IMG_4936

TEST Lexus IS 250 F SPORT – Sehr, sehr gut!

8. 11. 2013 • Lexus, Novinky, Testy

Nad novou generací modelů Lexus se rozplývám vždy, když se mi nějaký zástupce dostane do garáže k týdennímu testu. Naposled mě zcela uchvátila aktuální třída GS a poté modernizovaná limuzína LS. Lexus ušel ohromný krok a přiblížil se německému trojlístku natolik, že zástupci tamních prémiových automobilek určitě nemají klidné spaní. Ne jinak je tomu s novou třídou IS. Pro Lexus stěžejní model v našich končinách, v nové generaci útočí přímo na BMW a nabízí nezaměnitelný dynamický look a slibuje sportovní vlastnosti. Což si vyložte tak, že IS se snaží být luxusně-sportovním vozem. Na první pohled je pryč unylost a nudnost tvarů minulé generace, podivný japonský interiér a houpavý podvozek. Nové IS je agresivní, dotažené do detailu a zároveň stále elegantní. Největší změnou je však pojetí interiéru a jeho luxus. Je šitý dle poctivé evropské školy a dojem kazí jen pár drobných detailů, které jsou pro japonská auta typické. . Lexus také změnil grafické rozhraní, které konečně vypadá k světu a doladil ovládaní myší.

Začněme ale nejprve revolučním designem.První setkání s vozem vyrazí dech a v případě testovaného modelu s příplatkovým paketem F Sport to platí dvojnásob. Ten u Lexusu zahrnuje agresivní body kit v podobě přepracovaných nárazníků, maskym prahů a odtrhové hrany na víku kufru. No a také přitvrzený sportovní podvozek. U menšího CT a SUV RX  je dopad na jízdní komfort vyloženě tragický, ale tady to prostě funguje dobře. F Sport je daleko příjemnější než M paketový podvozek od BMW a navíc pozitivně ovlivňuje chování na silnici. Zvenčí je IS v tomto provedení prostě neodolatelně hezké… Respekt odvážným designerům Lexusu! Jde však vidět, že jejich risk našel ocenění a za novým IS se otočí úplně každý.

is1

Sportovní nota je citelná i uvnitř vozu. Jsou tu krásné anatomické sedadla, které nabízí adekvátní boční vedení při rychlé jízdě a zároveň zůstávají komfortní při dlouhém cestování. Navíc jsou vyhřívána i odvětrávána. Volant s tlustším věncem a perforovanou kůží nese hrdé logo F Sport a do ruky padne skvěle. To nejzásadnější se skrývá v přístrojové kapličce. Standardní IS zde má klsické uspořádání budíků, ale s F paketem zde najdete TFT displaye přímo převzaté ze supersportovního LFA. Display disponuje pohyblivým středovým prstencem, který pro ovládání multimediálního systému odjede stranou, aby odkryl menu. Pochopitelně se dá volit různé barevné schéma a vypadá to prostě úchvatně. Grafika středového ukazatele se mění podle zvoleného jízdního režimu a v módu Sport je tak výraznější. Za tohle Lexus opravdu chválím, funguje to brilantně a efekt na ostatní je maximální. Tak hezké zpracování digitálních budíků jsem v jiném autě zatím neviděl.

YouTube Preview Image

Interiér jako celek ušel ohromný kus cesty a je dotažený do posledního detailu. Tvůrci si opravdu vyhráli a nenechali nic odbyté. Je sice trochu stísněnější, ale to na druhé straně vytváří dojem příjemného obklopení a souznění s vozem. Každý materiál v dosahu je vyroben z prvotřídního materiálu nebo obšit kůží. Líbí se mi kožené změkčení boků středového tunelu, kde dochází ke kontaktu s koleny předních pasažérů. Detail, ale opravdu efektní. Ergonomie rozmístěni ovladačů je perfektní a zaujmou třeba také dotyková tlačítka ovládání teploty klimatizace. Nově v IS najdeme volič jízdních režimů – kruhový ovladač vám dovolí vybrat přednastavené mapy v podobě Eco, Normal a Sport. Podle toho se odvíjí celková odezva automobilu. Mezi deklasující detaily v interiéru řadím zejména ovladač centrálního displaye, který má podobu počítačové myši a opravdu se nerovná geniálnímu kruhovému ovladači iDrive. Nehezký je i volič automatické převodovky a také grafické rozhraní centrální obrazovky, nebo třeba ovládání tempomatu dole pod volantem. Jenže to je asi tak vše a jako celek je interiér prostě parádní, výborně zpracovaný a ze skvělých materiálů.

is3

Kde si ale Lexus nebere příklad od svého německého rivala je motorová nabídka. IS má pod kapotou pouze atmosferické šestiválce a jeden hybrid. Ano, je to spolu s Infiniti  poslední masová značka, co jde touto cestou. Testovaný model 250 je základní motorizace a po kapotou dřímá vidlicový benzínový šestiválec 2.5 litru s výkonem 153 Kw a 250 Nm vrcholící v 6.400 otáčkách. Motor je navíc vybaven variabilním časováním ventilů a na běžnou jízdu stačí bohatě. Ne, není to trhač asfaltu, ale nabídne i svižné svezení a bezproblémové předjíždění. Motor je spjat s automatickou převodovkou a tady nastává první problém – v době dvouspojek a osmistupňových ZF převodovek je nasazení  šestikvaltu prostě krok vedle, i když řadí logicky a vcelku rychle. Manuální režim však dobrou odezvu převodovky nenabídne.

Atmosféru všichni vítáme, jelikož nám postupně vymírají a  díky časování ventilů se motor chová hodně “přeplňovaně”. Ne, nečekejte kopanec do zad jakmile překročíte 3.500 otáček, ale přesně v tomto spektru se znatelně přečasují ventily a auto citelně zatáhne a začne jít svižně do otáček. Gradace výkonu je pak prostě atmosfericky skvělá. Rád bych zmínil zvuk motoru, který je prostě úžasný. Mechanický hluboký jekot vidlicového šestiválce je opravdu lahodný a navíc silně podpořen velkými koncovkami výfuků. Zní fakt zatraceně dobře a to i zevnitř.

is2

Kluci z oddělení podvozků naštěstí nic nepodcenili a na podvozku zapracovali opravdu radikálně. V mnoha ohledech nové IS převyšuje i svého úhlavního rivala BMW řady 3. Je to až k nevíře, zejména když si vzpomenu jak divná byla předchozí generace, která nevěděla čím chce opravdu být. Současné IS však dokonale kombinuje komfort a sportovní chování podvozku. Je sice tuhý a vůbec se nenaklání, ale zároveň mnohem kultivovanější než v BMW 3. Navíc neodskakuje a drží poslušně zvolenou stopu. Řízení navíc vůbec není přeposilované a jde pěkně ztuha, pořádnou zpětnou vazbu v něm však nečekejte, ale v rámci segmentu patří mezi to nejlepší. A jelikož IS pohání “ta správná” náprava, tedy zadní, tak je s ním i legrace. Stabilizační systém jde vypnout a tak nabídne i nějaké to pohození zadkem.

is4

Možná to zní až příliš dokonale, ale pochopitelně vše není tak růžové. U nás bude mít Lexus IS problém uspět kvůli absenci dieselového motoru, pohonu všech kol a ekonomičtější benzínové varianty. IS 250 si během testu v průměru říkalo o 10 litrů kombinovaně, ve městě o 13 a na dálnici o 9 litrů na sto kilometrů. A to je to základní motor. Lexus však bude vždy levnější a lépe vybavený než konkurence. Volba je na vás!

 

Plusy

  • Mimořádně kultivovaný motor
  • Účinné odhlučnění interiéru
  • Rozsáhlá základní výbava
  • Skvělé jízdní vlastnosti

Minusy

  • Hrubá grafika navigace
  • Pomalejší reakce automatu při ostré jízdě
  • Krátký sedák vpředu
  • Slabý výkon diodových světlometů

Technické údaje
Motor Lexus IS 250
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2500
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 153 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 11.9 / 6.7 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 480 / -
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 445
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz