Brzdění motorem, nebo jízda na neutrál: Co je lepší volba? Vyvracíme rozšířený omyl
Snažit se ušetřit na palivu je stále důležité, ale dnešní auta už se neřídí stejnými pravidly jako kdysi. Vývoj technologií pokročil a řízení spotřeby dnes z velké části obstarává elektronika.
Brzdit, či nebrzdit? To je otázka, kterou si pokládá mnoho řidičů, když jedou z kopce. Vyplatí se vyřadit na neutrál, nebo je lepší zpomalovat pomocí motoru? Téma, které rozděluje motoristickou veřejnost už roky.
Pamatuji si, že když jsem byl malý, jezdíval jsem s jedním příbuzným na výlety. A on vždycky při klesání vyřadil do neutrálu. Tvrdil, že tím šetří benzín. Byl to stará škola, znal auta do posledního šroubku a vždy říkal něco ve smyslu: „Když chceš ušetřit, nesmíš krmit motor zbytečně.“ Jenže doba se změnila a s ní i auta.
Dnes už karburátory patří minulosti. Moderní vozy jsou vybaveny řídícími jednotkami (ECU), které sledují vše od otáček motoru přes rychlost až po polohu plynového pedálu. Díky tomu zvládnou optimalizovat spotřebu daleko přesněji, než by to kdy dokázal člověk sebekvalifikovanější.
Výsledkem je, že při brzdění motorem (tedy když necháte zařazený rychlostní stupeň a pustíte plyn) ECU automaticky přeruší přívod paliva. Spotřeba je tedy v tu chvíli nulová. Auto zpomaluje samo, přirozeně, bez jakékoliv dodávky paliva. Tento režim je efektivní, ekologický a pohodlný.
Oproti tomu jízda na neutrál znamená, že motor musí běžet na volnoběh. I když to vypadá, že auto „plachtí“, ve skutečnosti stále spaluje určité množství paliva, aby udrželo chod motoru. V dlouhodobém součtu se to může dost prodražit. A hlavně – z hlediska bezpečnosti to není zrovna ideální volba.
Jízda na neutrál totiž omezuje schopnost rychle reagovat. Když je rychlost vyřazená, nemáte okamžitě k dispozici výkon motoru. Pokud se náhle objeví překážka nebo potřeba akcelerace, musíte nejdřív zařadit správný stupeň – což může být ve stresové situaci problém. Hrozí podtočení, přetočení nebo prostě zpoždění reakce. A to může být kritické.
Navíc, brzdění motorem má další výhody. Je plynulejší, snižuje riziko zablokování kol, a tedy i smyku – zejména na kluzké silnici. Auto je díky tomu lépe ovladatelné. A nezanedbatelný přínos má i z hlediska opotřebení – především brzd.
Používáním brzdového pedálu neustále zatěžujete destičky i brzdovou kapalinu. Při delších sjezdech, třeba v zimě z hor, se brzdový systém může přehřívat, což snižuje jeho účinnost. Když ale zpomalujete motorem, brzdy se tolik nezahřívají a jejich životnost se prodlužuje.
Samozřejmě, jsou situace, kdy má jízda na neutrál své opodstatnění – třeba při pomalém dojíždění k semaforu nebo křižovatce. Některé moderní systémy umějí podobné plachtění automaticky využít. Ale ve většině běžných situací, zejména při jízdě z kopce, je brzdění motorem jasně lepší volba.
Závěr? Pokud vám jde o úsporu, bezpečnost i dlouhodobé zdraví vašeho vozu, pak je brzdění motorem tou správnou cestou. Ať už jste starý mazák nebo začínající řidič.
.« Z maďarského Pannónia-Ringu si odvážíme vítězství ve třídě a osmé místo celkově Jak dlouho může běžet motor na volnoběh, než se poškodí? I pár minut vás může přijít draho »