cars

Ceny nových vozů rostou pomaleji než inflace: Jsou tedy levnější než loni

24. 8. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Ceny osobních automobilů vzrostly v Česku v období od února do července 2022 v průměru o 3,3 %, což oproti předchozímu sledovanému pololetí představuje zpomalení o 1,7 procentního bodu. Fakticky tedy ceny nových vozů tlumí inflaci. Meziroční nárůst průměrných cen mezi červenci 2021 a 2022 pak dosáhl hodnoty 8,7 %, z čehož je patrné, že výrazné cenové změny proběhly v druhé půlce minulého roku. Nárůst cen v automotive segmentu pokračoval pomalejším tempem, než kolik činí aktuální míra inflace. Při jejím započtení tak pořízení nového automobilu vyjde v průměru relativně o 4,7 % levněji než před půl rokem. Ukázala to nejnovější data pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY. 

Srovnání cen vozů s předchozím pololetím

Ceny osobních vozů dle očekávání pokračovaly v růstu, kdy v období mezi únorem a červencem roku 2022 došlo ke zvýšení průměrných cen o 3,3 % neboli o 23 117 Kč. Ceny však rostly pomaleji než inflace, tudíž za nové vozy zákazníci ve skutečnosti zaplatí v průměru o 4,7 % relativně méně, v peněžním vyjádření průměrně o 34 613 Kč. V rámci srovnávání cen bez započtení inflace přispěly ke zdražování vozy v nejvyšších výbavách ve výši 3,3 %, tato hodnota odpovídá v peněžním vyjádření částce 28 518 Kč. V případě základních výbav poskočily ceny směrem vzhůru v průměru o 17 716 Kč (3,3 %), to je o 4,1 procentní body méně než v předchozím pololetí.

„Trend zdražování zaostal za našimi očekáváními. Při pohledu do ceníků jednotlivých výrobců jsme zjistili, že oproti předchozímu sledovanému období došlo ke zpomalení zvyšování cen, konkrétně o 1,7 procentního bodu. To si mimo jiné vysvětlujeme tím, že automobilky v předchozím období uváděly nové generace modelů na trh, které rapidně zvyšovaly průměrné ceny. Naopak v aktuálně sledovaném období se mnoho ze sledovaných modelů v nové generaci nepředstavilo, což mohlo zdánlivě zpomalit obecné zdražování. Zatím také cenám v Česku napomáhá stabilní kurz české koruny. Co se týká vývoje cen v dalších obdobích, opět očekáváme obecné zdražování ze stejných důvodů, které jsme jmenovali v předchozím období – trvající problémy v dodavatelských řetězcích, válečný konflikt na Ukrajině a zvyšující se úrokové sazby. Významný vliv by na celou situaci mohl mít také negativní vývoj geopolitické situace na Taiwanu,“ vysvětluje Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Na zdražování se podílela drtivá většina sledovaných vozů, nejvíce však Peugeot 2008 z důvodu zařazení nejlevnější naftové motorizace až do druhého nejvyššího stupně výbavy. Základní výbava Peugeotu 308 prošla rovněž zdražováním, a sice o 130 000 Kč, což primárně souvisí s příchodem nové generace na český trh. Dalším výrazně cenově navýšeným modelem byl Fiat Tipo obohacený o mild – hybridní pohonné ústrojí, zvyšující cenu nejvyššího stupně výbavy o 126 000 Kč. Pozitivní překvapení přinesl pohled na ceník vozů ŠKODA AUTO, kde se zdražovalo spíše výjimečně.

V případě základních výbav bez započtení inflace nastaly největší cenové nárůsty u čistě elektrických vozů – tam se průměrně zdražovalo o 88 399 Kč (9,8 %). Důvodem byl fakt, že z ceníků vymizely akční cenové nabídky. Největší nárůst (o 145 000 Kč) nastal u Peugeotu e-2008. Nissan Leaf se s ukončením akční nabídky rovněž dostal k vysokému zdražení o 80 000 Kč. Druhou nejvíce zdraženou motorizací v základních výbavách byla vozidla na LPG s průměrným růstem 8,2 % a následovala je vozidla s hybridními pohony (4,7 %).  Naftové motorizace zdražily dokonce nejméně, a to o 2,1 % (16 418 Kč). Na podobné úrovni se pohybovaly i cenové změny plug-in hybridních vozidel (2,7 %), benzínové pak vyjdou o 3,2 % dráž.

Z hlediska kategorií se zdražování nejvíce dotklo vozidel střední třídy, kde průměrné ceny nejnižších výbav vzrostly o 7,5 %. Největší podíl na tom měly benzínové motorizace, které samotné v průměru prošly zdražením o 54 660 Kč (6,8 %). Růst cen střední třídy mimo jiné ovlivnilo navýšení základní ceny Opelu Insignia o 90 000 Kč a Škody Superb o 65 000 Kč. Druhá kategorie, za kterou si zákazníci nejvíce připlatí, je MPV. Jedná se sice o druh vozidel, který je pomalu vytlačován crossovery, nicméně došlo zde k průměrnému 5,1 % růstu cen základních výbav. Obrovský podíl na tom měl 12,7 % nárůst cen čistě elektrických pohonů, kterému výrazně přispělo zdražení základní výbavy Citroenu Berlingo o 125 000 Kč. Kategorie mini vozů s benzínovými agregáty podražila v základních variantách v průměru o 4 %, představující cenový rozdíl 10 000 Kč. Za nejvíce oblíbenou kategorii posledních let, SUV, si zákazníci připlatí o 3,2 % více (25 703 Kč) – například model GLE z dílny Mercedes – Benz v základním provedení zvýšil cenu o 88 000 Kč. Za malé vozy si pak zákazníci připlatí o 3 % více. 2,7 % je pak hodnota, která vystihuje cenové změny u vozidel z kategorií nižších a vyšších tříd.

Srovnání vozů podle kategorií základní a nejvyšší výbavy (bez započtení inflace)

Mini vozy (A) prošly zdražením základních výbav o 4 %. Na poli nejvyšších výbav došlo ke zdražení o 2,3 %. Oproti srovnání z minulého období nedošlo k žádným výrazným změnám.

Kategorie malých vozů (B) prošla výrazným zdražováním v případě maximálních výbav, kde ceny v průměru vzrostly o 9,4 % neboli o 48 239 Kč. Zde byly cenové rozdíly ovlivněny zejména dramatickým zdražením Fiatu Tipo o 126 000 Kč z důvodu přidání nové mild – hybridní motorizace do nabídky. Základní výbavy zdražily o 3 %, kdy si za ně zákazníci v průměru připlatili o 9 955 Kč více.

Základní výbavy nižších středních tříd (C) podražily v průměru o 2,7 % představující nárůst cen o 12 585 Kč. Nejvyšší výbavy zdražily o 2,9 %, přičemž průměrné ceny pak o 2,8 %.

Největší zdražování základních výbav ve výši 7,5 % potkalo střední třídu (D). Naopak nejvyšší výbavy téměř vůbec nezdražily (0,5 %). V průměru si však spotřebitelé připlatí o 3,1 % více (33 076 Kč).

Vozidla z vyšší střední třídy (E) v průměru zakoupíte o 61 135 Kč dráž (3,9 %). Ještě více vzrostly ceny u nejvyšších výbav (4,8 %), naopak základní výbavy jsou na tom jen o 2,7 % hůře (35 426 Kč).

Kategorie MPV prošla výraznějšími cenovými změnami  – v průměru došlo k 5,1 % růstu. Stejná hodnota odpovídá i základním výbavám, naopak nejvyšší výbavy jsou pouze o 0,1 procentního bodu dražší.

Ceny vozidel v kategorii SUV & Crossover v průměru navýšily o 2,5 %. Nejvíce zdražovaly základní výbavy čistě elektrických pohonů (o 16,9 %), které byly výrazně ovlivněny nárůstem o 145 000 Kč v případě Peugeotu e-2008. U Dacie Duster naopak došlo ke zlevnění nejvyšší dieselové výbavy o 34 400 Kč. Průměrné ceny benzínem poháněných SUV vzrostly o 2,6 % (20 232 Kč), přičemž na jejich změně se mimo jiné podílelo zdražení modelu Hyundai Tucson o 20 000 Kč. Ceny plug-in hybridních modelů v průměru zdražily o 3,8 %.

„Při porovnání cen se základním obdobím, které datujeme k dubnu roku 2018, získáme celkovou hodnotu navýšení o 23,9 % bez započtení inflace. Předpokládáme, že prakticky jistě nás překročení hodnoty 25 % čeká již v dalším vydání cenového indexu v lednu 2023. Původně předpokládané zlevňování elektrických vozů se bohužel nekoná, ba naopak – jedná se o segment, který prošel aktuálně největším zdražováním. Jsme svědky toho, že žijeme ve velmi turbulentní době a cokoliv předpokládat je velmi odvážné i s ohledem na současné politické dění ve světě. Graf přehledně dokládá rostoucí ceny osobních automobilů, které budou růst i v následujících měsících,“ dodává Petr Knap.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz