Jak dlouho může běžet motor na volnoběh, než se poškodí? I pár minut vás může přijít draho
Napadlo vás někdy, jak dlouho může auto stát s nastartovaným motorem, aniž byste riskovali poškození techniky? Mnoho lidí nechává motor běžet naprázdno, třeba při ranním zahřívání. Děláme tím ale dobře? Odpověď je jednoduchá: neděláme.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích má v tomhle jasno. Konkrétně říká, že řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky silničního provozu či jiné osoby – a to mimo jiné zbytečným ponecháním motoru v chodu, nadměrným hlukem nebo znečišťováním ovzduší. Takže podle litery zákona je to zkrátka zakázané – a tečka. Můžeme samozřejmě spekulovat, co přesně zákonodárce považuje za „zbytečné“, ale fakt je ten, že stát s puštěným motorem prostě nesmíte. Je to trochu jako debatovat o tom, po kolika cigaretách začnou člověku odcházet plíce – místo toho, abyste to riskovali, stačí si uvědomit, že se to prostě dělat nemá.
Pokud přesto necháte motor běžet delší dobu naprázdno, riskujete pokutu. Ta sice nepředstavuje žádnou likvidační sumu – nejvýš tři tisíce korun – ale pořád je to víc, než když vypnete klíček. Navíc škody na motoru můžou být výrazně dražší. Moderní motory jsou konstruovány na provoz pod zatížením – volnoběh není jejich přirozený stav. Dochází k neideálnímu spalování paliva, které způsobuje tvorbu karbonových usazenin. Ty se mohou hromadit a vést k celé řadě potíží – vyšší spotřebě, sníženému výkonu, a v horším případě až k mechanickému poškození agregátu. A to už mohou být opravy za desítky i stovky tisíc.
Olej sice i při volnoběžných otáčkách stále proudí mazacím systémem, ale jeho schopnost chránit motor není při nízkých otáčkách ideální. To vede k rychlejšímu opotřebení některých vnitřních částí motoru, zvlášť při opakovaném či dlouhodobém provozu bez zátěže.
A co spotřeba? Možná si říkáte, že běžící motor na volnoběh skoro nic nežere. Jenže průměrné auto při stání „na místě“ spálí mezi 0,6 až 1 litrem paliva za hodinu. Není to sice katastrofa na jedno posezení, ale pokud to děláte pravidelně, třeba každé ráno deset minut celý rok, už to nějaké peníze spolyká. A hlavně: motor tím zbytečně vypouští oxid uhličitý, oxidy dusíku a další škodlivé látky, které znečišťují vzduch. To vadí nejen planetě, ale i zdraví nás všech. Osobně recykluji, zhasínám za sebou světla a snažím se zbytečně nezatěžovat životní prostředí – a nechávání motoru běžet jen tak se s tím úplně neslučuje.
V některých zemích, třeba v Německu nebo Rakousku, berou běh motoru naprázdno ještě mnohem přísněji. Tamní zákony nařizují okamžité vypnutí motoru, pokud auto stojí, a pokuty jsou násobně vyšší – klidně i v řádu několika stovek eur.
Někteří starší mechanici nebo motorističtí „pamětníci“ sice tvrdí, že motoru nic nehrozí, když běží třeba čtvrt hodiny nebo i dvě hodiny v kuse. Podle nich je mazání stále dostatečné, tlak oleje v systému i při volnoběhu dostačující a vše funguje, jak má. Osobně musím říct, že jsem ještě motor volnoběhem nezničil – alespoň ne vědomě. Moderní mazací čerpadla jsou opravdu účinná a zvládají zásobit olejem všechna potřebná místa i při nízkých otáčkách.
Důležité je ale rozlišovat mezi typy motorů. Například benzínové motory s nepřímým vstřikováním tolik netrpí na zanášení karbonem při volnoběhu – hlavně pokud používáte kvalitní palivo. Ale i tak je dobré vstřikovače časem vyčistit, obvykle po nějakých 100 až 150 tisících kilometrech. Horší je to s přímovstřikovými jednotkami – ty se při volnoběhu zanášejí více. Kdo má takový motor, měl by být opatrnější. Plynové motory jsou na tom mnohem lépe – zemní plyn je čistší a nezáleží moc na tom, jestli máte přímý nebo nepřímý vstřik. U nafty to záleží na konkrétní konstrukci – ale obecně platí, že saze z větší části shoří a nezůstávají v motoru.
Shrnuto a podtrženo: občasné puštění motoru na volnoběh kvůli odmrazení oken motor nezničí. Ale pokud byste to dělali pravidelně, dlouho a denně, je to nejen technicky nevhodné, ale i nelegální. A to už je důvod, proč nad tím alespoň na chvíli popřemýšlet.
.« Brzdění motorem, nebo jízda na neutrál: Co je lepší volba? Vyvracíme rozšířený omyl Statisíce seniorů mají novou povinnost za volantem. Kdo nemá u sebe správné lékařské potvrzení, může přijít až o 10 tisíc korun »