oct_fl_080_1124_low_115313af-2560x1921

Automat šetří palivo, nohy i místo. Kdy má ještě smysl manuál?

15. 3. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Majitelé nových vozů Škoda podlehli kouzlu automatických převodovek. S výjimkou nejmenšího modelu Fabia už ve většině případů volí vozy vybavené právě automatickým řazením rychlostí. To nejen zvyšuje pohodlí na delších cestách či při poskakování ve městě, ale v praxi také umí snížit spotřebu paliva.

Automatická převodovka usnadňuje ovládání vozu a snižuje prostor pro řidičské chyby a zlozvyky. Podíl automatu v nově nakupovaných vozech tak stále roste.

Třeba u nejmenšího modelu Fabia volilo automat ještě v roce 2018 pouhých 13 % zákazníků, v roce 2024 už to bylo  31 %. U větších a dražších modelů je pak vzestup ještě razantnější a manuální převodovku chce jen menšina majitelů. V případě modelu Octavia dříve 72 % zákazníků preferovalo ruční řazení, v roce 2024 už však 80 % prodaných aut mělo ve výbavě automatickou převodovku DSG.

Nové generace vozů Superb a Kodiaq jsou dnes v nabídce už pouze s automatem, protože zájem o manuál byl již v roce 2018 malý (22 % a 15 %) a nadále klesal. A elektrické modely mají „automat“ vlastně z principu. Elektromotory používají k pohonu kol vozů pouze stálý převod, rychlosti neřadí. A řidič volí voličem jen jízdní režim.

Zastoupení převodovek u vozů Škoda se spalovacím motorem v roce 2024

Model  Manuální  Automatická 
Fabia  69 %  31 % 
Karoq  20 %  80 % 
Kodiaq  0 %  100 % 
Octavia  20 %  80 % 
Superb  0 %  100 % 
Scala  45 %  55 % 
Kamiq  35 %  65 % 

Prostornější interiér, nižší spotřeba

Moderní automatické převodovky řidičům kromě bezstarostné jízdy přináší i další výhody a jejich výčet s technickým vývojem neustále roste. Jsou nejen komfortní, ale řadí rychleji a přesněji, jsou efektivnější a v dnešní době již jde o léty prověřenou spolehlivou techniku.

Zajímavou novinkou je přesunutí voliče převodovky ze středového tunelu na sloupek řízení. Tuto změnu umožnila digitalizace, konkrétně zavedení technologie shift-by-wire, kdy převodovku ovládá počítač a směr jízdy se již nevolí přímo pákou. Aktuálně takové řešení nabízejí modely Superb a Kodiaq.

„Odstranění voliče převodovky ze středové konzoly znamená, že můžeme místo mezi sedadly využít pro odkládací prostory a další funkce. Zároveň to umožňuje posun k symetrickému designu interiéru, kdy středová část neslouží pouze řidiči, ale naopak celé posádce,“ řekl již dříve k tomuto řešení designér interiéru Dimitrios Darkoudis.

Podle koordinátora designu kokpitu Radoslava Horáka nakonec automatické převodovky až na výjimky zvítězí napříč všemi třídami. „U aut se spalovacími motory mají výhody i z hlediska spotřeby a emisí,“ konstatuje Horák. Ačkoliv totiž data z testovacího cyklu WLTP mluví jinak, v reálném provozu s běžnými řidiči mívají vozy s automatickou převodovkou nižší spotřebu než ty s manuálem.

Výhody převodovek

Manuální                                               
+ nižší cena
+ nižší hmotnost
+ těsnější pocit spojení s vozem

Automatická 
+ komfortní řízení
+ chytré řazení prospívá spotřebě
+ umožňuje pokročilejší asistenční funkce
+ zamezuje chybám řidič

Zatímco v cyklu WLTP provádí měření zkušený testovací řidič, který řadí přesně tak, jak převodovka a motor ideálně potřebují, v každodenní praxi řidiči řazení obvykle nevěnují takovou pozornost a spotřeba roste. Převodovky DSG jsou oproti tomu naprogramovány tak, aby vždy řadily co nejefektivněji.

Díky inteligentním funkcím umí současné automaty dobře předvídat různé situace a neřadí zbytečně. Jejich výhody obzvláště vyniknou ve spojení s moderními asistenčními systémy, které pracují s daty z navigace i senzorů a kamer kolem vozu, a také s mild-hybridním nebo plug-in hybridním pohonem. Ten přináší možnost naplno využívat například plachtění s vypnutým motorem nebo rekuperaci.

Kouzlo manuálu je v jednoduchosti

I přes jasné silné stránky automatů mají i manuální převodovky své výhody. Ty často vyniknou v konkrétní konfiguraci vozu a mají různou oblibu v závislosti na trzích. Automatická převodovka je výrobně dražší řešení, takže si za ni zákazníci musí připlatit. I proto jsou automaty nejvíce oblíbené u větších a dražších modelů, kde příplatek není v poměru k ceně vozu tak výrazný. V ojetých vozech bývají manuální převodovky levnější z hlediska případných pozáručních oprav.

Manuální převodovka také bývá spojována se sportovním pojetím jízdy. I když je ruční řazení oproti DSG reálně pomalejší (a DSG mají také možnost volit převod manuálně pádly či pákou voliče), přináší intenzivnější propojení řidiče s vozem a dodává mu větší kontrolu. Zároveň jsou manuální převodovky o něco lehčí než automaty, což přispívá k ovladatelnosti vozu. Manuál tak stále bývá vnímán jako jakýsi „odznak dobrého řidiče“, byť se v dnešním intenzivním provozu odvděčí sportovními zážitky z jízdy jen málokdy.

Různé země, různí řidiči

Preference zákazníků se výrazně liší i na jednotlivých trzích, kde Škoda své vozy prodává. Například v Česku si k modelu Octavia přikoupí automat 56 % zákazníků, v sousedním Německu ale plných 90 %. Existují i trhy, kde se prodávají vozy pouze nebo téměř výhradně s automatickou převodovkou. Patří k nim Austrálie a Nový Zéland, ale také Izrael nebo Turecko. Automatům jsou výrazně nakloněni též řidiči v severských a baltských zemích, v Česku nebo na Slovensku si stále udržují významný podíl i manuální převodovky.

Automatické převodovky Škoda

U vozů značky Škoda se „automatem“ vždy rozumí dvouspojková převodovka DSG. Zkratka pochází z německého výrazu Direktschaltgetriebe nebo anglického Direct Shift Gearbox. Tento typ převodovky má dvojici spojek, mezi nimiž přepíná, přičemž jedna obsluhuje liché převody a druhá sudé. Díky tomu může převodovka na hřídeli, který není zrovna aktivní, předem připravit další předpokládaný převod. Následná změna převodu tak proběhne velice rychle a zcela plynule, protože výkon ke kolům putuje bez přerušení. Většina současných vozů Škoda je osazována sedmistupňovými převodovkami DSG, plug-in hybridní modely mají převodovku šestistupňovou.

Šest milionů automatů z Vrchlabí

Převodovky DSG Škoda Auto vyrábí v závodě ve Vrchlabí. Od roku 2012, kdy výroba převodovek s označením DQ200 odstartovala, jich bylo vyrobeno přes 6 milionů kusů. Objem výroby přitom s rostoucím zájmem o automaty neustále stoupá a rok 2024 byl rekordní: závod opustilo 710 600 převodovek DQ200. Uplatnění nachází nejen v širokém spektru modelů Škoda, od typu Fabia až po Superb, ale také ve vozech dalších značek koncernu Volkswagen.

Manuální převodovky vyrábí Škoda Auto v Mladé Boleslavi. V roce 2015 překonala hranici 7 milionů vyrobených převodovek typů MQ100 a MQ200, v roce 2021 pak oslavila dosažení osmi milionů kusů MQ200.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz