 224 kW.

Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.

Plus

Design

Komfort

Kultivovaný a silný pětiválec

Spotřeba

Mínus

Horší materiály v interiéru

Sedadla nemají žádné boční vedení

Nestabilní podvozek v zatáčkách při vysokých rychlostech

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz