MENU
1250x200-rebrand-vam_hore_cz
subaru-levorg-exterior-7

TEST Subaru Levorg 1.6 GT-S MY2017

4. 8. 2017 • Novinky, Subaru, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 90%

Podvozek: 100%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 75%

Subaru se jednoduše vrátilo ke svým kořenům a místo zbytečně velkého Legacy postavilo vůz podle klasického receptu ze staré školy, kde hlavní roli hraje podvozek. Nový přírůstek má však také velmi schopný motor s vynikající převodovkou. Levorg je vůz, který svým projevem nadchne i zapálené řidiče, shánějící kombinaci praktického a zábavného auta.

Verdikt:

Subaru Levorg má kolem sebe už teď ikonickou auru a není těžké pochopit proč. Stačí se projet a hned poznáte, že toto auto se opravdu povedlo a umí potěšit perfektním podvozkem, skvělým řízením a neskonalou chutí vrhat se do zatáček. Ne, nebudu tvrdit, že je to dokonalé auto – rozhodně by mu slušel víc silnější motor a třeba možnost manuální převodovky. Pravdou však zůstává, že na trhu není mnoho aut, která by takto mířila na řidičovu radost. Do nového modelového roku 2017 přijíždí s decentním faceliftem, který zvenčí téměř nepoznáte, ale uvnitř se zlepšilo odhlučnění, dostal nový informační systém a také systém EyeSight.

Navíc Subaru přidalo i některé další chytré drobnosti. Například adaptivní tempomat přestane brzdit při dojíždění pomalejšího vozu ve chvíli, kdy dáte levý blinkr. Systém tak ví, že vůz vidíte a že se ho chystáte předjet Šikovné je i varování proti rozejdu do pevné překážky. EyeSight vidí, že před autem něco stojí. EyeSight Monitor promítá na čelní sklo zelený, žlutý a červený pruh. Červený se týká funkce přednárazového systému, kdy se zjednodušeně řečeno před vozem něco objevilo a hrozí riziko srážky. Žluté varování znamená zásah do řízení nebo upozornění na opuštění jízdního pruhu. Zelená barva signalizuje fakt, že adaptivní tempomat je v činnosti a vidí pomalejší vůz vpředu.

levorg6

Pokud dojde na nejhorší, vůz spustí několik fází přednárazového systému. Řidič je nejprve upozorněn akusticky a vizuálně, pak menším brzděním. Nakonec následuje plná decelerace. V případě nouzového brzdění a zásahu řidiče do řízení pomáhá systém Subaru také přibrzděním vnitřních kol, čímž se zlepší manévrovatelnost a zvýší šance na úspěšný vyhýbací manévr. A kdyby snad došlo na nehodu, mohou se hodit přidané výztuhy v předních dveřích coby další z menších novinek velkého významu.

Pod kapotou je tak stále přeplňovaný plochý čtyřválec dopovaný turbem, ale o nižším objemu 1.6 litrů. Ten je výhradně spojen s bezestupňovou převodovku Lineartronic a posílá svou sílu dále všem čtyřem kolům. A jeho výkon? 170 koní, což v kombinaci s točivým momentem 250 Nm. rozhodně není málo.

Levorg je přesně to auto ze staré školy, které jasně ukazuje, že výkon není vše a už vůbec ne tou nejhlavnější veličinou auta. Dokonce to není ani manuální převodovka, ale prostě a jednoduše podvozek! Ten je totiž mnohem dále před zbytkem auta a je naprosto fantastický. Umí za každé situace a na jakémkoli povrchu nabídnout ukázkový komfort a dechberoucí přilnavost. Opravdu je jedno, jestli jedete po krásné okresní silnici v Alpách, nebo uskákané silničce uprostřed Severních Čech.

levorg5

To je bod, kterým se Levorg odlišuje od zbytku produkce. Rychlý a dobrý podvozek totiž nalezneme i u konkurence, ale jen toto Subaru nabídne konstantní jízdní vlastnosti a komfort kdekoli. Je to skoro neuvěřitelné, ale nikdy jsem nejel běžným autem, které by mělo takto perfektně odladěný podvozek. Levorg totiž funguje na rozbité silnici lépe, než legendární WRX STi. Tam kde ono odskakuje a bouchá, se Levorg proplete bez jakékoli známky nervozity. Ani to s ním nehne  a projede jako po másle!

Díky tomu, že kola udržují stoprocentní kontakt s vozovkou, je samotný grip naprosto nevídaný. Občas si budete připadat, že máte strach a neumíte jet s autem pořádně rychle. Jednoduše přijedete do zatáčky nabrzdíte a Levorg nenuceně vykrouží oblouk a upaluje dál. Dobře, zkusíte to příště rychleji, ale lehkonohý kombík se vám opět vysměje. Limit ztráty přilnavosti je tak daleko, že na to prostě na okresce nebudete mít koule. Tam si opravdu nedokážu představit rychlejší rodinné kombi, které vás bude vybízet k průjezdům zatáček v absurdních rychlostech a přitom si zachová naprostou stabilitu a poslušnost.

levorg4

Oceňuji také to, s jakou lehkostí spolupracuje motor s převodovkou. Zatímco v režimu Inteligent udržuje převodovka motor v nízkých otáčkách a já si jen tak v poklidu pluji, režim Sport znamená otáčky vyšší a na sebemenší sešlápnutí plynu je reagováno změnou převodového poměru. Z poklidného hltače kilometrů se tak stává příjemně rychlý kombík, který do zatáček nezaklekává a je perfektně čitelný. Permanentní pohon všech kol zase zaručuje, že se nemusíte bát záludností, neboť po lehké nedotáčivosti, která přichází s limitem přilnavosti, je posláno více točivého momentu na zadní nápravu a vůz je opět navrácen do stopy – tu lze utáhnout i náhlým povolením plynu a záď auta okamžitě uhne do strany. Sám nejsem velkým fanouškem variátorových převodovek, ale musím uznat, že subarácký Lineartronic je to nejlepší mezi CVT systémy na trhu.

Plochý čtyřválec je příjemným parťákem a nabídne velmi slušnou dynamiku a tradiční “nakřáplý” projev, jež je však daleko kultivovanější, než u starších modelů. V nízkých otáčkách o něm vůbec nevíte a jen si tak příjemně ševelí. Po sešlápnutí plynového pedálu do podlahy se probere a vystřeli s chutí do otáček. Jeho reakce jsou celkově velmi rychlé. Spotřeba samozřejmě není nejsilnější stránkou Levorgu, ale nejedná se o žádné velké drama a udržíte ji v pohodě kolem 9 litrů.  Sportovní akcent dodává i komunikativní řízení, které má relativně rychlý převod a je velmi přesné. Levorg na pokyny volantu reaguje okamžitě!

levorg3

Sdílená platforma a majoritní podíl karoserie z WRX STi také znamená výbornou torzní tuhost a minimální náklony karoserie do všech směrů. Je až neuvěřitelné, jak subtilní a tuhé auto je. Ve spolupráci s efektivně přesným a příjemně strmým řízením je to jedna velká radost z dokonale sladěného celku. Zatočíte, auto okamžitě zareaguje a změní směr. A to jsme pořád v segmentu rodinných kombíků za 3/4 milionu korun.

Co by to však bylo za Subaru bez pořádné čtyřkolky! Levorg sice nemá symetrický pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem, to variátorová převodovka neumožňuje. Pohon tedy obstarává vizkozní spojka, která však nikdy nerozepne ve prospěch pouze jedné nápravy. Díky tomu auto pořád pohání všechna čtyři kola a není zde zbytečná prodleva připojení pohonu. Levorg má také chytré vektorování točivého momentu mezi jednotlivá kola a opravdu nehrozí, že vás nechá napospas. Vůz sice nemá plně vypinatelnou stabilizaci, ale i tak vás ve sportovním režimu nechá docela hodně sklouznout. Levorg je pak naprosto dokonale ovladatelný a velmi slušně přetáčivý.

levorg1

A jak je na tom interiér? Ani tady se geny dárcovského WRX STi nedají přehlédnout. Základní uspořádání je stejné, nicméně opět platí, že přibylo několik komfortních detailů. Klasická kaplička uprostřed palubní desky je obšitá kůží, to samé platí i pro okolí voliče automatické převodovky. Veškeré kožené prvky jsou potom černé s modrým prošíváním, což vypadá vážně moc hezky. Staromilce možná nepotěší knoflík elektrické ruční brzdy, který oproti WRX STi nahradil výraznou páku klasického „rukávu“, přímo vybízející k trhnutí a následnému driftování.

Celkové pojetí interiéru je však velmi povedené a Subaru v tomto ohledu udělalo obrovský pokrok. Do nedávna byl právě interiér nejslabším článkem všech vozů této značky. To se však s novými generacemi rapidně zlepšilo. Pochválit musím i nový multimediální systém a krásnou grafiku budíků v přístrojové kapličce. Moc dobře se mi také sedělo v příplatkových sportovních sedadlech, které jsou komfortní a nabídnou skvělou oporu pro tělo.

Subaru se jednoduše vrátilo ke svým kořenům a místo zbytečně velkého Legacy postavilo vůz podle klasického receptu ze staré školy, kde hlavní roli hraje podvozek. Nový přírůstek má však také velmi schopný motor s vynikající převodovkou. Levorg je vůz, který svým projevem nadchne i zapálené řidiče, shánějící kombinaci praktického a zábavného auta.

Plusy

– Podvozek a jízdní vlastnosti

– Řízení

– Pohon všech kol

– Tuhost karoserie

– Vzhled

– Interiér a jeho zpracování

Mínusy

– Možnost jen převodovky Lineartronic

– Vyšší spotřeba

.

« »