IMG_7181

TEST Lexus RX 450h – Háčko v eFku

5. 12. 2012 • Lexus, Novinky, Testy

Lexus RX 450h se v naší redakci již jednou ukázal a jeho test dopadl nad očekávání dobře. Tentokrát se setkáváme s jeho modernizovanou verzí, která se liší již od prvního pohledu. Facelift však ne vždy znamená krok správným směrem a právě na ověření či vyvrácení mého tvrzení se teď detailněji podíváme.

První věcí, jak jsem již předeslal, je upravený design. Ten byl v tomto případě ještě podpořen příplatkovým paketem F-Sport, který by měl i tomuto nemalému SUV dodat sportovní šmrnc, což se po stránce exteriéru zcela jistě daří. Nádechy a prolisy spolu s již dostatečně dynamicky přetvarovanou maskou skutečně odívají tohoto mastodonta do agresivního kabátu. Věřím, že pro spoustu potencionálních zájemců o jeho koupi, bude takováto úprava značně atraktivní, ale nemohu se zde ubránit pomyšlení na kočkopsa. Ano, jsem ze staré školy, což z mých článků asi cítíte. Mám rád auta s vyhraněnějším charakterem. Sportovní sporťáky a terénní teréňáky. U Lexusu RX však nenajdete vlastnosti ani jedné z těchto kategorií automobilové produkce. Přesto musím říct, že po týdenním soužití jsem se na Lexus již nedíval toliko kriticky jako prvního dne. Pokud však upustím od osobního názoru na kategorii SUV, jedná se v tomto případě o vůz designově kvalitní, což zdaleka není pro japonskou produkci typické. Na druhou stranu, srovnání s především německými konkurenty mu přece jen láme vaz. Doporučoval bych obrátit se spíše na evropské designéry, jelikož asijský vkus se od toho zdejšího liší víc než si vedení automobilky připouští. Chápu, že Evropa není a ani nemá být hlavním odbytištěm vozů Lexus, a to především v jejich hybridních variantách jako je ta, které se dnes věnujeme. Tou je zcela jistě Severní Amerika, ale když se zamyslíte nad oblibou evropské produkce na tomto území a společenským statutem majitelů takových vozů, není moje úvaha naprosto zcestná.

Interiér zůstal oproti exteriéru takřka nedotčen. Celkový dojem jistě ovlivní nový volant, který jste již mohli vidět v testu Lexusu GS, tím to ale také končí. Samozřejmě je třeba mít na paměti, že se jedná pouze o facelift a při tom se architektura palubní desky mění jen velmi zřídka. I tato drobná změna ale dokáže udělat hodně, což můžete posoudit i z fotografií sami. Další změnou, která však již nepadne do oka hned po usednutí do vozu, je uživatelské rozhraní multimediálního a informačního systému. Pro toho, kdo už měl tu čest se zmíněným Lexusem GS však zamrzí velikost jeho displaye, ale na zásadnější změnu je třeba počkat až do představení ryze nové generace. Jedna věc však každého musí praštit do očí ihned a zde ke změně nejen dojít mohlo, ale mělo. Jedná se o digitální ukazatel času alá mikrovlnná trouba. Pánové z vývojového střediska Lexusu, styďte se. V této cenové kategorii nemá podobný detail co dělat. Pokud se však podíváte na skutečný věk tohoto Lexusu RX, který je třeba počítat od vzniku celé generace nejen faceliftu, nemohu být přespříliš kritický k designu interiéru. Několik zmatených linií je jen pihou na kráse kvalitně provedeného a ergonomicky příjemného prostředí.

Mluvím zde ale o verzi 450h, takže je mi zcela jasné, že vás jen napínám, když se dosud vyhýbám technické stránce. Pojďme tedy pod kapotu. Tam na nás čekají motory hned dva a další se nám schoval až k zadní nápravě. To už je přece slušná lokomotiva. Přesto bych si odpustil matoucí označení 450, které ve mně evokuje a vždycky evokovat bude osmiválec. Ten bych ale hledal dlouho, ať jsem počítal, jak jsem počítal, válců je zde jen šest. 350h by tedy bylo přesnější. Že by vozu chyběla síla, to se říci nedá, stejně tak ale dnes již neohromí. Necelých 300 koňských sil nicméně dokáže i takto velké SUV rozpohybovat na stokilometrovou rychlost pod osm vteřin, což si určitý respekt jistě zaslouží. Co může být pro někoho zklamáním a pro jiného naopak příjemným překvapením je nenucenost s jakou Lexus RX zrychluje. To je dáno především typem převodovky. V tomto případě, stejně jako u veškeré hybridní produkce značky Lexus, nacházíme převodovku bezestupňovou. Díky ní 300 koní opravdu poznáte jen stěží, naopak dokáže velmi příjemně spolupracovat s elektrickými kolegy spalovacího agregátu, které vzájemně kombinuje, startuje a vypíná naprosto neznatelně. Elektromotory udělují vozu také výhodu točivého momentu. Do nedávna parametr vyhrazený výhradně pro vznětovou konkurenci. Hybridní systém Lexus patří jednoznačně mezi světovou špičku.

Poslední a zároveň nejdůležitější věcí bude, jak to všechno funguje dohromady. Čeká nás tedy jízda. Stejně jako vždy jsem se snažil prověřit vůz ve všech možných podmínkách a pokud se bavíme o SUV, nesmí mezi nimi chybět ani výlet mimo silnici, i když v tomto případě pouze značně krátký a nenáročný. Přece jen Lexus RX míří trochu jinam. Na druhou stranu, člověk, který si koupí velkou čtyřkolku, bude očekávat schopnost dopravit se za zimními radovánkami. A dopraví se. Náhon přední nápravy obstarává kombinace spalovacího motoru s jeho elektrickým kolegou, zato zadní má na starosti už jen elektřina.

V praxi by se tedy mohlo zdát, že v momentě, kdy vyčerpáme veškerou energii z baterií, stává se nám z Lexusu RX jen předokolka. Není tomu tak. V ten moment spalovací motor zaujme také pozici generátoru a umožní vám stále pokračovat v jízdě s pohonem všech kol. Co je však nad slunce jasné je, že tento systém skutečně není vhodný pro terénní zápolení. Starosti všedního dne však překoná bez větších obtíží. Všichni ale více či méně očekáváme spíše plavnou a pohodlnou přepravu po silnicích. A Lexus RX vám toto jistě dopřeje, ne však v konfiguraci F-Sport, která je až přespříliš tvrdá na běžnou jízdu a rozměry spolu s hmotností vám stejně příliš sportovnosti nedopřejí. F-Sport bude jistě dávat smysl u jiných modelů značky a opticky se dá jednoznačně považovat za nejefektnější paket pro RX, ale pokud vám jde především o jízdní vlastnosti, spokojil bych se raději s běžným podvozkem či naopak podvozkem vzduchovým. Pakliže vzhled stavíte nad vše ostatní, nezbývá než říci: „parádo, trp!“

Lexus RX není na českém trhu žádným nováčkem a setkáte se s některou z jeho generací či verzí denně. To jistě svědčí o tom, že přes všechny jeho mušky, cílí i na zdejší končiny správně. Ano, dieselová varianta by mu jistě přinesla zájemců daleko více, ale nezapadnul by poté v šedi SUV, která na českých silnicích panuje? Lexus šel vždy svou cestou. Vzal si dobré vlastnosti od konkurentů, přidal špetku vlastního koření a originální vůz byl na světě. Vždy bude co zlepšovat a rozhodně nejen v případě Lexusu, takže mé výtky berte spíše s rezervou. V každém případě s jeho koupí způsobíte srdeční problémy svým sousedům a sami si budete užívat své hi-tech mašinky, která zde stále nemá přímou konkurenci. Od F-Sport se ale raději držte přece jen dál. Lexus to umí i lépe, věřte mi.

 

Plusy

  • Síla a hladkost pohonného řetězce
  • Vzdušný a ergonomický interiér
  • Drobné změny designu dokázaly změnit celkový dojem

Minusy

  • Příliš tvrdý podvozek varianty F-Sport
  • Reálná spotřeba neodpovídá tabulkové

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3456
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 220 / -
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 317 / 335 – 139
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 6 / 6.3
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 496 / 1570
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2205 / 565
Rozměr pneu: 235/55 R19
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4770
b) šířka (mm): 1885
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2740
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 930
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 590
výška opěradla vpředu (mm): 500
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz