peugeot-5008-exterior-1

Test Peugeot 5008 GT 2.0 HDi. Na pomezí prémiové třídy

22. 1. 2018 • Novinky, Peugeot, Testy

motor: 95%

Podvozek: 90%

Převodovka: 85%

praktičnost: 90%

zpracování: 95%

Peugeot 5008 se na míle vzdálil své předchozí generaci a překvapí vás kvalitou provedení, originálním interiérem, luxusní výbavou a komfortem jízdních vlastností. Navíc je prostorný a jeho zadní sedadla jsou ve své třídě unikátně řešena.

Verdikt:

Většina z vás má zřejmě model 5008 zafixováno v paměti jako nevzhledné a nepříliš podařené MPV. Peugeot si toho byl moc dobře vědom a současnou generaci kompletně přepracoval do podoby velkého SUV. Krok je to zcela logický, tato kategorie aut je v dnešní době jedna z nejoblíbenějších. Pokud člověk nezkusil aktuální modely značky Peugeot, první pohled a usednutí dovnitř mu zřejmě vyrazí dech, ale to bych předbíhal.

Model 5008 stojí na stejné podvozkové platformě EMP2, kterou sdílí s menším sourozencem 3008. 5008 je ale větší ve všech směrech. Na délku měří 4641 mm (3008: 4 447 mm), široký je 1844 mm (3008: 1841 mm) a na výšku naměříte 1646 mm (3008: 1623 mm). Nejvíce se natáhl rozvor náprav, který činí 2840 mm, což o 165 mm více než v případě 3008, ale také o 40 mm více než v případě Škody Kodiaq. Francouzská novinka na délku měří 4641 mm, české SUV pak 4697 mm.

Stejný technický základ ale skýtá i jednu z možných nevýhod – minimálně pro určitou část případných zájemců o koupi tohoto crossoveru. Peugeot totiž nenabízí klasický pohon všech kol ani do jednoho ze svých SUV a nahrazuje jej funkcí Grip Control, která prostřednictvím otočného ovladače auto nastaví tak, aby ve ztíženém terénu projelo co nejlépe. Nebudu vám lhát, na zasněžených cestách to opravdu reálný pohon všech kol zastoupit nezmůže.

5008_3

Design vozidla hodnotím velmi kladně a současný trend, nastolený před pár lety modelem 308, se postupně vyprofiloval v opravdu povedenou záležitost. Peugeot navíc potěší opravdovými Full LED světlomety s výbornou svítivostí a nadstandardní výbavou, kterou třeba u českého konkurenta nedostanete. Po usednutí do interiéru vás totiž čeká šok a nebudete věřit, kam se Francouzi kvalitou zpracování dostali.

Interiér se samozřejmě nese ve stylu, který značka nazývá i-Cockpit, ale oproti prvním autům s tímto inovátorským vnitřkem, to v novince konečně funguje. Ano, stále je tu malý a vše, jen ne kulatý volant a kaplička budíků na vrcholu palubní desky. Ta je i v nejnižší výbavě plně digitální a pomocí 12.3 palcového displeje zobrazuje opravdu vkusnou a velmi plynulou grafiku, kterou si navíc můžete dost individualizovat. Tady Peugeot válcuje i obdobný systém od Volkswagenu, který nenabízí individuální přizpůsobení a tolik efektů, byť je logičtější na ovládání a informativnější. Dalším výrazným prvkem je další velký středový displej o rozměru osmi palců, který hostí systém infoteinmentu.

5008_2

Dobrou zprávou je, že na budíky konečně vidíte a malý volant je jen o zvyku. Nakonec se vám bude držet velmi příjemně a výhled na virtuální budíky vás bude těšit svou nezvyklostí. Digitální přístrojový panel nabízí řadu možností zobrazení a přizpůsobení, umí například měnit design “budíků”, nebo je upozadit na úkor mapy a pokynů navigace. Podobně přizpůsobitelné je ale vlastně celé auto, tedy v případě, že je vybaveno systémem Amplify (za příplatek 12 tisíc korun, pro verzi GT standardně), který umí měnit vůni v interiéru (vůně jsou na výběr tři), dává řidiči možnost upravovat vnitřní osvětlení a ve spojení s masážními sedadly nabízí několik masážních programů. Masáž už není jen o nafukování částí sedadel, jako tomu bylo dříve, ale obsahuje opravdové masážní hlavice.

To jsou v podstatě prémiové funkce a Peugeot luxusního segmentu nenakukuje pouze možnostmi výbavy, ale i provedením a kvalitou interiéru. Nové SUV zaujme velice slušným zpracováním i několika pohlednými detaily, třeba neotřelými dřevěnými dekory, hezkými sedadly nebo pěknými tlačítky, připomínajícími klávesy piana. Jenže jsou tu i chyby a to zejména absence reálných tlačítek, které se přestěhovaly do infoteinment systému. Nezní to jako zásadní chyba, ale vězte, že přes velký displey budete muset ovládat v podstatě vše, včetně nastavení ventilace a veškerých asistenčních systému. Zmíním třeba Start/Stop, ke kterému se budete muset složitě doklikat a ještě skrolovat v nabídce všech systémů. Občas je to k vzteku, samotný systém navíc není nejrychlejší a občas na stisknutí hned nezareaguje a musíte jej opakovat.

5008_1

Peugeot 5008 rozhodně potěší vnitřním prostorem. V druhé řadě naleznete tři samostatná a plně polohovatelná sedadla a další dvě sedadla, která jsou za běžných okolností schovaná v podlaze v kufru. Sedadla se ale dají nejen vyklopit a z pětimístného auta udělat sedmimístné, ale dají se naopak také zcela vyjmout a zvýšit tak objem kufru. Ten v základu nabídne 702 litrů, po odsunutí druhé řady sedadel zcela vpřed se dá zvětšit na 952 litrů. Pokud ale třetí řadu sedadel vyjmete, může být objem až 780, respektive 1060 litrů. Po sklopení opěradel sedadel v druhé řadě do roviny se objem dostane až ke dvěma tisícům litrů.

Testovaná varianta GT se váže pouze s vrcholnými motorizacemi a my máme tu naftovou o výkonu 180 koní a s jedinou možnou převodovkou – automatem s hydrodynamickým měničem a šesti stupni. Motoru není co vytknout a dlouhodobě tvrdím, že HDi patří k těm nejlepším naftovým motorům na trhu. Zátah je hutný, naléhavý a plynulý. Celá jednotka navíc potěší nadprůměrnou kultivovaností a dobrou odezvou. Automat navíc zcela “vyžehlí” turbodíru a s motorem si velmi dobře rozumí, byť je právě on slabší stránkou celého řetězce. Občas si totiž umí lehce škubnout nebo zbytečně váhá. Spotřeba je pak velmi slušná a dynamicky se budete pohybovat kolem 8 litrů, úsporně a mimo město klidně za 5. Týdenní test se zastavil na kombinované spotřebě 7 litrů.

5008_4

Peugeot 5008 sice ani přes dlouhý rozvor a rozvalitou karoserii nepoužívá zrovna sofistikovaný podvozek, vzadu najdeme jen vlečenou nápravu, přesto nabízí slušný projev, jehož největší předností je vyrovnanost a stabilita. Překvapilo mě však i to, s jakou ochotou se vrhá do zatáček a jak mrštně působí. Tomu sekunduje i strmé řízení, na které vůz ihned reaguje. Jízdně tak rozhodně 5008 umí potěšit, ale nejvíce se vám bude líbit komfort. I s paketem GT na velkých kolech byl vůz za každých okolností velmi pohodlný a nepřenášel rázy od kol do interiéru. Naopak se typicky “francouzsky” pohupoval a dopřával posádce kýžený komfort. Tak to přesně v této třídě má být.

5008_5

Ceny začínají na 610 000 Kč, přičemž základním motorem je 130koňový benzínový tříválec o objemu 1,2 litru. Testovaná varianta GT bez příplatků startuje na 945 000 korun. Na druhou stranu pak auto nabídne bohatou výbavu, která není rozhodně všude samozřejmostí.

Plusy

Hutný zátah motoru
Nízká spotřeba paliva
Povedený design přístrojové desky
Agilita v zatáčkách

Minusy

Pomalý infoteinment
Absence hardware tlačítek
Občas váhavá převodovka
Málo místa vzadu nad hlavou a okolo ramen
Vysoká základní cena zkoušené verze

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz