1

RETRO TEST BMW 3.0 CSL – Řidili jsme Batmobil!

10. 8. 2011 • Exkluzivní testy, Historické vozy, Historie, Novinky

Štěstí je ošemetná věc. Občas, ale člověka potká a když na těchto řádcích píši štěstí, tak myslím opravdové štěstí. S největší pravděpodobností jsme zkusili jediný Batmobil na našem území! A že je to žíjící legenda Vám jistě říkat nemusím!

Vůz vyzařující majestát, sílu, energii, zdůrazňující svůj původ, historii a slávu, přesto nijak agresivní nebo násilný, nevyvyšující se avšak zdůrazňující svou vyjímečnost… No zkrátím to, ihned nám bylo jasno, že jsme se setkali s vyjímečnou ikonou, která se dnes již na cestách běžně nepotkává, respektive potkat ji se rovná pravděpodobnosti výhry v loterii.  A po rozhovoru s majitelem jsme si toho byli vědomi o to více – oprava vozu do stavu, v jakém ho máte možnost vidět na fotografiích, zabrala majiteli 4,5 roku. Vůz byl do posledního šroubku rozebrán, karoserie se opískovala a všechny díly byly jednotlivě renovovány.

Tento, na území Slovenské a České republiky, jedinečný exemplář byl zakoupen v Rakousku přes inzerát z novin. Vůz původně pořídil otec svému synovi s myšlenkou na renovaci, ke které ovšem v Rakousku nikdy nedošlo. Místo toho si syn koupil vůz japonské výroby a toto nádherné a dnes již zrenovované BMW nechal ležet ladem ve stodole desítku let.

Toto CSL je vyrobené v roce 1973. Jedná se o typ 3,0 Csi s 6-ti válcovým vodou chlazeným motorem a vstřikováním BOSCH D – Jetronic. Nejvyšší výkon, který vychází z motoru o objemu 2986 cm3 je 200 koní při rovných 5500 ot./min. Vrtání a zdvih jsou v poměru 98 x 80 mm. Poměr komprese je 9,8:1. Na 73. rok celkem slušný výkon, zejména, když si uvědomíme, jaké stroje od značek Škoda a Lada se proháněly u nás, ehmm, to už je ale jiná kapitola.

Výkon na vozovku je přenášen přes odlívaná disková kola s rozměrem  7 J x 14 H 2, na které jsou obuty pneumatiky o rozměru 205/70. Decelaraci si vzaly na starost hydraulické, dvojokruhové kotoučové brzdy s chlazením.

Vůz má rozměry 4630 mm na délku, 1730 mm na šířku, 1370 na výšku a rozvor je 2625 mm. Kola pak mají rozchod 1470 mm vpředu a 1426 mm vzadu. Pohotovostní hmotnost činí 1380 kg a užitečná 370 kg. Vybaven je 5-ti stupňovou převodovkou, které sekunduje samosvorný diferenciál. Nejvyšší rychlost je 220 km/h. Spotřeba se pohybuje v rozmezí 11,4 až 12,8 l/100 km. Konec knižních údajů, jdeme za volant!

Interiér je pochopitelně zcela civilní, takže výkon vozu musíte zvládat z totálně neergonomických, ale pohodlných sedaček a směr udáváte obřím volantem s tenkým věncem. Docela ironická kombinace s rychlým podvozkem a silným motorem. Nutno dodat, že interiér je však opravdu překrásný. Po nastartování se ozve hluboký chrapťák závodního výfuku a skvělý plechový projev klasického řadového atmosferického šestiválce. Člověku by až slza ukápla, když si uvědomí v jakém rozpoložení je současné portfolio značky BMW…

Akcelerace je na dnešní poměry přijatelná a bezesporu se v době výroby těchto vozů muselo jednat o pořádné ´´žihadlo.´´ 200 koní sice není nejvíce, ale v kombinaci s relativně nízkou hmotností je pružnost vozu výborná. A navíc spousta dnešních vozů na našich silnicích nedosahuje ani tohoto výkonu. Cesta, po které jsme jeli, nepatří  zrovna mezi 10 nejlepších, přesto byl vůz pohodlný, menší nerovnosti vozovky naprosto přehlížel a o velkých také moc vědět nedával. Podvozek má velmi slušný grip. – zatočíte, zašlápnete plyn a auto se přisaje a proletí zatáčkou jako by vůbec o nic nešlo . Předjíždění je radost a lineární projev skvělého motoru je prostě úžasný, jde rychle a bezdebat do otáček a zátah je delikátní. Bože toto je pravé BMW, bože toto jsou sedmdesátá léta… Auto není třeba šetřit, je na toto stavěné a sportovní jízdu si užívá. To, že cit v řízení a zpětná vazba je daleko lepší než u nových baworáků není žádným překvapením a milovník opravdové jízdy se za volantem zamiluje. Dnešní automobily tomuto vozu nesahají ani po kotníky – jasný důkaz kam vede veškerá elektrizace všeho v autě. Převodovka je velmi přesná a krátké dráhy dodávají pocit sportovní jízdy. Brzdy nejsou nejlepší, ale na lehké auto plně dostačující, navíc jsou bez posilovače a  tedy krásně dávkovatelné. A ten zvuk… Slovy nepopsatelné ,stejně jak vůbec nelze definovat pocit jet tímto autem mezi klasickým denním provozem. Pohledy lidí jsou všudypřítomné.

CSL je opravdová ikona. Její design je velmi kontroverzní a všude, kde se ukáže dělá velký rozruch – nenajde se nikdo, kdo by se za tímto “head-turnerem” neotočil. Není divu, že se tomuto vozu vždy říkalo “batmobile.” Nedokážu si představit, jak se cítí ostatní řidiči, když uvidí CSL ve zpětném zrcátku. Agresivní žraločí vzhled je prostě geniální. Stále nechápu, jak od toho BMW mohlo upustit. Jízda s takovým vozem je vždy velkým zážitkem a v dnešní době také daleko ceněnějším než v jakékoli specifikaci vozů M… Proč? Protože tohle auto má něco, co dnešní BMW už dávno nemají – neskutečné charizma, charakter a duši!

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz