Automat šetří palivo, nohy i místo. Kdy má ještě smysl manuál?
Majitelé nových vozů Škoda podlehli kouzlu automatických převodovek. S výjimkou nejmenšího modelu Fabia už ve většině případů volí vozy vybavené právě automatickým řazením rychlostí. To nejen zvyšuje pohodlí na delších cestách či při poskakování ve městě, ale v praxi také umí snížit spotřebu paliva.
Automatická převodovka usnadňuje ovládání vozu a snižuje prostor pro řidičské chyby a zlozvyky. Podíl automatu v nově nakupovaných vozech tak stále roste.
Třeba u nejmenšího modelu Fabia volilo automat ještě v roce 2018 pouhých 13 % zákazníků, v roce 2024 už to bylo 31 %. U větších a dražších modelů je pak vzestup ještě razantnější a manuální převodovku chce jen menšina majitelů. V případě modelu Octavia dříve 72 % zákazníků preferovalo ruční řazení, v roce 2024 už však 80 % prodaných aut mělo ve výbavě automatickou převodovku DSG.
Nové generace vozů Superb a Kodiaq jsou dnes v nabídce už pouze s automatem, protože zájem o manuál byl již v roce 2018 malý (22 % a 15 %) a nadále klesal. A elektrické modely mají „automat“ vlastně z principu. Elektromotory používají k pohonu kol vozů pouze stálý převod, rychlosti neřadí. A řidič volí voličem jen jízdní režim.
Zastoupení převodovek u vozů Škoda se spalovacím motorem v roce 2024
Model | Manuální | Automatická |
Fabia | 69 % | 31 % |
Karoq | 20 % | 80 % |
Kodiaq | 0 % | 100 % |
Octavia | 20 % | 80 % |
Superb | 0 % | 100 % |
Scala | 45 % | 55 % |
Kamiq | 35 % | 65 % |
Prostornější interiér, nižší spotřeba
Moderní automatické převodovky řidičům kromě bezstarostné jízdy přináší i další výhody a jejich výčet s technickým vývojem neustále roste. Jsou nejen komfortní, ale řadí rychleji a přesněji, jsou efektivnější a v dnešní době již jde o léty prověřenou spolehlivou techniku.
Zajímavou novinkou je přesunutí voliče převodovky ze středového tunelu na sloupek řízení. Tuto změnu umožnila digitalizace, konkrétně zavedení technologie shift-by-wire, kdy převodovku ovládá počítač a směr jízdy se již nevolí přímo pákou. Aktuálně takové řešení nabízejí modely Superb a Kodiaq.
„Odstranění voliče převodovky ze středové konzoly znamená, že můžeme místo mezi sedadly využít pro odkládací prostory a další funkce. Zároveň to umožňuje posun k symetrickému designu interiéru, kdy středová část neslouží pouze řidiči, ale naopak celé posádce,“ řekl již dříve k tomuto řešení designér interiéru Dimitrios Darkoudis.
« Pohonné hmoty dál zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo Češi versus elektroauta: Nedostatek zkušeností, velké obavy a nejasná budoucnost, odhalila anketa »